יאיר לפיד ואיילת שקד: אנשי השנה

לרגל תחילת שנת התשפ"א, עיתון יום ליום, דירג את 50 האנשים שעשו את השנה האחרונה והשפיעו על הנעשה בציבור הישראלי בשנת התש"פ. ביניהם בכירי המדינה, פקידים, אושיות רשת, אנשי רפואה וחסד, ועוד

יאיר לפיד
יאיר לפיד

01

אביחי מנדלבליט – אסתר חיות

ד"ר אביחי מנדלבליט, חסיד אשלג שחזר בתשובה בשלהי שנות העשרים לחייו, אמנם מכהן בתפקידו הרשמי כיועץ המשפטי לממשלה, אך הוא האיש שמנהל את המדינה הלכה למעשה, ובשנה האחרונה הפך לדמות שעל פיו יישק דבר.

הנה לכם מקצת מהישגיו הבולטים של מנדלבליט בשנה האחרונה: כתב אישום חמור הוגש נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, עימות חסר תקדים עם שר המשפטים לשעבר אמיר אוחנה, בנוגע למינוי מנכ"ל משרד המשפטים ועימות מתוקשר נגד דן אלדד, ראש המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה שמונה על ידי אוחנה לממלא מקומו של הפרקליט, לאחר פרישתו של שי ניצן.

לאחר העימותים עם שר המשפטים לשעבר, למנדלבליט יש עוד רשימת הישגים מכובדת, כשגולת הכותרת היא נטילת סמכויותיו של פרקליט המדינה בשל אי מינוי של פרקליט מדינה חדש. לתפקיד זה ישנה משמעות חשובה, שכן במהלך השנה נאלץ מנדלבליט להתמודד עם האשמות חסרות תקדים נגדו בשל מעורבותו בפרשת הרפז והסתרת הקלטות בנושא. בשעת שגרה מי שיכול להורות על פתיחת חקירה בנושא הוא פרקליט המדינה, אולם כשמנדלבליט הוא גם התובע וגם הפרקליט, הוא מוגן מכל משמר.

בנוסף לכך, מנדלבליט הוא האיש שאפשר את ההפגנות ההמוניות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, והציב דרישות כמעט בלתי הגיוניות למניעתן, דבר שיצר בוקה ומבולקה בישראל, בפרט במאבק על הקורונה. בקרב אנשי נתניהו מאשימים את מנדלבליט כי הוא מעוניין להביא לסילוקו של נתניהו וממקדים בו את האש.

על שולחנו של מנדלבליט נמצאים גם תיקים נוספים כנגד אישי ציבור, בהם שרים וחברי כנסת לצד ראשי ערים כשהבולטים שבהם הם התיקים הפליליים של השר לשעבר חיים כת שעל פי הדיווחים קרוב לכדי עסקת טיעון, התיק הפלילי נגד שר השיכון היוצא יעקב ליצמן, והתיק בעניינו של שר הפנים אריה דרעי.

מלבד מנדלבליט גם נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות זוכה במקום הראשון ברשימת המשפיעים של יום ליום. היא אינה זוכה בעמדה זו בשל פסיקות מהפכניות שנחתמו על ידה במהלך השנה, אלא בשל העובדה שהיא מייצגת את מערכת המשפט בישראל בכללותה.

במהלך השנים האחרונות, וביתר שאת השנה נחשפו אזרחי המדינה לכשלים ערכיים של רשויות המשפט בישראל, הכוללים לא אחת איפה ואיפה בהתנהלות השופטים. דומה כי במהלך כהונתה של חיות, נטל לעצמו בית המשפט סמכויות מרחיקות לכת ואפילו הבושה אבדה. בין פסקי הדין הבולטים ניתן למנות את פסילת חוק ההסדרה, פסק הדין שקובע כי יש לפנות את היישוב מצפה כרמים, העמדתו לדין של הגאון רבי שמואל אליהו, ההתערבות בהסכמים הקואליציוניים ועוד שורה של התנהלות בוטה, מתוך הבנה שאיש אינו יכול לומר להם מה יעשו וכיצד יפעלו.

הנימוק להצבתם של מנדלבליט וחיות במקום הראשון, היא העובדה כי הן מנדלבליט והן בג"צ בראשות הנשיאה חיות, הם המשפיעים העיקריים על חיי אזרחי ישראל. השניים יכולים לחרוץ גורלות ולהתערב בעניינים פוליטיים ואזרחיים ואישיים, כשאיש לא יכול להם וגם כשקלונם נחשף ברבים ואזרחים רבים זועמים על החלטותיהם, לא באמת ניתן לשנות את ההחלטות.

02

בני גנץ

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי

את השנה החולפת החל גנץ עם קבלת המנדט להרכבת הממשלה, אולם בסיומה הוא הפך לאיש שעל פיו יישק דבר. גם אם בתואר הוא אוחז בתפקיד 'ראש הממשלה החליפי' ככל שחולפים הימים מתברר כי גנץ הוא ראש הממשלה בפועל.

לאחר הבחירות האחרונות, הבין גנץ כי הציבור בישראל כבר שבע ממחלוקת והוא מעוניין בהקמת ממשלת אחדות. גנץ ניסה לעניין את חבריו ל'קוקפיט' של כחול לבן, גבי אשכנזי, משה בוגי יעלון ויאיר לפיד, בהצטרפות לממשלה אך נענה בכתף קרה מצד השניים האחרונים, שהחלו בהרכבת קואליציית חלומות שתכלול את ליברמן והרשימה המשותפת לכדי הקמת ממשלה אחת, שמטרתה היא הדחתו של בנימין נתניהו לאחר למעלה מארבע עשרה שנות שלטון. בסופו של תהליך, מפלגת החלומות כחול לבן, התנפצה אל קרקע המציאות כשיש עתיד – תל"ם הפכו למפלגה אחת ובני גנץ ואנשיו נטלו את השם 'כחול לבן' הקליט לעומת 'חוסן לישראל' המסורבל.

לא קלה דרכו של גנץ בפוליטיקה הישראלית, הרמטכ"ל לשעבר גילה כי הדרך אל ראשות הממשלה רצופת מכשולים הרבה יותר מג'בלאות בינת ג'בל, כשבד בבד הצניחה מאיגרא רמא לבירא עמיקתא בסקרי דעת הקהל, כואבת הרבה יותר מאשר כשהמצנח אינו נפתח בצניחה מהמסוק. סקרי דעת הקהל שהראו על תמיכה בפיצול כחול לבן וכניסה לממשלה, התחלפו במהירות בירידה תלולה, כשעם כתיבת השורות הוא אף לא נושק למספר דו ספרתי.

עם זאת, למרות הביקורת החריפה על גנץ מצד יריביו, ומצד אנשי תקשורת המזוהים עם השמאל (להלן: אוביקטיביים) גנץ שקיבל לידיו נדוניה נאה בעת הרכבת הממשלה, זוכה להתמקם במיקום השני של רשימת המשפיעים שלנו, בשל העובדה שכאמור הפך לראש הממשלה בפועל.

על אף שמפלגתו מונה כיום כמחצית מכוחה של הליכוד, והרבה פחות משאר מרכיבי הקואליציה, לגנץ יש שליטה מליאה בכל הנעשה בממשלה. וועדת השרים משותקת בשל התנגדות מפלגתו בהעלאת חוקים שנויים במחלוקת ואנשי הליכוד מושפלים פעם אחר פעם מול תרגילי 'ימינה' – זאת בשל עמדת כחול לבן המביעה התנגדות נחרצת לתמיכה במהלכים שיפגעו במערכות שלטון החוק. גם ההפגנות נגד הממשלה נמשכות כשנתניהו לא מצליח להוביל החלטה למניעתן, בשל התנגדות כחול לבן כמובן, ועוד לא דיברנו על כך שבישיבת הממשלה ובהזדמנויות שונות, חברי כחול לבן מביעים זלזול רב בנתניהו ובחברי הליכוד, ללא יכולת של ממש לנקוט בסנקציות כלפיהם. אפשר לומר כי מלבד חוק הטבות המס לנתניהו שעברו בראשית הקדנציה, נתניהו לא הצליח להעביר אף לא חוק אחד כרצונו וכרצון מפלגתו.

אמנם לא ניתן לדעת אם אכן גנץ יזכה למימוש הרוטציה המובטחת על ידי נתניהו, אולם בפועל גנץ הוא כבר ראש הממשלה.

03

נפתלי בנט

שר הביטחון לשעבר, יו"ר ימינה

כשנפתלי בנט חזר מהכפור הפוליטי הקצר, בו הוא שהה בשל הרפתקאת הימין החדש שאליה יצא, איש לא האמין שעתידו הפוליטי עוד לפניו, בטח לא עתיד וורוד כפי שהוא נראה כעת.

אם הסקרים הנוכחיים יתורגמו לקולות בקלפי בדיוק כפי שמשתקף מהן, ואם אכן תהיה השנה הקרובה שנת בחירות, נפתלי בנט יגיע אליהן כשהוא בשיא כוחו האלקטורלי, כשהוא כבר חוצה את רף עשרים המנדטים.

עבור בנט לא הייתה זו דרך סוגה בשושנים, אך כלוחם וכקצין בסיירת מטכ"ל בנט כבר למד להתאבד על המטרה עד להשגתה. כך קרה כשרצה לזכות בתפקיד יו"ר הבית היהודי, וכך גם קרה כשרצה לזכות בתפקיד שר הביטחון. לשם כך הוא יצר חיבורים, פירק מפלגות, סלל את דרכו חזרה לכנסת והגשים את המטרה.

כניסתו של בנט למשרד הביטחון לא לוותה בצלצולים ומנגינות, אפילו על טקס קבלת הפנים המסורתי הוא וויתר למרות שמדובר באחד הטקסים שכל שר היה חפץ לזכות. בתפקידו הוא חתום על צעדים מרחיקי לכת שרבים מקודמיו חששו מהם, כגון הקמת שכונה חדשה בחברון, הקמת מעלית במערת המכפלה, ואפילו צו שעוצר העברת כספים למחבלים. צו שבוטל עם כניסתו של גנץ לתפקיד.

במשמרת של בנט במשרד הביטחון, החלה להתפשט מגיפת הקורונה. כבר אז דרש בנט העברת סמכויות למשרד הביטחון ומשלא נענה, בנה לעצמו סמכויות. הוא פתח את מלוניות הקורונה עבור ציבור המבודדים והחל בפיתוח חיסון לנגיף יחד עם המכון הביולוגי בנס ציונה. בניגוד לאחרים בנט נתפס כמי שיוזם ועושה, ובעוד הממשלה כולה נגררת, הוא היה זה שדרש לקדם יוזמות שימנעו את התפרצות הגל השני.

עם הרכבת הקואליציה הנוכחית בנט ומפלגתו נותרו באופוזיציה, לצד ליברמן, עודה ולפיד. אך מי שחשב שבנט שזכה בבחירות האחרונות בשישה מנדטים בלבד, ימצא את עצמו מובטל בספסלי האופוזיציה, טעה ובגדול. בנט הפך את עצמו למבקר חריף של הממשלה, הקים לעצמו – בצעד שגרם לגיחוך מה – קבינט קורונה אזרחי, והצליח לאתגר את הממשלה פעם אחר פעם, כשהוא מתפקד כפרוייקטור מטעם עצמו למאבק בקורונה. הוא מציג תוכניות, מקיים מסיבות עיתונאים, מוכיח בקיאות והעמקה בחומר ומצליח להשפיע על המדיניות דווקא מהאופוזיציה.

החשש האמיתי של בנט הוא מהעובדה שפעם אחר פעם סקרי דעת הקהל מציבים אותו בעמדה טובה הרבה יותר מאשר התוצאות בקלפי. הוא עוד זוכר את הסקרים המחמיאים שניבאו כשנים עשר מנדטים לימין החדש, שכזכור, בסופו של דבר לא צלחה את אחוז החסימה בשל הפרש קולות זעום למדיי.

עיקר התופעה של השינוי בין הסקרים למציאות, נובעת מהלחץ שמפעיל נתניהו בתוך הימין בימים האחרונים שלקראת הבחירות. אולם על רקע הסתבכותו המשפטית ועל רקע התנהלותו, נשמעים קולות אחרים בימין, כאלו שמחפשים ימין אך מבקשים להחליף ראש. הקולות הללו שהולכים וגוברים מוצאים בבנט בית שיכול להוות אלטרנטיבה ונדמה כי הפעם בכל זאת, יהיה שונה מתמיד. אם אכן המספרים יתממשו כפי שהם כיום, לנתניהו יהיה מקום גדול לדאגה. בנט עשוי לגרום לו לחיים לא קלים, אולי אפילו הוא ידרוש את תפקיד ראש הממשלה החליפי. מי יודע.

04

שי ניצן

פרקליט המדינה לשעבר

את שמו של שי ניצן דומה שכל נער צעיר יודע לזהות. עד לא מכבר הוא כיהן כפרקליט המדינה והצליח להעלות לא פעם את חמת הימין. ניצן שנולד בירושלים גדל בבית דתי, בשכונת קריית משה בירושלים, והתחנך בישיבת בני עקיבא נתיב מאיר שבעיר, אך למרות זאת הוא מזוהה עם השמאל.

את דרכו המשפטית החל בשנת 1985 כשסיים בהצטיינות תואר ראשון במשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים והתמחה בבית המשפט העליון אצל השופט אהרן ברק, לימים אבי מהפכת האקטביזם השיפוטי. במסגרת תפקידיו המשפטיים היה ניצן ממונה על אכיפת החוק ביהודה ושומרון, הוא נתפס אז בעיני רבים כמי שפוגע בהתנחלות ובמתנחלים. במשך תקופה התנהלו מול ביתו הפגנות, שבהן נכחו מספר פעילי ימין בולטים, בקריאה להדיחו מתפקידיו הציבוריים. בהמשך מונה לטפל בהיבט המשפטי של ביצוע תוכנית ההתנתקות, והקים בתי דין מיוחדים הסמוכים לבתי המעצר שבהם נשפטו עצורים רבים יחד.

את עיקר כוחו ניצן קיבל מאז מונה לתפקיד פרקליט המדינה, כשמכוחו זה הוא שלט ביד רמה בכל חקירה של בכירי המדינה, כולל באפשרות לחקור את היועץ המשפטי לממשלה. בימין בישראל יש מי שטוען כי ניצן הוא למעשה ראש התמנון, ששלט בפרקליטות וביועץ מנדלבליט לצד בכירים בפרקליטות אותם בחר לקדם כמו ליאת בן ארי, ומשנהו מומי למברגר. כמו כן במשמרת שלו, טוייחה פרשיית רות דוד שהביכה את צמרת פרקליטות המדינה וזה לא הסוף.

בחודש מאי 2019 פרסם דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, החלטה שקיבל בתלונה שהגיש ניצב יעקב בורובסקי, כי ניצן סיכל חקירת חשדות פליליים כנגד המפכ"ל יוחנן דנינו. ביוני 2020 הגיעו לידו של הנציב רוזן תכתובות שהובילו לפתיחת התיק מחדש. בנוסף לכך, לקראת סוף השנה, כמעט שנה לאחר פרישת ניצן מתפקידו, חשף העיתונאי עמית סגל התכתבויות מביכות בנוגע להתנהלות הפרקליטות ושי ניצן בחקירות ראש הממשלה, בהתנהלותו בעניין מח"ש בפרשיית אום אל חיראן ועוד. ניצן המובך יצא לבליץ ראיונות בכלי התקשורת השונים בניסיון לטהר את שמו. בניסיון זה הוא הצליח לשכנע את המשוכנעים ולא הצליח לשכנע את המשוכנעים ההיפך.

הבחירה בניצן כאיש השנה היא בשל השפעתו הרבה על המערכת, גם זמן רב לאחר פרישתו מהתפקיד, ובשל העובדה שיש מי שטוען כי ניצן הוא למעשה הבמאי של תיאטרון הפרקליטות, הייעוץ המשפטי ובמידה מסויימת גם של בית המשפט העליון.

05

בנימין נתניהו

ראש הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו קבע לא מעט תקדימים היסטוריים בכהונתו כשהראשון שבהם הוא משך כהונתו. אם בעבר כשרצו לדבר על ראש ממשלה מיתולוגי הביאו כדוגמא את ראש ממשלת ישראל הראשון, דוד בן גוריון, הרי שנתניהו כבר עקף אותו במשך כהונתו והוא ראש הממשלה שמכהן עד כה את הזמן הרב ביותר מאז ההכרזה על עצמאות המדינה.

בניגוד לשנות שלטונו הרבות, הפעם מגיע נתניהו עם הישג היסטורי שיכול לשנות את פני המזרח התיכון, כשכמובן מדובר בהסכמי השלום עם איחוד האמירויות, עם בחריין וככל הנראה גם עם מדינות נוספות כשבתוכן אולי גם סודן. זה הישג שקשה לזלזל בו, שכן מדובר לא רק בפתיחת אופק חדש לישראל ולמזרח התיכון כולו אלא גם בשמיטת הקרקע מתחת לרגלי הפלסטינים, שהולכים ונשארים מבודדים. אם תרצו, דווקא בנימין נתניהו הוא זה שמגשים את חלומו של פרס שדיבר על 'מזרח תיכון חדש'.

אך ההישג המדיני הגדול של נתניהו מחוויר לעומת הכשלון שלו ושל הממשלה בראשותו להתמודד עם הקורונה. לאחר שהיה "הראשון לזהות" את הסכנה בגל הראשון וסגר את המדינה בזמן, הרי שמתום אותו סגר, דומה שהוא לא קיבל אפילו החלטה נכונה אחת במאבק במגיפה. אומר לאזרחים "לעשות חיים", מתעלם מחוות דעת של אנשי המקצוע ונכנע לכל קבוצת אינטרסים פוליטית. תחת נתניהו ישראל הייתה מהמדינות הראשונות בעולם להתאושש מהגל הראשון של הקורונה אך היא גם מהראשונות להידרדר לגל השני שעד כה פגע בישראל קשה יותר מרוב מדינות המערב.

