בואו נדבר על בריאות הציפורן

ציפורניים
ציפורניים

ב1/6 יחול יום הלקים הבינלאומי. בעקבות משבר הקורונה למדנו כי בלי המניקורסטיות שלנו- אנחנו דיי אבודות. שכן טיפוח הציפורן הפך להיות חלק בלתי נפרד מהלוק היומי שלנו.

ציפורניים…..כמה מיתוסים ואמונות תפלות יש סביב עניין הציפורן. אנשים נוטים לחשוב שכל שינוי שחל בציפורן, קשור בהכרח לתזונה  – אלא שלא תמיד זה כך.

זה נכון שחסרים תזונתיים מאד משמעותיים כמו חסר ברזל, מינרלים וכו ניתן לראות על גבי הציפורן- בפועל, בעולם המודרני-בקושי רואים את זה כבר. כמו כן יש הרבה מחלות שבהן יש שינוי ספציפי בציפורן כמו למשל במחלות ריאה- הציפורניים יקבלן מראה אופייני, וכן יש לא מעט מחלות עור כמו פסוריאזיס, ליכן פלנוס, אלופציה אראטה ועוד- אשר בהן ניתן לראות שינויים אופייניים בציפורניים.

חשוב לזכור שהציפורן הינה איבר חי וגדל- אשר גדל לאט מאד- ציפורני רגליים גדלות במלימטר אחד בלבד בחודש.

ד"ר להבית אקרמן מומחית לרפואת עור, עם הטיפים לבריאות הציפורן לרגל יום הלקים הבינלאומי:

  • הרבה פעמים אנחנו רואים שינוי בגוון הציפורן או באחידות הציפורן וזה מדאיג אבל הרבה פעמים השינוי הזה לא נובע ממחלה/בעיה של ממש אלא מעניין מכאני. כמו יובש. כמו עור הידיים כך גם הציפורן סובלת ולעיתים מסא'ג פשוט עם קרם לחות ישפר את מראה הציפורן
  • הרבה פעמים אחנו רואים כתמים צהבהבים על הציפורן– זה נכון ששינוי בצורה ובצבע של הציפורן יכול לעיתים לרמז על פטרת ציפורניים, אבל אם מדובר בהכתמה בלבד- הרבה פעמים לאחר שימוש בלק צבעוני בעיקר בצבעים החזקים (לרוב מסוג פחות איכותי, אבל לא בהכרח)- למשך כמה חודשים ברצף- הציפורן תקבל הכתמה צהבהבה. גם כאן לא מדובר במחלה, ואין צורך בטיפול מיוחד. זה יחלוף לבד בעיקר אם ניתן לציפורן הפוגה מהלק .
  • ציפורניים מתפצלות ושבירות– בעיה מאד שכיחה, ברוב המקרים לא נגרמת לא עי פטריה ולא בגלל מחלה ספציפית, הרבה פעמים שטיפות מרובות של הידיים או לק ג'ל שלא בוצע מספיק במקצועיות עלולים לפגוע בשלמות הציפורן. הפתרון- עיסוי של הציפורן עי קרם לחות ושימוש במחזקי ציפורניים כתכשיר מקומי. רק כאשר יש בעיה ממשית של שבירות
  • לק גל אם נעשה בצורה לא מקצועית אכן יכול לפגוע בציפורן. – הסרה לא תקינה של הג'ל יכולה לגרום שהציפורן תהפוך לדקיקה, מפוצלת וסדוקה. במקרים כאלה חובה לתת לציפורן להתחלף לחלוטין ולגדול מחדש. כאשר תצמח ציפורן חדשה- היא תצמח תקינה.
  • מניקור/פדיקור– הציפורניים עטופות מלמטה והצדדים עי עור ששומר על מיטת הציפורן. זה קריטי למניעת חדירת מזהמים כמו פטריות וחיידקים. ולכן הסרת העור "העודף" צריכה להתבצע בעדינות ובמינימום הנדרש על מנת לא לפגוע בעור הזה בתחתית הציפורן.
  • פטריה בציפורניים– אחת המחלות השכיחות ביותר. כיום שלל טיפולים רפואיים יעילים. ההמלצה היא אבחון וטיפול מוקדם כי אז הטיפול יהיה קצר וקל יותר. בכל אופן, יש להיוועץ עם רופא עור לאבחון והמלצות על טיפול בהתאם. מה עלול להחמיר /לעודד הופעת פטריה בציפורן? חום ולחות, מקלחות משותפות/ג'קוזי, (כפכפים- פותרים את העניין), שימוש תכוף במים בלי לייבש והליכה קבועה עם נעליים סגורות.
  • נקודות חן בציפורניים– דבר קיים, הדורש בדיקה די מיידית של רופא עור. לא להזניח. בד"כ נראה כמו פס כהה לאורך הציפורן.
  • טיפים לשמירה על הציפורן– את ציפורני הרגליים חשוב לאוורר , בעיקר בימי הקיץ החמים. את ציפורניי הידיים יש למרוח בקרם לחות קבוע גם על הציפורניים. בהמשך לזה- להשתמש בלק איכותי בלבד, מניקור פדיקור בזהירות מבלי לפצוע את העור סביב לציפורן.

הסרת הגל היא קריטית לשלמות ובריאות הציפורן, כל כתם משמעותי או שינוי בצורת הציפורן מצריך בדיקת רופא עור.

השארת תגובה