העליון: חבורת הביטוח ישלמו בגין תאונת 'אופניים חשמליים'

עו"ד אלי מאור, מומחה לתביעות תאונות דרכים ולתביעות תאונות עבודה, המנהל מספר רב של תביעות של ניזוקים ברכיבה על אופניים חשמליים בבתי המשפט השונים, מסביר מהן ההשלכות כתוצאה מפסק הדין התקדימי

עו"ד אלי מאור
עו"ד אלי מאור
לחץ נפשי, חרדה? זו הכתובת בשבילך

בימים אלה ממש ניתן פסק דין תקדימי בבית המשפט העליון ולפיו אופנים חשמליים אינם נחשבים לרכב מנועי.

פנינו לעו"ד אלי מאור, מומחה לתביעות תאונות דרכים ולתביעות תאונות עבודה, המנהל מספר רב של תביעות של ניזוקים ברכיבה על אופניים חשמליים בבתי המשפט השונים, וביקשנו ממנו להבהיר את פשר הדברים וההשלכות של פסק הדין:

לדברי עו"ד אלי מאור, בפסק דין חשוב זה של כב' השופט עמית בבית המשפט העליון, המסתמך בעיקר על שיקולי מדיניות משפטית ונתונים סטטיסטיים שהובאו לפניו, ובעצם מסיים מחלוקת בדבר היות אופניים חשמליים "כלי רכב מנועי" אם לאו, בהתאם לחוק וקובע באופן מפורש ונהיר שאופניים חשמליים אינם כלי רכב מנועי.

ההשלכות הפרקטיות של פסק הדין על ציבור הנפגעים בעת רכיבה על אופניים חשמליים בישראל הם השלכות חיוביות ביותר, ובראש ובראשונה על ציבור הנפגעים ברכיבה על אופניים חשמליים, המעורבים בתאונת דרכים בפגיעה של מכונית או אופנוע צד ג' אחר, ומעתה הם יהיו יכולים להגיש תביעה כנפגעים בהתאם לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, וליהנות מפיצוי מלא, בדיוק כפי שיהנה כל הולך רגל בישראל שנפגע חו"ח בתאונת דרכים ונגרמו לו נזקי גוף.

עו"ד מאור מדגיש שההלכה חלה גם על אופניים חשמליים שעברו "שדרוגים" (גם לא חוקיים) ובוצעו בהם כל מיני שיפורים במהירות הנסיעה וכיוצ"ב.

יחד עם זאת בהתייחס לציבור הולכי הרגל שנפגעו פגיעות גוף מפגיעה של אופניים חשמליים בהם, ההשלכות הן פחות טובות, מאחר ואם אופניים חשמליים אינם נחשבים ל"כלי רכב מנועי", אזי אין על הרוכבים עליהם, חובת עריכת פוליסת "ביטוח חובה" ו/או חובת רישוי ו/או זיהוי ע"פ חוק, וכך שמי שנפגע פגיעת גוף כהולך רגל ע"י אופניים חשמליים, לא יוכל לתבוע חברת ביטוח בגין פגיעתו אלא רק את רוכב האופניים החשמליים באופן אישי, לרבות ובפרט בהתייחס לסיכויי הגביה הלא ודאיים ממנו, מאחר וכאמור אין עליו כלל חובת עריכת ביטוח לאופניים החשמליים.

השלכה חשובה נוספת של פסק הדין אותה מציין עו"ד אלי מאור, הינה על ציבור התלמידים בגילאים 3-18 שנים המבוטחים בביטוח תאונות תלמידים – תאונות אישיות, בגין תאונות המתרחשות הן בבית הספר והן מחוצה לו, ועכשיו הם עקרונית יוכלו לתבוע את פוליסת הביטוח גם תלמידים, רוכבי אופניים חשמליים בתאונות עצמיות להם נגרם נזק גוף, וזאת מבלי שחברות הביטוח יוכלו לטעון לחריג בפוליסה של "כלי רכב מנועי" ו/או של "תאונות דרכים", השולל מהתלמידים פיצוי ע"פ הפוליסה לתאונות אישיות תאונות תלמידים בה הם מבוטחים.

לסיום, מציין עו"ד אלי מאור שפסק הדין בעצם מכיר באופניים חשמליים ככלי תחבורה זול וזמין, שאין להכביד עליו בפרוצדורה ועלויות כספיות גבוהות לציבור הרוכבים עליו, המעוניין ליהנות מפתרון תחבורתי זול ונגיש, ושיחסית אינו מזהם את הסביבה.

השארת תגובה