מתכוננים לראש השנה: בישול בטוח עם הילדים

ילדים אוהבים לבשל, לגעת, להריח, לטעום ולראות את התהליך בו חומרי הגלם הופכים לאוכל טעים • בארגון בטרם לבטיחות ילדים ממליצים לנצל את ההזדמנות לחדד את כללי הבטיחות במטבח

התוכניות לראש השנה השתנו, וכמו שזה נראה כרגע כל משפחה גרעינית תחגוג עם עצמה את סיומה של שנת תש"פ ותחילתה של השנה הבאה עלינו לטובה.

כחלק מההכנות לסגר החג, ומתוך הניסיון של הסגר הקודם, אנחנו כבר יודעים שנבלה שעות ארוכות במטבח. זה הזמן לרתום את הילדים לזמן איכות של בישול משותף, שבסופו אפשר ליהנות מפרי עבודתנו.

איך עושים זאת בצורה בטוחה?

"בישול עם ילדים היא חוויה כיפית וחיובית. זוהי הזדמנות מצוינת עבורנו ללמד את הילדים התנהגות בטוחה במטבח בצורה מהנה". אומרת אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים, "אנחנו צריכים לזכור שדברים שהם ברורים וידועים לנו כמבוגרים, הם חדשים ומפתיעים עבור הילדים. תפקידנו להציב לילדים גבולות בטיחות של אסור ומותר ולהסביר להם את הסכנות בהתאם לגילם וליכולותיהם האישיות".

בארגון בטרם מסבירים כי הילדים הם סקרנים ואוהבים לראות, לגעת ולטעום כל מה שנמצא בסביבתם. כדי למנוע מצבים מסוכנים חשוב שמבוגר יהיה לצדם וישגיח בכל זמן שהם נמצאים במטבח. עדיף שמבוגר יראה לילדים מה יש בסיר, מתוך הבנה שאחרת הילד עלול למשוך את ידית הסיר כדי להציץ פנימה ותכולת הסיר תישפך עליו.

בעבודה עם כלי חשמל כמו מערבל או בלנדר, אפשר להניח את הכלי על שולחן האוכל ולא על השיש, כך יהיה נוח יותר לילדים לראות מרחוק מה יש בפנים, מבלי שינסו לגעת או להתכופף לראות. ישנם מקרים רבים בהם שיער ארוך של ילדים מסתבך בתוך המערבל וגורם לפגיעה קשה.

הורים רבים נוהגים להושיב את הילד על השיש או על אי המטבח כדי שיהיה שותף להכנות. לפי מומחי בטרם במקרה כזה הסכנה היא כפולה. מצד אחד הילד עלול ליפול מהשיש ברגע שההורה לא שם לב. בנוסף, הילד קרוב מדי למכשירי חשמל ולכיריים ועלול לעשות תנועה לא נכונה או לנסות לגעת במוצר מסוכן או חם מדי.

מה ילדים צעירים יכולים לעשות?

לשפוך לקערה, לערבב, ללוש, להשתמש בחותכנים, למרוח ממרחים, לשבור ביצה, "לקשט" אוכל, לשטוף ולקלוף פירות וירקות.
ככל שהילדים גדלים, ניתן לתת להם משימות נוספות – להכין שניצלים עד שלב הטיגון, להכין קציצות, לחתוך ירקות לסלט, למלא ממולאים, להרכיב מאפים ועוד.
ילדים מגיל עשר ומעלה יכולים להדליק אש או להשתמש בתנור בהשגחת מבוגר. החל מגיל 14 אפשר לשחרר ילדים לבישול עצמאי, רק בתנאי שעברו הכשרה והדרכה בליווי מבוגר והם מרגישים מוכנים לבשל לבד. בכל מקרה כדאי להדריך את הילדים מה עושים במקרים שונים למשל כאשר השמן מתלקח או כאשר נייר אפייה או מגבת עולה באש. כיצד מתמודדים עם כוויות ועוד.

אלו כללי הברזל לבישול בטוח עם הילדים:

• לא משאירים ילדים צעירים במטבח ללא השגחת מבוגר
• ילדים אינם מפעילים מכשירים חשמליים כמו מערבלים, מקצפים, בלנדר וכו'
• הילדים אינם נוגעים ישירות בכיריים ובתנור
• מניחים סירים על הכיריים כשהידיות מופנות לכיוון הקיר
• מרחיקים מילדים נוזלים חמים וסכינים חדות
• אוספים שיער ארוך

השארת תגובה