מתחלפים: נתניהו וגנץ נשבעו אמונים

505 ימים לאחר תחילת המשבר הפוליטי החריף ביותר בתולדות ישראל הושבעה הממשלה ה-35 • באופוזיציה: יש עתיד-תל"ם, ימינה, ישראל ביתנו, ח"כ מיכאלי מהעבודה, מר"צ והרשימה המשותפת

נתניהו, צילום קובי גדעון, לעמ
נתניהו, צילום קובי גדעון, לעמ

סוף סוף הושבעה ממשלה: ממשלת נתניהו החמישית הושבעה. הממשלה החדשה היא הראשונה שמושבעת לפי התיקון לחוק יסוד הממשלה כ'ממשלת חילופים', ובראשה יעמדו ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החילופי בני גנץ.

בזה אחר זה נשבעו אמונים שרי הממשלה, כאשר המינויים הבולטים הם של שר האוצר ישראל כץ, שר החינוך יואב גלנט, שר הפנים אריה דרעי, שר השיכון יעקב ליצמן, שרת התחבורה והתשתיות מירי רגב, שר הבריאות יולי אדלשטיין, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, שר לענייני ירושלים רפי פרץ, השר לשירותי דת יעקב אביטן והשר במשרד רה"מ צחי הנגבי. המאוכזבים בליכוד: הם אבי דיכטר וגדעון סער שנותרו ללא תפקיד.

מנגד, בכחול לבן, כמעט כל חברי הכנסת מצאו את מקומם סביב שולחן הממשלה. גנץ, שנשבע אמונים גם כראש ממשלה החלופי המיועד, יכהן גם כשר הביטחון, שר החוץ גבי אשכנזי, שר המשפטים אבי ניסנקורן, שר התקשורת יועז הנדל, שר החקלאות אלון שוסטר, שרת הקליטה פנינה תמנו שטה, שרת התפוצות עומר ינקלביץ ושרים נוספים. גם שני ח"כי העבודה מתוך שלושה הצטרפו לממשלה – שר הכלכלה עמיר פרץ ושר העבודה והרווחה איציק שמולי. גם ח"כ אורלי לוי אבקסיס הצטרפה לממשלה ומונתה לשרה לחיזוק וקידום קהילתי.

האופוזיציה לא מתכוונת לעשות לנתניהו וגנץ חיים קלים. מפלגות כמו יש עתיד, ימינה וישראל ביתנו שכל אחד מראשיהן מכיר היטב את נתניהו, יהוו אופוזיציה קולנית.

קודם להשבעת הממשלה נאמו נציגי האופוזיציה ותקפו את הממשלה שזה עתה מוקמת, כאשר חילופי דברים וצעקות נשמעו מכיוון ספסלי האופוזיציה.

ראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו הציג בפתח הדיון את קווי הייסוד של ממשלתו החדשה, הרכבה ואת חלוקת התפקידים בה.

בפתח דבריו פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש לח"כ בני גנץ ואמר: "פעלנו יחד במבצע צוק איתן אני כראש ממשלה ואתה כרמטכ"ל, להגן על אזרחי ישראל במערכה שאין צודקת ממנה. אני משוכנע שנפעל יחד בהצלחה בממשלת האחדות למען המדינה שלנו".
נתניהו התייחס בדבריו לרקע שהוביל לכינון ממשלת האחדות ואמר: "זהו יום חשוב למדינת ישראל, הממשלה החדשה הוקמה ברצונם של רוב אזרחי ישראל והיא תשרת את כל אזרחי ישראל, יהודים ולא-יהודים. יחד מתוך אחריות כבדה בחרנו בני גנץ ואני לפעול להקמת ממשלת חירום ואחדות לאומית ולמנוע בחירות נוספות בתוך שנה אחת.

"מדינת ישראל עברה שלוש מערכות בחירות, הם העמיקו את הכיתוב בעם, הם גבו מחיר כבד מקופת המדינה. אם היינו הולכים עכשיו לבחירות רביעיות העלות הנוספת למשק הייתה מסתכמת בשווי מיליארדי שקלים. העלות הנוספת של ממשלת האחדות נמוכה לאין-שיעור מהעלות של בחירות נוספות".

נתניהו התייחס לקשיים בהרכבת הממשלה ולחלוקת התיקים בתוך הליכוד ואמר: "הציבור רוצה ממשלת אחדות וזה מה שהציבור מקבל היום. מעשה המרכבה כשמו כן הוא, היה מורכב מאוד עד הרגע האחרון. כל השותפים לממשלה אבל בראש ובראשונה חברי מפלגתי שלי הליכוד, שקיבל את מספר המצביעים הגבוה ביותר שמפלגה כלשהי קיבלה אי-פעם בתולדות המדינה. נדרשנו לפשרות ולוויתורים כואבים אפילו כואבים מאוד. אבל אנחנו בחרנו לשרת את העם יחד כמתחייב מגודל השעה וכמתחייב מדוחק השעה, ואכן השעה דוחקת".

נתניהו התייחס בדבריו גם למשבר הקורונה שמופיע בקווי הייסוד של הממשלה והזהיר מגל שני של המגיפה: "משבר הקורונה מטלטל יבשות ומדינות. הוא גבה עד כה את חייהם של מאות אלפי בני אדם ברחבי העולם, ולכן החלטנו יחד להסית הצידה את המחלוקות בינינו ולהתייצב כתף אל כתף מול האתגרים הגדולים שמגפת הקורונה מציבה. המערכה טרם הסתיימה, איש אינו יודע אם אנחנו בהפוגה זמנית, הסכנה תוסר סופית רק שיימצא חיסון ובינתיים הנגיף עדיין פה. יש אפשרות שגם גל שני חוצה יבשות יפקוד את העולם וגם את ישראל כפי שקרה בדיוק במגפת השפעת הספרדית לפני 100 שנים. משום כך הצעד הראשון שממשלת האחדות תעשה הוא להקים את קבינט הקורונה כדי להכין את המענה לאתגר הגל השני".

