משטרת ישראל: מלחמה בילדים חרדים

בעוד את המליונים משקיעה מדינת ישראל להסברה במגזר הכללי – השוטרים נשלחים לרדוף עד חורמה את החרדים, כולל ילדים ומוגבלים

מגמת הרדיפה של שוטרי משטרת ישראל את המגזר החרדי, נמשכת. בל"ג בעומר לפני שנה התפרסם סרטון של שוטר מפליא את מכותיו בנער מוגבל ששהה ליד מקום בו היתה התקהלות אליה הוזעקו השוטרים. מאז נצפו שוטרים רודפים אשה בבני ברק, מנחיתים את נחת זרועם על נער מוגבל אחר בירושלים. עוד שורה ארוכה של מקירם התפרסמו ומשטרת ישראל נמנעת מלטפל בתופעה שהפכה לשיגרת יומם של השוטרים.

גם במסגרת אכיפת הנחיות הבריאות בצל מגיפת הקורונה, נשברו שיאים מפוקפקים. בימי הגבלת התנועה שהוחלה בבני ברק, תועדו שוטרים נטפלים לתושבים שצייתו לחוק – רק כדי להפיג את שיעמומם. כך מספרת תושבת בני ברק שירדה מביתה עם שני בניה לאחר סעודת שבת – בתוך 100 המטרים שהוגדרו לציבור כ'איזור מותר'.

דוגמאות הציפו את הרשת, ובכל פעם נדמה היה שהשוטרים הצליחו לרשום 'שיא' חדש של התעללות.

בתקופה זו, מוגברת האכיפה לקיום הנחיית עטיית מסיכת אף-פה במרחב הציבורי.

בעוד שבערים מרכזיות בישראל, נצפה ההמון רומס ברגל גסה את ההנחיות, קיום מסיבות רבות משתתפים – כולל גם מסיבה של מפקדת בתפקיד בכיר במשטרת ישראל. הרי שאת האכיפה מגבירים השוטרים היכן ש'נח' להם להיטפל להמון והם פחות חוששים מחשיפת מעשיהם – קרי: בסביבת מגורי החרדים.

היום פורסם תיעוד מחפיר, בו שוטרים רודפים אחר ילדה ממררת בבכי והם מסרבים לרכך את עמדתם הנוקשה כלפיה.

חבר הכנסת ישראל אייכלר סיפר כי עד ראיה שנכח במקום מתחילת הארוע, העיד בפניו כי השוטרים הגיעו בנתיב הנגדי, עצרו את התנועה ועטו על הילדה כמו היתה רוצחת או מחבלת. עוד סיפר אייכלר כי הילדה שתתה ועל כן לא היתה מסיכה לפניה. כן הוסיף כי השוטרים היו ללא תגי זיהוי.

אייכלר סיפר כי עוברי אורח הגישו לילדה מסיכה – אבל את השוטרים זה לא סיפק. כאן נכון לציין כי בשאר ערי הארץ כשאין מדובר בחרדים – השוטרים מחלקים מסיכות לאזרחים.

אמה של הילדה אמר לחדשות 12: “הילדה היתה עם מסיכה. הורידה רק כדי לשתות. הם אמרו לה שהם רושמים דו״ח. שום העירו לה. הילדה שלי לא התחילה לבכות בגלל שהעירו לה. רואים ששאלו את המספר של האמא ואיפה היא גרה ומה השם שלה. בשביל מה?

“אם היו מעירים לה, היו אומרים לה ׳שימי את המסיכה׳ היא היתה שמה את המסיכה, היא היתה מבינה את זה. היא ילדה בוגרת. היא בכתה כל הדרך הביתה וגם עכשיו לא מצליחים להרגיע אותה”.

מהמשטרה נמסר בתגובה: “בניגוד לנטען, השוטרים פגשו בנערה בת 13.5 ברחוב כשהיא ללא מסכה על פניה בניגוד לתקנות, אולם לא רשמו לה דוח כלל. השוטרים ביקשו ממנה לעטות מסיכה על פניה ושחררו אותה לדרכה. מדובר בפרסום שקרי ומעוות במסגרת קמפיין מגמתי המתנהל בימים אלו נגד המשטרה והשוטרים הפועלים למען בריאות הציבור”.

סגן השר אורי מקלב הגיב על הסרטון: “הכשל הגדול ביותר במשבר הוא של המשטרה, פעם אחר פעם, מקרה אחר מקרה נראית תמונה כוללת המביאה ציבורים שלמים לשבירת האימון במערכות.

