העולם הערבי עושה שלום עם ישראל

ישראל ואיחוד האמירויות יחתמו על הסכם לנרמול היחסים בין המדינות • ראש הממשלה: "יהיו מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות שיצטרפו למעגל השלום איתנו" • "כפי שהבאתי את השלום – אביא את הריבונות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז על הסכם שלום בין ישראל לאיחוד האמירויות.

”היום נפתח עידן חדש ביחסיה של מדינת ישראל עם העולם הערבי. החלטנו על הסכם כינון שלום מלא ורשמי בין ישראל לאיחוד האמירויות, אחת המדינות החזקת בעולם. כולל יחסים דיפלומטיים מלאים, חילופי שגרירויות, השקעות משותפות. קשר מסחר. תיירות ותעופה כולל טיסות ישירות מת”א לאבו דאבי”.

הוא הצהיר: “יהיו מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות שיצטרפו למעגל השלום איתנו”.

הוא הבטיח: “כפי שהבאתי את השלום – אביא את הריבונות, לעולם לא אוותר על זכויותנו בארצנו. אין שום שינוי בתוכנית להחיל את הריבונות, בתיאום מלא עם ארה״ב. אני מחויב לכך וזה לא השתנה. הנושא הזה נשאר על השולחן. הוא הגיע לשולחן בזכות המאמצים שלי”.

ראש הממשלה סיפר: ”מדינת איחוד האמירויות תשקיע השקעה גדולה בפיתוח חיסון לנגיף הקורונה. זה יסייע לכלכלה בזמן קשה זה. הפכנו מדבר לארץ פורחת וגם הם. רואים את גורדי השחקים המגדלים ומלונות הפאר ורואים גם את החללית שזה עתה שוגרה לחלל”.

בין הצדדים מתנהלים מגעים לפגישה משולשת בבית הלבן.

ראש הממשלה שוחח אחר הצהרים על ההסכם עם הנשיא טראמפ ונ מוחמד בן זאייד בטלפון

ההסכם נחתם בשיחת טלפון – באמצע קבינט הקורונה, אותו נטש נתניהו במפתיע – בין הנשיא טראמפ, ראש הממשלה ושייח’ מוחמד בן זייד, נסיך הכתר של איחוד האמירויות.

גנץ ואשכנזי עודכנו על המהלך ההיסטורי רק לאחר השיחה.

כחלק מההסכם, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לדחות לפי שעה את החלת הריבונות ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן.

ההסכם בין ירושלים לאבו דאבי יכלול פתיחת שגרירויות, טיסות ישירות בין המדינות, שיתופי פעולה בתחום התיירות, השקעות ושיתוף פעולה ביטחוני.

ההסכם הדרמטי גם קובע כי למוסלמים תהיה גישה רחבה יותר למסגד אל אקצה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע כי ישראל ואיחוד האמירויות יחתמו על ”הסכם שלום”.

ההסכם בין ירושלים לאבו דאבי יכלול פתיחת שגרירויות, טיסות ישירות בין המדינות, שיתופי פעולה בתחום התיירות, השקעות ושיתוף פעולה ביטחוני.

כחלק מההסכם, נתניהו החליט לדחות את החלת הריבונות ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן.

ראש הממשלה כתב: ”זהו יום היסטורי”.

הנשיא טראמפ כתב: “חדשות גדולות היום – הסכם שלום היסטורי בין שתי החברות הטובות שלנו ישראל ואיחוד האמירויות”. ההסכם הדרמטי גם קובע כי למוסלמים תהיה גישה רחבה יותר למסגד אל אקצה.

בהצהרה משותפת שפרסמו שלוש המדינות נכתב כי שלושת המנהיגים “הסכימו לנורמליזציה מלאה של היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות”.

עוד נכתב: “פריצת דרך דיפלומטית היסטורית זו תקדם את השלום באזור המזרח התיכון והיא עדות לדיפלומטיה הנועזת ולחזון של שלושת המנהיגים ואומץ לבם של איחוד האמירויות וישראל לשרטט דרך חדשה שתפתח את הפוטנציאל הגדול באזור”.

גורם מדיני בכיר הבהיר כי החלת הריבונות ביו”ש עדיין נמצאת על השולחן. ”הריבונות על הפרק ומחויבים לה. ממשל טראמפ ביקש להשהות זמנית את ההכרזה כדי לממש תחילה את הסכם השלום ההיסטורי מול האמירויות”.

בכיר בליכוד אמר: “השמאל הישראלי והעולמי תמיד אמרו שאי אפשר להביא שלום עם מדינות ערב בלי שלום עם הפלסטינים. שאין שום דרך אחרת חוץ מנסיגה לקוי 67, פינוי ההתנחלויות, חלוקת ירושלים, והקמה מדינה פלסטינית.

“פעם ראשונה בהיסטוריה שראש הממשלה נתניהו שבר את הפרדיגמה של ‘שטחים תמורת שלום’ והביא ‘שלום תמורת שלום'”.

בראיין הוק, שליח נשיא ארה”ב לנושא איראן, אמר כי ההסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות הוא ”הסיוט הגרוע ביותר של איראן”.

בכיר בבית הלבן אמר לסוכנות הידיעות רויטרס: “ישראל, לעתיד הנראה לעין, תהיה ממוקדת בבניית מערכת יחסים ואחר כל היתרונות שיכולים להיווצר בעקבות מערכת יחסים חדשה זו עם המדינה הזו. אנו גם מכינים את הקרקע לביצוע יותר נורמליזציות והסכמי שלום עם שחקנים אזוריים אחרים”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נטש מוקדם יותר היום לכעשר דקות את הדיון בקבינט הקורונה במפתיע,  כדי לטפל ב”צורך לאומי”.

כשיצא אמר נתניהו לשרים: “אחר כך תגלו למה עזבתי”.

נשיא ארה”ב דונלד טראמפ אמר: ”אני מצפה מעוד מדינות מוסלמיות ללכת בעקבות איחוד האמירויות”.

גורם מדיני בכיר הבהיר כי החלת הריבונות ביו”ש עדיין נמצאת על השולחן. ”הריבונות על הפרק ומחויבים לה. ממשל טראמפ ביקש להשהות זמנית את ההכרזה כדי לממש תחילה את הסכם השלום ההיסטורי מול האמירויות”.

השארת תגובה