נתניהו: "הריבונות תקדם את השלום"

חילוקי דעות בין נתניהו לגנץ באשר לתכנית הסיפוח # גנץ: "אנחנו צריכים לא רק לנהל את הסכסוך אלא גם לעצב אותו" • נתניהו: "הפלסטינים צריכים להיות מוכנים לקיים מו"מ על פשרה היסטורית"

הפגנת מועצת ישע
הפגנת מועצת ישע

נגיף הקורונה, כך נראה, לא מתכוון בינתיים להיעלם מחיינו, אך עתידה של ממשלת ישראל ה-35 שהוקמה בעקבותיו – נמצאת בספק גדול. בעוד ותוכנית המאה של נשיא ארה"ב טראמפ נמצאת על השולחן וב'כחול לבן' לא הולכים יד ביד עם 'הליכוד', האחרונה מקבלת בלי סוף ריקושטים מכיוון 'ימינה' היושבת באופוזיציה.

ביום שלישי שעבר ערך שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ שיחה עם כתבים צבאיים והתייחס בדבריו לתוכנית המאה ולהחלת הריבונות ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן. "ישנם מספר עקרונות שהצגתי ואני מוביל: לא ניקח פלסטינים לתוך שטחנו, לא נפגע בזכויות אדם ובזכות התנועה, נפעל בתיאום עם כל מדינות האזור שאנחנו בקשר איתן, לא נסכן את הסכמי השלום ונקיים תהליך סדור מול הצבא, גורמי ביטחון ומדיניות ובקבינט", אמר יו"ר כחול לבן.

בדבריו הסביר את תמיכתו בתוכנית המאה והבהיר כי ישראל לא תמתין לעד עד שהפלסטינים יסכימו לנהל משא ומתן. "אנחנו חייבים שמדינת ישראל תהיה בטוחה, יהודית ודמוקרטית ופורחת כלכלית – ואת הנוסחה הזו צריך לתרגם למושגים מעשיים של מה עושים ומה לא עושים", אמר שר הביטחון והוסיף, כי "הנוסחה המורכבת אך האחראית ביותר היא ברוח התוכנית של טראמפ. מה שטוב בעיני זה, שהיא פעם ראשונה מסתכלת באופן ריאלי על המציאות בשטח. אנחנו צריכים לא רק לנהל את הסכסוך אלא גם לעצב אותו".

בדבריו הוסיף גנץ, כי "נפעל להקטין ככל האפשר את סכנת הפיכתה של מדינת ישראל למדינה דו לאומית לצד שמירה על ביטחון המדינה, תוך דיון הדוק עם ארה"ב, מדינות העולם והפלסטינים, ככל שירצו להיות גם חלק מהשיח. לא נמשיך לחכות להם. אם הם לנצח יגידו 'לא' על הכל אז נאלץ להתקדם בלעדיהם".

במהלך ישיבת 'סיעת 'כחול לבן' שנערכה ביום שישי האחרון אמר גנץ, כי "הנושא המדיני שניצב על סדר היום הוא תהליך מורכב והיסטורי וישפיע על מדינת ישראל בעשורים הבאים". לדבריו: "צריך להפריד בין שיקולים פוליטיים לבין טובת המדינה. ההליך המדיני יהיה אחראי וממוקד. השאלה היא לא אם אהיה ראש ממשלה בתום הרוטציה – אלא איך תראה המדינה והחברה הישראלית שהיא בעיצומה של משבר בריאותי, כלכלי וחברתי ומה נכון בשבילה. זה הדבר היחיד שעבורו אנחנו כאן, בשביל זה נכנסתי לפוליטיקה".

בתוך כך בסוף השבוע האחרון הגיע לישראל שליח הבית הלבן אבי ברקוביץ', העומד בראש הצוות שעוסק בתוכנית, בכדי לדון בתכנית המאה של הנשיא טראמפ. הצוות הגיע לישראל אחרי דיונים שהתקיימו בבית הלבן יחד עם הנשיא טראמפ, אך בדיונים לא התקבלה החלטה חד משמעית בנוגע לסיפוח. במוצאי שבת נפגש השליח האמריקני עם ראש הממשלה נתניהו וביום שני נפגש עם עמיתו שר הביטחון בני גנץ.

בדברים שנשא ראש הממשלה בנימין נתניהו השבוע, בפני ארגון אמריקני, הוא אמר כי "ריבונות תקדם את השלום ולא תפגע בו". כמו כן הוסיף ואמר: "אני קורא לפלסטינים לא לבזבז עוד הזדמנות, לשבת למו"מ ולקבל את חזון השלום של הנשיא. הפלסטינים צריכים להיות מוכנים לקיים מו"מ על פשרה היסטורית, אשר תביא שלום לישראלים ולפלסטינים באופן דומה".

על פי דיווחים, ‏עמדתו של בני גנץ היא כי כעת לא תאפשר החלת ריבונות ב-30% ולכן הבהיר כי יסכים לסיפוח על מקומות של קונצנזוס וכי המהלכים צריכים להיות מגובים בהסכמה מול האמריקנים ומול צה"ל. גורמים ב'כחול לבן' אמרו בסיום הפגישה, כי "גנץ הבהיר בפגישה שאחד ביולי הוא לא תאריך קדוש לסיפוח".

