מרגי: שחברות התעופה יחזירו כסף לנוסעים

הדיון בוועדת הכלכלה על תקנות אכיפת האיסור על יציאה מהארץ: היו"ר מרגי קרא לחברות התעופה להחזיר במידי כסף ללקוחות על טיסות שבוטלו ואמר: לא נאשר תקנות תעופה נוספות ללא מתווה לפתיחת השמים

מטוס של ישראייר    צילום: יחצ
מטוס של ישראייר צילום: יחצ
לחץ נפשי, חרדה? זו הכתובת בשבילך

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, דנה את התקנות העוסקות בהגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות בתקופת הסגר. במהלך הדיון קרא היו"ר מרגי לממשלה לתת אופק לחברות התעופה ולפתוח את השמים, הוא אף הבהיר כי לא יאפשר הארכת התקנות ללא מתווה ברור לפתיחת השמים. עם זאת, חברי האופוזיציה סירבו להצביע בעד התקנות, ולכן הודיע היו"ר מרגי בתום הדיון כי ההצבעה עליהן תתקיים היום.

התקנות, שהוגשו מתוקף חוק הקורונה הגדול, נכנסו לתוקף כבר לפני כעשרה ימים, כאשר התיקון המרכזי שבהן עסק באכיפת האיסור לטוס בתקופת הסגר, שהוטל על כל מי שקנה כרטיס טיסה אחרי ה-25 בספטמבר. התקנות נכנסו לתוקף כבר ב-30 בספטמבר, והן בתוקף עד ה-14 באוקטובר. כאמור, מחר תידרש הוועדה להכריע האם הן יישארו בתוקף.

בפתח הישיבה התייחס היו"ר מרגי הן למצב ענף התעופה ואמר כי "צריך לתת לחברות התעופה אופק ולפתוח את השמים". באשר להחזרי הכספים ללקוחות על טיסות שבוטלו בתקופת הקורונה, קרא היו"ר מרגי לחברות התעופה "להחזיר את הכסף ללקוחות במידי". עוד הבהיר היו"ר מרגי, כי למרות שהיו עליו לחצים אין בכוונתו לדחות פעם נוספת את מועד ההחזרים ולהאריך את ההגבלות של "חוק טיבי". לדבריו, "הלקוחות לא יהיו חברת האשראי של חברות התעופה והמדינה. אם המדינה חושבת שחברות התעופה זקוקות לעוד אשראי, שתעמיד להן אשראי מצידה. אני קורא כאן קריאה חד משמעית לחברות התעופה לממש את החוק ולהחזיר את הכספים ללקוחות במידי".

באשר להגבלות על התעופה אמר היו"ר מרגי: "צריך לתת לחברות התעופה אופק ולכן צריך לפתוח את השמים במידה ובמשורה. לא ייתכן שחברות תעופה אחרות יכולות להביא נוסעים ואנחנו מגבילים את חברות התעופה הישראליות. צריך לתת להן אופק כלכלי לשרוד. המצב היום של חברות התעופה הוא קשה מאוד ולכן צריך לתת להן להתחיל לעבוד".

היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו"ד רננה שחר, הסבירה כי התקנות שמתבקשת הוועדה לאשר כוללות שני רכיבים. האחד הוא הארכת תוקף ההגבלות הכלליות על הפעלת שדות תעופה, והשני הוא הוראת השעה שעוסקת באכיפה של האיסור על יציאה מהארץ למי שקנה כרטיס טיסה אחרי ה-25 בספטמבר. התקנות, שכבר נמצאות בתוקף, קובעות שרשות שדות התעופה צריכה לבדוק בכניסה לשדה את מטרת הטיסה ומועד קניית הכרטיס, ולראות שהדברים אכן עומדים בהיתר שנקבע בהגבלות התנועה הכלליות. היא אף הסבירה כי אם הוועדה לא תאשר את התקנות, המשמעות היא כי הגבלות התנועה עדיין יהיו בתוקף, אך מנגנון הבדיקה בכניסה לשדה יבוטל.

ח"כ יצחק פינדרוס אמר כי מי שרוצה לנסוע לנופש בארה"ב יכול להצהיר על נסיעת עבודה, ומשם לצאת לנופש. ח"כ הילה שי וזאן אמרה כי המטרה היא לפתוח את השמים, וביקשה לדעת מתי תוקם המעבדה בנתב"ג והאם ניתן יהיה לפתוח את השמים לאחר שתופעל.

