נכי צה"ל: תדאגו גם לצרכי הנפש

ועדת המשנה של ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת לבחינת הטיפול והסיוע לנפגעי תגובת קרב בכנסת בראשות ח"כ אופיר סופר, קיימה היום (ג') דיון, בו השתתף בין היתר ארגון נכי צה"ל.

נציגי הארגון בדיון היו אבנר גולן, מנהל אגף זכויות ורווחה בארגון נכי צה"ל (בזום) ופרופ' חיים קנובלר.

פרופ' קנובלר פתח ואמר מיד כי "המצב הקיים לא יכול להמשך, אנחנו אומרים את זה כבר 10 שנים".

פרופ' קנובלר הוסיף "המצב הנהוג באגף השיקום לא מתאים לנפגעי נפש ולתגובות קרב. עד שזה לא יהיה ברור לכולם ועד שלא נשנה את החקיקה בתחום, שום דבר לא יזוז. אגף השיקום מתייחס לנפגעי הנפש באותם כלים כמו לנפגעי גוף. הדבר גורם לפגיעה בתהליך ההכרה בנפגעי כל הנפגעים הנפשיים, לרבות נפגעי תגובות הקרב.

אחד האבסורדים בתהליך ההכרה: לוחמים שטופלו ביחידה לנפגעי תגובות קרב בצה"ל ונשלחים ממנה לאגף השיקום להכרה בנכותם – אינם מוכרים אוטומטית, אלא נשלחים לבדיקות חוזרות. יש לשנות את המצב הקיים, ולמנוע את הצורך של נפגעי תגובות הקרב לפנות לתהליך ההכרה בליווי עורכי דין ופסיכיאטרים מטעמם.

גם תהליך ההכרה של מי שלא טופל ביחידה לתגובות קרב צריך להיות מהיר: אחרי 3 ישיבות "אינטייק" צריך לאבחן. זה יכול לקחת חודש עד חודשיים, אבל אסור לעכב את מי שצריך שיקום בדיוק כשצריך להשקיע בשיקום שלו. דחיית הטיפול והשיקום בשל התהליך הארוך והמייגע, לפעמים במשך שנים, ללא קבלת סיוע, גורמת לנפגעים רבים להפסיק את הטיפול. לעיתים חברים שלהם, ששומעים מה קורה עם דחיית הטיפול בהם, גורמת לאלה לא לפנות כלל לטיפול ולשיקום.

המטרה צריכה להיות שכל נפגע תגובת קרב יקבל טיפול ויבריא. זאת היתה המטרה המקורית של היחידה לתגובות קרב בצה"ל.