צעד קטן לאנושות: ייאסר 'ציד'

האם זה סוף הציד "הספורטיבי" בישראל? הוגשה הצעת חוק לביטול הציד "הספורטיבי" ולהחמרת הענישה על ציד בלתי חוקי • בישראל יש כיום כ – 2000 ציידים "ספורטיביים"

ציד
ציד

ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) וח"כ קטי שטרית (הליכוד), הגישו ביחד עם עוד 17 חברי כנסת, מהקואליציה ומהאופוזיציה, הצעת חוק, שמטרתה ביטול הציד "הספורטיבי" בישראל והחמרת הענישה על ציד בלתי חוקי. זאת במסגרת הקמפיין של החברה להגנת הטבע, תנו לחיות לחיות ואנימלס, שיצא לדרך לפני כמה שבועות, שמטרתו לעצור את הציד "הספורטיבי" בישראל ולהביא להחמרת הענישה על ציד בלתי חוקי. על פי הצעת החוק, מלבד איסור על ציד "ספורטיבי", הענישה על ציד בלתי חוקי, תעלה ממאסר של 1-2 שנים כיום, ל – 4 שנים, וגובה הקנס יעלה מ – 150 אלף שקל, ל – 900 אלף 
 
על הצעת החוק חתומים 19 חברי כנסת, מהקואליציה ומהאופוזיציה, ומלבד שתי המגישות – ח"כ חיימוביץ' וח"כ שטרית, חתומים עליה גם חברי הכנסת יעקב מרגי, תהלה פרידמן, יעקב טסלר, עופר כסיף, תמר זנדברג, ניצן הורוביץ, שרן השכל, מיכל שיר, רם שפע, רם בן ברק, הילה וזאן, יצחק פינדרוס, מיקי לוי, קרן ברק, מאי גולן, טלי פלוסקוב, סאלח סונדוס. 
 
על פי החברה להגנת הטבע, תנו לחיות לחיות ואנימלס, בישראל יש כיום כ – 2000 ציידים "ספורטיביים", שמחזיקים ברישיון ציד, שניתן להם על ידי רשות הטבע והגנים. הרישיון מקנה להם את האפשרות לצוד מינים שונים של ציפורים, ביניהן שלווים, יונים, זרזירים, אגמיות וברווזים, במשך עונת הציד, המתקיימת בכל שנה, מתחילת ספטמבר ועד סוף ינואר. בנוסף, מתקיים בישראל גם ציד בלתי חוקי, שהיקפיו המשוערים מגיעים לאלפים רבים של מקרי ציד בשנה, מתוכם ניצודים בין 300-1000 צבאים ומאות רבות של דורבנים, ארנבות, וציפורים שונות. בחברה להגנת הטבע מציינים כי חלק מן המינים שניצודים בישראל – כולל הצבי הארץ ישראלי – הם מינים בסכנת הכחדה.  
 
בדברי ההסבר להצעת החוק, נכתב: "החוק להגנת חיית הבר, חוקק בשנים הראשונות שלאחר קום המדינה, והושפע מנוסח הפקודה המנדטורית בעניין זה. החוק, כנוסחו היום, מייצג תפיסה שאפשר שהתאימה לזמן חקיקתו, ואולם היום, אין בו האיזונים הראויים הנדרשים, לשם הגנת חיות הבר בישראל ושמירה על אוכלוסיות חיות הבר בבתי הגידול שלהן. שינויים רבים התחוללו בשטחים הפתוחים, המהווים בתי גידול ומרחבי קיום לחיות הבר. מינים רבים סובלים מצמצום הולך וגובר של בתי הגידול שלהם, בשל לחצי פיתוח ותשתיות, בינוי ועיור, שטחי חקלאות מודרנית, ריסוסים בחומרי הדברה, הרעלות מסיביות מכוונות והרעלות בשוגג, ובצד כל אלה – ציד בלתי מבוקר, חלקו חוקי, וחלקו בלתי חוקי – הכולל גם מינים המצויים בסכנת הכחדה.
 
"החוק המוצע, כולל שינוי יסודי בתפיסת ההגנה על חיות הבר בישראל, וביטול הציד הספורטיבי בישראל. על פי המוצע, תבוטל ההגדרה של חיית בר כ – "ציד", שצידתה מותרת בכל הארץ במהלך עונת הציד, החלה בין ה-1 לספטמבר ל–31 בינואר, בכל שנה, לפי רישיונות ציד. על פי החוק המוצע, ציד של חיות הבר, יותר אך ורק לפי היתרי ציד, למטרות מוגבלות המצוינות בחוק – ביניהן, מניעת נזקים לחקלאות, שמירה על המגוון הביולוגי, מניעת
סכנות ומחלות מדבקות לאדם ולחי ומטרות מדעיות. עוד מבקש החוק המוצע, לחזק את ההגנה על חיות הבר, באמצעות שיפור התמודדות עם תופעות הולכות וגוברות הפוגעות באוכלוסיותיהן, כמו ציד בלתי חוקי, באמצעות החמרת הענישה על עבריינות ציד".
 
על פי הצעת החוק, מלבד איסור על ציד "ספורטיבי", הענישה על ציד בלתי חוקי, תעלה ממאסר של 1-2 שנים כיום, ל – 4 שנים, וגובה הקנס יעלה מ – 150 אלף שקל, ל – 900 אלף. 
 
ח"כ חיימוביץ': "ציד זה לא ספורט. החוק המיושן, שמתיר לצוד בעלי חיים, כפעילות ספורטיבית, אינו מתאים למציאות העכשווית. הצעת החוק נועדה להפסיק את הציד הספורטיבי ולהחמיר את הענישה והאכיפה על ציד בלתי חוקי ובכך להגן חיות הבר, לשמור על בתי הגידול, להציל מינים בסכנת הכחדה ולמנוע פגיעה במגוון הביולוגי. גם מבחינה מוסרית, עלינו לקדם תרבות וחינוך לחמלה, לדאגה לחלש, ואהבה לטבע ולבעלי החיים".
 
ח"כ שטרית: "משנת 1955, לא נעשה תיקון לחוק להגנת חיות הבר והגיעה העת להתאים אותו למציאות. הטבע, על כל רבדיו, הוא דבר קסום, שיש לשמור עליו. הריגת חיות בר, לצורך ספורט, צריכה לעבור מן העולם וכולי תקווה שהצעת החוק תשים לזה סוף. הצעת החוק תביא למניעת נזקים לחקלאות, לשמירה על המגוון הביולוגי וכמובן תסייע למנוע סכנות ומחלות מדבקות לאדם".

השארת תגובה