ח"כ יבגני סובה מתח ביקורת על התקנות ואמר: "מדינת ישראל הפכה לכלא. אני לא זוכר בהיסטוריה של הקומוניזם שהיו טיסות חוץ בהן אנשים היו צריכים לענות על שאלות כמו 'למה אתה יוצא?'. אנחנו שומעים מחברות התעופה הישראליות והזרות איומים להפסיק את הטיסות לישראל, ואם מישהו מתגאה שאין צונמי מדיני אז הוא יגיע כי ככה לא מנהלים מדינה. אדם רוצה לצאת לשלושה ימים ליוון להתאוורר – תנו לו לצאת. השתגענו. באף מדינה אין הגבלות כמו בישראל. אני אצביע נגד, זו טעות אסטרטגית איומה, תתעוררו. אפשר להתמודד עם הקורונה בכלים הגיוניים".

ח"כ בועז טופורובסקי הודיע גם הוא כי יתנגד לתקנות, ואמר כי חייבים לפתוח את השמים. היו"ר מרגי אמר בתגובה כי הזעקה במקום, אך דחיית התקנות היום לא תעשה שום דבר. הוא הוסיף כי לא יאשר את המשך ההגבלות ללא מדיניות ברורה לפתיחת השמים.

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, אמר כי "בתחילה אמרו שהמגבלה על הטיסות תהייה עד 11 באוקטובר, אח"כ אישרו מגבלה עד ה-14 באוקטובר ועכשיו אומרים שאולי יאריכו אותה עד ה-17 באוקטובר – ואי אפשר לנהל עסק ככה. לגבי ההחזרים, נוספו לנו שני מיליון דולר החזרים רק כתוצאה מהאנדרלמוסיה הזו. אפשר לראות שפחות מאדם אחד נמצא חולה לכל מאה טיסות שלנו, אז למה לא נותנים לנו לטוס? אנחנו השבנו את הרוב המכריע של הכסף שהיינו חייבים ללקוחות. הייתי שמח אם הוועדה הייתה מפעילה לחץ ואומרת שעד שלא יפתחו השמים יעצרו גם את ההחזרים". היו"ר מרגי התייחס לדברי סירקיס, ושב ואמר כי אם הממשלה לא תבוא עם תוכנית לפתיחת השמים לא יהיה לה סעד בוועדת הכלכלה. הוא הוסיף כי הוועדה תדון בקרוב גם במתווה התיירות הנכנסת.

היו"ר מרגי ביקש לסכם את הדיון עוד לפני ההצבעה, בניסיון לשכנע את חברי הכנסת של האופוזיציה לתמוך באישור התקנות, ואמר: הוועדה מודיעה בנחרצות שלא תאשר דחייה נוספת בחובה להשיב כספים ללקוחות שטיסתם בוטלה בתקופת הקורונה. הוועדה קוראת לחברות התעופה ליישם את החוק כלשונו ולהחזיר כספים ללקוחות באופן מידי. הוועדה סבורה שככל שהממשלה סבורה שחברות התעופה זקוקות לאשראי נוסף ליישום החוק, עליה לסייע לחברות בכל דרך שתמצא לנכון. ועדת המשנה לצרכנות תקיים בהקדם ישיבה בנושא השבת הכספים. ועדת הכלכלה בדעה שיש לתת לחברות התעופה הישראליות אופק כלכלי ולצמצם את ההגבלות על פעילותן ומודיעה כי לא תאשר תקנות תעופה נוספות שיוגשו לה מבלי להתייחס לפתיחת השמים ותקיים דיון במתווה התיירות הנכנסת. לא נרפה עד שנראה שדות את שדות התעופה שוקקים".

למרות זאת, חברי הכנסת מהאופוזיציה, בהם ח"כ מיקי לוי, ח"כ סובה, ח"כ טופורובסקי, ח"כ אימאן חטיב יאסין וח"כ אוסאמה סעדי הודיעו כי יתנגדו לתקנות. בשלב זה הודיע היו"ר מרגי על הפסקה בדיון, ולאחר מכן הודיע כי ההצבעה תתקיים היום.

השארת תגובה