פרוש: "לקחו עיר שלמה והכפישו אותה"

בעיריית אלעד העלו טענות קשות מאוד נגד ההחלטה השערורייתית שהתקבלה על ידי הממשלה, ולפיה הוטלו מגבלות תנועה על העיר אלעד, זאת מבלי כל הסבר הגיוני, ונגד עמדת כל גורמי המקצוע שפועלים בעיר

מתחם היבדק וסע באלעד
מתחם היבדק וסע באלעד

כצפוי, שופטי בג"ץ דחו את עתירת עיריית אלעד והעומד בראשה, נגד הסגר הלא מוצדק שהוטל על העיר ו-50 אלף תושביה.

באמצעות עורכי הדין משה ליפל, יהודה רוזנגרטן וצבי זקס, הגישה העירייה עתירה דחופה ובקשה לצו ביניים לבג"ץ, נגד החלטת משרד הבריאות על הטלת המגבלות על תושבי העיר. ראש העיר הרב ישראל פרוש הסביר כי "עד לרגע זה לא קיבלנו תשובות ממשרד הבריאות מהם הקריטריונים שהובילו להחלטה התמוהה והמפלה שרק גורמת לנזקים".

בעיריית אלעד העלו טענות קשות מאוד נגד ההחלטה השערורייתית שהתקבלה על ידי הממשלה, ולפיה הוטלו מגבלות תנועה על העיר אלעד, זאת מבלי כל הסבר הגיוני, ונגד עמדת כל גורמי המקצוע שפועלים בעיר יחד עם העירייה במשך מספר חודשים, במאבק משותף נגד הקורונה. בין הגורמים מדובר בפיקוד העורף ואנשי המשטרה, שלמרות המלצתם שלא להטיל את המגבלות, גופי הממשלה התעלמו מעמדתם והכריזו על ההגבלות.

התחושה באלעד היא כי מדובר בצעד שנועד לרצות את התקשורת, כדי להראות כי הממשלה מבצעת צעדים נגד התפשטות הקורונה, אלא שאלעד נבחרה כעיר שמשלמת את המחיר על אוזלת היד הממשלתית בטיפול בקורונה.

שרשרת הכשלים בהחלטה החפוזה על הטלת המגבלות, ניכרה היטב לכל אורך הדרך, כאשר במשרד הבריאות לא ידעו בשום שלב להגדיר במדויק מהן המגבלות וכיצד יש לאכוף את הסגר, וכך בשעות הראשונות שרר בלבול גדול בהנחיותיהם באשר לקיום לימודים ובאלו גילאים. כמו כן, כחלק משרשרת ההחלטות ההזויות, הוחלט משום מה כי התחבורה הציבורית לעיר וממנה תתבצע רק מהכניסה לעיר, וכך נוצר מצב שמאות תושבים שביקשו לצאת למקומות העבודה, נדרשו לצעוד עד הכניסה לעיר, שם המתינו בצפיפות מסוכנת בשל הנחיה לא ברורה של משרדי הממשלה.

הטלת הכתם האדום על תושבי העיר, לא רק שאינה מוצדקת, אלא שהיא גם פוגעת באופן ישיר בפרנסתם של לא מעט תושבים. עם הכרזת הסגר, הודיעה מועצת שוהם כי כל העובדות תושבות אלעד שעובדות בשוהם, לא מורשות להגיע לעבודה. הודעה דומה קיבלו מורות בעיר ראש העין. תושב אחר שהגיע לפגישה בסניף בנק במרכז הארץ, סורב כניסה בתואנה כי הוא מאלעד.

כאמור, בעקבות המגבלות הבלתי מוצדקות, הגישה העירייה את העתירה לבג"ץ, תוך שהיא מעלה שורת השגות על חוקיות ההחלטה, שהתקבלה בלא להתייעץ עם הגורמים המוסמכים, בלי פרמטרים ברורים שהובילו להחלטה, ובצורה הפוגעת אנושות בתושבי העיר ובעלי העסקים בה.

לאחר שהתקבלה תשובת המדינה לעתירתה של עיריית אלעד, אליה הצטרף גם מרכז השלטון המקומי, החליטו השופטים לדחות את העתירה על הסף, מבלי שנתנו נציגי העירייה להתייצב בפני בית המשפט לנהל דיון ראוי לשמו.

השופטים קיבלו את עמדת המדינה לפיה אין כל בסיס לטענתה של עיריית אלעד כי ההחלטה על הטלת הסגר נעשתה מבלי להיוועץ עמה, והמדינה הציגה שורה של שיחות שהתקיימו בין בכירים במשרד הבריאות ובין עיריית אלעד. על בסיס טענה זו החליטו השופטים לדחות את העתירה על הסף.

אלא שבעיריית אלעד אומרים שהשיחות הללו התקיימו בין נציגי משרד הבריאות וקבינט הקורונה ובין העירייה, רק אחרי שהתקבלה ההחלטה להטיל סגר על אלעד. כמו כן נשמעה בעירייה תרעומת על כך שבית המשפט לא התייחס כמעט לטענות האחרות שהועלו בעתירה, ולא עסק בכלל בסוגיית הקריטריונים להטלת הסגר, ומדוע הוחלט להטיל הסגר דווקא על אלעד ולא על ערים אחרות העונות לקריטריונים ומוגדרות כ'אדומות' בכמה וכמה פרמטרים, לעומת אלעד שאינה 'אדומה', ואפילו לא 'כתומה'.

