נותר חודש: התנגדויות ל'מטרו' בגוש דן

פרויקט המטרו יצא לדרך – לציבור יש רק חודש להגיש התנגדויות – ההשלכות של תוכנית הענק להקמת המטרו מרחיקות לכת, אך המדינה לא מיידעת כראוי. השבועות הקרובים הם חלון הזדמנויות היחידי להגשת השגות לתוכנית

רכבת קלה בגוש דן
רכבת קלה בגוש דן

פרויקט הקמת המטרו יוצא לדרך, אבל סביר שחלקים גדולים מהציבור לא יודעים זאת, ובטח שלא יודעים על אפשרותם המוגבלת להגיש התנגדויות לתוכנית הענק – 60 יום בלבד.

המטרו (תוכנית תת"ל 103 בסמכות הוועדה לתשתיות לאומיות) הוא פרויקט תשתיות ענק העובר בכל רחבי גוש דן ומטרופולין ת"א וכולל 3 קווים שיעברו בלא פחות מ-24 רשויות שונות: • קו M101 – קו מצפון (כפר סבא ורעננה) לדרום (ראשון לציון, לוד ורחובות) דרך תל אביב. • קו 102M – קו ממזרח למערב שיספק שירות מפתח תקווה, דרך רמת גן ועד תל אביב. • קו 103M – קו בצורת חצי טבעת שעובר דרך בת ים, אזור, אור יהודה קריית אונו, רמת השרון ומגיע עד הרצליה, עם זרוע המתחברת לנתב"ג.

עו"ד ענת בירן, בעלת משרד עורכי דין המתמחה בתחום המקרקעין והתכנון והבנייה מסבירה כי ההשלכות על בעלי נכסים שבתוואי המטרו יהיו מרחיקות לכת – החל מסגירת הרחובות ומתחמים שלמים, מה שעלול לגרום לקריסה של עסקים וחנויות כפי שראינו בעבודות הרכבת הקלה, דרך הריסת מבנים שמפריעים למסלול ועד לשינוי כללי של כל הנוף האורבני בערים אלה.

הציבור לא מודע לכך, אך קווי המטרו משפיעים על גורלם של אלפי בניינים ומגרשים, הם עוברים על מגרשים בנויים ועל מגרשים עם זכויות בנייה, הם מאפשרים למדינה להפקיע נכסים, הן בתת הקרקע והן מעליה, והם מגבילים את אפשרויות התכנון והניצול של נכסים רבים, כולל כאלה המיועדים להתחדשות עירונית. המגבלות שמטילות תוכניות המטרו על ניצול מקרקעין חלות כבר עכשיו, הביצוע עשוי לקחת עשרות שנים, אם בכלל.

מן הראוי היה שהמדינה תיידע באופן ברור על כוונתה להחל בתוכנית בסדר גודל שכזה ותאפשר לציבור מספיק זמן להביע את דעתו עליה – בצורה של הגשת התנגדויות. למרות ההשלכות הדרמטיות של התוכנית – אין חובה לשלוח לבעלי הנכסים הודעות, כך שמי שלא בודק ביוזמתו עלול למצוא עצמו יום בהיר אחד עם קו מטרו מאושר העובר על החלקה שלו או מתחתיה. המדינה רק תלתה שלטים קטנים ברחובות ופרסמה מודעה קטנה בעיתון – האדם הסביר לא רואה את אלה.

בימים אלו מתפרסמות להשגות הציבור בזו אחר זו תוכניות קווי המטרו והשבועות הקרובים הם חלון ההזדמנויות להגשת השגות לתוכנית. כל אדם הרואה עצמו נפגע מהתוכנית רשאי להגיש לה השגה תוך 60 יום מפרסומה להשגות. בשלב זה פורסמו להשגות קווי המטרו 101M מקטע דרומי ו-M 103.

לדברי עו"ד ענת בירן, "ככל שהתוכנית גדולה יותר, כך הפרסום שלה יותר גרוע, אנשים אפילו לא יודעים איפה לחפש. אם השכן שלך מבקש הקלה של 10 ס"מ אתה מקבל הודעה הביתה. אם בונים לידך פרויקט, אתה תראה מודעה. אבל תוכניות ענקיות? כלום. ומה קורה עם אנשים שלא הולכים ברחוב? אין באמת פרסום לציבור ובטח שלא פרטני לטובת אלה שעלולים להיפגע מהמטרו. נצלו את זכותכם להתנגד לתוכנית ועשו זאת עכשיו, כי אחר-כך כבר יהיה מאוחר מדי".

השארת תגובה