הכשלון של נתניהו להתמודד עם הגל השני נובע בין היתר מתשומת הלב הרבה שהוא מקדיש לענייניו המשפטיים והפוליטיים, ובהם גם מחאת בלפור, שבניגוד לכל התחזיות מסרבת לגווע. במשך שנים סיפרו לנו על היכולת של נתניהו לקלוט מידע, לעבד אותו ולקבל את ההחלטות הנכונות. כאשר מעייניו מושקעים בבית המשפט ובהפגנות, לא נשאר לו זמן להתעסק בדברים החשובים באמת. לפני שנים נתניהו דאג למנות אנשי מקצוע לתפקידי מפתח בלשכתו, שיסייעו לו בקבלת החלטות נכונה ויעילה, אך ההיבריס ששולט בו מאז בחירות 2015 גרם לו לדלל גם את שדירת אנשי המקצוע במשרדו. כאשר ראש המל"ל מבצע שליחויות פוליטיות, מנכ"ל משרד רה"מ הוא ממלא מקום זוטר כבר למעלה משנה וראש מערך ההסברה הלאומי כלל לא קיים, אין מי שיספק לנתניהו את הגיבוי המקצועי לו הוא זקוק, ולא נותר לו אלא להסתכל סביב ולנסות למצוא שעירים לעזאזל להטיל עליהם את האשמה.

הפער בין ההישג הגדול של נתניהו בחוץ לבין הכשלון הגדול שלו בפנים הוא זה ששלט בשנה האחרונה. בשנת תשפ"א, כאשר יחל שלב ההוכחות במשפטו, הוא יעמוד למבחן כמוהו לא עמד אף ראש ממשלה בהיסטוריה של ישראל – לנהל את המדינה ולהילחם על חפותו במקביל. נשאר לקוות שאזרחי המדינה לא ישלמו את מחיר המבחן הזה.

06

אבי ניסנקורן

שר המשפטים

עד לפני כשנה וחצי הוא היה דמות אלמונית לרוב אזרחי ישראל. מעת לעת הם שמעו עליו בשל הפגנות ומחאות שכמעט ולא הוביל בהיותו יושב ראש ההסתדרות, אך איש לא דמיין כי יהפוך לעקב האכילס של ממשלת נתניהו, שמצטייר כאיש הכל יכול בממשלה הנוכחית.

מאז הרכבת הממשלה הנוכחית, בראשות בנימין נתניהו וחליפו בני גנץ, לניסנקורן יש תפקיד משמעותי. הוא הדמות שאמורה לעצור את התכניות המהפכניות שמבקשים בימין כולו לקדם, בקרב על סמכויות מערכת המשפט על שלוחותיה, כפרקליטות המדינה ומוסד היועץ המשפטי לממשלה.

ניסנקורן המשמש כחומה בצורה נגד התקפות חברי הכנסת ואנשי תקשורת על מערכות המשפט, לעיתים אף עושה זאת עד כדי עיוורון מוחלט. הוא אינו מוכן לשמוע אף לא מילת ביקורת אחת על הפרקליטות, גם על היועהמ"ש הוא לא ממש מסכים לדבר. כל ביקורת שתצוף נגד המערכות תתקל בהתנגדות מוחלטת של ניסנקורן, זאת על אף הליקויים הרבים שהוצגו קבל עם ועדה.

יו"ר ההסתדרות לשעבר, שדווקא כמעט ולא ידע מלחמות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אולי נוקם בליכוד על כך שהוצג במערכת הבחירות כמי שעלול להוביל ל'כלכלת הסתדרות' אך בפועל הוא נוקם באזרחי ישראל ואינו מתקן את ליקויי מערכת המשפט שלא תמיד מבקשת להוציא לאור את הצדק.

מבלי שחלילה יישמע כאילו יד רוחצת יד, אבל ניסנקורן אף זכה לקבל הקלות משמעותיות בענייני ניגוד ענייניו כך למשל שר המשפטים ניסנקורן רשאי לקבל החלטות בענייני פעילות ההסתדרות וסכסוכים קיבוציים של עובדי משרד המשפטים המתנהלים מול ההסתדרות, למרות ניגודי אינטרסים, לכאורה, בין תפקידו הנוכחי לבין תפקידו הקודם כראש ההסתדרות. במקרים דומים ובאישים אחרים, פרקליטות המדינה והיועהמ"ש סברו כי ניגוד העניינים קיים.

בתפקידו כשר המשפטים ניסנקורן הפך גם לחומה בצורה המגינה על שלומם של המפגינים נגד הממשלה בה הוא חבר, למרות היקפי התחלואה ההולכים וגוברים. לניסנקורן לא הייתה בעיה לסגור את בתי הכנסת, אך ההפגנות הן נשמת אפו, כשהוא לא מבין כי ההתחסדות הזו לא תעמוד לו בסופו של יום, וברגע הראשון שהמפגינים יוכלו להדיחו מהממשלה, הם יעשו זאת.

בקואליציה בפרט ובימין בכלל, מסמנים את ניסנקורן כבעל הבית בממשלה הנוכחית, בטח ובטח במפלגת כחול לבן, שם לא אחת הוא מכתיב את הטון הקולני נגד נתניהו וחברי הליכוד.

07

אריה דרעי

שר הפנים, הנגב והגליל וקידום הפריפריה

יו"ר ש"ס אריה דרעי, שר הפנים ושר הנגב והגליל והפריפריה, המכונה בפי מעריציו כ"מבוגר האחראי" של הממשלה, מחזיק במניות רבות בכל הנוגע לסוף הפלונטר הפוליטי שליווה אותנו בשנתיים האחרונות ולהקמת ממשלת אחדות, בין היתר בזכות האמון האישי שרחש אצל ראשי כחול לבן, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, אבל גם בזכות ערבות שנתן פומבית לקיום הסכם הרוטציה, התחייבות ממנה כבר הספיק להתנער.

לא פעם הוזעק דרעי בבהילות בניסיון להציל את הממשלה הנשענת על כרעי תרנגולת, פעם זה עימות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר המשפטים אבי ניסנקורן, פעם בין גנץ לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, ופעם זה לצורך הצבעה פשוטה במליאת הכנסת על הצעה של ח"כ בצלאל סמוטריץ', שפעם אחר פעם כמעט מפיל את הממשלה הזאת.

דרעי זוכה להערכה רבה בישיבות הממשלה, ובקבינטים השונים, גם הקורונה וגם המדיני-ביטחוני, אנשי המקצוע רואים את התנהלותו העניינית וסומכים עליו. כפי שהבטיח בבחירות, הוא עומד לימינו של ראש הממשלה נתניהו, שמשתף אותו בדיונים המצומצמים ביותר, מתייעץ עמו רבות וסומך עליו יותר מאשר על בכירי הליכוד, בידיעה שבסתר ליבם הם מחכים למפלתו, לעומת דרעי שכבר לא שואף ליותר ממה שיש לו.

עם זאת, סמוך לסגירת הגיליון החגיגי, חרג דרעי ממנהגו ואיים להתפטר מהממשלה, איום שנשאר בתוקף פחות מיממה, אבל הביא את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ואת כחול לבן בראשות גנץ וניסנקורן להתקפל מההגנה האובססיבית שלהם על ההפגנות ההמוניות.

השנה הקרובה אמורה להיות שנת הכרעה מבחינתו של יו"ר ש"ס שכן תיק פלילי בעניינו עומד וממתין להכרעת היועמ"ש, יום אחד דולף שהתיק לקראת סגירה, ולמחרת מדווח ההיפך, ודרעי, יחד עם יתר עמיתיו הפוליטיקאים שעומד מול תיקים פליליים וכתבי אישום, תוהה מה ילד יום והאם יצטרך להתפנות מכיסאו הרם שבקריית הממשלה. מה שבטוח הוא שעד אז הוא פועל במלוא המרץ, מנצל את משרדי הממשלה שבשליטתו ובשליטת מפלגתו, מפנה תקציבים, עושה סדר בקרב ראשי הערים ומנצל את כוחו עד תום.

08

יעקב אשר

יו"ר ועדת חוקה

את חבר הכנסת יעקב אשר (דגל התורה) אין כמעט מי שלא מכיר, אך אם בכל זאת היה מישהו כזה, נראה שבשבועות האחרונים גם הוא התוודע לשמו של הכוכב העולה בשמי הפוליטיקה הישראלית.

חבר הכנסת יעקב אשר, שנבחר עם הקמת הממשלה לעמוד בראשות וועדת החוקה של הכנסת, הוא לא עוד חבר כנסת שיגרתי, נוכחותו מורגשת היטב, קולו הסמכותי נשמע אף מבעד לקירות חדר וועדת החוקה, ועל רקע המלחמה בנגיף הקורונה ותפקידו המשמעותי, הוא הפך לבן בית בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שמשוחח איתו גם מספר פעמים ביום.

עם הקמת הממשלה הנוכחית, הוצע ליהדות התורה את תפקיד יושב ראש וועדת חוקה של הכנסת למשך חצי הקדנציה, ובהתאם להסכמים הפנימיים במפלגה מי שזכה בתפקיד היה חבר הכנסת יעקב אשר. "תמיד ידעתי שוועדת החוקה היא אחת מתוך שלושת הוועדות החשובות בכנסת" אמר ח"כ אשר ליום ליום " לוועדה הזאת יש כח גדול. אולם מאחר ואף פעם לא היה לנו יושב ראש בוועדה הזאת, זה היה נראה קצת רחוק מן העין ורחוק מן הלב, אבל בסופו של דבר מהר מאוד הבנתי שיש הרבה מאוד כח וחשיבות לוועדה הזאת גם בימים רגילים, אבל עד אז לא ידעתי עד כמה החשיבות של הוועדה בימים של הקורונה. בסופו של דבר, הקדוש ברוך הוא מסובב את הדברים וזה מה שהיה צריך להיות".

בתפקידו כיושב ראש וועדת החוקה הוביל אשר מהלכים רבים בניגוד לעמדת הממשלה, כבר בשבועות הראשונים בתפקידו התנגד אשר להצעה לקנוס בחמש מאות שקלים את האזרחים שייתפסו ללא מסיכה, אולם לאחר דין ודברים עם הממשלה הקנס הגבוה אושר. בנוסף, לפני כשבועיים ביקשה הממשלה מוועדת החוקה לאשר את ה"רמזור" של גמזו ל-28 יום, אלא שהיו"ר ח"כ אשר קצב זאת לשבוע בלבד ודרש שורת תיקונים: מחיקת חצי אחוז הקנס על מאה חולים, שינויים בהגבלות על חללים גדולים ועוד.

בתפקידו הוביל בנוסף גם חובת היוועצות עם חובת ראשי הערים, זאת בשל הסגר הראשון שהוטל רק על רשויות חרדיות וערביות. בנוסף, אשר מנצל את מעמדו כיו"ר ועדת החוקה ובימים האחרונים אף הבהיר כי לא יהסס לבטל בוועדת החוקה תקנות שלדעתו יפגעו ביהדות, כגון ביטול מתווה התפילות לימים הנוראים וכדו'.

הבחירה ביעקב אשר כאיש השנה, במיקום כה גבוה – אפילו לפני יושב ראש מפלגתו ח"כ משה גפני – הינה אך מתבקשת גם בשל מידת השפעתו במאבק מול נגיף הקורונה, אך בעיקר בשל היותו נחשב להפתעה הגדולה של השנה.

09

יפעת שאשא – ביטון

יו"ר ועדת הקורונה

על אף שעד להקמת הממשלה כיהנה בתפקיד שרת הבינוי והשיכון והחזיקה בידיה כוח לא מבוטל, חברת הכנסת יפעת שאשא – ביטון הייתה חברת כנסת כמעט אלמונית. את דרכה הפוליטית היא החלה בעיריית קריית שמונה שם כיהנה כסגנית ראש העיר, עם הקמת 'כולנו' היא הצטרפה למפלגתו של משה כחלון וקיבלה לידיה תפקידים שונים.

עם עזיבתו של גלנט את מפלגת כולנו לטובת 'הליכוד' בה הוא מכהן כיום, מונתה שאשא – ביטון לשרת השיכון. עם השתלבותה של כולנו בליכוד, היא זכתה לשריון במפלגת השלטון, וכיום היא מחזיקה בתואר יו"ר מפלגת כולנו, על אף שמדובר לכאורה בעניינים טכניים בלבד.

עם הרכבת הממשלה, מונתה כאמור ליו"ר וועדת הקורונה ונחשבה לחברת כנסת ימנית שתומכת במהלכיו של ראש הממשלה נגד בית המשפט העליון.

את הקפיצה הגדולה שלה עשתה השנה לאור התנגדותה להטלת סגר על אזרחי ישראל, שכולל סגירת מסעדות, אולמות ועוד. במהלך דיוני הוועדה התעקשה יפעת שאשא ביטון לקיים דיון ענייני בהחלטות הממשלה בנוגע להטלת צעדי סגר על המשק הישראלי בעקבות משבר הקורונה, ובסיומו החליטה לאמץ חלק מההחלטות ולשנות את חלקן האחר. היא עשתה זאת, בסיוע חברת הוועדה הילה שי וזאן מכחול לבן, למרות לחץ ישיר שהפעיל עליה ראש הממשלה להעביר את ההחלטות בוועדה כמו שאושרו בממשלה.

בעקבות סירובה לקבל את החלטות הממשלה, ביקשו בליכוד באמצעות יו"ר האופוזיציה מיקי זוהר להדיחה מתפקידה כיו"ר ועדת הקורונה, אולם בכחול לבן הביעו התנגדות עזה לכך והיא נשארה בתפקידה. בהמשך הבהיר זוהר כי לא ביקש להדיחה.

במהלך הימים האחרונים רמז ראש הממשלה נתניהו כי לשאשא ביטון יש חלק גדול בתחלואה המתפרצת, אולם היא תקפה אותו בחריפות חסרת תקדים. "כל פעולותיי היו שקופות ולאחר היוועצות, לא קראתי לציבור "לכו לשתות בירה", לא השתתפתי באירועים המוניים ללא מסיכה, לא הזמנתי להתארח בביתי בניגוד להנחיות ועובדי לשכתי לא הפרו בידוד" אמרה ורמזה לכך שאנשי נתניהו נתפסו מפרים בידוד, ולכך שאבנר נתניהו התארח בחג הפסח בבית ראש הממשלה. "אני מציעה לראש הממשלה להתעשת ולהפסיק לחפש אשמות. טוב יעשה ראש הממשלה אם יתרכז בכך ולא בבריחה מאחריות והטלת בוץ ורפש" חתמה את דבריה.

מבלי להתייחס לשאלה האם צעדיה אכן היו נכונים או לא, שאשא ביטון הפכה לאחת המשפיעות בשנה האחרונה לטוב ולמוטב.

10

רוני נומה

אלוף במיל', הפרוייקטור לענייני חרדים

ביום שני 30 במרץ קיבל נומה שיחת טלפון מאבי בניהו, דובר צה"ל לשעבר, המייעץ אסטרטגית לעיריית בני ברק. בניהו, שנענה בשלילה מקצינים אחרים שעימם בדק, שאל אם נומה יוכל לבוא ולייעץ לעירייה. נומה ביקש לבדוק, שוחח בטלפן עם ראש העירייה אברהם רובינשטיין והבטיח לבוא בבוקר להסתכל. הוא הגיע ומאז כמעט לא עזב את המקום.

נומה גייס לצידו צוות קצינים מצומצם, שהכיר מהשירות הצבאי, בהם אל"מ מיל' אבי כהן, שהיה בין השאר מג"ד קשר וטכנולוגיה תחת פיקודו, ותא"ל מיל' רונן מנליס, דובר צה"ל לשעבר וכיום מנכ"ל הנשרד לעניינים אסטרטגיים. "תוך שעתיים בנינו מטה ומרכז שליטה ותוך שש שעות התחלנו לראות תמונת מצב עדכנית ויחסית מדויקת של מצב התחלואה בעיר ומוקדי הבעיות", סיפר נומה. במהרה הובן שצריך להביא את המדינה על משאביה וזרועותיה לטפל בעיר, שזה גדול על עירייה. "כל עירייה שהיא לא הייתה מצליחה להתמודד עם כזה משבר", הדגיש.

לאחר שהצליח לשקם את מעמדה של העיר, ואת מצב התחלואה בה, מסר נומה את שרביט הניהול של העיר חזרה לידי העיריה והעומד בראשה. מספר ימים לאחר מכן החלו לדון באפשרות למינויו כממונה על המאבק בקורונה, אולם הוא העדיף שלא להתמנות לתפקיד ומי שנבחר הוא פרופסור רוני גמזו.

נומה, בניגוד לאחרים, אמנם לא מונה לתפקיד אך הוא גם לא ברח ממנו. הוא נשאר לצידו של גמזו וסייע לו בהובלת מתווים הנוגעים לציבור החרדי, כגון מתווה וועד הישיבות שאפשר את פתיחת הישיבות בתחילת זמן אלול, ומתווה בתי הכנסת לימים הנוראים.

נומה, בניגוד לגמזו, זוכה להערכה רבה חוצת גבולת והוא מוערך מאוד בקרב הציבור החרדי שרואה בו ידיד, התנהלותו זוכה למחמאות ואישיותו גם כן. תפקודו במערכת הקורונה, מזכה אותו ללא ספק במיקום גבוה שכזה ברשימת אנשי השנה.

11

אמיר אוחנה

השר לביטחון פנים

עד לפני שנה לערך, הוא כיהן כחבר כנסת מן המניין, אך פיטוריה של איילת שקד ממשרד המשפטים הזניקו אותו לתפקיד שאליו נטשו עיניים רוב בכירי הליכוד. אוחנה שזכה בתפקיד לא אכזב, הוא החל בסדנת חינוך אותה העביר בשיעורים פרטיים ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

במהלך כהונתו הקצרה הוכיח אוחנה כי דיבורים ומעשים אינם לחוד, הוא מינה מ"מ למנכ"ל המשרד כפי שרצה, מינה ממלא מקום לפרקליט המדינה בניגוד לדעתו של היועהמ"ש מנדלבליט, הקים וועדת בדיקה להתנהלות מח"ש בניגוד לעמדת היועץ, עיכוב הרפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי – המהוות הלכה למעשה הפיכה שיפוטית נוספת – ואילו היה שר בממשלה שאינה ממשלת מעבר אין ספק שהיה ממשיך בהתנהלות זו. עם החילופים בינו לניסנקורן, קידם האחרון את הרפורמה שעוכבה.