ראש הממשלה התייחס להחלת הריבונות וקרא למפלגת ימינה להצטרף לממשלה: "חבלי ארץ אלו הם מחוזות לידתה וצמיחתה של האומה היהודית, הגיע הזמן להחיל עליהם את החוק הישראלי ולכתוב פרק מפואר נוסף בתולדות הציונות. כולם יודעים שמאות אלפי המתיישבים ביהודה ושומרון אחינו ואחיותינו יישארו תמיד במקומותיהם כחלק מכל הסדר קבע לשלום, והגיע הזמן שהעם הפלסטיני וגם אנשים בבית הזה יכירו בזה. הגיע הזמן שכל מי שמאמין בצדקת זכויותינו בארץ ישראל יצטרף לממשלה ברשותי כדי להוביל מהלך היסטורי זה יחד. הרי כל נושא הריבונות עומד על הפרק רק בגלל שפעלתי אישית לקדם אותו במשך 3 שנים תמימות, בגלוי ולא בגלוי".

בסיום דבריו אמר נתניהו: "מעל במה זו אני נושא תפילה על הצלחתנו, משימות חשובות לפתחנו באחדות ובשיתוף פעולה יכול נוכל להם. בעברנו הקדום עמדנו בצמתים שבהם יד איש שהייתה באחיו, שילמנו על-כך מחיר איום ונורא, אני רוצה להאמין שהפקנו את הלקחים הדרושים".
ח"כ בני גנץ, ראש הממשלה החלופי המיועד, נאם אחרי נתניהו והתייחס להליך שהוביל להקמת ממשלת האחדות: "בעוד כמה שעות, בעזרת השם, נוכל להגיד: יש ממשלה בישראל. תם המשבר הפוליטי הגדול בתולדות המדינה. הגיע הזמן לסיים את עידן השיסוי והפילוג ולהתחיל בעידן של אחדות ופיוס. שלוש מערכות בחירות עברנו בשנה וחצי. העם אמר את דברו והותיר לנו המנהיגים שתי אפשרויות – אחדות או סוג של מלחמת אחים.

"העם אמר לנו: תפסיקו לריב ביניכם ותתחילו לעבוד בשבילנו. אני, ראש הממשלה נתניהו ו-71 מנהיגי ציבור נוספים הגענו להכרעה הקשה ולקחנו אחריות לאומית. אני, מעולם לא פחדתי לקחת אחריות אישית ולאומית. תמיד התגייסתי למען מדינת ישראל. הייתי מוכן להקריב את חיי בכדי להגן על אזרחיה מפני אויבים חיצוניים מרים, מסוכנים ורצחניים".

ח"כ גנץ התייחס לאתגרים הניצבים בפני הממשלה החדשה: "אני וחבריי בחרנו לקחת אחריות: נצטרך להעביר תקציב מדינה, וזה לא סוד שיהיו בו החלטות קשות מאוד. נצטרך להמשיך להיות ערוכים מול אויבינו שלא עצרו לרגע את שאיפותיהם ופעולותיהם. נצטרך גם לעדכן את מודל הגיוס ולהתאים אותו לצרכי החברה הישראלית היום כדי שכולם ישרתו וכולם יקבלו מהחברה באופן שוויוני. בהחלט עבודה רבה לפנינו.

ח"כ גנץ פנה לנתניהו ואמר: "אני מבקש לפנות אליך, אדוני ראש הממשלה. בכנות, כל אחד מאיתנו היה מעדיף להרכיב ממשלה אחרת. אולי היה קל יותר לשנינו ללכת לבחירות נוספות. שנינו בחרנו בהחלטה הקשה והנכונה עבור אזרחי ישראל. אני יודע היטב שגם לך לא היה קל להגיע לרגע הזה. אחרי 11 שנים כראש ממשלה, קיבלת את דין הבוחר והחלטת לחלוק עם שותפיי ואיתי את הגה השלטון, קבעת תאריך ליום בו נתחלף. זוהי החלטה מנהיגותית – אמיצה וחשובה. אפשר להגיד גם החלטה הגונה, אשר מבינה שאחרי שהלכנו לשלוש מערכות בחירות ללא הכרעה ,יש רק אפשרות אחת שמכבדת את רצון העם.

לאחר מכן פנה גנץ לחברי יש עתיד ואמר: "אני מבקש לפנות היום לא רק לשותפיי העתידיים אלא גם למי שאני רואה עדיין, למרות הכל, כשותפיי לתפיסת העולם הממלכתית והמרכזית של קבלת האחר, מי שצעדו עימי את צעדיי הראשונים בפוליטיקה – יאיר, בוגי והחברים הנוספים הנמצאים כאן באולם. אתם יודעים היטב שרציתי שתהיו חלק מהמסע הזה לאחדות פוליטית וישראלית. שיחד איתכם יכולנו להיות חזקים יותר ולהביא את הכוח הפוליטי שלנו בצורה משותפת.

בסיכום דבריו פנה ראש הממשלה החלופי המיועד לאזרחי ישראל ואמר: "בתקופת המלכות חרבה ישראל על שנאת חינם. אני איני מאמין בכוחה של השנאה ולא אכנע לה. "לא תשנא את אחיך בלבבך", כך נאמר. לא עוד שנאה, שיסוי וריבים – הגיע הזמן לצעוד בנתיב הפיוס הלאומי. העם בחר, אני בחרתי, כל חברי הקואליציה בחרו באחדות ישראל, לפני הכל. בואו נמשיך בדרך חדשה. שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

השארת תגובה