מתקפה מימינה

אך בעוד ותוכנית המאה נמצאת בכותרות, יו"ר ימינה נפתלי בנט, תקף את התנהלות הממשלה והמאבק בהתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה. "אנחנו כעת במגפה כלכלית פרנסתית קשה מאוד", אמר חבר הכנסת נפתלי בנט בראיון ל'רשת ב'. "צריך קודם כל לפתוח את הכלכלה ולא לנטוש את האנשים ברגע הכי קשה. צריך להתעורר מהר. אנחנו בגל שני וחייבים להתחיל לעבוד. זו ממשלה רעה שמנותקת מהצרכים של הציבור".

בדבריו הצהיר שר הביטחון לשעבר, כי "הוא יהיה מוכן לעזור מהאופוזיציה". לדבריו: "זו ממשלה רעה וחולה ואני לא מכניס את הראש שלי לממשלה הזאת. הם מתעסקים בהכל חוץ מהצרכים של האזרחים. אני לא מקבל מהם תשובות. הם עוסקים בדברים אחרים, הם עצלים. אנחנו במצב חירום לאומי לא פחות ממלחמה".

במקביל, חברו לסיעה מתן כהנא תקף בשבוע שעבר את הממשלה, לאחר שהקואליציה הפילה את הצעת החוק שלו 'חוק היועמ"שים', המשנה את שיטת הבחירה של יועצים משפטיים למשרדי הממשלה. על פי הצעת החוק, השר המופקד על המשרד יבחר את היועץ המשפטי למשרד על בסיס משרת אמון, בדומה לבחירת מנכ"ל משרד, כאשר הבחירה תתקבל באמצעות ועדת איתור ובנוסף כהונת היועמ"ש תוגבל לשבע שנים.

"נחשף פרצופה השמאלני של ממשלת ביבי-גנץ", אמר כהנא לאחר שהצעת החוק נפלה. "חברי הליכוד יחד עם חברי כחול לבן חברו יחד נגד הצעת החוק שהגשתי להגבלת כוחם של היועצים המשפטיים. חברי הליכוד תמכו היום בהמשך שלטון היועמ"שים. בושה".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' תקף אף הוא את הממשלה ואמר: "אתם נושאים בגאון כבר שנים את החשיבות של תיקון המערכת, החזרת האימון של הציבור בה ולא פגיעה בה – ועכשיו אתם תצביעו נגד חוק שאתם הבאתם. פעם היה פתיח בתוכנית 'הכל דיבורים', השמיעו את ראש הממשלה המנוח יצחק רבין אומר: 'איך יש תוכנית ברדיו הכל דיבורים? חברי בליכוד, אצלכם הכל דיבורים'".

ברקע תקיפות אלו קרא חבר הכנסת גדעון סער לראש הממשלה בנימין נתניהו לחדש את המגעים עם 'ימינה' ולפעול לצירופם לממשלה. "יש לחדש את המו״מ לצירוף סיעת "ימינה" לקואליציה. "ימינה" היא חלק מהמחנה הלאומי וקרובה אידיאולוגית לליכוד. אין סיבה שתישאר באופוזיציה", כתב סער.

תיק 3,000 "והשאר היסטוריה"

ובתוך כך, ביום שני התכנסה הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח מיש עתיד-תל"ם, לדיון סוער בפרשת הצוללות (תיק 3,000) ולהצבעה בשאלה האם לבקש חוות דעת ממבקר המדינה בנוגע ל"טיפול רשויות המדינה ברכש כלי השייט מחברת טיסנקרופ ותהליך קבלת ההחלטות בנושא".

קודם לדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ שלח, כי "גם בלי קשר להיבט הפלילי, יש בפרשת כלי השיט סדרה של החלטות תמוהות ולא מוסברות שעלו למשלם המיסים הישראלי מיליארדי שקלים. לטעמי, חובה על מבקר המדינה לבדוק טענות אלה".

בדיון עצמו עלו הטונים בין החברים והצדדים הטיחו מילים קשות האחד בשני. יו"ר תל"ם משה בוגי יעלון סיפר על עסקת הצוללות כשהיה שר ביטחון, תוך שהוסיף כי היקף העסקה הקפיצה אותו. "אני מתעקש שמדינת ישראל לא תתחייב לרכש הזה ואני מפוצץ את זה עם נתניהו – והשאר היסטוריה", אמר יעלון. ח"כ שלמה קרעי מהליכוד הגיב לדבריו ותהה על איזו היסטוריה הוא מדבר, "שליברמן נהיה שר ביטחון".

"הדיון לא ענייני, כשאני שומע את יעלון מתוך רצון לנגח את ראש הממשלה", אמר יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר שתקף את יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח. "הדיון לא מקצועי מלבד לעורר שיח שקרי ומופרך. אין לכם דרך לנצח את נתניהו בקלפי אלא רק ברדיפה אחריו. אני לא פוסל להחליף אותך כראש הועדה, ההתנהלות לא מקצועית ופוגעת בשמה הטוב של הוועדה. הגיעה העת לשקול את המשך כהונתך כיו"ר הוועדה. צר לי, הלחצים הפוליטיים שמופעלים עליך הובילו אותך לדיון המיותר הזה".

בתום הדיון ההצעה לבקש את חוות דעתו של מבקר המדינה בנושא הצוללות נדחתה ברוב של חברי הוועדה. בתגובה לתוצאות אמר היו"ר: "במצוות נתניהו, הקואליציה מנעה מוועדת ביקורת המדינה לחייב את המבקר לחקור את ההחלטות בפרשת הצוללות. לא מפתיע, לביבי יש הרבה מה להסתיר ולהסביר. בדיוק בשביל זה יש מבקר ובדיוק בגלל זה הוא הורה לאנשיו למנוע ממנו לחקור".

השארת תגובה