קורונה: פחות תאונות, יותר פציעות בסופר-מרקט

מנגד, על פי הנתונים, חלה ירידה במהלך השבועות האחרונים במספר הפניות בגין תביעות לאחר תאונות עבודה או תאונות דרכים של נפגעים בנזקי גוף

סכנת החלקה
סכנת החלקה

בשבועות האחרונים בשל סגירת רוב בתי העסק בישראל לרבות הסגר בכבישי ישראל נוכח התקנות לשעת חירום, יחד עם העלייה בהצטיידותם של תושבי ישראל במוצרי מזון ובפניות לסופר-מרקטים, חלה עליה תלולה במספר פניות של הנפגעים לאחר תאונות בסופר-מרקטים. את הנתונים הנ"ל קיבלנו מעו"ד אלי מאור מבני ברק, המומחה בתביעות נזיקין, תאונות ברשות הרבים ותאונות דרכים ועבודה, ולכן ביקשנו מעו"ד אלי מאור תשובות לשאלות הנוגעות לנושא המיוחד של תאונות או פגיעות בסופרמרקטים בישראל, זכויות הנפגעים בפגיעות כגון אלה, ומה מומלץ לעשות חו"ח אם נפגעתם בתאונה שכזו, נוכח כאמור העליה בתביעות אלה.

נפגעתי בתאונה בסופרמרקט, האם יש לי בכלל עילת תביעה?

בתי המשפט בישראל מחלקים את המקרים למקרים שבהם נגרמה הפרת חובת הזהירות של המחזיק ו/או בעלי המקרקעין, קרי הסופר מרקט וזאת בהנהגות של רשלנות או מחדל, בדאגה לשלומם וביטחונם האישי של מבקרי הסופר, וזאת לבין מקרים שבהם לא הוכחה רשלנות או מחדל מטעם בעלי ו/או עובדי הסופר. בד"כ ביהמ"ש יקבע שהיתה רשלנות מטעם הסופר, במקרים של אי הקפדה על תנאי הניקיון או הבטיחות בסופר מרקט, שהוכח שגרמו לנפילה או חבלה. אולם מניסיוני גם במקרים של פגיעות מחוץ לסופר לדוגמא, תביעה שייצגתי עובר אורח שרגליו נתקלו בסוגר פלסטיק ליד מיכל אשפה של הסופר מרקט ונפל ונחבל קשות, הוא פוצה ע"י בית המשפט בסכום של מאות אלפי ש"ח או גברת שנחבלה כהולכת רגל משער של חניה של חניון הסופר, ששומר הסופר לא הבחין בה והוריד את השער על ראשה…

לאחר שנפגעתי בסופר, מה הדבר הראשון שעלי לעשות?

מומלץ לתעד מיידית את זירת התאונה בין אם ע"י צילום המפגע ובין עם ע"י קבלת פרטי עדים לתאונה, ע"מ למנוע טענת להד"מ (לא היו דברים מעולם) מטעם חברת הביטוח של הסופר מרקט. אם מגיע נציג מטעם הסופר מרקט למקום ומבקש ממך למלא דו"ח פציעה/תאונה ולהחתים אותך, חשוב מאוד לוודא שנסיבות האירוע לאשורן אכן מתועדות לפני שחותמים, ואם המצב הרגשי או הפיזי לאחר החבלה בסופר אינו מאפשר חתימה בניחותא, אז מומלץ לבקש מנציג הסופר לקבל את הטופס לידכם ולהחזירו חתום לסופר, לאחר קבלת הטיפול הרפואי.

את מי אני תובע: את הסופר עצמו או את חברת הביטוח שלו?

בד"כ את שניהם. חברת הביטוח באה בנעליו של הסופר מרקט והיא ממנה לסופר מרקט עורך דין המייצג את הסופר מרקט בבית המשפט וככל שבית המשפט מחייב את הסופר בתשלום פיצויי נזיקין בגין נזק גוף, בד"כ בסוף ההליך במקביל לביצוע התשלום לניזוק, הסופר מחויב בהתאם לפוליסה בתשלום "השתתפות עצמית" כבכל פוליסת ביטוח הקיימת בישראל ופוליסה זו נקראת פוליסת "צד ג'". חשוב לציין שמניסיוני, אם מדובר ברשת של סופרמרקטים אזי משיקולים כלכליים, כל הסניפים מבוטחים באותה חברת ביטוח ובמקרים רבים אף באותה פוליסת ביטוח אחת בה מפורטים כל הסניפים המבוטחים לפי שם הסניף וכתובתו.

מהן הוצאות בכלל ובפרט של שכר טרחת עורך דין שעלי לשלם?

בתביעות סופר מרקט כמו גם בתביעות של נזקי גוף, שיטת שכר הטרחה של עורך הדין היא בד"כ שיטת האחוזים, קרי על בסיס הצלחה, ממה שיושג בסופה של התביעה מול חברת הביטוח. במקרים של פגיעות או פציעות קשות בסופר שבגינן נגרמה נכות רפואית צמיתה (קבועה), מומלץ גם לקבל חוו"ד ממומחה לאורתופדיה לעניין אחוזי הנכות הרפואית הצמיתה (קבועה), כמו גם הצורך בשיקום, טיפולים ועלותם בעתיד, מה שיגדיל את סכום הפיצוי בצורה משמעותית.

השארת תגובה