נורת אזהרה: כל מה שחשוב לדעת על מחסור בחומצה פולית

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

עייפות לא שגרתית וקוצר נשימה – על פניו נדמה שמדובר בשני תסמינים המזוהים בעיקר עם הידבקות בנגיף הקורונה אך בפועל, יתכן ואתם סובלים ממחסור בחומצה פולית. כיצד תבדקו זאת ומהם השלכותיו של מחסור זה? הכל בכתבה שלפניכם

עבור רבים, מוכרת החומצה הפולית בעיקר בזכות תפקידה החיוני בקרב נשים הריוניות. לא מעט נאמר אודותיה: על היותה חיונית להתפתחותה של מערכת העצבים בעובר, חשובה בפוריות האישה והגבר ואף כזו שמסייעת בטיפול ובמניעת מחלות כמו לב, דיכאון וסרטן. יחד עם זאת, מעט דובר על השלכות המחסור בה – בעיקר בהריון, אך לא רק.

לפניכם כל מה שבאמת חשוב לדעת על מחסור בחומצה פולית.

חומצה פולית – מהי?

חומצה פולית היא למעשה ויטמין B9 – אחד ממשפחת ויטמיני B, ונמנית בין הויטמינים החיוניים ביותר המסייעים בשמירה על בריאות תקינה, בפרט על זו של נשים הרות המצויות טרם ובתחילת הריונן. היא מסיסה במים כך שאינה מצטברת בגוף ופועלת בשיתוף עם ויטמיני C ו- B12 לשם בניית אבני הבניין בגוף ובדם: חלבונים, DNA, ותאי דם לבנים ואדומים.

תסמינים למחסור בחומצה פולית

בין התסמינים הבולטים המעידים על מחסור חמור בחומצה פולית הם עייפות, סחרחורת, חוסר תיאבון, כאב ראש, עור חיוור, קוצר נשימה, לשון אדומה ונפוחה, עצבנות ולעיתים גם שלשול. כיוון שניתן לטפל בקלות יחסית במחסור בה באמצעות שינוי מתאים בתזונה או נטילת תוסף תזונה, רצוי לגלותו עוד טרם הופעתם של התסמינים על־ידי ביצוע בדיקת דם תקופתית פשוטה. בדיקה זו מומלצת ואף הכרחית שכן בימים אלו, איננו יכולים באמת לדעת האם העצבנות אותה אנו חווים היא תולדה של מחסור במתיל פולאט או סתם של רוח התקופה.

הגורמים למחסור – תזונה לקויה ומחלות שונות

בעידן המודרני, סובלים רבים מחוסרים בחומצה פולית עקב אורח חיים בעייתי ותזונה לקויה, אך ישנם גם כאלו שעל אף צריכתם מגוון מזונות המכילים חומצה זו, עדיין סובלים מחוסרים משמעותיים בה. הסיבות לכך שונות, ומקורו של חוסר זה עשוי להיות במחלות שונות במערכת העיכול אשר מונעות או מעכבות את ספיגת הויטמין לגוף ולעתים אף בחסימה הנובעת מנטילת תרופות מסוימות המפריעות לספיגתו וכמובן, בהריון. העובר זקוק לכמויות גדולות של חומצה פולית בעיקר בשלבי ההריון הראשונים בהם נבנית ומתפתחת מערכת העצבים שלו. את הדרוש לקיומו הוא סופג מגופה של האם ומכאן הוא עלול לפתח חוסרים בעצמו במצב בו שיעורה בגופה אינו מספק דיה.

כאשר מדובר על תזונה, המקור הטוב ביותר לקבלת הויטמין הוא עלים ירוקים כהים, ובפרט כאלו שלא עברו תהליך של בישול כלל. בעוד שחומצה פולית נהרסת בחום, בישול ממושך צפוי להשמיד את החומרים המזינים המצויים בעלים אלו ומכאן שקבלתה דרכם אינה תהיה יעילה במיוחד.

