כולנו יחד על ספסל הנאמשים

על ספסל הנאשמים בבית המשפט המחוזי השוכן בצלאח א-דין שבמזרח ירושלים, ישבו השבוע מיליוני אזרחים בישראל. לא נטלו סיגרים לידיהם ואינם חשודים בשיחות מפוקפקות עם המוציא לאור של העיתון 'ידיעות אחרונות'

נתניהו בבית המשפט
נתניהו בבית המשפט

על ספסל הנאשמים בבית המשפט המחוזי השוכן בצלאח א-דין שבמזרח ירושלים, ישבו השבוע מיליוני אזרחים בישראל. הנאשמים לא נטלו סיגרים לידיהם והם אינם חשודים בשיחות מפוקפקות עם המוציא לאור של העיתון 'ידיעות אחרונות'. מיליוני האזרחים הללו חשו שהאירוע אליו נקלעו, נועד לגנוב את קולם.

המחזה שנגלה לעיני העולם כולו בבית המשפט, היה הרגע אליו ייחלו כל כך הרבה גורמים שלהם אינטרס משותף – לנצח את מנהיג מחנה הימין-חרדים בדרך היחידה שנותרה. הניסיונות הבלתי פוסקים לדחוק את רגליו של בנימין נתניהו ממעון ראש הממשלה, הביאו לנקודת השפל שבה ראש ממשלה מכהן, עתיר זכויות, אשר מתמודד עם אתגרים כבדי משקל בזירות שונות במקביל, עומד לדין על "עבירות" שדוגמתן לא שמענו מעולם.

תחושת הכאב והתסכול של מצביעי הימין שהטריחו עצמם ללוות את נתניהו לדיון הראשון בעניינו, לא השאירה מקום לספק. בעיני המון העם, לא מדובר באירוע פרסונלי של אדם שמעד למקומות בלתי רצויים. הגרונות הניחרים שזעקו על העוול שנעשה לנתניהו, ביטאו את נהמת הלב של רבים, שלנגד עיניהם פוגעים בזכותם הדמוקרטית לבחור את מנהיגם.

למרבה האירוניה, אותה מערכת "אכיפת החוק" שחתומה על כתב האישום שבעיני משפטנים רבים ומוערכים מופרך, אפילו לא התאמצה לטשטש עקבות. בדרכם למלא את תאוות הנקם וברצונם לבעוט באדם שזכה לאימון הגדול ביותר של ציבור בישראל, השתמשו בטקטיקות של עולם תחתון והתנהלו כאחרוני העבריינים בשם החוק והצדק.

התיקים שנתפרו לפי מידותיו של נתניהו, מחוררים מכל כיוון. החל מהדחת עדים לכאורה בצורה מעוררת דאגה, דרך איומים על דמויות בולטות בפרשות האלפים ועד למסרים סמויים מפי "גורמים" במטרה להלך אימים על מי שלא מתיישר עמם. ומי מדבר על שורת הדלפות מגמתיות מחדרי החקירות שנועדו לשבור את רוחו של "הנאשם נתניהו".

לא עשיית צדק עמדה בראש מעייניהם. הם לא ביקשו לטהר את השלטון משחיתות. כולנו זוכרים את ראש הממשלה המנוח שנחשד בעבירות שחיתות וזכה ל"אתרוג" המפורסם ברגע שבגד במצביעיו וביצע את אחת העוולות החמורות שקרו במדינה, על מנת להרגיע את מי שאיימו להושיבו מאחורי סורג ובריח.

עדות לטירוף שאחז בחוקרי פרשות האלפים, ניתן לקבל בדיווח שפורסם רק השבוע אודות גורמים בכירים במשטרה שצוטטו אומרים כי "הטענות המופרכות של נתניהו מעידות יותר עליו מאשר על החוקרים והפרקליטים", והוסיפו איום כי "חוקרי להב 433 עשו עבודה מעולה והתעלמו מכל הלחצים שניסו להפעיל עליהם. כך הם ינהגו גם אם היועמ"ש יחליט על חקירה נוספת נגד נתניהו בתיק המניות שלו. נקבל אותו בכבוד, רק כמו בחקירות הקודמות שלו – לא נעשה לו הנחות".

זהו חרך צר שמספק הצצה קלה להלך הרוח בכל המערכת הרקובה הזו, שגמרה אומר לסלק את המוקש מדרכם בכל מחיר. החבורה הזו שיושבת בלהב 433 בפרקליטות ובמשרד היועמ"ש, חוששת לעורה ומעדיפה לקבל בממשלה יס-מנים, כאלו שאומרים אמן אחר כל פעולה שלהם בשם "חשיבות חיזוק האמון בשלטון החוק", בשעה שהצחנה עולה על גדותיה.

האשמה היחידה אפוא שרובצת על כתפיו של "הנאשם נתניהו", היא העובדה שבמשך שנים ארוכות, בעודו אוחז בהגה השלטון, העלים עין במקרה הטוב מהמפלצת שצומחת בערוגות מערכת אכיפת החוק ובמקרים לא מעטים, אף העצים את כוחה למימדים מטורפים. תחת משמרתו התפתחה והשתכללה השיטה הבעייתית שמאפיינת את מערכות החוק בישראל.