מבחינת מנדלבליט הוועדה לבדיקת מח"ש היוותה מכה של ממש, שכן אוחנה הכניס את מנדלבליט למשבצת המתאימה כ'יועץ' משפטי ולא כדמות הקובעת את ניהול המדינה והעביר שתי החלטות ממשלה בניגוד לדעתו, דבר שלא קרה מאז קום המדינה.

עם הרכבת הממשלה אוחנה מונה לתפקיד היוקרתי של השר לביטחון פנים, למרות שבכירי הליכוד לטשו עיניים אל התיק. בתפקידו הוא אמור להשפיע על בחירת מפכ"ל חדש למשטרה – תפקיד רגיש מאין כמוהו, שעשוי להכריע אם ייפתחו או ייסגרו חקירות נגד אנשי ציבור. נציב שירות בתי הסוהר, ועוד שורת בכירים. בימים האחרונים הודיע על הארכת כהונת מ"מ המפכ"ל עד להכרזה על מינוי מפכ"ל קבוע.

במקביל למינויו לתפקיד החדש, החלו הפגנות המוניות בסמוך למעון ראש הממשלה ברחוב בלפור שבבירה, כמו גם במגזר החרדי. בניגוד להפגנות בבלפור, המגזר החרדי סבל מאפלייה קשה על ידי השוטרים, ספגו אלימות וסירבו לשתוק. אוחנה שמכיר את מח"ש הודיע כי יפתח נגד השוטרים האלימים בהליכים משמעתיים, כמו כן מינה יועץ מיוחד למגזר החרדי, ניצב בדימוס אריק יקואל, הניצב החרדי הראשון. אלימות השוטרים אמנם לא חלפה מן העולם, אך לשכתו של השר מהווה כתובת אמיתית לכל פנייה בנושא.

בנוסף, בניגוד להפקרות שהייתה בתחילת ההפגנות בבלפור, הורה השר למפקד המחוז לפעול נגד ההפגנות ביד קשה, אך ללא אלימות. "יש הבדל בין הפגנה לבין אירועים כמו שאנחנו רואים בחודשיים האחרונים" אמר אוחנה.

במערכת הפוליטית בכלל ובליכוד בפרט, מדברים על אוחנה כמי שעתידו עוד לפניו במידה וימשיך בדרכו זו.

 

12

עו"ד עומר ינקלביץ'

שרת התפוצות

בתחילת השנה הנוכחית עוד חשבו שמדובר בקורויוז, אולם בסוף השנה כבר ראשי הרשויות החרדיות עמדו בתור לביקוריה, ולהטבות הנלוות לכך.

ינקלביץ' – חברת הכנסת החרדית הראשונה, החלה את השנה כשהיא נאלצת להתמודד עם ניסיונות פוליטיים מכוערים שנועדו להביא לפרישתה מכחול לבן לטובת הליכוד, אולם למרות הכל היא נשארה איתנה ולא ערקה.

בהמשך, הייתה ינקלביץ' אחת מבין אלו שדחפו לפיצול בתוך כחול לבן ולכניסת גנץ לממשלת נתניהו, ועם הרכבת הממשלה מונתה לתפקיד שרת התפוצות. למרות מינויה לתפקיד שאמור לדאוג בעיקר ליחסי ממשלת ומדינת ישראל עם הקהילות היהודיות שבתפוצות, היא מונתה מטעמו של גנץ לסייע בכל הנושאים הקשורים למגזר החרדי.

עם התפרצות הגל השני של נגיף הקורונה, החלה ינקלביץ' בסיורים ברשויות המקומיות החרדיות ובשיפור מצבם של המלוניות שקלטו מאומתים מהמגזר החרדי. היא סיירה במלוניות דאגה לתפריטים עשירים ופעלה למינוי של אליהו ארנד לפרוייקטור מיוחד לנושא מטעם פיקוד העורף וזכתה לשבחים רבים מראשי הרשויות שבתחומן סיירה, והביאה לחבילות סיוע כלכליות נדיבות מטעם משרד הביטחון, בראשו עומד גנץ.

אם בשנה שעברה סיוריה של ינקלביץ' במקומות חרדיים זכו לנזיפות מטעמו של יו"ר דגל התורה חבר הכנסת גפני, הרי שעם מינויה לשרה, הסיורים הללו הפכו לדבר שבשגרה והיא זוכה לתשבחות מצד פוליטיקאים חרדים.

13

ג'ארד קושנר/ אבי ברקוביץ'

יועצי נשיא ארה"ב

שני הצעירים האמריקאים אמנם לא ישראלים, אך בכל זאת השפיעו יותר מרבים אחרים על תהליך קבלת ההחלטות ועל הביצוע בפועל.

ג'ארד הוא חתנו היהודי של נשיא ארצות הברית דונאלד טראמפ, המשמש גם כיועצו המיוחד לענייני שלום. אבי ברקוביץ' הוא בוגר ישיבת קול תורה שבישראל, עורך דין אמריקאי ויועץ בכיר לנשיא ארצות הברית, שהחליף את השליח המיוחד למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט, אף הוא חובש כיפה.

השניים הם לא רק יועצים לנשיא ארה"ב, אלא אף הרבה יותר מכך. הם שותפים למזימות כמו למהלכים, כורתים בריתות ויוצרים שותפויות. השניים, יהודים שניהם, גם הגורמים שהובילו ליצירת המזרח התיכון החדש, עם החתימה על הסכמי השלום בין ישראל למדינות המפרץ בהן איחוד האמירויות ובחריין, כשבדרך עוד לא מעט מדינות כמו עמאן וסודן.

חלקם של השניים גדול גם בהקפאת תכנית הריבונות והסיפוח, עליה הכריזו הנשיא האמריקני טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו כחלק מ'תכנית המאה' עליה הכריז טראמפ. השניים העדיפו את קידום יוזמות השלום על פני קידום הסיפוח, והשפיעו בכך על חייהם של מאות אלפי ישראלים המתגוררים בשטחי יהודה ושומרון, הנאלצים לעבור תהליך ארוך ומייגע של אישורים מול פיקוד המרכז, אפילו עבור בניית מרפסת קלה.

14

בצלאל סמוטריץ'

יו"ר האיחוד הלאומי

ללא ספק אחת הדמויות המשפיעות על הפוליטיקה הישראלית. אולי לפני הכל סמוטריץ' מתבלט ביכולת שלו לעמוד על האמת הפנימית שלו גם מול מים סוערים. אם פוליטיקאים רגילים עושים שיקולי רייטינג ופוליטקליקורט, סמוטריץ' נכון לשלם מחירים כדי לומר את האמת אותה ינק מילדות בקומה זקופה בלי להתכופף בפני אף אחד.

סמוטריץ' הוא מטאור פוליטי שנכנס בסערה למשרד התחבורה וחולל שם מהפך. אין פקיד או מנכ"ל של חברה ממשלתית שהתממשק עם סמוטריץ' ולא מהלל אותו. בכלל, נראה שסמוטריץ' ומשרד התחבורה היטיבו מאד אחד עם השני.

בתקופתו נקבע סטנדרט חדש למונח "שירות לציבור", סטנדרט שמדינת ישראל לא הכירה, לא במשרד התחבורה ולא בשום משרד אחר. אולי אכפתיות זה המנוע שלו.

סמוטריץ' סובב את הגה הספינה. כאסטרטג הוא בחן את המפה, הציב יעדים וחתר אליהם בכל הכוח. הוא הפך את הדגש של המשרד מהשקעה בתשתיות להשקעה בתחבורה ציבורית ובכך הפך ליקיר האזרח הקטן בציבור הכללי ובציבור החרדי בפרט.

בתחילת המגיפה סמוטריץ' זיהה את ההזדמנות והאיץ את עבודות התשתית בכל הארץ כדי לסיים מקסימום בנייה במינימום נזק ציבורי בזמני הסגר. את עשייתו במשרד התחבורה זוכרים לו לטובה בעיתונות הכלכלית וגם אצל אחרון משתמשי התח"צ.

מאז, סמוטריץ' הצליח להזכיר לנו איך אמורה להיראות עבודת הכנסת ובטח איך נראה פרלמנטר מצטיין באופוזיציה. אומרים שעד היום נתניהו מבין שאחת הטעויות הגדולות שלו היו להשאיר יריב כמו סמוטריץ' באופוזיציה. הוא מנצל כל הזדמנות להזכיר לקואליציה את הבטחות הבחירות שלה לבוחרים ומאתגר אותה.

בזמן שנבחרי הציבור החרדיים גמגמו בנושא אלימות השוטרים וביחס המשפיל של בג"ץ כלפי הציבור הדתי והחרדי, סמוטריץ' זיהה ותקף. אין ספק שחלק מהקרדיט מהעליה המטאורית של מפלגת ימינה שזוכה בסקרים (המדד היחיד שניתן כעת לבדיקה) למספר דו ספרתי נתון לבצלאל סמוטריץ' בטח בכל הקשור למצביעים החרדים שמגיעים לשם.

לאחר שנה של קשיים בנציגות הפוליטית של הציבור הציוני דתי, סמוטריץ' הוכתר כמנהיג הלא רשמי של הציונות הדתית. הוא זוכה שם לאהדה בציבורים רחבים מאד שם וגם אצל מתנגדיו האידיאולוגיים בציבור שלו הוא זוכה להערכה רבה. גם בשמאל הקיצוני שיבחו אותו לא פעם ורואים בו יריב קשה, איכותי ומוערך.

שיתוף הפעולה שלו עם בנט מביא לשניהם רווח גדול. בנט מקבל את תמיכת רוב מוחלט של הבייס הציוני דתי בזכות סמוטריץ' ויכול להתרכז בציבורים אחרים ובמינוף העשייה שלו בקורונה ובצלאל מקבל את היכולת להיות מספר 2 במפלגה של 20 מנדטים ולקבל ליגיטימציה של מצביעי מרכז שבנט זוכה לתמיכתם.

האיש נמוך הקומה, חדור האידיאולוגיה, שיודע לעבוד ומקבל חיבוק מהציבור ומשותפיו, האיש שבקלחת הפוליטית רווית הסכסוכים וחצאי האמיתות זוכה לאמון ולשותפויות רחבות השפיע רבות השנה על הציבוריות הישראלית ועוד נכונו לו עלילות.

15

משה גפני

יו"ר וועדת הכספים

 

השנה של גפני ידעה עליות ומורדות, בשילהי מערכות בחירות שנראו כמו שמסרבות להיגמר אי פעם, הקשר החזק עם נתניהו שם אותו בעמדת כוח רבה בכנסת ובממשלה, גם כשאחרים הראו "החברים" הכי טובים של נתניהו, ידע גפני לשמור על הקשר מבלי להתקפל או להראות סימני חולשה, בהקמת הממשלה פעל כל העת על מנת שבנט וסיעתו ייכנסו לממשלה מה שלא צלח בסוף, אבל גרם לנתניהו שהחליט כנראה מראש להשאיר אותם בחוץ, לחשב מסלול מחדש.

כשהוקמה הממשלה, הוא היה הראשון לחבק ולייצר ברית חזקה ואיתנה עם גנץ ושרי כחולבן, המשפט שתמיד מלווה אותו הוא מה שאמר לו הרב שך זצ"ל, "אתה כמו גנרל רוסי, רואה את המטרה שאליו אתה צריך להגיע ולשם כך נשלחת, אבל לא עם ראש בקיר, כשיש מולך קיר, אתה לא נכנס בו, אלא מחפש דרך לעבור, מהצד או מלמעלה, מלמטה או לנסות לחדור בו" גפני תמיד הלך בדרך זו, כשקיר חזק עמד מולו, לא החרים ושיחק ברוגז, ידע את המטרה לשם נשלח, וניסה בכל דרך לפרוץ, לחפש דרך איך לנסות ולעזור לציבור החרדי שכל כך מופלה לרעה בהרבה תחומים, כך היה בתקופת לפיד ופירון בממשלת האחים וכך גם כשהיו באופוזיציה, גם במקרה הזה ראה את גנץ ושרי כחולבן בעמדות משפיעות בממשלה ודרכם יצר קשר איתן לעזור ולסייע לציבור באינספור דרכים וועדת שרים לחקיקה בחצי השנה האחרונה הייתה נראית לימים כמו ועדת המשנה של ועדת הכספים, כל יום ראשון עוד חוק של גפני ועוד חוק של חכי"ם אחרים מיהדות התורה וש"ס עובר ברוב קולות והכל בזכות הקשר החזק והאיתן שקשר.

לפני כחודש ימים אושפז בשל צנתור בלב, אבל גם הניסיונות הכי קשות לא נותנות לאיש חזק כמו גפני "לא ידעתי שיש לי לב" אמר אתמול בציניות כשסיפר בועדה את השתלשלות המקרה הרפואי שעבר בחודש האחרון.

כיום נחשב גפני לאחד מחברי הכנסת הוותיקים במשכן, אך לא פחות מכך גם אחד המוערכים. הוא יוצר בריתות עם אחמד טיבי בעת הצורך וכמובן עם 'בלוק הימין'. בשנה ללא תקציב מדינה מסודר, ועם מערכות בחירות שסירבלו הכל, מסיים ח"כ גפני את השנה התקציבית ללא הורדה של שקל אחד בתקציבי עולם התורה, הישיבות, בתי הספר והסמינרים, השכבות החלשות והבטחת הכנסה, ורק בשבוע שעבר השלים גם את תיקון העוול הנורא של תקצוב החינוך המיוחד במוכש"ר.

16

יועז הנדל, צבי האוזר

שר התקשורת, יו"ר וועדת חו"ב

 

צמד החמד שהיוו אצבע בעין לנתניהו עם כניסתם לפוליטיקה בחסות מפלגת תל"ם של משה יעלון, בתוך כחול לבן, הפכו לשוברי השוויון שהביאו שתי אצבעות לממשלת האחדות בראשותם של בנימין (נתניהו) את בנימין (גנץ).

השניים מכירים את נתניהו לא מאתמול, הם שימשו בלשכתו בתפקידים בכירים. הנדל כראש מערך ההסברה הלאומי, שמאז פרישתו לא מונה לו מחליף, והאוזר כמזכיר הממשלה ואיש סודו של נתניהו. בין השניים לנתניהו חלף חתול שחור ועם הקמת מפלגת תל"ם הימנית של משה (בוגי) יעלון, הם צורפו למפלגה כדמויות מזוהות עם הימין, אך מאידך כמי שמחפשים אלטרנטיבה.

לאחר הבחירות מנעו השניים הרכבת ממשלת מיעוט בראשות גנץ, בתמיכת המפלגות הערביות וליברמן. הזעם כלפיהם בכחול לבן היה גדול, אולם את דעתם לא שינו, מה שהוביל את ישראל לבחירות נוספות. עם הפיצול בכחול לבן, התפצלו גם האוזר והנדל ממפלגת תל"ם והקימו סיעה עצמאית בשם 'דרך ארץ'.

בהרכבת הממשלה קיבלו השניים תפקידים משמעותיים. הנדל – שבהמשך מונה ליו"ר המפלגה – קיבל את משרד התקשורת, החל בתכניות של פריסת סיבים, לא היסס להוביל מאבקים מול וועדת הרבנים לענייני תקשורת ומנגד גם מול חברות התוכן השונות. האוזר מונה ליושב ראש וועדת חוץ וביטחון היוקרתית והוביל בתפקידו גם לאישור איכוני השב"כ, דבר שהיה שנוי במחלוקת.

הבחירה בשניים לאנשי השנה היא טבעית, בשל העובדה שאצבעותיהם הובילו להליכה לבחירות מחד ולהרכבת ממשלה חליפית מאידך, כשהם גם משמשים כמתווכים בין הליכוד לכחול לבן בעניינים שונים הנמצאים במחלוקת. אם תרצו, אפשר לומר שהנדל והאוזר עמלים על הרכבת הממשלה כמעט מידי יום ביומו.

17

יאיר לפיד

יו"ר יש עתיד

כבר שנים שחבר הכנסת יאיר לפיד רואה את עצמו מועמד טבעי לראשות הממשלה מול נתניהו, אך נסיבות העניין הובילו לכך שבמערכות הבחירות האחרונות הוא נאלץ לצפות בכך מהצד, כמספר שתיים של בני גנץ.

בתום מערכת בחירות סוערת המחולקת לעונות שונות, החליט גנץ לחבור לנתניהו ולהרכיב ממשלה שבין היתר תתמודד עם מצוקת נגיף הקורונה שהחל להתפשט אז. לפיד כמו גם אחרים בכחול לבן סירבו להיענות להצעתו של נתניהו להצטרף לממשלה, אולם אחרי שיחות ארוכות וחשאיות, בני גנץ נטש.

לפיד שמצא את עצמו בחזרה כיושב ראש מפלגה עצמאית, מפלגת יש עתיד, רתם יחד עימו את משה בוגי יעלון ומפלגת תל"ם ויחד הפכו למפלגה הגדולה באופוזיציה. מכח כך הפך יאיר לפיד ליושב ראש האופוזיציה, ימי רביעי במליאת הכנסת הפכו לסוערים במיוחד, ראש הממשלה נתניהו ויושב ראש האופוזיציה לפיד החלו להתעמת כמעט בכל שבוע ולראשונה מאז כהונת יו"ר האופוזיציה דאז -בנימין נתניהו – ממשלת ישראל גילתה כי ישנה אופוזיציה לוחמנית במיוחד.

לפיד מוביל בשנה האחרונה קו תקיף נגד נתניהו גנץ וממשלתם, ולשם כך אף נוטל חלק בהפגנות הנערכות מידי שבוע בגשרים הפרושים ברחבי הארץ.

