חרדים, איכות חיים – לא רק 'אריכות ימים'

המפגשים המרגשים עם מטופלים קשים ביותר, הערבות ההדדית מעוררת ההשראה של הקהילה החרדית וקורא להגברת המודעות לערך של איכות חיים בנוסף לאריכות ימים

גדלתי בבית של גמילות חסדים ועזרה לאחר, מאז שאני זוכר את עצמי ההורים שלי התנדבו בהוספיס (מסגרת הנותנת מענה טיפולי לחולים קשים ברגעי החיים האחרונים), עברתי הכשרה והצטרפתי אליהם להתנדבות ברגע שיכולתי, אפשר להגיד שהרצון לסייע לחולים קשים זורם לי בדם. היום אני רופא פליאטיבי.

טיפול פליאטיבי הוא תחום שעוזר לאנשים המתמודדים עם מחלות כרוניות, מטופלים אונקולוגיים והסובלים ומאי ספיקת לב, ריאות או כבד בטיפול פליאטיבי ההסתכלות היא לא על ניהול המחלה אלא על המטופל עצמו והמטרה היא להשפיע על החוויה של המטופל, על איכות חייו ולאפשר לו לחיות בדרך הטובה ביותר. כשאדם מתמודד עם מחלה קשה ההשפעה היא רחבת היקף, ישנן השלכות רבות על כלל המשפחה ופעמים רבות על כל הקהילה. התפקיד שלי הוא לעזור בהתמודדות בכל ההיבטים האלו ולהיות שם למען המטופל וסביבתו במלוא מובן המילה.

אני נתקל פעמים רבות בשאלות ביחס לבחירה המקצועית שלי, אנשים רבים סבורים שכרופא פליאטיבי אני נתקל רק בצדדים המדכאים של החיים אבל זו טעות. אני אוהב את התחום שבחרתי בו, אנחנו חיים בעידן של קידמה טכנולוגית מבורכת מצד אחד, אבל הצד השני של המטבע הוא שההייטק ומסכי המחשב יוצרים גם חציצה בין המטופל והרופא ונמנע קשר אמיתי. רפואה פליאטיבית מחייבת אותנו לחזור לבסיס, למגע ולקשר.

זכיתי לעסוק בתחום שנותן תקווה לאנשים גם ברגעים הקשים ביותר שלהם. הדבר הראשון שאני עושה במפגש עם מטופל חדש, הרבה לפני שאני מתעניין בבדיקות ובפרטים ה"טכניים" של מחלתו, הוא לשמוע את הסיפור שלו. רוב המטופלים אומרים שלמרות שהם מתמודדים עם המחלה כבר שנים רבות, מעולם לא הקשיבו להם מההתחלה ועד הסוף. זה כשלעצמו מהווה יתרון גדול שיש בו מעין ריפוי שמתאפשר במסגרת טיפול פליאטיבי. מעבר להקשבה, הטיפול הפליאטיבי הוא גם מאוד תכליתי וממוקד באיכות החיים של המטופל כשאחת המטרות המרכזיות היא להקל כמה שיותר על המטופלים . לשם כך אני נעזר בתרופות שמקלות על כאבים, בחילות, תחושות של חרדה או עייפות האופייניים למטופלים במחלות כרוניות קשות.

יש המון חידושים בתחום שמחוללים שינויים עצומים בעיקר בכל הקשור לתרופות המקלות על כאב, אם בעבר המטופלים נשענו על תרופות שעוברות את כל מערכת העיכול ומשפיעות אחרי זמן רב, היום אני יכול להציע למטופלים תרופות שפועלות במנגנון ייחודי למשל על ידי ריסוס עדין לתוך האף או כדורים שנמסים בפה המשפיעים תוך דקות ספורות . מכיוון שהיעד שלי הוא להביא את המטופל למצב של רווחה והקלה, שלב נוסף ומהותי הוא לסייע במה שנקרא המעטפת. מטופלים רבים לא מודעים לאפשרויות שלהם בכל הקשור לקבלת סיוע נפשי או מימוש זכויות בביטוח לאומי וגם בהיבט הזה יש לנו עו"ס שיכול לסייע. האתגרים שתקופת הקורונה הביאה עמה הולידו חידושים חשובים נוספים כמו למשל האפשרות לתת מענה למטופלים מרחוק באמצעות טלמידיסון.

חיי קהילה המאפיינים את המגזר החרדי הינם משמעותיים לאורך כל שלבי החיים ובעיקר במהלך התמודדות עם רגעי קושי ומשבר שמחלה קשה יכולה להביא עמה. במסגרת העבודה שלי אני זוכה לראות רגעים מרגשים ביותר של ערבות הדדית ו 'אהבת לרעך כמוך' במובן העמוק ביותר. רפואה פליאטיבית מתמודדת המון עם סוגיות של סוף החיים ואני נדרש להיות זמין לחולים 24 שעות ביממה 365 ימים בשנה. לפני מספר שנים הוזעקתי באמצע הלילה לביתה של מטופלת שלי שהייתה על ערש דווי, ציפיתי להגיע לבית שקט ולפגוש אותה ואת בני משפחתה. נדהמתי לראות את כל הקהילה שלה ספונה בדירה הקטנה, הם החליטו לעשות משמרות תפילה ולימוד תורה. בחדר אחד ישבו הנשים ואמרו יחד תהילים ובחדר השני התקבצו הגברים והתעסקו בלימוד תורה עבור אותה מטופלת. התמונה הזאת חרותה בראשי לעד. אני בקשר עם אותה משפחה עד היום וב"ה זכיתי לרקוד בחתונות של הילדים שלהם. למרות המפגש עם כאב וקושי עצום של מטופלים ולעיתים גם מוות, יש בתפקיד שלי גם רגעים רבים של אושר עילאי. כך למשל היה לי מטופל חלש מאוד שהיה מרותק למיטתו, ביתו התארסה והיה לו חשוב לא רק להיות נוכח בחתונה שלה, אלא גם לרקוד. החלטתי שאני מגשים את הבלתי אפשרי ועושה כל שביכולתי כדי לתת לאותו אדם ארבע שעות של חסד. רקחנו תרכובת ייחודית של תרופות להקלה על כאב ומתן אנרגיה וערנות והצבנו משאית עם כיסא נוח מחוץ לאולם, כל פעם שראיתי שהוא מתעייף חיזקתי אותו בעזרת אורחים שהיו בחתונה, ועזרנו לו לצאת החוצה ולנוח כשבשאר הזמן הוא רקד ושמח עם בני משפחתו ושכח מהמחלה גם אם רק לרגע קצר. התרגשתי לקחת חלק במצווה כפולה של שמחת חתן וכלה ועזרה לאדם חולה. אלו רק דוגמאות מעטות לכוח שבקהילה שלנו שמפגינה תמיכה שאין כדוגמתה באף מגזר אחר.

בימים אלו אני שותף לגיבוש תכנית לאומית יחד עם משרד הבריאות במטרה לשפר את הנגישות לשירותים פליאטיביים בישראל. במבט קדימה כולי תקווה שנצליח להעלות  את המודעות בקהילה שלנו לערך של אריכות ימים אך לא פחות מכך, גם של איכות חיים באמצעות מגוון הכלים של הרפואה הפליאטיבית אך בעיקר באמצעות תורה מצוות והרבה אהבת ישראל.

הכותב הינו אחראי תחום הרופאה הפליאטיבית של קופת חולים לאומית- מחוז ירושלים

השארת תגובה