מירון: קוגלים ורוח רפאים

ריח הקוגלים שנהפך לריח רפאים, קול הלמות הפטישים אשר שוקטים, טור דומע למול הר מירון הדומם

תושבי אלעד עם רבי אלימלך בידרמן במירון (38)
תושבי אלעד עם רבי אלימלך בידרמן במירון (38)

בעוד כלל מערכות המסחר והחינוך בישראל מנסות להתאושש מהטלטלה ההיסטורית, נתונה ההילולא הגדולה במירון – המתקיימת מדי שנה בהשתתפות מאות אלפי יהודים – בצומת דרכים משלה. עבור יהודים שעשרות שנים לא החסירו עליה להר הקודש במירון ביום ההילולא, מהווה הדילמה סביב ההילולא  שאלה הרת גורל ובמצוקה כמעט בלתי אפשרית.  קשה להם לתאר את היום הקדוש ל"ג בעומר, ללא מאות האלפים הגודשים את ההר, כשנהרות של שמחה, חסד וקדושה עילאיים, נוזלים מכל עבר ומציפים את הלב והנפש בתענוג שאין שני לו.

כפי המסתמן לעת עתה, במשך כל יממת ההילולא יורשו לקיים שלוש הדלקות בלבד, עם קהל מצומצם. הדלקה אחת ידליק האדמו"ר מבאיאן, אשר יש לו לכך חזקה מאבותיו, השנייה תהיה של עדת הספרדים, והשלישית מיועדת לציונות הדתית.

כשמירון שוממה בתקופה הכי לא הגיונית בהר מירון. יצאתי להרגיש במו עצמי את הריק והשקט במלוא מובן המילה. התייצבתי לשמוע את קול הלמות הפטישים אשר שוקטים. לראות את מטבחי הענק נעולים על מנעול ובריח. חיפשתי להריח את ריח הקוגלים – המאכל הכי נאכל במירון, והנה ריח רפאים. התרוצצתי ברחבות הריקודים למצוא פועלים עובדים במרץ להוסיף עוד טלאי של אספלט על הטלאי של שנה שעברה, אולם אפס. לא פועל ולא מפעיל. כלום.

עשרות אגודות החסד הפועלים כל השנה באתרא קדישא מירון ומפעילים מטבחי ענק לייצור אלפי מנות מזון, מושבתים. כל יהודי אשר זכה וכפות רגליו דרכו על אדמת הקודש ביום ל"ג בעומר חש כעת כי שערי מירון ננעלו ומשפשף את עיניו כמקיץ מתוך חלום. ל"ג בעומר בלי מירון? קיים בכלל כזה מושג?

אם התרגלתם לקבל תמונות של ההכנות להילולא הגדולה בעולם, השנה תראו את המקום ריק מאדם. לא טריבונות ענקיות ולא ציוד הגברה אשר כבשנים כתיקונם הרעידו את ההר. השנה לא נזכה לשמוע על 'קריסת התחבורה' של אלפי האוטובוסים העושים את דרכם מירונה. לא  נראה את המחזה העילאי שבו מאות אלפי אנשים רוקדים ומפזזים בכל כוחם ושרים במלוא גרונם זה הפעם החמישים: "הוא ימליץ טוב בעדינו, אדוננו בר יוחאי". השנה לא תהיה המולה רבתית ושירה מחרישת אוזניים והמערה תהיה עזובה ושוממה. כמה עצוב, ככה כואב.

פגשתי את האנשים שכל חייהם חטיבה אחת של מירון. אנשי מירון בנפשם וברוחם. יהודים שלא עובר שבועיים ימים והם שוב מופיעים בשערי מירון. יהודים שהם ורבי שמעון הם כשתי מגנטים אשר נפרדים ומתקרבים כל הזמן אחד לשני. הם נושמים את מירון כל השנה. לא סתם קוראים להם אנשי מירון, הם באים וחוזרים פוקדים ושבים. יהודים אצילי נפש אשר שבילי דמירון נהירים להם כשבילי ביתם ואולי אף יותר. אנשים שיורדים בערב שבת להוריד את הפח הביתי לזו הציבורי, ואחרי כמה שעות ימצאו את עצמם בתוככי היישוב מירון מבלי תכנון מוקדם. אנשים שאתם פוגשים אותם בדרך כלל עומדים מאחורי הררי תבניות הקוגלים, או לחילופין עומדים ומערבבים במרץ סירי ענק של פתיתים ובחיוך כובש הם מגישים לך כוס שתייה קרה ומנה חמה להשיב נפש.

בשיחתם, ניכרת העצב העמוק, הצער המחלחל, תחושת דיכאון באפס מה על אשר לא יזכו השנה לשמש את "אורחי הרשב"י" כלשונם. נכון, הם מקבלים את ההגבלות בהבנה. גם הם מבינים כי ההוראות בסופו של דבר – מצילים חיים. אך תחושת ההחמצה שולטת עליהם. ובצדק. הם צובטים את עצמם פעמיים ביום רק בשביל לקלוט כי העובדה שהם לא יוכלו להשתתף השנה בחגיגות ל"ג בעומר, היא לא חלום רע ותלוש אלא מציאות אמתית וכואבת.