למזלו של לפיד, דווקא כעת כשהכל מדברים עליו כמועמד לראשות הממשלה מול בנימין נתניהו, וכשבעיניו הוא רואה את הארץ הנכספת, הוא נאלץ לספוג בגידה קשה מצד חברו משכבר הימים, חבר הכנסת עפר שלח שהכריז על דרישתו לקיים פריימריז לראשות יש עתיד. לפיד שכבר דאג לשריין לעצמו באישון לילה את ראשות 'יש עתיד' עד לשנת 2026, נדרש לפתע להתמודד עם דמוקרטיה מסוג שלא הכיר עד עתה. האם התמודדות שכזו אכן תצא אל הפועל?! האם התמודדות שכזו תזיק לו או להיפך תחזק אותו?! ימים יגידו.

18

עפר שלח

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה

חה״כ עפר שלח, עיתונאי וסופר לשעבר, הוא אחד מנבחרי הציבור המעמיקים ביותר בפוליטיקה הישראלית. על שמו ניתן למצוא חוקים חשובים ומשמעותיים כדוגמת חוק הריכוזיות שנועד להוריד את יוקר המחיה בישראל.

בזמן שחברי כנסת אחרים העדיפו לריב בועדות השונות במטרה לקבל כותרת תקשורתית, שלח ניהל במשך שש שנים, מתחת לראדר, את אחת הוועדות הסודיות והחשובות ביותר של חוץ וביטחון – בה מעצבים את צה״ל.

לאורך השנים ששלח בפוליטיקה (8) הוא ידוע במסדרונות הכנסת כמי שאפשר לסמוך עליו ועל מילתו. חברי כנסת מכל סיעות הבית מעדיפים להגיע להסכמות מולו, מאשר עם הגורמים הרישמיים של האופוזיציה בכנסת ישראל. למרות ששלח הוא חבר כנסת מטעם יש עתיד, החכים החרדים נותנים בו את אמונם ונפגשים איתו באופן תדיר, ואף הובילו איתו בעבר מהלכים רבים.

את התפקידים החשובים שניתנים לאופוזיציה בכנסת, קיבל בשנה האחרונה שלח בקלות רבה – ובמסדרונות הכנסת כולם יודעים מי באמת האיש המשפיע ביותר באופוזיציה.

בגל הראשון של משבר הקורונה, שלח הוביל ביד רמה את וועדת הקורונה הזמנית – שם חשף את מחדל כמות מכונות ההנשמה בישראל. כיום שלח הוא יו״ר הוועדה לביקורת המדינה שמתרכזת כעת בעיסוק במשבר הקורונה בלבד. לא מזמן חשף שלח בוועדה נתון מטריד ולפיו: רק 20 מיטות נוספו למערכת הבריאות מאז תחילת משבר הקורונה.

לפני כחודש דרש שלח מיאיר לפיד יו"ר מפלגתו – ועד אז גם חברו הקרוב – לקיים פריימריז פתוחים לראשות יש עתיד. אם שלח ינצח, הוא ישנה את פני הפוליטיקה הישראלית לתמיד. אם עד היום לחברי הכנסת החרדים לא הייתה ברירה נוספת מלבד ממשלה בראשות נתניהו, שלח מאפשר לציבור החרדי ונבחריו לחזור ולהוות לשון מאזניים בכל ממשלה שתקום. הכרזתו של שלח פתחה מחדש את האפשרויות העומדות בפני הציבור החרדי – עדות לכך ניתן למצוא בריאיונות שהעניקו נבחרי הציבור החרדי (בין היתר בגליון יום ליום) אמרו הם בגלוי ששלח הוא אדם שלא מונע משנאה וניתן לקיים את דיאלוג בכל נושא. בדגל התורה בטוחים כי ניצחונו בהתמודדות על ראשות יש עתיד תפתח דף חדש ביחסי הציבור החרדי והחילוני, ובאגודת ישראל הדעות חלוקות.

 

19

איילת שקד

שרת המשפטים לשעבר

איילת שקד אמנם לא נושאת בתפקיד שרת המשפטים, גם לא בראשות מפלגה כלשהי, אך היא עדיין נהנית מהילת המנהיגה שחוללה מהפך במשרד המשפטים, ובבחירת שופטים לבית המשפט העליון.

שקד הגדילה לעשות ויצרה מאזן אימה מול בית המשפט העליון בין היתר בוועדה למינוי שופטים, בנוסף היא איימה אז, ומוסיפה לאיים גם כעת, לקדם את חקיקת "פסקת ההתגברות" שנועדה לאפשר לכנסת לבטל או לצמצם את הבקרה השיפוטית החוקתית של בג"ץ על חקיקה פוגענית של הכנסת, והיא יצאה נגד שופטים שלא פסקו כדעתה.

למזלה של שקד, בממשלת האחדות הלאומית מי שקיבל את תפקיד שר המשפטים הוא דווקא אבי ניסנקורן שמדגיש את חסרונה של שקד במשרד. העלאת פסקת ההתגברות למליאת הכנסת בידי שקד איתגרה לא מעט את חברי הכנסת של הליכוד, שקוראים כל העת לקצץ בסמכויות בית המשפט, אולם נאלצו להיעדר מההצבעה או להתנגד לה בשל השותפות עם כחול לבן.

כמו עמיתה למפלגה, גם שקד נכנסה אל הוואקום שנוצר עם התפרצות הקורונה. שקד מסיירת ברשויות השונות, כולל ברשויות החרדיות וזוכה לשבחים רבים על תפקודה.

בחירתה לאשת השנה נעשית על רקע העובדה שהיא מצליחה להמציא את עצמה מחדש, על אף שנותרה באופוזיציה ללא תפקיד רשמי, ולמרות זאת מצליחה לאתגר שוב ושוב את הליכוד ומערכת המשפט.

תקרית לא נעימה התרחשה בשבוע החולף, בעקבות פרסומים על כך שניסתה לתווך פגישה בין היועץ המשפטי מנדלבליט לעיתונאים מהימין. בקרב תומכי הליכוד היו רבים שקפצו על המציאה ואמרו כי שקד ומנדלבליט משתפים פעולה נגד נתניהו. בינתיים, בקרב תומכיה הידיעה על כך לא ממש מחלחלת ומצפים לשובה לכס שרת המשפטים.

20

יזהר שי

שר המדע

את שי ניצן אתם בטוח מכירים ולא מהשנה האחרונה, אבל יזהר ניצן שי פרץ לחיי אזרחי ישראל בשנה האחרונה ביתר שאת, מאז מונה לתפקידו כשר המדע והטכנולוגיה. קודם לכן היה יזם היי-טק סדרתי ישראלי, משקיע הון סיכון, יזם חברתי בקהילת הסטארט-אפים, סופר, כתב עיתונות, מגיש רדיו ומרצה שהוביל פרויקטים בעלי אופי יזמי חברתי. היה שותף מנהל בקרן הון סיכון ועוד.

את ראש מפלגתו בני גנץ הכיר שי ממש במקרה, לפני כארבע וחצי שנים. היה זה כאשר עלה בשדה התעופה של ניו יורק על מטוס אל על שהיה בדרכו לישראל ותפס את מקומו במחלקת העסקים, תוך שהוא מתכונן לשנת לילה נוחה. שם במטוס הוא פגש את גנץ שהחל לשוחח עימו. במשך כל הטיסה, במקום לישון, הם שוחחו על ספרות, כלכלה, היי־טק, שירי ארץ ישראל, וכמובן – פוליטיקה. כשהמטוס נחת בנתב"ג הם קבעו להיפגש, ואט־אט הקשרים ביניהם התהדקו והם הפכו לידידים ושי היה מעורב בכל ההליכים להקמת מפלגת חוסן לישראל.

כמו אחרים בכחול לבן, גם יזהר שי היה מאלו שהתבטאו בחריפות נגד ראש הממשלה נתניהו, אך זה לא מנע ממנו להצטרף לממשלתו "רוב אזרחי מדינת ישראל הצביעו נגד נתניהו. למרות שהוא מנסה לגנוב את הבחירות נתניהו יודע שהוא לקראת סיום דרכו הפוליטית. השאלה היא כמה שנאה הוא רוצה עוד לזרוע, כמה הסתה עוד תצא מבלפור עד שהוא יילך הביתה. אנחנו לא מתנצלים ולא מפחדים. התחלנו במאמצים להרכיב ממשלה. לא מפחדים מאף אחד" אמר יזהר שי במערכת הבחירות אולם מסתבר כי נתניהו לא ממש מתכוון ללכת.

ערב הרכבת הממשלה הודיע יזהר שי כי הוא מוותר על מקומו בממשלה, כדי למנוע את הרחבת הממשלה למימדים גדולים יותר, אולם בסופו של דבר הוא מונה לשר המדע.

במהלך תקופה זו בה הוא מכהן כשר וחבר בקבינט הקורונה ובדיונים אחרים, התקרב שי לראש הממשלה נתניהו והיו מי שדיברו על קשר קרוב בין השניים שנובע מההערכה הדדית.

עם סגירת הגליון שוב מאיים שי בפרישה מהממשלה, הפעם בשל הכוונה להטיל סגר מחמיר על אזרחי ישראל בחגי תשרי. מוקדם לדעת כיצד ינהג, אך לא מן הנמנע כי התקדים מהרכבת הממשלה יחזור על עצמו.

21

אהוד ברק, גונן בן יצחק, אמיר השכל

מארגני ההפגנות נגד ראש הממשלה נתניהו

ההפגנות מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור שבבירה– שלמרות כל התחזיות נמשכות כמחצית השנה ברצף –  כבר מזמן דורשים רק דבר אחד, את התפטרות נתניהו. אלא שעם פרוץ הקורונה, קרי: הרכבת ממשלת האחדות לא כך היה המצב. בתחילה דיברו על הפגנות העצמאים, אחר כך הפגנות המסעדנים וכל מה שרק היה ניתן, אולם בסופו של דבר ככל שחלפו הימים התברר כי מטרת מארגני ההפגנות היא הפלת נתניהו בכל מחיר.

בתחילה כשאולפני התקשורת העבירו את ההפגנות בשידור חי היו רבים שהאמינו כי ההפגנות הן ספונטניות אולם מתברר כי לפחות מאחורי חלקן עומד יריב מר של נתניהו. אהוד ברק הוא כבר מזמן לא פקטור בפוליטיקה הישראלית, אבל ללא ספק הוא אחד מאנשי השנה המשפיעים ביותר בישראל. במהלך השנה ספג ראש הממשלה לשעבר מכה אנושה בתדמיתו לאחר שפורסמו תיעודים מביכים על קשר בינו לבין דמויות מפוקפקות דוגמת ג'פרי אפשטיין, אולם בשקט בשקט ייתכן שזה בניסיון להחליף את השיח בנושא, אהוד ברק בעילום שם, החל בעידוד הפגנות המוניות שנמשכות ברצף למעלה ממחצית השנה.

עו"ד גונן בן יצחק מראשי המחאות, מפגין כבר שנים ארוכות נגד נתניהו. גונן בן יצחק בשונה ממפגינים רבים בעברו הוא איש שב"כ מוערך שהפעיל את "הנסיך הירוק", והיום פעיל חברתי וחבר עמותת "חוזה חדש" נגד השחיתות השלטונית, ועמותת "ישראל יקרה לנו" הנלחמת ביוקר המחייה בישראל אותה הקים בעקבות פרשיית מתווה הגז, אולם התפנית אירעה בעת שקיים הפגנת יחיד מול מעון ראש הממשלה בבלפור, בזמן שיו"ר כחול לבן בני גנץ הגיע לביקור באישון לילה. באותו ערב נשאל בן יצחק על ידי אחד ממאבטחי ראש הממשלה על זהות המפלגה בה תמך בבחירות אחרונות ועורר סערה. בנוסף, במהלך ההפגנות השונות בן יצחק אף נעצר מספר פעמים ובמהלך החודשים האחרונים הוא משמש כעורך דין בהתנדבות עבור עצורי ההפגנות השונות.

תא"ל (במיל') אמיר השכל הוא לא עוד מפגין רגיל. על אף גילו המבוגר יחסית לעומת שאר משתתפי ההפגנות, הוא נוטל בהן חלק פעיל ומוביל מחאת 'אין מצב'. הוא השתתף בהפגנות בכיכר גורן בפתח תקווה נגד היועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיפעל נגד נתניהו, צעד לבד ועמד בצמתים עם שלטים הקוראים להתפטרותו של ראש הממשלה, והגיע להפגין גם בירושלים שם נעצר באלימות שעוררה זעם כלפי המשטרה.

22

מאיר בן שבת, יוסי כהן

ראש המל"ל וראש המוסד

התפקידים בהם הם מחזיקים, המועצה לביטחון לאומי והמוסד הם רק התפקידים הרשמיים, אך בפועל הם הרבה יותר מכך, הם אנשי הסוד של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בתפקידו כראש המועצה לביטחון לאומי ושליחו המיוחד של ראש הממשלה נתניהו הפך בן שבת לאחד מהאנשים החזקים ביותר במערכת המדינית, אך לא פחות מכך גם בזו הפוליטית. מעת לעת היה יוצא לשליחויות מיוחדות, כשחלקן נותרו עלומות גם בעת כתיבת השורות ומסתמן שגם שנים רבות לאחר מכן. אולי כשהוא יחבר ספר, הצנזורה תתיר את פרסומן של חלק מהנסיעות והשליחויות.

גם במאבק נגד נגיף הקורונה, לבן שבת תפקיד מכריע, אולם גם זה לא מנע מיריביו הפוליטיים של בנימין נתניהו ללעוג לראש המועצה לביטחון לאומי, כך למשל חבר הכנסת יאיר לפיד, תועד כשהוא לועג לראש המל"ל, בעקבות הצהרתו בנושא מניעת התפשטות נגיף הקורונה. לפיד ככל הנראה לא הבחין בכך שהמצלמה בחדר הוועדות בכנסת עדיין פועלת. הוא פנה לחבר הכנסת גבי אשכנזי, שבאותם ימים עוד היה מבכירי כחול לבן המאוחדת בראשות גנץ ולפיד ואמר לו: "ראית אתמול את מאיר בן שבת? איך לא הסתכלת עליו ואמרת 'אתה לא יודע על מה אתה מדבר'?".

יוסי כהן הוא אמנם ראש המוסד, אך גם הוא בפועל משמש כשליח מיוחד של נתניהו. אלא שבעוד בן שבת משמש בתפקידו זה בתוככי ישראל, כהן עושה את שליחיותיו בעיקר במדינות השונות בעולם. כך למשל ביקר במדינות ערביות איתן אין לישראל קשרים דיפלומטיים ולשניים חלק נכבד גם בקשרים המתהדקים עם מדינות ערב, בדרך ליצירת מזרח תיכון חדש.

המוסד בראשותו של כהן מילא גם בקורונה תפקידים חשובים, והיה אחראי בין היתר בהשגת עשרות אלפי מטושים לבדיקות, כמו גם בהשגת מאות מכונות הנשמה.

23

רוני גמזו

מנהל 'מגן ישראל', ומנהל בית החולים איכילוב

בקדנציה הראשונה של ליצמן במשרד הבריאות גמזו מונה לתפקיד מנכ"ל המשרד ובשנים האחרונות הוא משמש כמנהל בית החולים איכילוב, אך למרות הכל את הקפיצה שלו הוא עשה לאחר ימים מלאים בדיונים במערכת הבריאות, בין ראש הממשלה לשר הבריאות כשבסיומם הוכרז על מינויו של גמזו לתפקיד הפרוייקטור, הממונה על המאבק בנגיף הקורונה.

בנאומו הראשון לאומה גמזו נשמע כהבטחת בחירות משמעותית ואילו ניתן היה לבדוק מפלגה בראשותו, סביר להניח שהיה מתחרה עם נתניהו. "אנחנו צריכים לעשות חוזה חדש בינינו לבין האזרחים" אמר גמזו "מצד הממשלה החוזה החדש אומר – שקיפות, מקצועיות ענייניות ושיתוף. אני האחראי – לא אתן שיהיו כאן הגבלות שפוגעות בכלכלה שאין בהן היגיון. זה החוזה החדש" אלא שהצהרות לחוד ומעשים לחוד.

מאז מינויו של גמזו לא היה כמעט בור שלא נפל לתוכו. פעמים הטיח האשמות בגדולי ישראל, במקומות אחרים דיבר נגד בחורי הישיבות, במקרה אחר שיגר מכתב לנשיא אוקראינה בבקשה למנוע כניסת ישראלים לאומן בראש השנה ופעם אחר פעם לא למד מטעויות וחזר עליהם בשנית. בנוסף לכך החל גמזו להתווכח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועם ההחלטה להטיל סגר כללי נשמע גמזו תוקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשהוא שוכח שהוא רק פקיד או יועץ.

24

יצחק פינדרוס

יו"ר יהדות התורה

בערב ראש השנה תש"פ קיבל פינדרוס את תדמית 'הלוזר' של הפוליטיקה החרדית. יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר לקח מיהדות התורה את המנדט השמיני ופינדרוס נותר בחוץ, מסיים שנה בה מועמדתו לראשות עיריית אלעד נפסלה, בחירה לכנסת ה-21, והישארות בחוץ על הבאזר בבחירות לכנסת ה-22. מאז חלפו  מפגינים רבים בכיכר פריז וכוכבו של פינדרוס דרך. אומנם הוא לא נבחר בבחירות לכנסת ה-23, אך עם כינון הממשלה ומינויו של מאיר פרוש לסגן שר החינוך הוא נכנס לכנסת בחוק הנורבגי.

למרות חוסר ניסיונו בזירה הארצית, הוא השתלב מהר מאוד בפעילות הפרלמנטרית. הוא מונה ליו"ר סיעת יהדות התורה והוביל לראשונה בישיבות הסיעה המפלגתיות רוח של הידברות, אחרי שנים שהן היו זירת קרב בין נציגי דגל התורה לאגודת ישראל. במקביל, מונה לממלא מקומו של ח"כ משה גפני בוועדת הכספים. לכאורה, מינוי נטול משמעות. אך באלול תש"ף, שנה בדיוק אחרי האלול הטרגי, גפני אושפז ופינדרוס החליק לנעליו בטבעיות. היו אלה ימים דרמטיים. מחד הכנסת כמעט והתפזרה בהעדר חוק תקציב, מאידך עולם הישיבות עמד בפני שוקת כלכלית שבורה. פינדרוס ניהל את ישיבות הוועדה הסוערות במקצועיות, וכך עבר החוק התומך בדחיית מועד הגשת התקציב, לצד העברת תוספת תקציבית של 11 מיליארד שקלים, כשמתוכם מאות מיליונים מופנים למגזר החרדי והדתי.

