זכויות חדשות לניצולי שואה מרומניה ובולגריה

תמונה מימי השואה
תמונה מימי השואה

הכרה חדשה מגרמניה בערים נוספות ברומניה ובולגריה כגטאות פתוחים שמאפשרת קבלת פנסיה סוציאלית מגרמניה לניצולי שואה שהיו בערים אלה וגם ליורשיהם:

יוצאי ערים אלה שהוכרו כגטו פתוח שנולדו עד שנת 1937 (כולל) זכאים לפנסיה סוציאלית מגרמניה עבור עבודה שנעשתה בגטו הפתוח שלא בכפייה.

רשימת הערים החדשה מרומניה שהוכרה בימים אלה:

דורוחוי, בראשוב, ארד, פלוישט, פלטיצ'ן, טימישוארה, בוחוש, חוש, בראילה, דווה, סיביו, סוצ'בה, קלרסי, טורדה, טרגו פורמוס, לוגוז', איליה, פודו אילואיי.

בשנה שעברה הוכרו כבר הערים האלה:

יאסי, בוטושאן, טרגו מורש, גאלאץ, פוקשאן, טקוץ, רומן, פייטרה נייאמץ, ברלד, ווסלוי, אלבה יוליה, קונסטנצה, טרגו נייאמץ, הרלאו, בוזאו, רומניקו סראט, שטפנשט, קריובה, פאשקן, בקאו, טקוץ. בעבר הכירו כבר בטרנסניסטריה, צ'רנוביץ, מוגילב.

רשימת הערים החדשה מבולגריה שהוכרה בימים אלה.

דובריץ', קאזאנלק, קרדז'אלי, לובץ', נברקופ, ניקופול, פופובו, פרסלב, פרובאדיה, טרגובישטה, ימבול.

זכויות היורשים – אלמנות/ ים ודור שני של יוצאי גטאות:

האלמנים או אלמנות של יוצאי הערים שרשומות למעלה (וכן של יוצאי כל הגטאות באירופה שהוכרו בעבר), זכאים לפנסיה חודשית לכל החיים. במידה והאלמן / אלמנה נפטרו כבר, הזכות עוברת לדור השני – לילדים של הניצול. הדור השני יכול לקבל מענק אחד עבור התקופה בין 1.7.97 ועד ליום פטירתו של הניצול. בהתאם לתנאים הבאים (האלמנים צריכים לעמוד רק בתנאים 1 ו-3 ודור שני צריכים לעמוד בשלושת התנאים יחד):

1. הניצול שנפטר נולד לפני 1936 ולא הגיש מעולם בקשה לביטוח הסוציאלי הגרמני.

2. הניצול ו/ או אלמנתו נפטרו לאחר 27 ביוני 2002. (ייתכן שדור שני יוכל לקבל אם הניצול שהיה בגטו נפטר לפני 2002, אך אלמנתו נפטרה אחרי).

3. הניצול הגיש בקשה לביטוח הלאומי בישראל לקבלת קצבת זקנה לאחר 1.4.75.

קצבה חודשית מישראל ליוצאי רומניה למי שלא מקבל עדיין קצבה חודשית או תלת חודשית:

ניצולי שואה שחיים בישראל שעדיין לא מקבלים קצבה חודשית מישראל או מגרמניה או תלת חודשית מקרן סעיף 2, זכאים לקצבה חודשית מישראל בתנאי שהם היו בחיים בזמן המלחמה ברומניה גם כילדים וגם כעוברים (נולדו עד יוני 45). חשוב להבין – זכות זו לא רלוונטית לדור שני אלא רק לניצולים שהם בחיים כיום ומקבלים כיום רק מענק שנתי או עדיין לא מקבלים כלום.

ניצולי שואה מהערים ברומניה שהוכרו כגטו זכאים לקבל גם את קרן סעיף 2 של וועידת התביעות שמשלמת כל 3 חודשים 1540 יורו.

כותב המידע הוא עמי בר, בן של ניצולי שואה מרומניה אשר מסייע בייעוץ והכוונה.

1. אימייל: [email protected]

2. טלפון: להשארת הודעות בלבד: 055-6665123.

3. אתר: www.amibar.coi.co.il

השארת תגובה