הבקשה והתחינה "והציל הלחוצים" תקבל השנה משמעות אחרת. הסיסמא המופיעה על פרסומות אגודות החסד: "יכול אני לפטור את כל העולם כולו מן הדין" תהדהד היטב בליבנו. היא תפלוש לנבכי נשמותינו, היא תתפרץ בזעקה, שנוכל לשוב לימים שעברו וימי הדין יחלפו ותחתם יבואו ימים שלווים ושמחים. ימים שנוכל שוב להתרפק על קבר האבן החם מדמעות רותחות של יהודים. ימים שנוכל לראות איש את אחיו כמימים ימימה.

ביום המסוגל ל"ג בעומר, הבה נרעיש רקיעים ונבקש בקול: יבטל כמה גזירות, ימליץ טוב בעדינו, שנזכה שוב לשמוע קלא: "עולו ואתו, ואתכנשו להילולא דרבי שמעון".

2 תגובות
  1. על פי החוק מותר להפגין אם כן צריך להגיש בקשה לאישור הפגנה במירון וזאת לאור ההפגנות שהתקיימו גם בשיא המגיפה, וגם ביום שישי האחרון התקיימה הפגנה מעל 2,000 איש בחסות המשטרה כאשר היו שם די.ג' סמים ואלכוהול. יש פה אפליה ברורה !!!

  2. הנה זו פנייה ישירה ואחרונה מהשמים לח"כים ועסקנים ורבנים ונכדים וכו' שלנו, ברגע האחרון: אתם משחקים באש. רבי שמעון לא יסלח לכם, כלל ישראל לא יסלח, הקב"ה גם לא יסלח לכם!

    *בימי ה‘בית יוסף‘ רבי שמעון התגלה בחלום למרן ואמר שאם יבטלו את ההילולא שלו, כפי שרצו מטעמי תערובת, תבוא מגיפה [כך מעיד החיד“א בקונטרס מעשי ניסים וכך מספרים גם גורי האר“י].

    *בשנת תקע“ז ביטל אחד מגדולי ישראל את ההילולא, גם כן מטעמי תערובת, ולא הוציא שנתו (עדות הרה“ק ר‘ מרדכי מקרעמניץ זי“ע ב‘חיבת ירושלים‘).

    *בשנת תרע“א שוב פעם הכריז אחד מרבני צפת על חרם שנשים לא תעלינה להילולא – וגם הוא לא הוציא שנתו (מופיע בכל ספרי התקופה). ולמה להביא סיפורים אם הדבר מופיע בשולחן ערוך, ב‘מגן אברהם‘ (סימן תצ“ג), על צדיק אחד שאמר תפילת ’נחם‘ כל השנה משום אבלות, ומכיוון שנהג כן גם בל“ג בעומר לא הוציא שנתו. רחמנא ליצלן.

    *אני מקוה שד‘ ישמור אתכם. שד‘ ירחם עליכם, אתם צריכים הרבה רחמי שמים…. אבל אתם משחקים באש. לפני שבועיים, כאשר גזרתם את מה שגזרתם עכשיו כולם רואים שזה כבר רשעות לשמה. עשרות מקורות קדושים מספרים שרבי שמעון משתוקק להילולא הזאת כל השנה, וכועס על מי שמפר אותה, לָמָּה תָמוּתוּ ???(ירמיהו פרק כז פסוק יג).

    *על ידי רבי שמעון פסקה מגיפת כ“ד אלף תלמידי רבי עקיבא. זו היתה מגיפה נוראה של כאלף ניגפים ביום, ורבי שמעון עצר אותה. גם השנה רק רבי שמעון יעצור את המגיפה. וח“ו להיפך.

    *אפשר בהחלט לראות אצבע אלקים במצב המשתפר, כאשר רשב“י מאותת שאת ההילולא שלו אפשר לחגוג. מי הטיפש שחושב שהמצב המשתפר קשור להוראות משרד הבריאות, בשעה שהן מופרות בכל הארץ ברגל גסה ובמסכה מוסטת. מי שאינו טיפש יודע שזה לא מציאותי שזה יהיה כוחנו ועוצם ידינו. זה רק חיוך מן השמים לקראת ל“ג בעומר.

    *גורו לכם וחוסו על עצמכם! חבל שתשלמו את המחיר ישר מהשמים בקרוב, ושהיהדות החרדית תצטרך בהעדרכם למצוא עסקנים חדשים ח“ו. תבקשו סליחה מרשב“י, תבקשו סליחה מעם ישראל. ברגע האחרון אנחנו מתחננים אליכם: אל תפגעו ואל תיפגעו באש הצדיק! תעצרו את בזיון רשב“י זי"ע ועם ישראל, ותעצרו את המגיפה!

    *לָמָּה תָמוּתוּ ??? (ירמיהו פרק כז פסוק יג)…

השארת תגובה