“תגובת המשטרה מקוממת, עקרה ואינה עונה מדוע השוטר לא ענד תג זיהוי כדין. גם אם זה אירוע נקודתי, עשבים שוטים אלה נשארים במערכת ולא מוקעים”.

לדבריו, “המשטרה חזקה על חלשים, כפי שההגבלות והקנסות משולבים עם שיקולים כלכליים. על ראש הממשלה לדעת כי כאשר הוא מטיל הגבלות על הציבור יש לו משטרה שאינה יודעת את תפקידה ללא דעת וללא שיקול דעת”.

ח”כ אוריאל בוסו מש”ס הגיב על הסרטון: “אובדן שליטה של גורמי האכיפה מצריך בדק בית במשטרה ובמקרה המחריד הזה צריך שמישהו מהגורמים הממונים יקח אחריות ויתן תשובות”.

ח”כ אליהו ברוכי הגיב לסרטון: “אני מקבל אין ספור פניות בשעה האחרונה, מה תגובתי, כח”כ חרדי טרי, על הסרטון המזעזע של שוטר אטום וחסר שכל מתעמת עם ילדה חרדית.

“שאבין, צריך להיות חרדי בשביל לזעוק על זה? הכול הכול זה חרדים-חילוניים? היכן שר החינוך? היכן השר לביטחון הפנים? היכן המועצה לשלום הילד? איפה כל מי שלפני שבוע זעק על מעצר שווא, לדבריהם, של אמיר השכל? בבקשה, הבמה כולה שלכם”.

ח”כ בצלאל סמוטריץ’: “משטרת ישראל, יש לכם תפקיד חשוב ומורכב בימים האלה ואני באמת לא מקנא בכם. אבל אם תפעילו היגיון בריא ושכל ישר תעזרו לציות האזרחי ולא תפגעו בו כמו במקרה הזה. ילדה בת עשר עם האחים הקטנים שלה לא צריכה טראומה כזו לכל החיים. תנו מסיכה, תוסיפו חיוך ושחררו.

“יותר מידי סרטונים רצים בימים האחרונים על התעקשות ואלימות מיותרים סביב אכיפת התקנות. ככה לא יוצרים הזדהות ולא מגבירים ציות אזרחי. ככה מביאים לתוצאה ההפוכה. זהירות ייתר נדרשת בציבור החרדי שחש, בצדק, שהוא תחת עליהום ואכיפת יתר מפלה”.

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן שוחח  עם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה וביקש ממנו לבחון לעומק את התנהלות השוטרים שתועדו.

השר ליצמן הבהיר לעמיתו, כי עם כל ההבנה לתפקיד השוטרים בימים לא פשוטים אלה, סאגת הכאב והזעם של הציבור החרדי גובר נוכח “מקרים חוזרים ונשנים של ההתנכלות משטרתית, תוך חוסר רגישות בסיסית למול חסרי ישע, כמו מקרה מזעזע זה בו ילדה צעירה נדרשת למרר בבכי ברחוב, תוך התנהלות קשה ופוגעת מצד השוטרים”.

ליצמן הוסיף: “יש למצות את הדין עם שוטרים אלה ולהבטיח שלא נחזה שוב בהתנהגות מעין זו במחוזותינו”.

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה אמר לשר ליצמן כי בכוונתו לפנות באופן מיידי למפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב ירון ידיד, על מנת לקיים בירור מהיר ויסודי של המקרה ולהדגיש את חשיבות ההקפדה על כבוד האדם במרחב הציבורי וזכויות הציבור החרדי – בייחוד בימים של מאבק בנגיף הקורונה.

 

3 תגובות
  1. נכון מה הם חושבים לעצמם השוטרים . אסור לגעת בחרדים לחילוניים תעשו מה בראש שלכם . אבל בחרדים אסור . הממשלה תיפול .

  2. התנהלות המישטרה לאחרונה מזכירה תקופה אפלה בעם היהודי

  3. בושה וחרפה למשטרת ישראל ובמיוחד לממ המפכל שלא מזיז את הישבן /שלו לזירות ולא מנחה שוטרים גיבורים על ילדים אתם שוטרים מסכנים לכו לטפל בבעית הבדווים המסתננים המחבלים חסר לכם עבודה ?

השארת תגובה