אבוטבול הזכיר לכנסת: מי היה הרצל

כנסת ישראל התכנסה לזכור את יום הולדתו של חוזה המדינה בו מתפארת הציונות לדורותיה, בינימין זאב הרצל. אבוטבול הזכיר לחברי המליאה כמה רחק הרצל מן היהדות

משה אבוטבול
משה אבוטבול

בדיון במליאת הכנסת שהוקדש ל’יום הרצל’, במלאת 160 שנה להולדתו, ביקש ח”כ משה אבוטבול להזכיר “דברים אחרים” בביוגרפיה של חוזה המדינה.

הח”כ מש”ס אמר: “אני רוצה שגם כן נדע את הכול, נדע גם דברים אחרים, דברים שגם מצערים אותנו. אנחנו כיהודים שבאמת חשוב לנו הדמות היהודית של המדינה, שלא רק תהיה מדינת היהודים אלא מדינה יהודית לפי תפיסת עולמנו.

“אי-אפשר להתעלם מהדברים האלה, מכך שכשנולד ב-1891 בנו אז הוא לא מל אותו אחרי לידתו – דבר שמאוד מאוד מצער אותנו, הנקודה שבשנת 1893-1894 הוא דיבר על רעיון ההתבוללות באמצעות התנצרות. במכתבו העלה הרצל גם את הרעיון לארגן תנועת התנצרות המונית שתדאג להטבלתם הקולקטיבית של יהודי אוסטריה.

“אני רוצה להגיד שאנחנו, אנחנו, כן, העם התורני, העם החרדי, אנחנו באמת הציונים האמיתיים. בלי השאיפה של כל יהודי במשך אלפיים שנה לחזור לציון, לא היה לו, להרצל, למי להנחיל את החזון שלו. ובמילים אחרות, אותה יהדות שבעצם הוא יצא נגדה, היא היא שאפשרה לו את החזון הציוני”.

ח”כ עודד פורר, שדיבר אחרי ח”כ אבוטבול, אמר: “אני מציע לכל יהודי ולכל ישראלי לראות בהרצל, כיהודי שהשפיע על העם היהודי השפעה דרמטית, יותר מהרבה כאלה שאולי לא היו נותנים לו להשלים מניין או לבוא לפני התיבה. ואני מציע לכל מי שמנסה לדרג כל יהודי – אף אחד מכם, אף אחד מאתנו, אין לו את היכולת לתת ציונים לכל אחד ולכל יהודי, מיהו יותר יהודי ומיהו פחות יהודי.

“גם בעניין הזה, אני חושב, תשאירו לקדוש ברוך הוא את המשימה לדרג כל אחד. בינתיים אנחנו ניבחן ביכולת שלנו לבנות את הארץ הזאת, להילחם עליה ולהגשים בה את חזון הנביאים”.

ח”כ יאיר גולן הגיב לדבריו של ח”כ משה אבוטבול: “הרי אתה מכיר את יחסי החם והאוהב לחברה החרדית. אני שמח שהארת את עינינו בדבר צדדים אחרים בדמותו של הרצל. ועם זאת, יש לומר שלו תקומת ישראל הייתה תלויה בציבור החרדי בלבד, כנראה לא הייתה מדינה.”

השארת תגובה