הנהגות על פי הרפואה המונעת בעידן הקורונה

ויטמין D הוא ויטמין מסיס שומן כך שיש לקחתו בסביבות ארוחה שאכלו בה משהו שומני – גבינה, ביצה, בשר וכדומה, לא עם כוס מים או פרי בלבד

בוקר בריאות עם אריזות צילום- נעמי אבליוביץ
בוקר בריאות עם אריזות צילום- נעמי אבליוביץ
לחץ נפשי, חרדה? זו הכתובת בשבילך

כתב הגר"י סלנטר מכתב כ"ב, דבר הנוגע גם לזמננו. "… כעת אשר המחלה הלזו נראתה בארץ ר"ל גם פה… וגם לשמור ההנהגה את אשר יורונו חכמי הרופאים, אשר לאור דבריהם נלך גם עפ"י הדת, ולהקים על חיי עוה"ז לטוב ומטיב – והניסיון הורנו בימים חולפים אשר גברה ר"ל המחלה למאוד, כי כל אשר נשא שכמו לסבול עול הנהגת הרופאים באכילתו וכו' כחכם ולא ככסיל, לא נראה בו נגע ומחלה ר"ל. עכ"ל.

אין צריך לומר להתנהג כפי הכללים להקפיד על המסכה כולל לכסות את האף. שמירת מרחק 2 מטר לפחות. להתרחק מכל התקהלויות של אנשים.

המלצה ראשונה היא. מזה זמן רב ידוע שוויטמין D מלבד פעולתו להכניס את הסידן מהמזון לגוף לבניין העצמות, הוא גם מחזק את המערכת החיסונית, וכאשר הגוף מחוסן יותר נמנעות ממנו מחלות, למשל הצטננויות בחורף. (במאמר מוסגר, הסוכר מלבד הנזק הידוע שלו הוא גם מחליש את המערכת החיסונית ולכן על אחת כמה וכמה שיש להתרחק ממנו).

ראיתי במחקרים שעשו השוואה בין שתי קבוצות של חולים והתוצאה הראתה שבקבוצה של אלו שרמת הויטמין D בדמם היתה נמוכה הם נפגעו יותר קשה לעומת אלו שרמת הויטמין D שבדמם היתה גבוהה. תופעות לוואי לוויטמין D הן נדירות ביותר אך בכל זאת רצוי להתייעץ לפני כן עם רופא המשפחה שלכם.

לכן מי שיודע את הרמה בדמו בעקבות בדיקת דם שעשה צריך להעלות את הרמה, בשלושת קופות החולים מכבי לאומית ומאוחדת להגיע לרמה של 40 וזאת באמצעות נטילת תוסף של ויטמין D שניתן לקנותו ללא מרשם בחנויות טבע ובבתי מרקחת, בטיפות או בטבליות. חישוב המינון הוא כך: היות והויטמין D נמדד ביחידות בינלאומיות שבעברית נכתבים בראשי תיבות יחב"ל או בלועזית I.U. ויטמין D אינו יקר.

יש לדעת כי כל 1000 יחב"ל מעלות את הרמה בעשר לכן מי שלדוגמא הרמה בדמו היתה 20 עליו לקחת 2000 יחב"ל כל יום חוץ משבת. ויטמין D הוא ויטמין מסיס שומן כך שיש לקחתו בסביבות ארוחה שאכלו בה משהו שומני – גבינה, ביצה, בשר וכדומה, לא עם כוס מים או פרי בלבד.

לחברי קופ"ח כללית שם המדידה שונה, להם אני מציע להגיע לרמה של 170 ויטמין D בדם ואצלם כל 1000 יחב"ל מעלה את הרמה בארבעים בערך, לכן אם התוצאה בבדיקה היא 40 יקחו 3000 יחב"ל ליום.

מי שלא עשה בדיקת דם ואינו יודע את הרמה, המלצה גורפת היא ליטול 3 אלף יחב"ל ליום.

דבר נוסף, היות והחיידק מקום מושבו הוא בריאות שהן "המכונה המייצרת לנו את האויר". כידוע שככל שהמקום נקי יותר כך החיידקים לא נמצאים עליו, וככל שמקום מעופש ופחות מאוורר החיידקים נמצאים עליו, ומכאן נובעת ההוראה של הרופאים להימצא במקום פתוח ובבית לאוורר את החדרים על ידי פתיחת חלונות.

הריאות מקבלות את החמצן מהאוויר שנכנס אליהן, והחמצן מועבר למחזור הדם ונותן לנו את החיות. מכאן החשיבות הרבה לכמות החמצן שנכניס לגופנו. אולם בדרך כלל הנשימות של אדם ממוצע הן די שטחיות, ורק כ-30% מכמות האויר שמצויה בריאות מתחלפת ושאר האויר כמעט ואינו מתחלף, וממילא הוא אינו נקי אלא אפילו "מעופש".

באופן רגיל אין לנו אפשרות לגרום להכנסת אויר מקסימלית מכיוון שהריאות הם לא שריר שיש לנו יכולת שליטה עליו, אלא שיש דרך להתגבר על כך וזאת באמצעות תרגיל פשוט ביותר, לקחת כוס רגילה מזוג לתוכה מים עד רבע, קח קש שתיה, והתחל לנשוף לתוך הקש, כמו שילדים עושים בועות במים, נשוף אויר לתוך הקש למים ככל שביכולתך, במצב של נשיפה יש לנו יכולת לשלוט על הראות מכיוון שהוצאת האויר מהראות יכולה להיות מושפעת משריר הסרעפת שלוחץ על הראות וגורם להם להתכווץ ולהוציא מתוכן אויר רב ככל שאפשר. לאחר פעולת הנשיפה באופן טבעי תבוא פעולת שאיפת אויר לריאות. שאיפה זאת תכניס הרבה אויר לריאות בגלל החסר (ואקום) שנוצר בעת נשיפת האויר החוצה, כך נוכל לשפר את תחלופת האויר בריאות באופן משמעותי.

בעידן הקורונה תרגיל זה חשוב ביותר לכל אחד ובפרט לאנשים בגיל המבוגר ולאנשים שרגישים לדלקות של הריאות. התרגיל מעלה את כמות האויר החדש שנכנס לריאות וממילא כמות החמצן בדם משתפרת. הזמן הרצוי לתרגיל זה הוא בבוקר על קיבה ריקה, או במשך היום כאשר הקיבה יחסית ריקה. אין צורך לעשות יותר מאשר שתים שלוש דקות של נשיפות ושאיפות. כל אחד יכול להרגיש על עצמו כמה פעמים לעשות.
בברכה מרובה ובתפילה לבורא עולם שיסיר מעמו ישראל כל מגיפה ומחלה.

הכותב הינו מחבר הספר "חיים בריאים כהלכה"

השארת תגובה