הישג בולט נוסף שהוא הספיק לרשום זה עם אישור המתווה לכניסת תלמידי ישיבות ותלמידות סמנרים מחו"ל לישראל למרות הקורונה. מדובר באלפי תלמידים שמשפיעים דרמטית על הכלכלה החרדית. כניסתם לארץ נאסרה בתחילת הקיץ, אך במיומנות של פוליטיקאי משופשף יו"ר סיעת יהדות התורה בנה גוף שאיחד את כלל המוסדות והצליח להשיג מתווה מוסכם.

לצד זאת, רשם פינדרוס הישגים משמעותיים בשלל נושאים – אם בדרישתו לפיצוי עובדים הנאלצים להיכנס לבידוד (הדרישה נכנסה לחוק התוכנית הכלכלית שאמור לעבור בקרוב בכנסת) ואם בשלל נושאים "קטנים" – מקדמות למעונות יום, בעיות קליטה בערים החרדיות וכו'. בשורה התחתונה, הג'ינג'י של הפוליטיקה החרדית הוכיח שוב שאסור להספיד אותו מוקדם.

25

יאיר נתניהו

הוא בנם של בנימין ושרה נתניהו, שנות ילדותו ורוב בחרותו עברו עליו בבית בבלפור, אך לא פחות מכך עברו עליו חוויות שהפכו אותו לדוקרני, כאוב פגוע ופוגע.

במערכת הפוליטית מדברים על יאיר נתניהו כמי שמכתיב לאביו את צורת ההתנהלות בעניינים שונים שעל סדר היום הציבורי, אולם גם הכחשותיו בעניין לא יעזרו. בשנתיים האחרונות הפך יאיר לכוכב הרשת החברתית טוויטר, כמעט בכל עניין הוא מביע עמדה, למרות שהוא אינו דובר שפת ה-פּוֹלִיטִיקָלִי קוֹרֶקְט.

לא אחת ציוציו של יאיר נתניהו גרמו לאביו נזק יותר מתועלת, ובחלק מן הפעמים אף נאלץ להגיע אל דוכן הנאשמים בבית המשפט, להתמודד מול תביעות דיבה או ביזוי בית משפט. בחשבון הטוויטר שלו הוא מרבה לתקוף את יריביו של אביו החל ממנדלבליט, דרך גדעון סער ונפתלי בנט, כשבדרך כלל לא מדובר בניסוחים עדינים.

חשבונו של נתניהו הבן פופולארי מאוד בקרב תומכי אביו, ובחודשים האחרונים הוא אף קיבל במה נוספת לביטוי עמדתו, שעת שידור בתחנת הרדיו 'גלי ישראל'. מי שיעקוב אחר נתניהו הצעיר יוכל לחוש במרירות הרבה נגד כל דבר ועניין, אולם אם מתחשבים במתקפות הרבות שהוא חווה מאז ילדותו, צורת התבטאויותיו מקבלת הבנה אחרת.

26

יצחק רביץ

ראש מועצת קריית יערים

כניסתו לתפקיד ראש המועצה המקומית, לא הייתה סוגה בשושנים. קרבות ירושה וטענות על רצח בדם קר נשמעו נגדו, אבל רביץ שרק זמן קצר קודם לכן הוצנח ביישוב השקט קריית יערים (טלזסטון), הפך אט אט לראש המועצה ובעל הבית ביישוב הקטן.

עם פרוץ מגיפת הקורונה זכה היישוב הקטן לכינוי בירת הקורונה של ישראל, היו אף שכינו אותו על שם מחוז ווהאן שבסין, שם פרצה המגיפה. היקפי התחלואה בישוב גרמו לכך שהיישוב הפך למקום הראשון בארץ מבחינת התפרצות הקורונה. כמות החולים הייתה גבוהה מאוד מספרים שלא הכירו במקומות אחרים בארץ, והכל בגלל אירוע אחד בסעודת פורים. אחד מתושבי המקום נדבק מקרובת משפחה שהגיעה מצרפת, ובמסיבת פורים שבה השתתפו כמה עשרות מתושבי המקום, הדביק כמה מהם. בתוך זמן קצר התברר, כי ההיחשפות לנגיף בישוב הגיעה לשליש מהתושבים, אלפיים מששת אלפים שהוכנסו לבידוד מלא, ומספר הנדבקים עלה בכל יום עד שקברניטי המדינה כבר החלו לדבר על סגר יישובי, לראשונה בארץ.

רביץ שהבין את מה שעלול להיות הכריז על סגר עצמי, שער היישוב נסגר, ניתנה כניסה רק לתושבי המקום. ואפילו סופר-מרקט מיוחד הוקם כשצוותים מיוחדים פועלים בו במטרה לספק את כל הצרכים של התושבים המבודדים ומי שהגיע לפתחו, השאיר רשימה, או שהתקשר בטלפון למוקד המיוחד שפתחנו, ועובדים של המועצה הכינו את המשלוח. קו הטלפון עבד עשרים וארבע / שש.

גם המקווה המקומי נסגר, בתי הכנסת אף הן ננעלו, ורב הישוב שלא היה חייב להיכנס לבידוד עשה כן כדי לתת דוגמה ופרסם הנחיות הלכתיות המחייבות לעמוד בכל הדרישות. בסופו של דבר לאחר מאבק עיקש הצליח רביץ יחד עם צוותי החירום לשטח את העקומה ורק עם פרוץ הגל השני, החלו שוב תושבי המקום לחלות בנגיף וכיום כמו שאר הארץ, הפך היישוב לאדום שוב.

27

שלמה קרעי

ח"כ, הליכוד

אחד מאנשי השנה הוא ללא ספק חבר הכנסת שלמה קרעי. הוא רק בן 38 ואב לשישה ילדים. בוגר ישיבת 'כסא רחמים', ילדיו לומדים בתלמוד תורה והוא אפילו מנוי על השבועון התורני 'מרוה לצמא'. הוא היה כמעט אלמוני כשהתמודד על נציגות מחוז דרום בפריימריז בליכוד, אך הצליח להביס את מתחריו וזכה בכהונה בכנסת, כשבתוך חודשים אחדים מצא את עצמו מכהן זו קדנציה שלישית שלו בשל מערכת בחירות שלא נגמרה, ועד עתה נמצאת רק בהשהייה.

קרעי שכאמור היה אלמוני יחסית, החל לחבק חזק חזק – בימים של טרום קורונה כמובן – את ראש הממשלה בנימין נתניהו והפך לאחד ממגניו הקדמיים. כשמסתובבים בכנסת, אי אפשר לפספס את קרעי. למרות שהוא נבחר במקום ה-27 ברשימת הליכוד הוא תפס עד מהרה את הכותרות וצבר פופולריות רבה בפרט לאור העובדה שהוא כאמור יוצא להגנת יו"ר מפלגתו וראש הממשלה בנימין נתניהו.

חלק ניכר מפעילותו מוקדש לנושא המשפטי, דוגמת התערבות בג"ץ בחקיקת הכנסת, ניגודי עניינים של שופטים, ותפקידו של היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט בעיקר בכל הקשור לפרשת הרפז ולתיקי נתניהו. קרעי מכהן גם כיושב ראש השדולה לתיקון ורפורמות במערכת המשפט ואכיפת החוק ושדולת הנגב ועומד בראשות וועדת משנה שהוקמה בסיועו של יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ עפר שלח.

נושא עיסוק נוסף שלו הוא הנושא הכלכלי, למשל במאבק מול הבנקים על תשלומי משכנתא. חוק שהציע להארכת תקופות ודחיית מועדים בענייני הליכי מס מוזג בחוק ממשלתי. הוביל עם שר האוצר ישראל כ"ץ תוספת של כ-20% בדמי אבטלה למי שהוא מתחת לגיל 28 עם ילד אחד לפחות בוועדת הכספים ונאבק במשך חודשים רבים על העברת תקציב לילדי החינוך המיוחד במוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי.

28

משה בר סימן טוב

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר

למעלה מחמש שנים הוא שימש בתפקידו כמנכ"ל משרד הבריאות, אך ללא ספק כי מה שהזניק אותו לקדמת הבמה הציבורית, הרבה יותר מרפורמת הקנאביס, היה דווקא נגיף הקורונה.

במהלך התמודדות עם התפרצות נגיף הקורונה בישראל, מילא בר סימן טוב תפקיד מרכזי בניהול והתמודדות עם המשבר. כבר בתחילת ההתפרצות חתם בר סימן טוב על צו להתמודדות עם הנגיף, וצו זה התעדכן ככל שההתפרצות הקיפה מדינות נוספות. החל ממרץ 2020 הרבה בר סימן טוב להופיע באמצעי התקשורת לשם מסירת מידע והנחיות לציבור.

בשיאו של גל ההתפרצות הראשון, ח"כ יעקב ליצמן שכיהן אז כשר הבריאות, נאלץ להיכנס לבידוד לאחר שלקה בנגיף. בתקופה זו בר סימן טוב היה כמעט לשר הבריאות בפועל כשהוא המוציא ומביא, היוזם והמעשה. עם התפרצות הגל השני של הקורונה הוצע לבר סימן טוב לכהן כפרוייקטור, הממונה על הקורונה, אולם הוא סירב.

בר סימן טוב זכה למחמאות רבות על ניהולו את המשבר, ותמיד שמר על כבודו של השר הממונה עליו בניגוד למנכ"לים או פקידים אחרים. עם הרכבת הממשלה החדשה, לאחר עזיבתו של ליצמן את המשרד הוא החל להטיל דופי בתפקודו של בר סימן טוב, אולם בתגובה לכך אמר האחרון כי הוא מכבד את ליצמן וכי הוא "מאמין שלאורך כל הדרך פעלנו בחוכמה וגם הצלנו חיים של אלפים רבים".

עם פרישתו מתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות היו מי שדיברו על כך שבר סימן טוב ימונה לתפקידו כמנכ"ל משרד ראש הממשלה, אולם על פי הדיווחים בר סימן טוב סירב להצעה.

בחירתו של בר סימן טוב לאחד מאנשי השנה אינה מוטלת בספק, בשנה כה מלאה באתגרים בר סימן טוב הראה נחרצות וחתירה אל היעד וכיום לאחר פרישתו ישנם לא מעט אנשים שמתגעגעים לשליטתו במשרד, שליטה שנעשתה ביד רמה.

29

יורם לס, גבי ברבש

מנכ"לי משרד הבריאות לשעבר

מאז פרצה מגיפת הקורונה לחיינו, פרצו יחד עימה עוד שניים שעלו מן האוב. פרופסור יורם לס מן הצד האחד ופרופסור גבי ברבש מן הצד השני והשניים כאילו היוו השלמה אחד לשני.

לס היה אורח די קבוע באולפנים בתחילת ימי הקורונה: לא היה כמעט שידור שהוא לא השתתף בו כמומחה, ובניגוד למרואיינים מודאגים ומנבאי שחורות, הוא הציג עמדה שונה בתכלית: "לא צריך לסגור מדינה שלמה בגלל נגיף שבסופו של דבר הורג פחות משפעת". אמירה שלו, שלכאורה מבחינת עלות תועלת עדיף "להקריב" את הקשישים לטובת המשך חיים נורמליים, קוממה עליו מתנגדים רבים, ומאז, לטענתו, הפך לפרסונה נון גרטה באולפנים.

מן הצד השני ניצב פרופסור ברבש, בעל התחזיות הפסימיות שדיבר על זינוק בתחלואה ועל צעדים חמורים שיש לבצע. ברבש לא חת להתעמת עם חברי כנסת העוסקים בתחום, כך למשל התעמת עם יו"ר וועדת הקורונה ח"כ שאשא-ביטון וטען כי בתוך זמן קצר מספר המתים מהמגיפה יזנק, דבר שהתברר כנכון.

30

יריב לוין

יו"ר הכנסת

הוא הדמות הממלכתית השנייה בחשיבותה בישראל, שני רק לנשיא המדינה, אולם בניגוד למגדלור ריבלין, יריב לוין הגיע לתפקיד יושב ראש הכנסת ממש בטעות, היישר ממשרד התיירות.

מינויו של לוין לתפקיד אירע, לאחר שעם הרכבת הממשלה נאלץ היו"ר לשעבר יולי אדלשטיין לנטוש את תפקיד היו"ר האהוב עליו, זאת בשל ווטו שהוטל עליו מצד כחול לבן. לוין שעמד בראש צוות המשא ומתן עם כחול לבן הפך למועמד לתפקיד, ומאז זרמו הרבה מים בנהר.

אלא שמתברר כי היו"ר יריב לוין קורץ מחומר אחר. תפקידו הממלכתי לא השכיח ממנו את דרכו הפוליטית, גם לא את מטרותיו ובטח לא את קרבתו לראש הממשלה בנימין נתניהו. לוין, שלאורך השנים עמד בראש החץ נגד שלטון הבג"צ המשיך לתקוף אותם גם בשבתו כיו"ר הכנסת במילים שלא נשמעו אף פעם מאיש במעמדו.

בנוסף לכך, לוין גם לא מהסס לתקוף את אנשי כחול לבן ובראשם שר המשפטים ניסנקורן, המעניקים גיבוי מוחלט לכל פעולה של בית המשפט העליון ומערכות המשפט, זאת למרות שמוצגים כשלים רבים באופן התנהלותם.

בליכוד נחשב יריב לוין לאיש החזק לאחר נתניהו, וגם בשבתו כיושב ראש הכנסת הוא לא שוכח קרבה זו. הוא יוצא להגנתו מעת לעת, תוקף את הפרקליטות ואת שופטי העליון ומדבר על הצורך בשינויים מרחיקים לכת – שכעת לא יוצאים אל הפועל בשל אופי הקואליציה  – במערכת המשפט על שלוחותיה. כמו כן, על אף מעמדו הממלכתי נראה שהוא אינו פוזל לתפקיד נשיא המדינה, דבר המאפשר לו להמשיך בהתנהגותו כאילו דבר לא אירע וכך למעשה הוא יוזם הצעות חוק שנועדו להביא לחיסול פוליטי, כמו הצעת 'חוק ברקת' שנועדה להקשות את התנהלותו של ניר ברקת בתוך הליכוד.

אם עד היום בישראל התרגלו ליו"ר כנסת כדמות ממלכתית שמקובלת על כולם, כזו ששואפת לנשיאות, בא לוין ומראה שאפשר גם אחרת.

31

יולי יואל אדלשטיין

שר הבריאות

בתחילת השנה הוא נראה כמי שאיבד את סוד קיומו הפוליטי, הוא הודח ממשרתו כיושב ראש הכנסת, בדרכו אל היעד הנכסף, נשיאות המדינה והרגיש כמי שחרב עליו עולמו. בסופו של דבר לאחר פגישה עם ראש מפלגתו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא קפץ אל המים העכורים שבמשרד הבריאות, ונטל על עצמו את תפקיד השר בתקופה כה מאתגרת.

הישגים משמעותיים אין עדיין לאדלשטיין, נתוני התחלואה הולכים וגוברים, בתי החולים הופכים לעמוסים יותר ויותר, אולם עד כה מערכת הבריאות שולטת במצב למרות ההפחדות.

לתואר איש השנה אדלשטיין ראוי ולו רק בשל העובדה שהסכים להיכנס למיטה חולה זו, בעידן מגיפה עולמית מתפרצת. בנוסף לכך מאז השבעתו לתפקיד, הפך לאחד האנשים המשפיעים ביותר בימים אלו וכמעט כל החלטה עוברת בתיאום מלא איתו.

32

גבי אשכנזי

שר החוץ

מאז שסיים את כהונתו כראש המטה הכללי של צה"ל, בחר אשכנזי שלא לעמוד בפרונט. הוא מיעט להיראות בציבור ועסק בענייניו האישיים, דאג לביתו ולעסקיו. עם הקמת כחול לבן, נקרא אשכנזי אל הדגל על ידי מחליפו בתפקיד, רא"ל במיל' בני גנץ והיה שותף מרכזי בחבירה עם לפיד ויעלון.

עם הרכבת הממשלה מונה אשכנזי לתפקיד שר החוץ, התפקיד השלישי בחשיבותו לאחר ראש הממשלה ושר הביטחון, והוא הפך לצלע מרכזית בממשלה. במערכת הפוליטית בנוגע לעתידו של אשכנזי חלוקות. בליכוד טוענים כי אשכנזי פועל להדיח את גנץ ומבקש לעמוד בראשות כחול לבן, אולם בסביבת אשכנזי מכחישים. לעומת זאת יש טוענים כי הוא מכוון להנהגת המדינה, ובכוונתו להשתלב בעתיד בליכוד ולרשת את מקומו של נתניהו, אך סביר להניח כי מדובר בתרחיש בלבד ולו בשל העובדה כי דעותיו של אשכנזי נוטות שמאלה, בעד מערכת המשפט.

אשכנזי הינו גם אחד הגורמים המשמעותיים שגרמו לביטול, או לכל הפחות לדחיית, החלת הריבונות על שטחי יו"ש ובקעת הירדן. מאז כניסתו לתפקיד שר החוץ, פעל אשכנזי למסמס את התכנית. בשיחות עם מקביליו בארצות הברית הביע אשכנזי את חששותיו מהחלת הריבונות, והביא בכך כאמור לביטול, או לכל הפחות לדחיית החלת הריבונות. עוד עובדה לכוחה של כחול לבן, על פני הליכוד ונתניהו.

33

יעקב ליצמן

יו"ר יהדות התורה

את השנה האחרונה הוא החל כשר בריאות מוערך, שניהל ביד רמה את משרדו, בהמשך בחר לעבור למשרד השיכון והבינוי אולם הוא מסיים אותה כשהוא חבר כנסת מן המניין.

