יהלומים יחברו בין ישראל לדובאי

מימין - מרטיק ליק, יורם דבש, אחמד בן סולייאם, עזרא בוארון קרדיט צילום- ...
מימין - מרטיק ליק, יורם דבש, אחמד בן סולייאם, עזרא בוארון קרדיט צילום- ...

הסכם נרמול היחסים בין איחוד האמירויות לישראל רק נחתם לפני ימים אחדים, אבל בורסת היהלומים הישראלית כבר הספיקה להכריז כי חתמה ערב ראש השנה על הסכם לשיתופי פעולה כלכליים בין המדינות בתחום היהלומים.

על פי ההסכם לשיתוף הפעולה,  בורסת היהלומים הישראלית צפויה לפתוח נציגות במגדל אלמאס שבדובאי  בעוד, DMCC צפויים לפתוח במקביל משרדים במתחם בורסת היהלומים שברמת גן וזאת במטרה לקדם את הסחר המשותף  בין שתי המדינות.

בנוסף,  במסגרת ההסכם, יפתחו השניים יחדיו הזדמנויות עסקיות חדשות, יעצימו את הדיאלוג בין השניים, יקיימו מידי שנה ימי עיון ותערוכה  משותפת שתתקיים בדובאי וברמת גן לסירוגין , ועריכת חקר יוזמות משותפות ליצירת הזדמנויות מסחר יעילות לשני הצדדים בתחומים נוספים. מטרת הסכם:  לאפשר צמיחה מחודשת לתעשיית היהלומים, פיתוח ידע בין יהלומני ישראל ליהלומני דובאי, קידום הקשרים בין השניים ושיתוף ידע מסחרי בן הצדדים לטווח הארוך.

במעמד חתימת ההסכם שנערך בשיחת וידיאו  בין ישראל לבין איחוד האמירויות, לקחו חלק  מר יורם דבש –  נשיא בורסת היהלומים הישראלית ונשיא הפדרציה העולמית לבורסות היהלומים, ומר אחמד בן סולייאם – יו"ר בורסת היהלומים בדובאי . בהמשך לחתימת ההסכם בקרוב צפויה לצאת משלחת עסקית להנעת ההסכם לפעולה.

בכוונת הבורסה הישראלית ליהלומים  לבחון קידום פרויקטים נוספים מול בורסת  היהלומים בדובאי, וזה על מנת לאפשר מנועי צמיחה לתעשיית היהלומים הישראלית.

 יורם דבש נשיא בורסת היהלומים מסר: "אנו גאים ביותר לשתף פעולה עם עמיתינו בדובאי על ידי שיתוף בידע ומומחיות שלדעתנו יקדמו את תעשיית היהלומים בגבולותינו ומחוץ להם. אנו רואים בתחום הזדמנות לבניית יחסים קרובים, שגשוג ופיתוח הענף. אני מאמין שזו חובתנו כמנהיגים עסקיים  להוביל את הדרך קדימה לחיזוק שיתופי פעולה. ה DMCC הינה חברה ממשלתית המאגדת תחתיה למעלה מ 16 אלף חברות בתחומי הסחר, כך שחתימת הסכם

שיתוף הפעולה עם בורסת היהלומים, שגם היא מאגדת למעלה מ 1100 חברות בין לאומיות, מעידה על הפוטנציאל האדיר הטמון בהסכם".

אחמד בן סוליים, יו"ר הבורסה ליהלומים בדובאי אמר: "ההסכם האסטרטגי שנחתם בין בורסת היהלומים לדובאי לבורסת היהלומים בישראל הוא הסכם חשוב אשר פותח פוטנציאל עצום לשני הצדדים. ממשלת דובאי הטילה על ה DMCC את המשימה של להניע את סחר הסחורות העולמי דרך דובאי, והסכם זה ימשוך עסקים לאמירויות וכן יגביר את הסחר האזורי והבינלאומי של אבן יקרה זו. איחוד האמירויות הערביות וישראל הן ביתן של שתיים מהכלכלות הדינמיות והחדשניות ביותר במזרח התיכון. הסכם זה סולל את הדרך לשיתוף פעולה נוסף במגוון סחורות בתקופה מרגשת מאוד להתפתחות באזור. אנו מצפים לעבוד לצד השותפים שלנו בישראל ".

לדבריו: "שתי הבורסות התחייבו לשיתוף ידע, מומחיות וניסיון, קידום הזדמנויות סחר דו צדדיות ושותפות בתערוכות, ביקורים וכנסים בכדי להגביר את הסחר האזורי ולתמוך בצמיחתה של תעשיית היהלומים העולמית".

אודות בורסת היהלומים הישראלית, היא אחת מ-4 מרכזי הסחר המובילים .הבורסה ליהלומים מתפרשת על פני כ-80,000 מ”ר, עם יותר מ-1,000 משרדים פרטיים ושטחים ציבוריים, בה פועלים כ-3,500 חברים בעסקי היהלומים העוסקים בכל שלבי הייצור והמסחר בענף היהלומים – מסחר ביהלומי גלם, ליטוש יהלומים, יבוא ויצוא.

אודות DMCC –  המרכז לסחורות יקרות בדובאי (DMCC), אזור הסחר החופשי ומרכז המסחר של ממשלת דובאי. המרכז הוקם בשנת 2002 ע”י ממשלת דובאי ע”מ לקדם פעילות הסחר בזהב, מתכות יקרות, יהלומים, אבני חן וסחורות בסיסיות. בצעד זה יצרה דובאי כלי שהפך אותה למרכז סחר בין לאומי ומנוף לפעילות סחר במזרח התיכון כולו.

נתונים על  מסחר היהלומים בדובאי: ברבעון הראשון של שנת 2020, המסחר ביהלומים ותכשיטים היווה את הענף בעל ההכנסות הגבוהות ביותר באיחוד האמירויות. לפי הנתונים, שווי הסחר ביהלומים הגיע לכ-28 מיליארד דולר בחודשים ינואר – אפריל 2020. בהשוואת נתוני 2019 לשנת 2020 ניתן לראות ירידה חדה שנגרמה בעיקר  בשל השפעות נגיף הקורונה במדינות מסביב לעולם. כאשר נתוני 2019 של מסחר היהלומים בדובאי הגיע ל84 מיליארד דולר.

בשנים האחרונות הפכה דובאי במהירות למוקד מוביל של סחר ביהלומים הן מבחינת ערך והן מבחינת נפח. כאשר ההתפתחות המאסיבית והצמיחה המהירה בתחום נראתה בעיקר בשני העשורים האחרונים. בין השנים 2003 לשנת 2018 נראתה העלייה  החדה ביותר. אם בשנת 2003 השווי הכולל של יהלומים מלוטשים ויהלומי גלם הנסחרים באמירויות עמד 13.2 מיליארד דולר. ב2018 הכפיל את עצמו המסחר ביהלומים ועמד על 25

קצב הצמיחה  במהלך חודש אוגוסט האחרון מאז תחילתו של משבר הקורונה עמד על עלייה של 23.5% בהשוואה לחודשים שלפני מאז פרוץ משבר הקורונה. הגידול המשמעותי ברישום סימני המסחר במהלך החודש שעבר משקף את המשך התנופה בענף זה שנחשב אחד החשובים בכל האמור לתמיכה בפעילות המסחרית במדינה. כיום מאכלסת הבורסה ליהלומים בדובאי יותר מ1000 חברות העוסקות בסחר יהלומים.

השארת תגובה