רק בישראל: מערכת רפואה 'אוטונומית'

מערכת רפואה אוטונומית, הדואגת לצרכיו של המטופל ללא מגע יד אדם, שפותחה יחד עם חברות אלת"א ורפאל, מנוסה בימים האחרונים במרכז הרפואי שמיר, במטרה לאפשר מיגון טוב יותר לצוותים הרפואיים וטיפול מיטבי למטופלים

במרכז הרפואי שמיר
במרכז הרפואי שמיר

הקורונה הכניסה לחיינו המון אי ודאות, אולם באותה הנשימה היא גם מאפשרת לצוותים הרפואיים ולמוח היהודי להמציא את עצמם בכל פעם מחדש, כאשר הבשורה האחרונה בתחום היא מערכת רפואה אוטונומית, הדואגת לצרכיו של המטופל ללא מגע יד אדם.

ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת המרכז הרפואי שמיר אסף הרופא מינתה את פרופ' חיים גבריאל, מנהלת מחלקת א.א.ג לעמוד בראש תחום החדשנות בבית החולים: "נגיף הקורונה יצר בעיה אמיתית לצוותים הרפואיים, שצריכים למגן את עצמם ולעמוד בקשר שוטף עם המטופלים", מסביר פרופ' חיים גבריאל "מן הצד השני, נמצא המטופל שעשוי להיוותר לעיתים בחוסר וודאות לגבי הטיפול שלו ומצבו הרפואי. לתפר הזה נכנסת מערכת הרפואה האוטונומית שלנו, המאפשרת לנו ניהול נכון יותר של המשבר, ללא סיכון הצוותים ותוך מענה לכל צרכיו של המטופל".

יחד עם חברת אלת"א, פותח בוט (BOT) ייחודי שנותן מענה לשאלות של המטופל באמצעות אפליקציה ייעודית, המחליפה את האחות המטפלת. במקביל לבוט, פותח גם רובוט המסתובב בין המטופלים, נותן מענה לבקשות ומחלק ציוד לפי הרשאה שניתנה מראש. הבוט מתוכנת לתת מענה למגוון שאלות ובקשות של המטופל הנוגעות לטיפול הרפואי שהוא מקבל. במידה והמטופל זקוק למשהו – ארוחת בוקר למשל – הוא מקושר לרובוט שיכול לספק למטופל את מבוקשו. כל הפעילות הזו מנוהלת באמצעות מערכת שליטה מרחוק תחת הרשאות קפדניות ובניטור של האחיות המטפלות. בנוסף, נרכשות מערכות חכמות למתן תרופות בצורה אוטונומית.

בנוסף, מסתיים פיתוח ייעודי של מערכת שליטה מרכזית – "קוקפיט" – המאפשרת מעקב צמוד של הרופאים המטפלים אחר כמות גדולה של מטופלים במצב קשה ובינוני, ונותנת בין היתר התראות במידה ואחד המדדים של המטופל אינו תקין, או שהגיעה השעה להחליף לו ציוד (מזרקים, נקז, תרופות ועוד). המערכת מתוכנתת בצורה כזו שכל טיפול ייעודי מנוטר, וכל צורך בטיפול נוסף או החלפה של הטיפול מתועדפת ע"י המערכת, הנותנת התראה בזמן המתאים. יכולת זו משפרת בצורה מהותית את יכולת הניטור והטיפול בכמות גדולה של חולים.

"למערכות מסוג זה יתרונות רבים והן מציבות סטנדרט טיפולי חדש התואם את המשבר הנוכחי", מסביר פרופ' גבריאל, "עבודתם של הצוותים הרפואיים לא רק הופכת לבטוחה יותר אלא גם לנכונה יותר. האוטומציה הזו מאפשרת שליטה טובה יותר של האחיות על מצבם של המטופלים הרבים ומורידה מהם עומס ולחץ שהיו מנת חלקן עד כה. המטופל מצידו נגיש למידע 24/7 ונמצא בקשר ישיר עם האחות או הרופא. אין לנו ספק כי מערכות אלו הן רק הסנונית שמבשרת את בוא המהפכה הטכנולוגית הרפואית לבתי החולים בישראל ואני שמח שהמרכז הרפואי שמיר הוא המרכז הרפואי הראשון בישראל שעושה שימוש במערכות כגון אלו".

"המרכז הרפואי שמיר עומד בחזית המאבק בקורונה ומתעל את הידע הטכנולוגי הרב שצבר לאורך השנים ליצירת טכנולוגיות חדשות ומהפכניות לטובת הצוותים הרפואיים והמטופלים", מסכמת ד"ר אסנת לבציון-קורח, מנהלת המרכז הרפואי שמיר. "אנו גאים בצוותים שלנו על החשיבה מחוץ לקופסא ומודים גם לכל אותן חברות – כגון אלת"א ורפאל – המשתפות איתנו פעולה ומוכנות לצעוד קדימה איתנו לעבר עתיד רפואי-טכנולוגי טוב יותר".

השארת תגובה