ליצמן, שכיהן כמעט עשור בתפקיד שר הבריאות כיהן בתפקיד זה גם עם פרוץ המגיפה. בניגוד להחלטות פקידים, גורמי ממשל ומדינות בעולם ליצמן הוביל שורת מהלכים שהוכיחו כי הוא צדק בפעילותו. בין היתר סגר את גבולות ישראל, הכריז על סגירת השמיים לכניסת זרים ועוד שורת מהלכים.

בעיצומו של המאבק בגל הראשון של נגיף הקורונה, נאלץ ליצמן להתמודד עם הכפשות מצד כלי תקשורת שדיווחו כאילו הפר את הגבלות משרד הבריאות שבראשו עמד. ליצמן השיב מלחמה שערה, והכתבת נתבעה בגין התחזות.

זמן קצר לאחר מכן, ליצמן נדחק לשוליים כמעט עד לתום הגל הראשון. היה זה לאחר שליצמן התגלה כחיובי לקורונה ונאלץ להיכנס לבידוד ארוך. בעקבות כך לראשונה התקין ליצמן בביתו אינטרנט ועזרים נוספים שיאפשרו לו לשלוט במצב מרחוק, אולם הוא נעדר מכל ההופעות הפומביות וקולו כמעט לא נשמע. מי שעמדו בחזית במקומו, היו משה בר סימן טוב מנכ"ל המשרד דאז, ויועצו מוטי בבצ'יק.

עם הרכבת הממשלה בחר ליצמן לנטוש את משרד הבריאות ולעבור למשרד השיכון, שם כבר תכנן שורת מהלכים, אולם עוד בטרם יצאו אל הפועל הודיע ליצמן על התפטרותו מהממשלה, כמחאה על הטלת סגר כללי בימים הנוראים. "במשך חודש ימים אני שומע על התוכניות לסגור את המדינה בחגים והתרעתי לאורך כל הדרך שזהו עוול וזלזול במאות אלפי אזרחים, חרדים, דתיים ומסורתיים. אם צריך לעשות סגר מלא, איפה הייתם עד עכשיו? למה חגי ישראל הפכו כתובת נוחה לטיפול בקורונה על אף הסבל הקשה לציבור. אני רואה כפגיעה ערכית מהותית את העובדה שחגי ישראל הפכו למשהו שניתן לפגוע בהם, בתכנון מראש, לעומת תחומים אחרים כהפגנות המוניות, עונת החופש ביולי-אוגוסט וכדומה. מצערת העובדה שהסגר בחגים תוכנן וסומן מראש בידי פרויקטור הקורונה וזאת מחוסר הערכה לחגי ומועדי ישראל" אמר ליצמן.

ראוי לציין כי בימי הרכבת הממשלה הנוכחית, ליצמן שחשק עדיין בתפקיד שר הבריאות ואולי חשש מכך שהוא ינושל ממנו, היה הראשון שלקראת חג הפסח קרא להטיל סגר על בני ברק, זאת על אף שהמומחים סברו כי הסגר אינו יעיל, ועל אף התנגדות חבריו מבית – חברי יהדות התורה וש"ס. התנגדות שהתבררה כנכונה מול סגר לא יעיל.

34

משה בוגי יעלון

יו"ר תל"ם

אתם יכולים לצחוק עליו, אתם יכולים להשמיץ אותו אבל שר הביטחון לשעבר, משה בוגי יעלון הוא אחד האנשים המשפיעים בשנה החולפת, על אף שבשנה שעברה היו מי שהכריזו על מותו הפוליטי.

בצעד פוליטי חכם, חבר יעלון בשנה שעברה ליו"ר חוסן לישראל דאז, בני גנץ. הם צירפו לצידם את יאיר לפיד ויש עתיד, כמו גם את החבר הרביעי ב'קוקפיט' רא"ל לשעבר גבי אשכנזי. המפלגה המשותפת שנקראה כחול לבן המריאה לשיאים שלא זכורים מזה שנים רבות, ונתנו פייט מעולה לליכוד, שבחלק ממערכות הבחירות אף איבדו את הבכורה.

עם הפיצול בכחול לבן, גם מפלגת תל"ם של יעלון התפצלה, כשצמד הנדל-האוזר פרשו לסיעה עצמאית בשם 'דרך ארץ', רגע אחרי שגם ח"כ גדי יברקן פרש מהמפלגה לטובת שריון. על אף שמחצית מכוחו ירד, יעלון חבר ליש עתיד בראשות לפיד והפך את האחרון ליושב ראש האופוזיציה.

מאז הדחתו של יעלון ממשרד הביטחון לטובת ליברמן, הראשון עסוק בהמרדה נגד ראש הממשלה נתניהו, בטענות לחשדות חמורות בפרשיית הצוללות, חשדות שעד כה התבררו כלא נכונות לדעת היועהמ"ש והמשטרה, אולם זה לא מנע מיעלון להמשיך בהפצת הטענות הללו עד כדי שכמעט כל מילה שלו מורכבת מהשורש צ.ל.ל.

כיום, בחלוף שנה מתברר כי יעלון השפיע יותר מרבים. ההפגנות נגד נתניהו בבלפור ממשיכות כבר כמחצית השנה, כשפעמים רבות המפגינים מסתייעים במיצגי דמה של צוללות ומתברר כי הטענות של יעלון כבר מזמן הפכו לנחלת הכלל.

35

יואב גלנט

שר החינוך

לפני כשנה הוא היה מועמד לתפקיד שר הביטחון בממשלת הליכוד, אבל העניינים הסתבכו, לממשלת ימין שמורכבת על ידי נתניהו וגוש הימין לא היה רוב והאלוף במיל' יואב גלנט מצא את עצמו בלשכת שר החינוך, בעיצומו של גל ההתפרצות השני של נגיף הקורונה.

מאז מינויו לתפקיד, נערך השר יואב גלנט לפתוח את שנת הלימודים כסדרה, הקצה מאות מיליוני שקלים לשם היערכות לפתיחת שנת הלימודים בכפוף למגבלות הקורונה, וגייס לשם כך את כוחו הפוליטי וההערכה הרבה לה הוא זוכה בממשלה.

גם מערכת החינוך החרדית לא קופחה על ידו, ובשיתוף סגן השר פרוש אושר תקציב של עשרות מיליוני שקלים לטובת רכישת שבעים אלף מכשירים כשרים לצורך למידה מרחוק, זאת מלבד היחס החם שנושב במשרד החינוך כלפי מצוקות החינוך החרדי, אחרי שנים רבות של ניכור.

ההישג המשמעותי מבחינתו של גלנט, הוא פתיחת שנת הלימודים במועדה. בעוד שרים אחרים כולל את משרד הבריאות על השר והמנכ"ל התנגדו לפתיחת שנת הלימודים, גלנט התעקש ורתם לשם כך את ראש הממשלה נתניהו, ראש הממשלה החליפי גנץ ואחרים שהכריעו בקבינט הקורונה כי יש לפתוח את השנה במועדה, זאת בכפוף למגבלות של חצאי כיתות, עד 18 תלמידים.

ראוי לציין כי מזה שנים רבות, השר גלנט אף הוביל לפתיחת שנת הלימודים כסדרה, ללא השביתות הקבועות בערב פתיחת שנה, שביתות המובלות על ידי הסתדרות המורים וארגונים אחרים שהגיעו השנה להסכמה מיוחדת, שתמנע את השביתות.

36

ליאת בן ארי

התובעת במשפט נתניהו

המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית ופרקליטת מחוז תל אביב לענייני מיסוי וכלכלה ומי שמובילה את חקירות העדים בתיקי נתניהו, לאחר שנים שעמלה על הגשת כתבי האישום נגד נתניהו והיא צפויה גם להתמודד על תפקיד פרקליט המדינה הבא במקומו של שי ניצן.

על אף שבן־ארי היתה התובעת במשפט הולילנד וניהלה תיקים רבים בתחום השחיתות הציבורית, היא תיזכר ותיבחן בעיקר לפי הצלחתה בתיקי נתניהו בהן כאמור הייתה דומיננטית בגיבוש האישומים נגד ראש הממשלה.

בחודשים האחרונים נחשפה פרשת חריגות הבנייה בביתה של הפרקליטה הבכירה, שלרגע לא התנצלה על כך. פרקליטות המדינה טענה כי בחריגות הבנייה אין קשר לתובעת עצמה, אולם בתגובה לעתירת התנועה למשילות ודמוקרטיה חשפה פרקליטות המדינה כי מי שכתב את הודעות הדוברות לפיהן התובעת במשפט נתניהו, ליאת בן ארי, לא קשורה לעבירות הבנייה שנטען כי נעשו בנכס על שמה בראש העין – זאת… ליאת בן ארי עצמה.

בעקבות פרשייה זו, ובעקבות התנהלותה בתיקי נתניהו נערכה הפגנת אנשי ימין מחוץ לביתה של בן ארי, במהלכה גבר שהזדהה כבנה של בן ארי סטר לשוטר וכמעט שנעצר. בתביעת דיבה שהוגשה לבית המשפט נגד פעילת הימין אורלי לב, הכחישה בן ארי הכחישה כי התוקף הוא בנה, אולם עו"ד אילן ציאון טוען כי בידיו שורה של הוכחות כי מדובר בבנה של בן ארי. בכל מקרה, גם אם אכן מדובר בשקר כפי שטוען ציאון, הוא כנראה שכח שאת מערכת המשפט, הנתונים והאמת פחות מעניינת. לכאורה כמובן.

37

יעקב אביטן

השר לשירותי דת

עד להרכבת הממשלה הוא כיהן כסגן ראש העיר אשקלון ועמד בראשות סיעת שס"ג, הסיעה הגדולה במועצת העיר, כשקודם לכן אף כיהן כרב המועצה האזורית חוף אשקלון. עם הרכבת הממשלה הנוכחית החלו להעלות במערכת הפוליטית שמות רבים של מועמדים אפשריים לתפקיד השר הנוסף בו אמורה להחזיק מפלגת ש"ס, בין היתר גוייס לשם כך אפילו שליש היו"ר לשעבר, אריאל אטיאס אולם הוא סירב ליטול על עצמו את התפקיד.

ביום הרכבת הממשלה נקרא אביטן לדגל על ידי יו"ר ש"ס שר הפנים אריה דרעי שהודיע לו על החלטתו למנותו לתפקיד השר לשירותי דת, זאת על אף שעד אז נחשב לפוליטיקאי ורב אלמוני יחסית, מלבד לתושבי עירו.

מאז מינויו לתפקיד, הספיק אביטן לסייר ברשויות מקומיות רבות, והוא החל לקדם בימים אלו בחירתם של רבני ערים לתפקידם כשבמפלגה תולים את עיניהם בו ובטוחים שיוכל לקדם את בחירת עשרות התקנים הממתינים פנויים.

38

מני חדד/ אבי בלומנטל

יועצי תקשורת

את חברת הייעוץ התקשורתי שלהם הקימו היועצים האסטרטגיים אבי בלומנטל ומני חדד כבר ב-2016, אך מאז פרוץ הגל השני הם נהנים מפרופיל תקשורתי גבוה לנוכח היותם מנהלי מטה ההסברה למגזר החרדי של משרד הבריאות.

חדד שימש כיועצו של סגן ראש הממשלה לשעבר אלי ישי בתקופת היותו ח"כ ובלומנטל כדוברו של הרב הראשי לישראל לשעבר הרב יונה מצגר. תחילת עבודתם המשותפת התרחשה במסגרת שותפות עם היועץ האסטרטגי רונן צור שבמשרדו הקימו מחלקה לניהול משברים במגזר החרדי. הם ייצגו עם צור בשורת בתיקים מורכבים ורגישים מול גורמי ממשל, חברות מסחריות, עמותות בפירוק ומאבקים ציבוריים שהובילו.

בלומנטל בעל תואר במשפטים שימש כאיש רדיו במשך שנים, ולאחר מכן כמנהל תיקי יחסי ציבור בפרסום בולטון פוטנציאל. מני חדד שלמד לתואר במנהל עסקים במכון לב שימש כמסבירן למגזר החרדי של "אור ירוק" והקים את השלוחה החרדית של שנקר הנדסאים. הם מוכרים בתחום כנועזים וכמי שמייצרים קמפיינים קריאייטיבים. כמעט כל אירוע בעל אופי משברי במגזר החרדי מתנהל במשרדם והם נהנים ממערכות יחסים הדוקות עם עיתונאים ועורכים בתקשורת המגזרית והכללית.

בשנה האחרונה ייצגו בין היתר את משרד עורכי הדין של ד"ר וינרוט ושות', ביה"ח שניידר, ועדת הרבנים לעניני תקשורת, הרשות לשירות האזרחי, משכנות חריש, אמ"י נדל"ן, למענכם, בית המכירות ווינרס, מועצות דתיות, אולמי פביליון ונוף הירדן וכאמור משרד הבריאות.

בלומנטל וחדד שינו את הגישה ההסברתית מול המגזר החרדי מאיומים והפחדות לשיח של ערכים, ערבות הדדית, הדגשה כי הקפדה על ההנחיות היא "בין אדם לחברו", ושמירה על בריאות הזולת היא קודם כל חובה יהודית. הם הציפו בחומרי הסברה מגוונים, סרטונים, עיתונים, עלוני מידע בכל הזירות התקשורתיות – תקשורת מסורתית ודיגיטלית.

מטה ההסברה החרדי זכה לתשבחות גם בכנסת כשיו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון אמרה בדיון מיוחד שקיימה: "ההסברה צריכה להיות מותאמת לכל האוכלוסיות וחשוב שתהיה מעניינת כמו שעושים במטה ההסברה החרדי – מיוחד צבעוני, נגיש, מזמין ועם התייחסות לגילאים. היא לא חסכה בסופרלטיבים והוסיפה: "החומר של מטה ההסברה החרדי הוא הכי מזמין, אטרקטיבי ואיכותי שראיתי, הוא מקצועי ומדהים… גם החומרים של הילדים מזמינים ודרכם ממש ניתן להעביר את המסרים להורים ממליצה לשכפל את זה לכל הקהלים"

הם קיימו תדרוכים רבים לעיתונאים של פרופ' גמזו ומפגשים עם השר אדלשטיין ודאגו לנוכחות תקשורתית בולטת של פרופ' גרוטו, ד"ר אשי שלמון, ד"ר יקיר קאופמן. ניהלו ערוץ קשר עם הרשויות המקומיות החרדיות ועם בתי הרבנים והאדמו"רים.

39

עליזה בלוך

ראש עיריית בית שמש

ראש עיריית בית שמש דוקטור עליזה בלוך, היא אשת עשייה. רצה למרחקים ארוכים, לוקחת משימות, מגשימה אותם ובעיקר לא מסתכלת ימינה ושמאלה. בלוך לא בוחנת את "הרייטינג שלה". היא רואה מסע ומתעלמת מהמהמורות בדרך.

כשראש העיר ד"ר בלוך הודיעה שלא תהיה בת שתשב בבית בפתיחת שנת הלימודים, היא הציבה מטרה ויצאה ליישם אותה. היעד הושלם בפתח שנה זו וגם בפתח שנה שעברה. אז הודיעה שלא תתיישב על כסא ראש העיר ימים לא רבים לאחר בחירתה עד שתוודא שכל הבנות משובצות. על זה נאמר "כל המציל נפש אחת.."

תפיסת העולם הניהולית הזאת מובילה אותה בהבאת יזמים לעיר. בלוך פוגשת כל שבוע כמה יזמים וזאת במטרה ליצור מנופים כלכליים לעיר בית שמש. גם בתכנון העיר היא פועלת תחת "נעשה ונשמע". ניהלה בשכונות העיר החדשות שמתאכלסות מאבק מול משרד השיכון כדי ששטחי הציבור ומבני הציבור יהיו מוכנים לפני האכלוס.

בלוך הודיעה חד משמעית למשרד השיכון שלא רק יהיה מקווה באחת השכונות אלא יהיו גם גני משחקים ושבילי אופנים. כך בלוך עובדת. לא מחפשת דיבורים, עסוקה בעשייה בלתי פוסקת למען העיר ולמען תושביה. בלוך נמצאת כפסע לפני סיום שנתיים לכהונתה כראש עיר. מדובר במסע שהחל כנגד כל הסיכויים וממשיך בכל הכוח.

40

דן אלדד

לשעבר מ"מ פרקליט המדינה

כבר שנים רבות שהוא מכהן בפרקליטות המדינה, אולם בתחילת השנה החולפת הוא עלה לכותרות, עם השפעה ממשית, אך בסיומה כבר נשכח כמעט בתהום הנשיה.

הוא החל את דרכו בפרקליטות בשנת 1994. במהלך השנים עסק בעיקר בתחום הפלילי אך גם בתחומים המנהליים, הביטחוניים, האזרחיים והכלכליים. הוא התמחה בפרקליטות מחוז ירושלים ובבית המשפט העליון, אצל המשנה לנשיא אהרן ברק. עבד בפרקליטות מחוז ירושלים בין השנים 1994–2005, ולמשך כשנה מתוכן שימש כעוזרו של היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין.

מאז אפריל 2013 הוא מכהן כמנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות, האחראית – לצד מחלקת פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) – על טיפול בתיקים פליליים העוסקים בין היתר בשחיתות שלטונית ובפשיעה כלכלית. בין התיקים הידועים בהם טיפל במסגרת תפקידו: פרשיות צבי בר ודני דנקנר, ופרשת השחיתות בישראל ביתנו ובנוסף לכך הוא סגן-אלוף (מיל'), בוגר הקורס הממלכתי הבכיר למודיעין, ומשרת במילואים בפרקליטות הצבאית כיועץ לעניינים מיוחדים.

במהלך השנה החולפת הודיע שר המשפטים אמיר אוחנה על מינויו של אלדד לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה שי ניצן. מתחילה טען מנדלבליט כי מינוי ממלא מקום לפרקליט המדינה חייב להיעשות מתוך רשימת מועמדים שהציג הוא בפני שר המשפטים כשאלדד לא נכלל ברשימה זו. כמו כן טען מנדלבליט כי אלדד "אינו מתאים לתפקיד" אך ימים מספר לאחר הודעת השר אוחנה הודיע מנדלבליט כי החליט שלא לעמוד על התנגדותו למינוי.