גורמים נוספים שעשויים לפגוע בכושר ספיגתה של החומצה הם צריכת אלכוהול רבה, מחלות כדוגמת צליאק או קרוהן וכן תרופות מסוימות – שחלקן נפוצות, וביניהן גלולות כנגד הריון וכאלו המונעות התקפים. גם אלו שעברו ניתוח לקיצור קיבה או כאלו בעלי בעיות בכליות הנעזרים בדיאליזה, מצויים בסיכון גבוה יותר לסבול מחוסרים בחומצה פולית.

חומצה פולית – מאכלים בהם היא שופעת

כפי שצויין עוד קודם לכן, כמות מספקת של חומצה פולית ניתן למצוא בעיקר בעלים ירוקים כהים שלא עברו בישול כמו קייל, חסה, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר אך גם במזונות עשירים נוספים כמו פירות ומיצי הדר, בננות, קטניות, סלק, דגנים מלאים, ביצים וכבד ועוף – למרות שבפועל קיימים מעט מתכונים שמכילים עוף טרי שלא עבר בישול יסודי).

נוסף למקורות אלו – ובלבד שהם מבושלים לזמן קצר בלבד, ישנם מזונות רבים נוספים המועשרים בחומצה פולית כמו דגני בוקר ואלו מכם המעוניינים בהשלמה חיצונית, יכולים להיעזר גם בקבלתה כתוסף תזונה.

ההבדל בין מתיל פולאט לחומצה פולית

מתיל פולאט הוא ויטמין המצוי בפירות וירקות וחומצה פולית היא למעשה צורה שונה שלו שאינה כוללת את קבוצת המתיל ומיוצרת באופן מלאכותי, ולעומתו, היא בעלת יתרונות וחסרונות.

ראשית, בקרב רבים ספיגתה טובה יותר מזו של המתיל פולאט – דבר שמהווה כמובן יתרון משמעותי אך גם מלווה בסיכון מסוים. הסיבה לכך היא היותם של רבים סובלים מחוסר באנזים ששמו MTHFR – אנזים הדרוש בגוף לשם הפיכת החומצה הפולית הלא פעילה למתיל פולאט פעיל, ואף חמור מכך – אינו קיים בגופם. עבור קבוצת אנשים זו, חומצה פולית לא צפויה לשרת את המטרה ויהיה עליהם להקפיד במיוחד על צריכה מספקת של מתיל פולאט ממקורות תזונתיים אחרים.

איך בכל זאת תוכלו לדעת האם אתם משתייכים לקבוצת סיכון זו?

כדי לקבל תשובה על כך, ברשותכם שני מסלולים אפשריים כאשר רק אחד מהם הוא הוודאי אך גם זה שיקר יותר. באפשרותכם לבקש לבצע בדיקה גנטית שתבדוק את הגן האחראי לייצור אנזים זה. מאחר ומדובר בבדיקה שעלותה כמה אלפי שקלים, מימונה אינו אפשרי עבור רבים ומכאן שתוכלו לבחור באפשרות הזולה יותר ולבקש דרך קופת החולים לעבור בדיקה לאיתור רמות ההומוציסטאין בדם. בעוד שמתיל פולאט מוריד את רמות ההומוציסטאין, במצב בו תראה תוצאת הבדיקה רמות של מעל ל-10 מיקרו מול לליטר וזאת למרות שנטלתם את התוסף, כנראה שהגיע הזמן לחשוב על חסה, והרבה ממנה. במקרה אחר, חומצה פולית צפויה לעשות עבורכם את העבודה היטב.

בדומה ליתר הויטמינים החיוניים, גם חומצה פולית היא כזה שהכרחי לקבל ממקור חיצוני לגוף – בין אם בתזונה עשירה הכוללת פירות וירקות ובין אם בתוסף תזונה מתאים. מומלץ להיוועץ ברופא טרם נטילת התוסף ולערוך בדיקת גם שגרתית כמדי חצי שנה שתבחן האם חל שיפור או לחלופין, עדיין ישנו חוסר שלה בגוף.

השארת תגובה