יהדות אירופה מתמודדת עם הקורונה

לצד הדאגה לבריאותם של בני קהילות אירופה והכאב על אובדן טובי בניה קיימו הרבנים הראשיים וראשי אבות בתי הדין ממרבית מדינות אירופה יום דיונים במכלול הסוגיות והנושאים הקרדינליים המעסיקים את קהילות הקודש

נהלים אחידים. הכינוס בזום (2)
נהלים אחידים. הכינוס בזום (2)

במפגן אחדות מרשים ומרגש התכנסו הרבנים הראשים וראשי אבות בתי הדין ממרבית מדינות אירופה ב'זום' כדי לדון במכלול העניינים ההלכתיים הפרסונליים והרווחתים המעסיקים את קהילות הקודש בעולם כולו בעידן הנגיף המסוכן שפגע קשות ביהדות אירופה בפרט ובכלל.
הדיונים שנמשכו לסירוגין כשש שעות התקיימו במסגרת הכינוס הדו שנתי שמקיימת הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה'. הכינוס שהיה אמור להתקיים הפעם בבוקרשט נערך בשל הנסיבות ב'זום'. בדיונים בראשות גאב"ד אירופה הגאון הגדול רבי חנוך ארנטרוי, נשיא הועידה רבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט ויו"ר הועדה המתמדת אב"ד ביה"ד לונדון הגאון רבי מנחם געללי השתתפו; הרבנים הראשיים; לצרפת, בריטניה, פולין, טורקיה, בלארוס, רומא, מילאנו, אמסטרדם, פרנקפורט, מרסיי, וינה, ז'נבה ושטרסבורג, קיבלו הרבנים שורה של החלטות ובהם; כתיבת נהלים הלכתיים לקיום ברית מילה, פתיחת בתי הכנסת ומקוואות הטהרה לצד גיוס משאבים להקמת קרן לסיוע למחוסרי פרנסה וקשישים והעברת מידע בכל התחומים בין הקהילות. כמו כן החליטו להעביר בקשה לראש ממשלת ישראל נתניהו למנות נציג ממערכת הבריאות כדי לייעץ לקהילות באירופה, לאור הצלחתה של ישראל בהתמודדות בכל המישורים והידע הרב שנצבר בכל התחומים.

יום הדיונים נפתח באמירת פרקי תהילים ע"י הגר"ח ארנטרוי להחלמת חולי המגיפה באירופה. הרבנים שמעו בשמחה על החלמתו של חבר הועדה המתמדת אב"ד ליאון שבצרפת הגאון רבי יחי' טובול שהיה מורדם ומונשם ויצא בסייעתא דשמיא לביתו. לאחר מכן העלה הגר"פ גולדשמידט את זכרם של הנספים במגיפת הקורונה ובהם רבנים חשובים אבות בתי דין ודיינים וראשי קהילות. 'הפסוק ההולם את הכינוס היום הוא; "ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום". ברוך השם שאנו בריאים ושלמים וכל החולים חברי הועדה החלימו בשעה טובה. ויה"ר שנוכל להמשיך במלאכת הקודש ונתבשר עד ל"ג בעומר כי הנה אמר ה' למלאך המשחית הרף והמגיפה נעצרה'.

הגר"פ גולדשמידט העלה את נושא המצוקה הקשה אליה נקלעו אלפים מבני הקהילות באירופה. 'אנחנו ברוסיה הכנו רשימה ובה מאות מחברי הקהילה שאיבדו את מקור פרנסתם'. הוא הציע דרכים לסיוע ובהם; פניה לקרנות כמו הג'וינט המסייע במדינות מזרח אירופה וקרן הלוואות בתנאים נוחים לקהילות שהקימה הסוכנות היהודית'.

המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה הגאון רבי משה לבל סיפר על היענותם של נדיבי עם בשעה קשה זו. כאשר בחורי הישיבה שבראשה הוא עומד, נמצאים בבידוד מרצון כבר כחודש וחצי, כולל חג הפסח, ובעקבות המצב הכלכלי הקשה ברוסיה, עשתה הישיבה מספר פעולות לגיוס כספים בעולם היהודי, וזכו לסיוע מרגש. 'הלב היהודי פתוח היום ועלינו מוטלת החובה לעשות'. הרבנים אימצו את הצעתו של הגר"מ לבל לצאת למסע גיוס כספים בינלאומי לכל מדינות אירופה בשיטת המצ'ינג כדי להקים קרן שתסייע למצוקת אלפי המשפחות. עפ"י הצעתו של הרב מנחם מענדיל חיטריק רב הקהילה האשכנזית בטורקיה, הקרן שתוקם תסייע גם למשפחות הנפטרים מהמגיפה.

רבה של אנגליה ונשיא עמית של הועידה הרב אפרים מיירביס העלה את נושא פיטורי רבנים והוצאתם לחל"ת של רבנים בקהילות והדרכים שיש לסייע להם. רבה של צרפת וסגן נשיא הועידה הרב חיים קורסייה אמר כי בצרפת הם נחושים יותר מתמיד לשמור על מעמד הרבנים שכן דוקא בשעה זו יש לרבנים חשיבות כפולה בסיוע ובהכוונת הקהילות. הרבנים הצטרפו להצעתו של רבה של מרסיי הגאון רבי ראובן אוחנה להכין נוהל הלכתי עליו יחתמו רבני אירופה נגד פיטורי רבנים. עוד החליטה הועדה להגיש סיוע לרבנים שפוטרו בהידברות נחושה ורגישה מול ראשי הקהילות.