מספר חודשים לאחר מכן בעקבות כוונתו של השר אוחנה להאריך את כהונתו של אלדד בשלושה חודשים נוספים, כתב מנדלבליט לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ כי קיימת "מניעה משפטית" להארכת הכהונה. עוד ציין מנדלבליט במכתבו בנוגע לאלדד כי "התגלו כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים בעבודתו אשר לעמדתי אינם מותירים ספק באשר לכך שהוא אינו מתאים לכהן בתפקיד" אלא שאז טען אלדד כי היועץ מבקש להדיחו מכיוון שהחל לבדוק את סגירת תיקו של מנדלבליט בפרשת הרפז. בהמשך פנה אלדד למבקר המדינה מתניהו אנגלמן בבקשה לבדוק את טענותיו.

במהלך כהונתו הקצרה, הודיע אלדד זמן קצר לפני הבחירות על פתיחת חקירה בפרשיית המימד החמישי, שהייתה בניהולו של גנץ ופשטה רגל, לא לפני שזכתה לכאורה בפטור ממכרז בינה לבין המשטרה בראשות רוני אלשיך.

מספר חודשים לאחר מכן טענו גורמים בפרקליטות המדינה שאלדד פתח בחופזה בחקירת פרשת המימד החמישי ובמקביל את הבדיקה כנגד מנדלבליט, ואף הדליף מן התיקים חומרים לתקשורת. ב-30 באפריל הוציא השופט מני מזוז צו ארעי המעכב את הארכת כהונת אלדד כממלא מקום פרקליט המדינה ועם סיום מילוי המקום פקעה כהונתו של אלדד והוא שב לתפקידו כמנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

את תפקידו כממלא מקום פרקליט המדינה ממלא בפועל היועץ מנדלבליט שהפך לראש התביעה וראש הסנגוריה כאחת. בהמשך מנדלבליט הכל יכול אף הפקיע מידיו של אלדד את תפקיד הפרקליט המלווה בחקירת פרשת המימד החמישי והעביר את ניהול התיק למומי למברגר, שהיה מועמד מועדף על מנדלבליט לכהונת ממלא מקום פרקליט המדינה. שמו של למברגר נקשר בפרשת הרפז, בה נחשד היועהמ"ש מנדלבליט ואשר מסרבת לרדת מסדר היום, על אף העובדה שהתיק נגדו נסגר.

41

יוסי דגן, דוד אלחייאני

ראשי מועצת יש"ע

יוסי דגן נחשב לאחד הפוקדים הגדולים בליכוד. עד לפני כשנה וחצי כיהן לתקופת מה כראש מועצת יש"ע במקביל לתפקידו כראש מועצת שומרון, המועצה האזורית הגדולה בישראל. במשך שנים נחשב דגן לאחד האנשים הקרובים לראש הממשלה בנימין נתניהו, אולם בשנתיים האחרונות דגן מרבה לתקוף את נתניהו על רקע הקפאת הבנייה ביישובי יהודה ושומרון, כמו גם בגין אי החלת הריבונות על שטחי יו"ש ובקעת הירדן.

דוד אלחייני, היה כמעט לאלמוני בעת שנבחר לראשות מועצת יש"ע לפני כשנה וחצי. הוא נבחר לראשות המועצה האזורית ערבות הירדן בבחירות 2009 ומאז מכהן ברצף בתפקידו, למרות שרק חמש שנים קודם לכן בבחירות למועצות האזוריות בשנת 2004 קיבל 5% בודדים מקולות הבוחרים.

במערכות הבחירות האחרונות נטל אלחייני חלק פעיל בקמפיין הליכוד בשל הבטחתו של ראש הממשלה נתניהו להחיל ריבונות בשטחי בקעת הירדן ויו"ש, אולם גם הוא התאכזב מנתניהו בשל אי קיום הבטחתו זו.

בחודשים האחרונים השניים מקיימים מפגשים עם יריבים פוליטיים של ראש הממשלה נתניהו, בהם אביגדור ליברמן, ראשי ימינה ואחרים וכל העת מעלים את נושא הריבונות לסדר היום. אלחייני אף ציין כי נתניהו בגד באמונו ויוסי דגן תקף אף הוא בחריפות את נתניהו וציין כי "אימץ את הרטוריקה של השמאל הקיצוני" ואף איים כי "המחנה הלאומי לא יעבור בשתיקה על מעשה ההונאה הזה".

42

שמחה רוטמן

התנועה למשילות ודמוקרטיה

הוא נולד וגדל בעיר בני-ברק, במשפחה לא חרדית, בתקופה שמרבית תושביה כבר היו חרדים. הוא גדל בבית ממעמד הביניים ועשה מסלול ישראלי ממוצע. לאחר הסכמי אוסלו החל ללמוד משפטים ועם תום הלימודים התמחה במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים אצל המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד אורית קורן. שם גילה מי באמת שולט במדינה.

"ב-2012 הכיר את יהודה עמרני, כיום דובר מועצת בנימין, וביחד הקימו את התנועה למשילות ודמוקרטיה. כשאט אט מצטרפים עוד אנשים, והיום נחשבת התנועה לכתובת בכל עניין משפטי, וראשיה מביעים עמדה בנושאים השונים החל מתיקי נתניהו ועד לנושאים משפטיים שבשגרה.

עם מינויו של אמיר אוחנה לתפקיד שר המשפטים, ביקש אוחנה למנות את רוטמן לתפקיד מנכ"ל המשרד, אולם כיוון שמדובר בממשלת מעבר המינוי לא יצא אל הפועל. עם זאת אוחנה שכר אותו לייצגו בעתירה שהוגשה נגד הארכת כהונתו של מ"מ פרקליט המדינה, דן אלדד.

אנשי התנועה מאמינים כי בשנים שקדמו להקמתה הגבירה המערכת המשפטית את עיסוקה בהכרעות ערכיות, מוסריות ופוליטיות, ובכך היטשטשו הגבולות בין המערכת המשפטית על שלוחותיה לבין סמכות נבחרי הציבור. במקרים שבהם נושאי התפקידים במערכת המשפט חלוקים על דעת הממשלה והכנסת גובר כוחם של המשפטנים. כך נבחרי הציבור מוצאים את עצמם מנועים מלקדם ולבצע את המדיניות שלשמה נבחרו מחד, ומאידך הנושאים שאמורים להיות בליבת פעילותה של המערכת המשפטית מוזנחים.

בעקבות פעילות התנועה ועתירה שהגישו, נדרשו שופטי בית המשפט העליון לפרסם את רישומי יומני הפגישות שלהם כפי שהשופטים קבעו כי שרי הממשלה צריכים לעשות. מהיומנים עלה ששופטי בית המשפט העליון מקיימים ביניהם התייעצויות לפני ישיבות הוועדה לבחירת שופטים, ולטענת התנועה זאת בניגוד לחוק המחייב את החברים בוועדה לבחירת שופטים "לפעול שלא בשם הגוף ממנו הם מונו אלא בהתאם לשיקול דעתם הבלעדי.

בשנת 2015, בעקבות חשיפת קיומה של "ועדת השתיים" פנתה התנועה בבקשת חופש מידע להנהלת בתי המשפט, אשר החזיקה בחומרים שנאספו על ידי ועדת השתיים, על מנת לעיין במידע שנאסף על ידי חברות הוועדה ובהמלצות שניתנו על ידן. הנהלת בתי המשפט סירבה למסור את המידע בנימוק שחוק חופש המידע אינו חל על ועדת השתיים משום שמדובר למעשה במתנדבות שאין להן כל תפקיד רשמי. בשנת 2019, בעקבות הביקורת הציבורית, הודיעה נשיאת העליון השופטת אסתר חיות כי סיכומי "ועדת השתיים" יוצגו הן לחברי הוועדה והן לשופטים שלא קודמו.

בהמשך למאבק שניהלה התנועה סביב ועדת השתיים, ובמאמץ להסדיר את רישום כלל המאגרים החסויים של מערכת בתי המשפט, חשפה התנועה בשנת 2018 את דבר קיומו של "מאגר יהלום" הכולל 322 רשומות העוסקות בעורכי דין שהיו מועמדים לשיפוט בשני העשורים האחרונים. המאגר כולל גם מידע על הציון שקיבלו המועמדים בקורס השפיטה שמקיימת הנהלת בתי המשפט, חוות דעת מילולית של בוחני הקורס, חוות דעת של ועדת המשנה של הוועדה לבחירת שופטים ואת ההחלטה הסופית – להמליץ לדיון בוועדה, או לא.

בעקבות ביקורת של התנועה על אופן השיבוץ של שופטי בג"ץ בתיקים בעלי רגישות פוליטית או מדינית וטענה להטיה בבחירת ההרכב הדן בעתירה, הוציאה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, נוהל שלפיו שופטי בג"ץ לא יוכלו לבחור עוד מי יישבו עמם בהרכב שדן בדחיית עתירות.

43

מירב כהן

השרה לשוויון חברתי

אפשר לומר בפה מלא, ללא כל פקפוק כי השרה כהן הגיעה על מנת לעבוד. את דרכה הציבורית החלה בשנת 2004 כשמונתה כהן לדוברת הכלכלית-חברתית של משרד ראש הממשלה בתקופת כהונתו של אריאל שרון.

בקיץ 2011 נכנסה כהן למועצת העיר ירושלים כחברת מועצה וחברת הנהלת מועצת העיר ומחזיקת תיק הנוער, כחלק מהסכם רוטציה עם עופר ברקוביץ' בסיעת התעוררות בירושלים, אשר כהן נמנית עם מייסדיה.

במהלך השנים ייסדה את מטה המאבק בעושק הקשישים, על ידי חברות טלמרקטינג שמוציאות במרמה פרטי אשראי מאלפי אנשים, ואז מנשלות אותם מרכושם. עיקר המאבק שלה התמקד בהחזרת הכסף מאותן חברות טלמרקטינג, ישירות לנפגעים.

החל משנת 2013 שימשה כמנכ"ל של ארגון "אמון הציבור" שהוקם במטרה לשנות את כללי ההתנהגות של עסקים וגופים ציבוריים בישראל ולהנחיל תרבות כלכלית המבוססת על הוגנות שתועיל לציבור, לממשלה ולעסקים כאחד.

ב-2013 בבחירות לכנסת ה-19 הוצבה כהן במקום התשיעי של רשימת "התנועה" בראשות ציפי לבני, ולא נכנסה לכנסת. עם הקמת "חוסן לישראל" הצטרפה לבני גנץ, ולראשונה נבחרה כחברת כנסת מטעם כחול לבן בכנסת העשרים ואחת. עם כינונה של הממשלה מונתה לשרה לשוויון חברתי, וכך הפכה לשרה הצעירה ביותר בממשלה.

זמן קצר לאחר שמונתה לכהן כשרה, ילדה את בתה הקטנה אולם גם במהלך חופשת הלידה לא הפסיקה לעבוד כדי לקדם את עמדותיה ואת שליחותה כפי שהיא רואה זאת. על אף השיתוק היחסי שמאפיין את הממשלה, השרה כהן חתומה יחד עם שר הכלכלה עמיר פרץ על הצעת החוק שתאפשר הקמת מאגר ״אל תתקשרו אליי״- מאגר אליו יוכלו להכנס אזרחים שאינם מעוניינים לקבל שיחות טלפון שיווקיות, מה שעשוי למנוע מקרים רבים של עושק קשישים.

מרצה וחריצותה מזכה אותה ללא ספק בתואר אשת השנה, ואם אכן הממשלה תאריך ימים במתכונת שונה מהקיימת, בצורה שאכן תאפשר עבודה אמיתית, אין ספק כי גם בשנה הבאה כהן תהיה לאחת המשפיעות.

44

אורלי לוי – אבקסיס, פנינה תמנו שאטה

השרה לקידום קהילתי, שרת הקליטה

אורלי לוי הייתה לאחת הפוליטיקאיות החברתיות ביותר. היא פרצה לפוליטיקה הישראלית כשהוצבה במפלגת 'ישראל ביתנו' בראשותו של אביגדור ליברמן ובהמשך הדרך אף הוצבה כמספר שתיים ברשימה. לאחר בחירות 2015 ישראל ביתנו נותרה מחוץ לקואליציה, אולם לקראת סיומה של הקדנציה הצטרף ליברמן לממשלת נתניהו והחרדים בתמורה למינויו כשר ביטחון.

לוי שהייתה אז מספר שתיים שלו, הודיעה כי היא לא מצטרפת לממשלה לאחר שלא מונתה לשרה שתעסוק בנושאים חברתיים כפי שרצתה. לקראת בחירות מועד א' הקימה את מפלגת גשר, אך למרות שבתחילה הסקרים הראו כי היא צפויה לקבל מספר מנדטים נאה, כשבחלק מהסקרים אף עקפה את מפלגתה לשעבר, בסופו של דבר נותרה הרחק מאחוז החסימה ואילו ליברמן עם חמישה מנדטים.

לשמחתה ולמזלה, המערכת הפוליטית נקלעה לקשיים פוליטיים, ממשלה לא הוקמה ונערכו בחירות חדשות. היא נענתה לפניות מפלגת העבודה והוצבה כמקום 2 ברשימת העבודה-גשר. בבחירות השלישיות הייתה חלק מהעבודה-גשר-מרצ אולם מיד לאחר הבחירות הודיעה על פרישה לסיעת יחיד בשל התנגדותה האידיאולוגית לשבת במפלגה אחת עם ניצן הורביץ ומרצ.

התפצלותה ממפלגת העבודה, החלה למעשה לסמן את הקמת הממשלה. היא סירבה לתמוך בהקמת ממשלה בראשות גנץ שנשענת על המפלגות הערביות וסירבה אף להמליץ עליו לנשיא המדינה. בהמשך הודיעה כי תמליץ על נתניהו, זאת בתיווכו של אחיה איש הליכוד וראש עיריית בית שאן ז'קי לוי. עם הקמת הממשלה, הצטרפה לממשלת נתניהו-גנץ ומונתה לשרה לקידום קהילתי.

לוי הייתה למעשה כדור השלג הראשון שהחל להתגלגל, והוביל עד לפיצול הפנימי בכחול לבן והקמת ממשלת נתניהו – גנץ.

פנינה תמנו שטה נבחרה לראשונה לכנסת מטעם 'יש עתיד' בבחירות 2013. היא נולדה בכפר וזבה במחוז גונדר, שבאתיופיה. נכדתו של קס שאטו מהרט, שושלת למנהיגים רוחניים בולטים של יהודי אתיופיה. במבצע משה, בגיל 3, עלתה יחד עם אביה וחמשת אחיה לארץ, ולאחר מכן התאחדה עם שארית משפחתה שנותרה מאחור. בשנותיה הראשונות בישראל, התגוררה המשפחה במרכז הקליטה בפרדס חנה, ובשנת 1988 עברה המשפחה לפתח תקווה. בנעוריה למדה באולפנה "צפירה", בתוכנית מצוינות לילדים מחוננים יוצאי אתיופיה. וכאשר סיימה, המשיכה את לימודיה במכללת "אורט" שבירושלים, תחת מסגרת פנימיית "כרמית".

בהמשך החלה בפעילות ציבורית וכאמור בשנת 2013 נבחרה לראשונה לכנסת ובמערכות הבחירות האחרונות הייתה חלק ממפלגת 'יש עתיד' שבכחול לבן. עם הפיצול במפלגה בעת הכניסה לממשלה, תמנו שטה שרק יממה קודם לכן צעקה בבוז על מיקי זוהר וחברי הליכוד, ביקשה כעת להתפצל מיש עתיד לטובת הצטרפות לממשלה כחלק מ'כחול לבן'. בעקבות חוק מיוחד שנחקק אכן אושר המהלך והיא יצרה אחריה עוד משבר ביש עתיד. עם אישור החוק הנורווגי, חברות כנסת נוספות הלכו בדרכה ונטשו את יש עתיד לטובת חוסן לישראל והצטרפות לקואליציה. תמנו שטה מונתה לשרת הקליטה.

45

הרב ישעיהו ז"ל ורחל הבר

ארגון מתנת חיים

הרב אברהם ישעיהו הבר נולד לפני כחמישים וחמש שנים בעיר תל אביב להוריו צבי והדסה. את שנות בחרותו העביר בשקידה על תלמודו בהיכל ישיבת פוניבז'. עם נישואיו לרעייתו רחל יצא שמו כצורבא מרבנן ובמשך שנים ארוכות שימש כר"מ בישיבת נחלת אשר בירושלים ומשיב בישיבת נתיבות חכמה – וולפסון. תלמידיו מעידים כי ידענותו הייתה לשם דבר אך בעיקר אצילותו. לא היה כמעט מי שראה אותו ולא נשבה בקסמו. עדינותו, הליכותיו ושאר מעשיו.

בשנת 2007 פסקו כליותיו מלתפקד והוא נאלץ לעובר תקופה קשה של טיפולי דיאליזה מתישים. על אף מצבו זה, עדיין לא חשב על הקמת ארגון מהפכני כמו מתנת חיים המסייע לחולי כליות למצוא מתנדבים שיואילו בטובם לתרום כליה עבורם, אבל אז – באותו זמן פגש הרב ישעיהו הבר, במרפאת הדיאליזה את פנחס, בחור צעיר למשפחה שכולה שאיבדה את בנה הבכור בעת שירותו הצבאי. פנחס, האח הצעיר, נזקק להשתלת כליה בדחיפות, אך בהעדר תורם מתאים ובאין גוף רשמי או מסגרת שאליהם אפשר לפנות בבקשת עזרה, התעכבה השתלתו של פנחס וגופו לא עמד לו עוד. לאחר תקופה המלווה בייסורים פיזיים ונפשיים קשים שלו ושל בני משפחתו נפטר פנחס והותיר את הוריו שיח' ללא שני בנים.

הסיפור הנורא – שלצערנו כמוהו ארע יותר מדי בשנים האחרונות – המחיש את הצורך החיוני בהקמת מערכת שאליה יוכלו החולים לפנות בעת מצוקתם. כך למעשה נוסד ארגון מתנת חיים ובמשך למעלה מעשור שנים עמד הרב בראשותו, עד שנגיף הקורונה תקף אותו בעוצמה רבה, למרות שנזהר עד מאוד והיה סגור בביתו.

