מהו שוק הרכבים המתפתח ביותר כיום?

צילום: Unsplash
צילום: Unsplash
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

הוא לא פולט עשן, לא מזהם ולא מרעיש. הוא נכנס לשוק הרכבים בשנים האחרונות ומאז צובר תאוצה רבה. אחוזי הקניה שלו רק עולים ויצרניות הרכב הגדולות משנות את המדיניות שלהן בגללו. מהו שוק הרכבים המתפתח ביותר כיום והאם ישראל נמצאת שם? בואו נבדוק את הנתונים.

כשאנו חושבים על שוק הרכבים, אנחנו חושבים ישירות על רכב פרטי או ליסינג מהעבודה, נסיעות, דלק וזיהום אוויר. כל זה הוא מנת חלקם של הרבה נהגים בעולם, אך בשנים האחרונות חל שינוי רב בשוק הרכבים העולמי. למעשה, כבר כמה שנים ישנו שחקן חדש והכוונה היא לרכב החשמלי.

לא מדובר בתופעה חולפת ולא בנישה קטנה, אלא בשוק מבוסס שהולך ומתרחב כל שנה. היתרונות העיקריים של הרכב החשמלי הם שהוא לא מזהם ולא מרעיש ובכך תורם לאיכות הסביבה באופן משמעותי. ערים שיש בהן יותר רכבים חשמליים וגם תחבורה ציבורית המופעלת על ידי חשמל, אלה ערים שכמות הפליטה המזהמת בהן ירדה והאוויר שהתושבים נושמים נקי יותר.

ליתרונות הללו יש השפעה מידית על תנועת הקונים ועל כן שוק הרכבים החשמליים תופס תאוצה. הנתונים מראים שבאירופה חל גידול של למעלה מארבעים וארבעה אחוזים במכירות של רכבי חשמליים בשנת 2019 לעומת השנה שקדמה לה. בסין, חל גידול של שלושה אחוזים ובשאר המקומות בעולם, גידול של כעשרים אחוזים.

בנורווגיה, שוק הרכבים החשמליים מהווה למעלה ממחצית: חמישים ושישה אחוזים מהרכבים במדינה הם חשמליים. מדובר על שינוי עצום בזמן יחסית קצר ואיכות האוויר במדינה משתנה בהתאם. איסלנד בעקבותיה, מגיעה ליותר מרבע מהמכוניות במדינה שהן חשמליות. בהולנד, מדובר על למעלה מחמישה עשר אחוזים של רכבים חשמליים על הכביש.

יצרניות הרכב הגדולות כמו פולקסווגן, ניסאן, אאודי ואחרות משנות כיוון ועונות על הביקוש כשהיעד שלהן הוא להגיע לייצור של כמה שיותר רכבים חשמליים בשנים הקרובות מתוך כוונה לתרום את חלקן להפחתה בזיהום האוויר. חוץ מהן,  חברת טסלה כבר מייצרת רכבים חשמליים במשך שנים ועומדת בראש המכירות בהרבה מדינות.

טסלה מציעה כרגע ארבעה דגמים עיקריים של רכבים חשמליים, מודל 3, מודל X, מודל Y ומודל S. כולם פופולריים ובייחוד מודל 3 של החברה, בעיקר בשל הנתונים שלו ויכולת הביצוע על הכביש, כלומר טווח הנסיעה בקילומטרים לטעינה חשמלית אחת בכל פעם. מעבר לדגמים אלה, חברת טסלה תוציא בשנה הבאה את הטנדר החשמלי הראשון שלה שנקרא סייברטראק, דגם שכבר בהשקה שלו זכה לתשומת לב לא מעטה.

גם חברת פולקסווגן שהולכת להיות חשמלית בעתיד, חשפה לאחרונה את הדגם הבא שלה, ה- ID.3, רכב חשמלי שמזכיר את דגמי הפולו והגולף שלה וצפוי להיות המחליף החשמלי שלהם במדד המכירות. בשל ההתעניינות הרבה בדגם עוד בהשקה שלו, פולקסווגן כבר צופה מכירות התחלתיות של כמאה אלף רכבים כאלה.

חברת וולוו השוודית יצאה עם רכב פופולרי משלה, הפולסטאר 2, שיש לו טווח נסיעה ארוך לטעינה חשמלית אחת וביצועי נסיעה גבוהים. לחברת ניסאן יש את הדגם החשמלי הנמכר ביותר שלה, ניסאן ליף ויצרניות רכב רבות אחרות מציעות עוד ועוד דגמים של רכבים חשמליים על מנת להיכנס לשוק ולהתחרות על ליבם של הקונים. המטרה של יצרניות הרכב היא לא רק למכור רכבים, אלא גם להצטייר ככאלה שאכפת להן מהסביבה, דבר שמגביר אהדה ומכירות.

חוץ מהרכבים עצמם, חלה תנופה אדירה גם בתשתיות הנדרשות לרכבים הללו. מדובר על תחנות הטעינה שהן התחליף לתחנות הדלק. רכב חשמלי מונע על ידי חשמל ויש צורך לטעון אותו על ידי כבל בנקודת טעינה, ממש כמו משאבת הדלק המוכרת לנו. ככל שיש יותר תשתיות טעינה, נוצרת זמינות גבוהה יותר וכך עולים אחוזי הקניה של רכבים חשמליים באותם מקומות.

ובישראל? גם כאן שוק הרכבים החשמליים והתשתיות מתפתח. אמנם עוד לא במספרים של נורווגיה, אך בשנים האחרונות נכנסים יותר דגמים והמכירות של הרכבים גדלות בהתאם. כבר עתה, ניתן למצוא בארץ מספר רכבים חשמליים כמו הניסאן ליף המשפחתית, רנו זואי הקומפקטית, אאודי e-tron שהוא רכב מסוג SUV ואפילו ניתן למצוא כאן יגואר מדגם I-PACE שהוא רכב יוקרה. ישנם דגמים נוספים כמובן ובשנים הקרובות השוק החשמלי המקומי כאן ילך ויתרחב עוד ועוד.

גם מבחינת תשתיות, ישראל לא נשארת מאחור וכבר בשנה האחרונה הוקמו ברחבי הארץ כמאה עמדות טעינה לרכבים חשמליים. במשרד האנרגיה מתכננים להקים כאלפיים וחמש מאות נקודות טעינה חשמליות נוספות בהשקעה של כשלושים מיליון שקלים עד לשנה הבאה.

המשמעות של הדברים היא גדולה מאחר שיותר תשתיות ברחבי הארץ יעודדו קניית רכבים חשמליים וכמו שראינו בעולם, יותר רכבים חשמליים פירושו פחות זיהום ויותר אוויר נקי. בסופו של דבר, זה לא חלום רחוק, זה כבר כאן וזמין לכולנו. תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין EV

השארת תגובה