סוער בקואליציה: אין ישיבת ממשלה

גנץ: "יש שני אנשים שאולי רוצים בחירות – נתניהו ולפיד" • הליכוד: "ישיבת הממשלה לא תתכנס בשל סירוב כחול לבן לאשר את תוכנית הסיוע להתמודדות עם הקורונה"

גנץ ונתניהו חתמו
גנץ ונתניהו חתמו

ישיבת הממשלה לא תתכנס הבוקר – ראשון.

לטענת הליכוד הסיבה לצעד הדרמטי הוא “בשל סירובם של כחול לבן להעלות לסדר היום תוכנית סיוע כלכלית ממשלתית של ראש הממשלה ושר האוצר להתמודדות עם משבר הקורונה בהיקף של 8.5 מיליארד ש״ח, הכוללת בתוכה סיוע לאוכלוסיות בסיכון.

“התוכנית תייצר כ-10 אלף מקומות עבודה חדשים במשק.

בתוכנית יועברו 700 מיליון שקלים בעבור הבטחת ביטחון תזונתי למשפחות מוחלשות ו-600 מיליון שקלים לטובת הארכת מענקי ההסתגלות לבני 67 ומעלה שהוצאו לחל”ת עד לחודש יוני 2021.

הליכוד דורש מכחול לבן שלא לסכל את העברת הכספים לאזרחי ישראל בעת הזאת של התמודדות עם משבר הקורונה”.

מכחול לבן נמסר, מנגד:  “ישיבת הממשלה לא תתקיים לאור התעקשות הליכוד לא לקיים את ההסכם הקואליציוני ולא לאשר את תקנון הממשלה המבטיח את יציבותה. זו לא הפעם הראשונה בה הליכוד לא עומד בהתחייבותו, וכל תירוץ אחר הינו שקר מוחלט לציבור הישראלי.

כחול לבן הודיעה לליכוד שכל הצבעה הקשורה בקורונה לא תסבול דיחוי ותעבור בהצבעה טלפונית.

לגבי תוכניתו של שר האוצר, מדובר בתוכנית בעלות של מיליארדים הנוגעת לטווח הארוך שטרם הוצגה במלואה וטרם גובשה סופית. הנסיון להעלות אותה מהיום למחר הוא לא יותר מאשר ספין לא אחראי.

אנו מצפים מהליכוד לעמוד בהסכם ולאשר את תקנון הממשלה שיאפשר את המשך היציבות שכל כך נדרשת בעת הזו. תשעה מיליון אזרחי ישראל מצפים מהממשלה ליציבות ואמינות, וכחול לבן לא תסכים לערער זאת”.

שר האוצר ישראל כץ מסר בתגובה: “הודעת כחול לבן בקשר לתוכנית ההאצה והסיוע לאוכלוסיות מיוחדות בסך 8.4 מיליארד ש״ח, אותה הגשתי מחר לממשלה, הינה כוזבת ומטעה. התוכנית, שכוללת ביצוע מיידי של תשתיות להאצת המשק בתקופת הקורונה וסיוע לאוכלוסיות מיוחדות, הינה חלק מחוק רשת הבטחון הכלכלי לתקופת הקורונה בסך 90 מיליארד ש״ח, אותו הגשתי ושאושר בממשלה ובכנסת.

בהתאם להחלטת הממשלה וללוח הזמנים שנקבע בחוק לפרק זה, התוכנית הוצגה לנציגי כחול לבן (הוד בצר – נציגו של בני גנץ, והשר עמיר פרץ), בהתאם וגם אושרה על ידם. כל עיכוב באישור ובביצוע התוכנית יגרום לפגיעה קשה בציבורים נזקקים ובהאצת המשק בתקופת הקורונה”.

גם ועדת שרים לחקיקה כנראה לא תתכנס.

הנפגעת העיקרית: הצעה של הילה שי וזאן מכחול לבן שנועדה לחייב את בעלי האולמות להשיב כספי מקדמות לזוגות שחתונתם בוטלה בגלל הקורונה, אחרת יאבדו 30% מהפיצויים שמגיעים להם מהמדינה.

השר דודי אמסלם אמר בתגובה, כי הוא מסרב לכנס את הוועדה “בגלל התנהגות כחול לבן והפרות הסיכומים שנעשו לאחרונה”.

לטענתו, “מדובר בהצעת חוק פרטית וסוכם שמעלים רק הצעות חוק ממשלתיות בנושא הקורונה בלבד”.

בראיון לחדשות 12 הבהיר יו”ר כחול לבן בני גנץ כי יתעקש על תקציב דו־שנתי, למרות דרישת נתניהו והליכוד: “בשביל לייצב את הממשלה, נדרשת תוכנית דו־שנתית. לא תקציב חגים ולא תקציב לסופ”ש, תקציב לשנה שלמה. כל טובי הכלכלנים אומרים את הסיפור הזה ולכן אנחנו מתעקשים. אני לא אוותר”.

הוא טען כי “יש שני אנשים שאולי רוצים בחירות – נתניהו ולפיד”.

בנוגע ליחסיו עם נתניהו, הוסיף: “היחסים הם יחסים טובים, ברור על מה אנחנו חלוקים”.

גנץ הדגיש: “לנתניהו יש אתגרים אישיים ומשפטיים מאוד־מאוד גדולים. הוא עושה חשבונות נוספים שאצלי לא קיימים. אני מניח שיש לו שיקולים אישיים ופוליטיים שבגינם הוא רוצה בחירות. לא יכול להיות שמישהו שאכפת לו מהמדינה ורואה מה קורה כאן יגיע למסקנה שמה שמתאים לה זה בחירות”.

בכל הנוגע לזעם הציבורי נגד ראש הממשלה ונגדו, אמר גנץ: “מבין את השנאה כלפי נתניהו. מבין את האכזבה ממני”.

השארת תגובה