קורונה? סכנה ושמה 'פטיטיס'

הפרופסורים אלי צוקרמן ואורן שיבולת מזהירים מפני המשמעות ההרסנית של אי קידום התוכנית • "מודעים לקשיים של המערכת – אך הפטיטיס מהווה סיכון למחלה קשה בקורונה"

חדר ניתוח. צילום: ויקיפדיה
חדר ניתוח. צילום: ויקיפדיה

נגיף הפטיטיס מקנן בגופם של ישראלים רבים, אולם רובם אינם מודעים לכך. הנגיף הוא למעשה דלקת בכבד שמקורה בזיהום. אצל חולים רבים לא מופיע אף תסמין באשר לקיומו של הנגיף, עד שהוא מתפרץ באופן אלים וגורם למחלות קשות, לרבות סרטן. "למרבה הצער מרבית הנשאים א-תסמיניים ולכן אינם יודעים כלל על קיומה של הפצצה בגופם, ולא ידעו עליה עד אותו יום בו יקרה פיצוץ (סיבוך) והם יקבלו הודעה מפחידה על גילוי מחלת כבד כרונית. לו היו יודעים על קיומו של הנגיף, טיפול קצר בכדורים של 8-12 שבועות היה יכול להביא לריפוי מלא, הכחדת הנגיף ומניעת התקדמות המחלה", מציין פרופ' אורן שבולת, יו"ר החברה הישראלית לחקר הכבד.

מבחינה תרופתית קיים טיפול הרמטי לנגיף, טיפול שנכנס לסל התרופות ב-2018 והוא מאושר כעת לכל החולים ללא תנאים. האתגר הגדול של המערכת הוא להגיע לנשאי הנגיף, מאחר ורובם אינם מודעים אליו.

קבוצת הסיכון המרכזית היא יוצאי בריה"מ שהיגרו מעל גיל 18. הסיבה לכך נעוצה בפרוצדורות רפואיות שונות שהם עברו שלא באופן סטרילי, דבר שגרם לקינון הנגיף. "בסקר שביצענו בעבר, שכיחות הנשאים במרכז אסיה עומדת על 3 עד 5 אחוזים. בישראל, 60  אחוז מהחולים הם יוציא בריה"מ לשעבר". אומר פרופסור אלי צוקרמן, מנהל היחידה למחלות כבד במחוז חיפה וגליל מערבי במרכז רפואי כרמל של שרותי בריאות כללית.

לפני מספר חודשים גובשה -יחד עם משרד הבריאות והחברה הישראלית לחקר הכבד – תוכנית לאומית למניעת הפטיטיס, אך קידומה בפועל נעצר בעקבות משבר הקורונה. במוקד התוכנית: ביצוע סקרינינג בקבוצות סיכון ע"י בתי החולים והמרכזים הרפואיים.

פרופ' צוקרמן מצר על עצירת התוכנית ומציין כי קידומה נחוץ דווקא על רקע הקורונה. בראיון לרדיו חיפה ציין פרופ' צוקרמן כי  חולים עם מחלת כבד כרונית הם קבוצת סיכון לחלות במחלה קשה כתוצאה מקורונה. "דווקא עכשיו זה הזמן להביא את זה למודעות ולמנוע נזק גדול בעתיד".

"עד שהגלגלים יונעו, אני קורא לרופאי המשפחה לבדוק את אוכלוסיית הסיכון, וכן לאנשים עצמם – מי שיודע שהוא בקבוצת סיכון שיבוא להיבדק. הפתרונות לנגיף קיימים – כל מה שחשוב זה מודעות".

השארת תגובה