סטרס כלכלי בתקופת חוסר הוודאות של הקורונה?

צילום: RF123
צילום: RF123
לחץ נפשי, חרדה? זו הכתובת בשבילך

בעקבות הקורונה אנשים רבים נקלעו למשבר כלכלי הן שכירים והן עצמאים, שמתקשים לסגור את החודש. כמו כן, נרשמה עלייה עצובה במספר ניסיונות ההתאבדות בעקבות הקורונה.

לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 42% מתושבי ישראל, בגילאי 21 ומעלה, חשים לחץ, סטרס וחרדה ו-55% חוששים שלא יכסו את הוצאותיהם החודשיות.

הקורונה ערערה את החוסן הכלכלי הלאומי ורבים חשים את זה בהתנהלות הפיננסית היומיומית. סטרס על רקע כלכלי יכול לפגוע באופן משמעותי בבריאות הנפשית כאשר כל אחד חש את ההשפעה של הלחץ במידה אחרת: יש מי שמתקשים להירדם בלילה ואחרים מרגישים את הלחץ מבחינה פיזית בדמות סימפטומים כמו כאבי בטן וכאבי ראש, אחרים נופלים לדכדוך.

ללחץ השפעה שלילית על התפקוד הנפשי ואפילו הפיזי וחשוב מאוד ללמוד כיצד לנהל את הלחץ, כדי שהוא לא ינהל אתכם.

מה כדאי לעשות כדי לצלוח לאורך זמן לחץ כלכלי בתקופת הקורונה? לפניכם מספר טיפים פרקטיים.

התקציב שעושה הבדל
תכנון פיננסי יכול מאוד לסייע ובתקופה בה מתמקדים בהווה תוך חשיבה על העתיד, חשוב להתאים את סגנון החיים לקיים ולמצוי. נסו לארגן תקציב מחודש לאור המצב תוך התייחסות למשאב הכספי שברשותכם והוצאות חיוניות. סדרו את ההוצאות השוטפות הקבועות והוסיפו לתקציב התייחסות גם להוצאות חד פעמיות. למשל, הוצאה קבועה תהיה הוצאה על מים, חשמל, משכנתא, ארנונה וכדומה והוצאה חד פעמית יכולה להיות חופשה משפחתית או מסיבת יום הולדת.

נסו לבצע קניות כאשר אתם מצוידים ברשימת קניות, ערכו סקר והשוואת מחירים היכן זול יותר לקנות ואילו תחליפים באים לחשבון, בדקו על מה אפשר לוותר והיכן אפשר לקצץ כדי שתוכלו לעמוד במסגרת התקציבית שקבעתם לעצמכם. מסגרת תאפשר לכם לפעול בתוך מקום ידוע ולחיות על פי יכולתכם. במקביל ניתן לבדוק מקורות מימון במידה ואתם זקוקים לתזרים באופן מידי, כל עוד כמובן תוכלו לשאת את נטל ההחזרים.

זכרו, צעדים קטנים הם המפתח להשגת יציבות כלכלית בצל הקורונה ויכולים לסייע לכם להפחית את הלחץ.

עזרו לעצמכם להירגע
חפשו את הדרך הנכונה להשגת הרגיעה המבוקשת כאשר גם כאן יש הבדלים משמעותיים בטכניקות הרגיעה המתאימות לכל אחד. יש מי שצריכים לתרגל רגיעה באמצעים אקטיביים כמו מדיטציה, יוגה, תרפיה כלשהי ואחרים מעדיפים לעסוק בפעילות ספורטיבית, שידוע שמאפשרת להוריד את הורמון הלחץ ולהעלות את האנדורפינים האחראים להעלאת מצב הרוח. שינויים תזונתיים יכולים לסייע ביצירת אורח חיים רגוע יותר תוך הימנעות ממאכלים מעוררים שלפעמים מעלים את רמת הסטרס ושילוב רכיבים מרגיעים דוגמת ירקות עליים כמו תרד המכילים חומצה פולית מייצרת דופמין שעוזר לשמור על רגיעה וצריכת פרוביוטיקה ביוגורטים פרוביוטיים מפחיתה את הפעילות המוחית באזורים האחראים לרגש לרבות מתח. תמציות פרחי באך ייעודיות יכולות לסייע בהתמודדות עם מצבים רגשיים כמו מתח ולחץ.

אל תתנו לעצמכם להילחץ מהמצב הכלכלי. חפשו את הדרכים הנכונות להירגע ולהתרומם.

 

*** גלשו לקריאת מאמר נוסף בנושא התמודדות עם לחץ ומאמר בנושא לחץ נפשי ואיך מנהלים אורח חיים רגוע ובריא באתר פרמה גורי. סדרת רסקיו רמדי של פרחי באך מבית פרמה גורי מובילה בעולם בתחום השלווה והשקט הפנימי.

השארת תגובה