עוד לפני החלטה, התרחשה התפתחות משפטית משמעותית כאשר בבקשה בהולה מטעם מרכז השלטון המקומי להצטרף להליך, הוגשה על ידי ראש מינהל משפט וכנסת במרכז השלטון המקומי, עו"ד מירה סלומון, מבקש המרכז לשלטון מקומי, להצטרף להליך בבהילות, "לאור מצבה הקשה של העיר אלעד, על תושביה".

"המדינה פעלה – זו לא הפעם הראשונה, מאז פרוץ משבר הקורונה – בשרירותיות ובחוסר סבירות. בכל הכבוד, דווקא בתקופת משבר וצרה, שומה על השלטון לפעול בהתאם לאמות המידה שהוא מתווה לעצמו, בשום שכל, תוך איזון בין השיקולים המשמשים בערבוביה, ובשיתוף המנהיגות המקומית, ממנה הוא מצפה לפעול כתף אל שכם עמו במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה", נכתב בנימוקי הבקשה.

"בית המשפט הנכבד מתבקש להתיר למרכז השלטון המקומי להצטרף להליך, ולהביע בו את עמדתו בשאלת היחסים שבין השלטון המרכזי לבין השלטון המקומי במסגרת המאבק המשותף בהתפשטות הנגיף ובשים לב להצעת חוק הקורונה", נכתב בבקשה.

"פספסנו את אלעד"

זירה נוספת התנהלה בוועדת החוקה חוק ומשפט, בראשותו של חבר הכנסת הרב יעקב אשר, שניהלה דיון במשך שעות ארוכות בנושא התקנות לשעת חירום.

במהלך הדיון חשפה ד"ר צוראל פרבר ממשרד הבריאות כי הייתה טעות בנתונים ביחס לטבריה, וכי הסגר שהוטל בתחילה על מספר שכונות בעיר לא היה מוצדק בעליל.

יגאל סלוביק ראש אגף לוט"ר במל"ל הודה גם הוא כי ייתכן שחלה טעות בנתונים שסיפק המל"ל, ושהובילו להטלת ההסגר על אלעד. כמו כן מתח סלוביק ביקורת מרומזת על משרד הבריאות וקבינט הקורונה, שלא ניהלו מערך של שיתוף פעולה הדוק עם עיריית אלעד, כפי שעשו בתל אביב ובמקומות אחרים, להורדת התחלואה.

"עיריית ת"א פועלת בחמ"ל משותף עם פיקוד העורף, משרד הפנים, משרד הבריאות ומשטרת ישראל בשיתוף פעולה מלא ואילולא כך ההצלחה הייתה הרבה יותר נמוכה", אמר סלוביק. "אם זה לא קרה עם העיר אלעד – יש לבדוק למה!".

לדבריו: "עם ראש העיר בית שמש יש שיח פתוח במקומות בהם באנו עם נתונים וראש העיר טען לטעות, ישבנו עם ראש העיר והרופאה המחוזית ותיקנו ולא העלינו את אותן ערים לאזור במיקוד. אם פספסנו באירוע הזה את ראש העיר אלעד, אז יכול להיות וצריך לתקן את זה".

ראש העיר הרב ישראל פרוש אמר בדיון כי "חוק הוא חוק. אנחנו עובדים עם פיקוד העורף ומשטרת ישראל ואמרו שאנחנו פועלים נכון רק ללא כלים. יש לנו משפחות מרובות ילדים ובתים קטנים של 70 עד 120 מ' ל-10 ו-12 נפשות. אין לנו חדרים לכל נפש בבית וברגע שאחד נדבק תוך יומיים הוא מדביק את כולם.

"בפעם הקודמת 'הלכו על הראש' של העיר שלנו", הוסיף הרב פרוש. "הפעם שאלתי את שר הבריאות אם אנחנו ק.ג.ב.

"עברו חמישה ימים מאז ושר הבריאות אמר שסוגרים את העיר. היקל"ר אומר שצריך להוציא את כולם למלוניות ועד יום שישי לא נפתחו. אמרתי לשר הבריאות שאין כל תועלת בסגר, יש לי 35,000 ילדים וברגע שילד חולה נכנס לבניין נדבקים 300. לקחו עיר שלמה והכפישו אותה. המשטרה והצבא לא חלק מהחוק? למה מטילים סגר בלי לשאול אותם? לקחתם עיר במעמד סוציו-אקונומי 2 והנחתתם עליה מכה. יש לי הרבה ילדי חינוך מיוחד שמונעים מ-210 מהם לצאת ללימודים. מה יהיה עליהם? מה על הוריהם ואחיהם? אוי לבושה של המדינה. אם אתם לא רוצים לספור את ראשי הרשויות ניחא אבל שמתם שוטרים וחיילים אצלנו בעיר, תספרו אותם לפחות".

סגן ראש העיר אלעד הרב אברהם שטרן, שהשתתף אף הוא בדיון, הציג את הנתונים השגויים של המשרד, ואמר בין השאר כי "הוסתר מעיני הציבור שלפתע הגיעו 865 מחלימים באמצע הגל השני. זה קרה בגלל שיש 15% שגיאות בקובץ מבחינת אלעד. אלעד עומדת במקום ירוק. הרשות עצמה ערכה חקירות אפידמיולוגיות על כל חולה. כל חולה בודד ויש לנו שליטה מלאה ומשרד הבריאות הראה דבר אחד – שהוא מאבד שליטה במצב. חייבים להפיק לקחים מהגל הראשון ביחס לבידוד המלוניות".

השארת תגובה