כל זמן שלשונות האש לא ליחכו את סביבתו, נתן נתניהו לחוקרים ולפרקליטים דרור לפעול כאוות נפשם. מעליהם של השופטים והחוקרים מינה שרים שמאמינים באמת ובתמים שכל מי שנושא בתפקיד במשטרה, בפרקליטות ובבתי המשפט אינו אלא מלאך מן השמים. לא ייתכן שידבק בו רבב או שחלילה יפתח בחקירות כשהוא מונע משיקולים זרים.

גם כשהרכיב את ממשלתו האחרונה נראה היה כי נתניהו לא למד את הלקח. ברצונו או בעל כורחו הפקיר את התיק המשמעותי והרגיש ביותר, משרד המשפטים, בידיו של אבי ניסנקורן, איש כחול לבן, שמיהר להבטיח כי יהיה ה"חומה" שתגן על מערכת המשפט.

היה זה עניין של זמן עד ששכרון הכח יתפרץ לעברו של נתניהו. לתומו סבר ראש הממשלה כי העובדה שנהג להיטיב עם "המערכת" לאורך השנים והעניק להם יד חופשית בכל דבר, תרחיק ממנו את האש ואלה יגמלו עמו על טוב ליבו. נתניהו נאלץ להתבדות והדרך לספסל הנאשמים היתה קצרה.

בסך הכל, נתניהו אוכל את הדייסה שאותה בישל, אולם לנו אין את הפריבליגיה להניח לכלבים לטרוף אותו. לתחושתם של רבים, נתניהו נפל קרבן לידיים של מבקשי רעתו רק מפני שלא שירת את העמדות הנכונות. ההרגשה היא כי אילו היה מיישם את המדיניות אותה מבקשים להנחיל מי שהובילו את החקירות לגביו, או אז היה צח כשלג.

הגיע הזמן שנתניהו יכה על חטא. זו ההזדמנות שלו להכיר שהאחריות לכך שאין בישראל מערכת אכיפת חוק שאינה מונעת משיקולים זרים, היא עליו. בשעה זו שבה הוא זוכה לגיבוי עצום בעם, עליו להבטיח לתקן ככל יכולתו את המערכות הללו מהיסוד ולהשתית יסודות חזקים לרפורמה כללית בכל שלוחות אכיפת החוק.

קולם הברור של אזרחי ישראל נשמע שוב ושוב במערכות הבחירות שנערכו בשנה האחרונה ובזו האחרונה יותר מהקודמות. חרף כתבי חדשות, כתב אישום חמור, אינספור חקירות וטענות, העניק חלק גדול מהעם בישראל את קולו למי שכביכול עננה כבדה ריחפה מעליו. האדם שלפי התוכניות היה אמור להתרסק ברגע שמתפרסמים החשדות כלפיו, זכה לאימון הגבוה ביותר, בעוד מערכת המשפט שמאשימה אותו בעבירות של טוהר המידות, איבדה כל בדל של אימון.

ריחה של אותה "מערכת" הובאש זה מכבר. במו ידיהם קברו אנשי מערכת אכיפת החוק את שאריות האמון בהם וגרמו לרבים כל כך בעם ישראל לראות בהם תופרי תיקים לאנשים מאוד מסוימים, כאלו שאינם מוחאים להם כפיים.

בשילוב של התנשאות, זחיחות ויהירות, בחרו מי שחתומים על כתבי האישום להתעלם מדעת העם. המסר ששידרו הוא שהם יודעים טוב יותר מכולם מה ראוי ומה בזוי. קבוצת אנשים שמעולם לא נבחרה וממנה אחד את השני בשיטות מפוקפקות, רומסת ברגל גסה את הכרעתם של מיליוני אזרחים ומתיימרת לקבוע עבורם מי ינהיג את העם בהתאם לאינטרסים שלהם.

מזלו של נתניהו שפר עליו ומאדם פרטי שמתמודד עם רדיפה אישית התמונה השתנתה. דמותו ורדיפתו הפכה לסמל. לא לחינם ההזדהות עמו עמוקה כל כך והכעס על ההתנהלות מולו חוצה מגזרים. לאורך ההיסטוריה התמודדו מנהיגים רבים עם אישומים כלפיהם, אף אחד מהם לא זכה לתמיכה רחבה דוגמת זו שנתניהו מקבל.

בעת הזו נתניהו מסמל את ישראל השפויה. זו שבוחרת להתחבר למסורת. ישראל שלא מתביישת ביהדותה. ישראל שמנשקת מזוזות ומתרגש להתפלל בכותל המערבי. ישראל שמעוניינת במערכת משפט נקיה. ישראל שנבחרת לשלטון ופעם אחר פעם שולטים בה. ישראל שמודאגת מתפירת תיקים. ישראל שמחבקת את הנשיא האמריקני הטוב ביותר שידענו. ישראל שעומדת איתן מול כל לחץ עולמי. ישראל שמאמינה בארץ ישראל השלימה. זו ישראל שישבה על ספסל הנאשמים.

השארת תגובה