הגר"מ געללי העלה את נושא נהלי הברית מילה והצורך לכתיבת נוהל הלכתי דומה לקיום בריתות בכל המדינות והסנכרון בההעברת מידע נדרש וחיוני בין הרבנים גם בעניין פתיחת בתי הכנסת ומקוואות הטהרה וכן האפשרויות לרכישת תשמישי קדושה ממדינה למדינה. על חיי הרוח. הגר"מ געללי העלה על נס את הריבוי האדיר של המשתתפים בשעורים בתפילות ובמיוחד בקבלת השבת המתקיימות לפני כניסת השבת ב'זום'. 'רב קהילה הסמוכה ללונדון סיפר לי כי בימים כתיקונם פוקדים את בית הכנסת לקבלת שבת כעשרים וחמישה משפחות. מאז החל להעביר את התפילה ב'זום' משתתפים 2500 משפחות בתפילה. עלינו לחשוב כיצד לשמר ולהעצים את התופעה המבורכת ולדאוג שיהודים אלו יבואו ויפקדו את בתי הכנסת ויצטרפו לקהילות לאחר שהמגיפה תעבור'.

הרב חיטריק העלה בעיה חריפה ולפיה 'גופי כשרות מקילים מאוד ומנצלים את המצב הקשה לרפיון חמור בהשגחה עד כדי שאין השגחה כלל על דברים קריטיים בכשרות שלא לדבר על חומרות'. הועדה החליטה להעביר את מחאתה לאותם גופי כשרות ולהזהירם כי באם לא יתקנו מיידית את דרכם יופיע שמם ברבים.

אב"ד 'אגודת הרבנים של ארה"ב' ובית הדין לעגונות של הועידה באמסטרדם הגאון רבי אריה רלב"ג ואב"ד אמסטרדם הרב אליעזר וולף סיפרו למשתתפים על הניסיונות ששוב לא צלחו לטפל ביחס לחולים מבוגרים מעל גיל 60. 'הם לא נותנים סיוע רפואי, בוודאי שלא הנשמה ולצערי הרב אנו שוב נתקלים בהתנגדות של ממש, גם בבית אבות יהודי. הם לא מפנים חולים הזקוקים לבתי חולים ומאז נזעקנו מתו לצערנו עוד 4 קשישים. הם גם מאיצים את מותם בכך שהם נותנים להם מנות מורפיום גבוהות'.
ראש מטה נשיא הועידה מר גדי גרוניך דיווח כי גם הצעתו של הגר"מ לבל כי קרן סיוע שלנו תממן ההעסקת רופא מיוחד ורכישת מכשירי הנשמה לבני הקהילה נדחתה. כמו"כ נדחתה הצעתו של אחד מפטרוני הועידה מר ברוך ואן דה קאמפ להקצות אחד מבתי המלון שלו לבידוד אותם מבוגרים. 'ביקשנו גם את עזרת משרד החוץ הישראלי אולם עד עתה הם אדישים ומאיצים את דרכם של המבוגרים לעולם הבא'.
הגר"פ גולדשמידט אמר כי בעוד בכל העולם מקדישים מליארדים לבריאות הציבור ומפסידים טריליוני דולרים בשל ההכרה החשובה בערך חיי אדם בכל הגילאים ברוח היהדות ומורשת ישראל הרי שעצוב ביותר לשמוע שדוקא מדינה הנחשבת נאורה ובני עמנו אינם רגישים לערך החיים ואף מתנגדים במצח נחושה לכל סיוע על ידי אחרים.

הרבנים החליטו להביע את מחאתם החריפה בפני הנהלת הקהילה ובית האבות ולהודיע כי הועידה תנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה באם לא יאפשרו לסייע להם.

הגר"א רלב"ג סקר את פעילות ביה"ד לעגונות של הועידה באמסטרדם ועל הפסיקה התקדימית שקיבל ביהמ"ש בהולנד לעצור לחצי שנה את אחד הבעלים המעגן את אשתו בשל אי הופעתו לדיון בביה"ד. 'הגם שהוא אינו אזרח הולנד הוציא נגדו ביהמ"ש צו ולפיו כל מדינה החברה באיחוד האירופי תאכוף אותו' – ציין בסיפוק.

את הכינוס חתם בדברי חיזוק הגר"ח ארנטרוי. 'עלינו לנקוט אומנות אבותינו בידינו ולהתפלל לפני בורא עולם שיאמר למלאך המשחית הרף. אבל התפילה חייבת להיות מעומקא דליבא ובאמונה מלאה כי היא תועיל. חנה מתפללת לפני בורא עולם אחרי 19 שנים שאלקנה מתפלל ותפילתה נענית ונולד להם בנם שמואל הנביא. אומרים חז"ל כי תפילתה נענתה משום שזיהתה רגשי יאוש אצל בעלה אלקנה שאמר כי 'שווי כעשרה בנים'. רק תפילתה באמונה תמימה הביאה את ישועתה בתוך שנה. יש לנו הבטחה אלוקית כי אין תפילה שחוזרת ריקם. אם לא לדור הזה לדורות הבאים. עלינו להתחזק ואיש לרעהו בכל המישורים ורק כך יכול נוכל לעמוד ויסיר ה' מאתנו את המגיפה הנוראה'.

השארת תגובה