המצודה בצפת חוזרת ובגדול

עד לפני שני עשורים המצודה בצפת הייתה אחד האתרים המרכזיים בחיי העיר, תושבי צפת והמבקרים בבירת הגליל. בשנים האחרונות קרנה של המצודה ירד לאור הזנחה, עשבייה, קוצים, מרצפות שבורות, חוסר במענה מבחינת פעילות, מים ותחזוקה שוטפת

מצודת צפת-צילום: מיכאל איצקוביץ
מצודת צפת-צילום: מיכאל איצקוביץ

במהלך השבועות האחרונים החלה עיריית צפת במבצע נרחב להחזרת המצודה לימייה הגדולים- עובדים רבים פעלו לחידוש,  תיקון, ניקיון, גינון וטיפוח אחד הגנים המרשימים בישראל וכעת המצודה בצפת מזמינה את כל תושבי העיר והמבקרים בה להנות מחוויה קסומה באחד האתרים ההיסטוריים המובילים.

מצודת צפת הינה מצודה עתיקה, הממוקמת על גבעה במרכז העיר צפת. במקום שרידים של יישוב מהתקופה הכנענית, במקום התקיימה מצודה בתקופה האחרונה של בית המקדש השני, אך רוב השרידים שנותרו במקום הם מהתקופה הצלבנית, הממלוכית והעות'מאנית. המצודה נפגעה קשות ברעידת האדמה החזקה שפקדה את צפת ב-1837. בעשרות השנים האחרונות התבצעו במקום חפירות ארכאולוגיות נרחבות, שחשפו שרידים וממצאים עתיקים מכל תקופות קיומה של המצודה. כיום נחשבת המצודה לאתר תיירות ונוף, שכן עקב מיקומה הגבוה ניתן לצפות ממנה על סביבותיה של צפת- הרי מירון, הכנרת , הגליל התחתון , ועד הרי נפתלי והחרמון . סביב המצודה הוקם בשנת 1950 גן המצודה  שתוכנן על ידי אדריכל הגנים שלמה אורן ויינברג ובו הוקמה מצבת זיכרון לחללי צפת במלחמת העצמאות.

על פי התכנית של ראש עיריית צפת שוקי אוחנה, במקביל ל'העמדת המקום על הרגליים' ולאפשרות למטיילים במקום להנות מיופיו וייחידותו, בעיריית צפת בונים תכנית נרחבת להופת אטרקציות והרחבת הפעילות במצודה. לדבריו של אוחנה: "כילד אני זוכר שהייתי מגיע עם הורי והיינו מבלים פה שעות רבות, מצודת צפת הינה אתר ברמה בינלאומית והגיע הזמן לשקם את המקום ולהפוך אותו לפנינה אמיתית".

4 תגובות
  1. עיצה טובה, לאחר שהגן ישוקם תעלו תמונות מהגן ושביליו ונשמח לחזור ולבקר.
    עד אז אין מקום לטרוח ולהגיע לשם, הייתי שם שנה שעברה, אין פינה אחת מוצלת המקום מוזנח, הספסלים אם ישנם מלוכלכים ההזנחה חוגגת וכמו שכתבתם הכל מלא שיחי בר. בקיצור לא נעים.

  2. עיר מוזנחת ומטונפת

  3. המצודה הייתה מקום בילוי מבוקר עד ערב בחופשים ולנופשים. גם פעילות הגדנ"ע מבית ספר עמל נערך במצודה. מזה שנים הוזנחה ע"י קודמיו של שוקי. בהיכנסו להיכל העירייה חלה תפנית של 360 מעלות לטובת העיר בכל. ישר כוח והמשך להצעיד העיר למקום הראוי לה.

  4. הם לא טיפחו כלום, רק הרסו טבע יפה שהיה שם, כל העשבים ושיחים, באביב הגן היה מלא פריחה , כלניות וכו'. בכל המדרונות שמו חומר שהרג את הכל. קראו עצים בני עשרות שנים. נהיה חסר צל ואף אחד כמעט לא מגיעה לשם בגלל זה. ממש כואב הלב לראות את זה. המצודה בעלת ערך עשיר הולכת ונעהרסת עוד יותר. פעם טיפלו בה הרבה יותר טוב. שוקי הרס מלא טבע שהיה בצפת, היה מקום מלא צל ושקט, עיר ירוקה. עכשיו הכל בטון. וכל השבילים שהיו מאבן ירושלמית החליפו האספלט. לאן נעלמו אבנים יקרות? רק הרס

השארת תגובה