הרב הבר, שהיה כאמור מושתל כלייה, אושפז בבית החולים הדסה, הורדם והונשם אולם בליל שישי ערב ראש חודש אייר, בשעה 22:00 הוא השיב את נשמתו לבורא. בכירי המדינה, לצד עמך ישראל ביכו את לכתו של האיש אך גם מעט כבוד אחרון לא יכלו להעניק לו שכן בשל הנחיות משרד הבריאות, ההשתתפות הייתה מותרת לעשרים איש בלבד.

עוד בטרם נקבר, הודיעה רעייתו רחל, כי הארגון לא ייסגר וכי היא תעמוד בראשו. מאז פטירתו של הרב הבר נוספו עוד תורמי כליה רבים, בין היתר לזכרו של הרב הבר. בין התורמים המוכרים של הארגון ניתן למצוא את שר התרבות חילי טרופר, וח"כ לשעבר משה פייגלין.

46

מאיר ליוש

מומחה לגיוס המונים

מאיר ליוש בן 36 אב ל-3 בנות, שימש כדובר מפלגת הבית היהודי, סגן שר הביטחון אלי בן דהן, חה"כ יואב קיש, וכיום דובר תנועת הביטחוניסטים, ובין היתר משמש ליוש כמגייס המונים.

תקופת הקורונה היא תקופה לא פשוטה. אנשים קורסים, עסקים נסגרים ומשפחות מאבדות את מטה לחמן. בעקבות המצב הכלכלי שנוצר במדינה בהם החליט רוה"מ על מענק לכל אזרח, התחילו לפנות לליוש המון אנשים וביקשו ממנו לארגן על ידי גיוס המונים מענקים מאנשים שאינם צריכים אותם ולהעביר אותם לאנשים שכן צריכים את זה ושכן נפגעו הקורונה. אנשים רבים הרגישו שהם רוצים לתרום את הכסף שקיבלו מענק מהמדינה – לטובת אנשים שבאמת צריכים.

בעקבות הרצון הגדול, החל ליוש ביוזמה האדירה שגררה אחריה רבים כדוגמת גיא לרר מתוכנית הצינור ועוד, וכך הקימו קמפיין גיוס המונים באתר GIVEBACK "תוך שעה הגענו למיליון שקל! עוד זמן קצר לאחר מכן הגענו לסכום של 3.5 מיליון שקלים! משם הדבר התגלגל כמו כדור שלג שכבר לא היה ניתן לעצור, מספר ימים לאחר מכן כבר הגיעו פניות מקרנות גדולות שרצו לקחת גם כן חלק בקמפיין, והתחילו לזרום סכומי עתק וכולם כבר רצו לקחת חלק כדי להשתתף בפרויקט. הסכום הפך למאצ'ינג שהלך ותפח ועם ישראל הראה את פרצופו היפה וכל כולו התגייס בהמוניו כדי לתרום. עם כתיבת השורות הסכום עומד כעת על 17 וחצי מיליון שקל!" סיפר ליוש ליום ליום.

לפני סיום קמפיין גיוס המונים הורמה וועדה שקבענו קריטריונים לחלוקת הכסף שמצד אחד נוכל לפקח על החלוקה שיגיעו למקומות הנכונים, ומצד שני שאף אדם לא יקופח. בין אלפי מקבלי העזרה, יש גם המונים מתושבי בני ברק, שאפילו לא יודעים מה זו תכנית 'הצינור' או מי אחראי למיזם החסד הענק.

ליוש עצמו אחראי על עוד מיזמי גיוס המונים כשהבולטים שבהם מיזם לטובת החייל יהודה הישראלי, הפצוע הקשה ביותר במבצע צוק איתן, מיזם משפחת חסדאי שאב המשפחה אופיר נורה למוות בוויכוח על חניית נכים. לחסדאי היו שלוש בנות: שתי תאומות בנות תשע וחצי – אחת מהן עם שיתוק מוחין המתניידת בכיסא גלגלים – וילדה בת תשעה חודשים שלוקה בניוון שרירים. בימים האחרונים ממש הגיע לסיומו בתוך יממה קמפייין גיוס המונים לטובת החקלאי איתן זאב שהותקף בידי פורעים פלסטינים והוגש נגדו כתב אישום בגין תקיפת הפורעים. גיוס ההמונים נועד לסייע לו בהליך המשפטי המורכב שהוא אמור לעבור.

47

ישראל צשינסקי מאיר קווין

ראשי ארגון רפואה ושמחה

"רפואה ושמחה" מפעילה במשך כל ימות השנה מערך בן כרבבת! מתנדבים המתגוררים כמעט בכל נקודה בישראל, וכן במאות נקודות מסביב לעולם, המסייעים יומם וליל באמצעות קבוצות "מחוברים אונליין", בהסעת חולים, נכים ומוגבלים וכן משנעים ארוחות, תרופות, ציוד רפואי, דגימות מעבדה וכל פריט עזרה רלוונטי המסייע ומקל על החולים ובני משפחותיהם.

עם פרוץ משבר הקורונה בישראל החלו להתקבל מאות שיחות במוקד האונליין של "רפואה ושמחה" מאזרחים רבים השוהים בבידוד וזקוקים בדחיפות למזון או תרופה קריטיים. מפה הכל התגלגל במהירות שיא, הנהלת העמותה בראשות הרב ישראל צישינסקי ובניהולו של מאיר קווין, למדה את הצורך והפנימה מהר לאן כל זה הולך, כשמיד הקימה מוקד חירום ייחודי "בידוד אונליין" – מערך חסד חסר תקדים עבור רבבות המבודדים הבודדים השוהים בבתיהם לאורכה ורוחבה של ארץ ישראל, ללא עזרה משפחתית או סביבתית וזקוקים להנגשת מוצרי מזון ותרופות החיוניים להמשך תפקוד שגרתי בתקופת הבידוד הקשה.

פעילות החסד המאסיבית והמקיפה מתנהלת במרוץ סביב השעון ובפריסה רחבה ביותר בכל נקודה, כשבמהלך המשבר סייעו כבר עד כה במוקד "בידוד אונליין" במעל 82,000! קריאות הצלת חיים של מבודדי קורונה, חולקו מעל 48,000 ק"ג של מזון ותרופות, באמצעות צי האמבולנסים של "רפואה ושמחה" וכ-10,000 מתנדבי האונליין המתגוררים מדן ועד אילת, ומכרמיאל ועד מצפה רמון ומוזנקים למשימות השונות המתפרסמות ביותר מ-850! קבוצות ייעודיות, כל משימה והאיזור/הנושא הייחודי שלה.

פרויקט נוסף אותו מנהלים ביד אמן ב'רפואה ושמחה', אלו המבצעים הבינלאומיים חובקי עולם סביב הגלובוס להצלת חיים של חולים קשים שנאלצים להתמודד עם ההשלכות הדרמטיות של מגבלות התעופה שמעיבות על המשך טיפוליהם. כמו כן גם בכל נושא תרומות הפלסמה של מחלימי הקורונה עבור החולים הקשים שזנקקים למנה שכזו, היתה "רפואה ושמחה" חלוצת ההתרמות, הראשונה בזיהוי הצורך לאיתור, גיוס והסעת התורמים הרלוונטיים.

ראשי "רפואה ושמחה" היו"ר הרב ישראל צישינסקי והמנכ"ל מאיר קווין מלאים סיפוק על פעילות החסד המבורכת ומצילת חיים בכל רגעי המשבר, "זהו הזמן להודות על העבר, להתמסר להווה המאתגר ובעיקר להתפלל על עתיד טוב יותר, שכולנו נהיה בריאים ושנזדקק זה לזה רק מסיבות משמחות".

48

הרב חנניה צול'ק

מחוברים לחיים – עזר מציון

את הרב חנניה צ'ולק אין כמעט מי שלא מכיר. דתי, חילוני ובוודאי גם חרדי. בעשר אצבעותיו הקים את ארגון עזר מציון שהפך למעצמת חסד בשני העשורים האחרונים כשבשנים האחרונות, בוודאי על רקע נגיף הקורונה, פורחת ההתנדבות מעוררת ההשראה של מתנדבי מערך 'מחוברים לחיים' של עזר מציון

המערך האדיר של מחוברים לחיים שפועל כל שנה לא הפסיק לרגע והמשיך לפעול גם במהלך הגל הראשון של הקורונה בתקופת פסח, במהלך הקיץ כמובן, וגם בעיצומו של הגל השני בימים אלו ממש. במהלך התקופה הקשה היו מתנדבים מסורים שביקרו ביום אחד בעשרים וחמש ואף בשלושים בתים שונים. הנצרכים היו זקוקים לסיוע בכל תחום כמעט – ברכישת תרופות והעברתם  לבתי החולים; ברכישת מזון למשפחות של חולים שנדרשו לבידוד, בסיוע לקשישים שנותרו לבדם ולא היה מי שיעזור  להם – בכל מקום אנחנו היינו.

המערך יצר קשר עם ראשי ערים ומועצות כך שיוכל לטפל בכל סוג של פניה שתגיע אליו והיה מתואם גם עם קופות החולים ופיקוד העורף וזאת על מנת לאפשר איסוף של תרופות מבתי המרקחת ועוד.

בנוסף המערך סיפק גם הסעות לכל אורך התקופה, אם זה של מבודדים שהיו צריכים לעבור ממקום למקום מסיבות דחופות, או מבוגרים שנקלעו למצוקה, ועוד.

לארגון מחוברים לחיים יש כ-12,000 מתנדבים והוא פועל בכל רחבי הארץ ובכל הריכוזים היהודיים בעולם, ומבצע מידי חודש עשרות אלפי משימות חסד והצלת חיים.

49

הרב יוסי ערבליך

יו"ר ארגון למענכם

היועץ הרפואי יוסי ערבליך הפך בשנה החולפת לדמות משפיעה במיוחד. 23 שנים הוא מעניק יעוץ והכוונה רפואית בהתנדבות מלאה, אך ככל שקצב הפונים עלה לצד התפתחות טכנולוגיות רפואיות הוא הבין שחובה למסד את המערך. ערבליך הוא לא היועץ הרפואי הראשון, אך הוא בהחלט הראשון שהפך את היעוץ למקצועי כאשר צירף לארגון 80 רופאים מומחים מתנדבים ובראשם הציב את פרופ' בני דוידזון שכיהן כמנהל מערך החירום של משרד הבריאות וכמנכ"ל אסף הרופא – אלו מעניקים ליעוץ של הרב ערבליך את הגושפנקא המקצועית.

"למענכם" של ערבליך הפכה לשם דבר. רופאים מחו"ל מבקרים בישראל ועוברים דרך המשרדים במגדלי בסר כדי להבין את המערך שמצודתו פרושה על פני תבל. ערבליך זוכה להערכה בקרב שרים, שופטים, חברי כנסת ואנשי תקשורת רבים בעיקר בשל היכולת הפנומנלית שלו לכוון כל אירוע רפואי לגורם המתאים באופן מדוייק. הרופאים רוחשים לערבליך הערכה בשל היכולת שלו לסנכרן בין גורמים רפואיים ותיאומים בין בתי חולים ומומחים באירועים מורכבים.

לפני כשנה הקים הרב ערבליך בבני ברק סניף של בית הספר השיקומי מש"י ומיד עם הקמתו נרשמו 30 ילדים תושבי העיר מהם נחסכה ההיטלטלות בדרכים.

יצויין כי מלבד הסיוע וההכוונה שמעניק ערבליך בימי הקורונה, מאז פרץ גל הקורונה השני התחזיות שסיפק הרב ערבליך בנוגע למידת ההתפרצות היו המדוייקות ביותר.

50

רובי ריבלין

נשיא המדינה

הוא גדל בבית בית"רי ומחשיב את עצמו לאיש ירושלים, אבל מלבד זה כל ערכיו השתנו – לכאורה – מעת שהחליט להתמודד על נשיאות המדינה, תפקיד אותו הוא ימלא זו השנה האחרונה.

את דרכו הפוליטית הוא החל בעיריית ירושלים, משם המשיך לכנסת ישראל, ממשלת ישראל ונשיאות המדינה, אולם גולת הכותרת מבחינת פעילותו הפרלמנטרית היא כהונתו כיושב ראש הכנסת. ריבלין, שהבין כי תפקיד זה יכול לסלול את דרכו אל התפקיד בו חשק עוד קודם כבר כשמשה קצב כיהן בתפקיד, החל לשתף פעולה עם המפלגות הערביות ואט אט הפך לדמות ממלכתית ומאחדת כביכול, הכל בדרך אל היעד הנכסף.

לתפקיד נשיא המדינה נבחר ריבלין עם תום כהונתו של שמעון פרס בתפקיד, והוא נבחר בפער של עשרה קולות על פני יריבו מאיר שיטרית, אך מאז שנבחר לתפקיד המשיך ביתר שאת את המהפך שהחל לחולל בדעותיו. כך לדוגמא בנוגע ליחסו כלפי הרפורמים. בעוד בעבר התבטא כי "מדובר בעבודת אלילים, לא ביהדות" וכן "עד עכשיו חשבתי שהרפורמים הם זרם ביהדות, אבל אחרי ביקור בשניים מבתי הכנסת שלהם אני משוכנע שמדובר בדת חדשה לגמרי, בלי כל קשר ליהדות", לעומת זאת בתקופתו בבית הנשיא הקפיד להזמין נציגים מהקהילה הרפורמית לכינוסים השונים ואף התבטא כי "סכנת ההוצאה החוצה של קבוצה מתוכנו, האמירה כי 'אתם אינכם חלק מאתנו', איננה סכנה חדשה היא הסכנה העתיקה ביותר וגם הגדולה ביותר לקיום העברי לדורותיו".

בתקופת כהונתו כנשיא הפך בעיני רבים מהשמאל ל"מגדלור" עם "מצפן" שמקפיד להנפיק פנינים כמעט בכל נושא בו הוא יכול לנגח את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמתחילה לא תמך בהתמודדותו לנשיאות, או סתם כך בנושאים שיוכל לצבור בהם נקודות בעיני השמאל הישראלי, שחלקים ממנו אף מדברים על הצורך להעמידו בראשות מפלגה שתתחרה בנתניהו ביום שלאחר פרישתו מהנשיאות.

ההתבטאות שנחרתה בזיכרון הישראלי לטוב ולרע, היא התבטאותו של ריבלין לאחר רצח משפחת דוואבשה: "בני עמי בחרו בטרור" אמר אז ריבלין. כמו כן בתחילת כהונתו היה ריבלין הנשיא הישראלי הראשון שהשתתף באירוע לזכר טבח כפר קאסם ובאוגוסט 2014 שיגר איגרת ברכה לנישואים של ערבי עם יהודיה שהתאסלמה. רח"ל.

בנובמבר 2014 ביטל הופעה מתוכננת של הזמר עמיר בניון במשכן הנשיא, זאת בשל שיר שהוציא ואשר לדעת ריבלין נחשב פוגעני. ריבלין אף הביע התנגדות לצעת חוק הלאום שיזמו חברי הליכוד.

כמו כן הרבה ריבלין לדבר על חשיבות מערכת המשפט אותה הגדיר כ"עמוד התווך" ועל הצורך לציית לפסקי דין. עלינו להבטיח דמוקרטיה איתנה” אמר בכנס בבית הנשיא, תחת הכותרת “כבוד האדם כעיקרון חוקתי” ובראיון לכלי תקשורת הבטיח שיתייצב "בכל הכוח נגד כל חוק לצמצום כוחו של בית המשפט העליון”, כשהוא שוכח ממה שהוא עצמו אמר רק שנים אחדות קודם לכן כי "על הכנסת לשוב וליטול לידיה את ההגה שניתן לה מידי העם מכוחה של השיטה הדמוקרטית ולהעמיד במקומם את הגורמים המנסים לקנות להם אחיזה בהגה, אפילו אם מדובר בבית המשפט בכלל ובבית המשפט העליון בפרט". כנראה שדברים שרואים מפה לא רואים משם. לצערו את הביטוי "כנופיית שלטון החוק", ביטוי שהפך לנחלת הימין בישראל ואותו טבע, הוא כבר לא יצליח למחוק.

המהפך בדעותיו של ריבלין בנושאי בית המשפט, מתקבל מפעם לפעם בהלם רב על ידי הציבור הימני בישראל, בין היתר בשל כך שבשנת 2001, נאלץ לוותר על תיק המשפטים כיוון שהתנהלו נגדו שבעה תיקי חקירה בנוגע ליחסיו עם הקבלן דודי אפל. באחד מהם המליצה המשטרה להעמידו לדין. שלוש וחצי שנים מאוחר יותר נסגרו שישה מהתיקים מפאת חוסר אשמה ואילו התיק השביעי בחשד לשיבוש מהלכי חקירה בפרשת איציק מרדכי נסגר בעילות של חוסר עניין לציבור וחוסר ראיות מספיקות. בתגובה לסגירת התיקים אמר אז ריבלין "מי יחזיר לי ולמשפחתי שלוש שנים וחצי קשות שלקחו לי. איך אפשר לחגוג כשאני יודע שיש המון אזרחים שלהם אין יכולת להתמודד מול מערכת הרשע הזאת?!".

תשובה לשאלה הזאת אין, אבל מה שבטוח הוא, שמאז הספיק ריבלין להפוך את דעותיו כמעט בכל נושא. ככה זה כשהוא מגדלור.

תגובה אחת
  1. למה מה? מהעושה את בנת את שקד לכאלה פולולרים פתאום בשמאל? מה הם עשו טוב ונכון ב-2020? למה להאמין לסקרים שקרים מצמתיים? אתם באמת חושבים שאלה שהצביעו לגנץ וללפיד פתאום יצביעו בנט? אולי זה עובד בסקרים שקרים, אבל לא במציאות. אז תמשיכו לפמפם. בחירות נוספות באביב 2021, אחרי נצחון על הקורונה, ונתניהו לוקח בגדול.

השארת תגובה