קורונה: מקווים לטוב – מתכוננים לגרוע

עופר משולם, מנהל מחוז ירושלים במאוחדת, קורא לציבור המבוטחים לנצל את מגוון הערוצים הדיגיטליים החדשניים והמפותחים של מאוחדת: "נשתדל להמשיך בשגרה ולהשאיר את מירב השירותים זמינים"

עופר משולם
עופר משולם
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

למעלה מחצי מיליון מבוטחים – 41 אחוזים מכלל מבוטחי מאוחדת – מקבלים שירות לשביעות רצונם מ-91 מרפאות הפרוסות ברחבי מחוז ירושלים שהינו הגדול ביותר מבין המחוזות, מבית שמש עד ים המלח ומקרית ארבע ועד בית-אל. 56 אחוזים מתוכם הינם מבוטחים מהמגזר החרדי – נתון המלמד על היכרות עמוקה ורבת שנים של מאוחדת עם המגזר. הקשר, הנארג ונשמר באמצעות מנהלי קשרי הקהילות ועסקני הרפואה, מקנה למאוחדת יתרון מוביל ביחסיה עם הציבור החרדי ומסייע לשני הצדדים בנתינה וקבלה של מגוון טיפולים ייחודיים, מבנה שירותים תואם, והון אנושי המבין ומדבר את שפת המגזר.

***

מי שעומד כיום מאחורי אימפריית מחוז ירושלים של מאוחדת, וליתר דיוק, בפרונט שלה, הינו מר עופר משולם, שלפני כארבעה חודשים חזר לתחום הבריאות ומונה לתפקידו כמנהל המחוז. משולם, שיזם והקים את רובד הביטוח המשלים "מכבי שלי" בתפקידו כסמנכ"ל שיווק ומכירות ב'מכבי שירותי בריאות', שימש בחמש שנים האחרונות כסמנכ"ל שיווק ומכירות, קמעונאות וסחר, בחברת 'מי עדן'. בעברו צבר משולם ניסיון רב שנים במגוון תפקידים, והותיר חותם שיווקי-עסקי-מסחרי ממנו נהנה ציבור הלקוחות גם לאחר עזיבתו. ביניהם; מנכ"ל רשת קמעונאית בפריסה ארצית בתחום ציוד צילום ומולטימדיה, וסמנכ"ל שיווק ומכירות ב'דואר ישראל', שם הביא לפתיחת שוק הדואר לתחרות והיה אחראי על מעבר הדואר מ'רשות' ל'חברה' בהיבטים שבתחום אחריותו.

את הלימוד וההשלכה ממגוון כה רחב של תחומים לתחום הבריאות, רואה משולם כ"היגיון בריא ויכולת סנכרון בין עולמות תוכן שונים, המביאים לתוצאות חיוביות ומושלמות לטובת החברה ולרווחת הלקוחות". לדבריו: "ניסיון במכירות ב'מי עדן' או ב'דואר ישראל' מעניק ייחודיות מקצועית והסתכלות רוחבית גם בתחום שונה לחלוטין כבריאות".

"המיוחדים" של מאוחדת

"מאוחדת היא היחידה שמחזיקה בית חולים ציבורי בירושלים", אומר מר משולם, מנהל המחוז. ואכן, 'משגב לדך' מעניק מטריה רחבה של ניתוחים, מכונים וטיפולים, העומדים לרשות מבוטחי מאוחדת בזמינות גבוהה. ביניהם; 4 חדרי ניתוח לניתוחים אלקטיביים וללא אשפוז, שירותי דימות, כגון; מכון MRI, סי-טי – מהמתקדמים בעולם, בעל קרינה מופחתת בשיעור של 40% ביחס למרבית המכשירים המצויים בשוק, ממוגרפיה, יו-אס, ועוד. בנוסף, בבית החולים קיימים מכונים ומרפאות, כמו מכון גסטרו-אנטרולוגיה, מכון עיניים, מרכז בריאות האישה, מרפאת שיניים – הכוללת טיפולים בהרדמה, מחלקת עיניים – בה מתבצעים טיפולים וניתוחים מתקדמים, ומכון פוטו-תרפיה. "אבל אין ספק שגולת הכותרת של 'משגב לדך' היא המחלקה החדשנית לשיקום גריאטרי שתיפתח בעז"ה עוד השנה", מגלה משולם את סוד המחלקה הייחודית והראשונה מסוגה כחלק בלתי נפרד מבית חולים, ומוסיף כי "בראשי כל המחלקות עומדים מיטב המומחים בתחומם".

וכשמדברים על 'משגב לדך' אי אפשר שלא למנות את היתרונות הרבים העומדים לטובת הלקוחות, מבוטחי מאוחדת, כגון זמינות התורים הגבוהה, מענה 24/7 לרוב הצרכים, וטיפולים אלקטיביים ללא צורך בהמתנה ארוכה – מה שמביא לחשיפה מינימלית לזיהומים ומחלות. יתרון נוסף הוא מינימום בירוקרטיה, כאשר הרופא ב'משגב לדך' מכיר את התיק הרפואי והיסטוריית הטיפולים של המבוטח, כך שנחסך ממנו הטיפול בניירת מיותרת וברוב המקרים גם ללא צורך בטופס 17. "נוחות מקסימלית בהמתנה מינימלית", כהגדרת מנהל המחוז, מר משולם.

***

במחוז ירושלים של מאוחדת קיימים 42 מוקדי רפואה דחופה לשבתות וימים טובים, הזמינים למבוטחים בשבתות ובחגים כשהמוקד לרפואה דחופה בטורים זמין 24/7, המוקדים נמצאים בפריסה רחבה, ומעניקים לקהילה מענה מקצועי במקרה הצורך ללא חילול שבת, כאשר את המוקדים מאיישים 'גויים של שבת'.

משולם בוחר לשים דגש על המלר"ד בסניף הטורים שבירושלים, בראשות ד"ר משה פיגדור, בו ניתנים שירותי טראומה, אולטרסאונד, רנטגן, אורתופדיה, כירורגיה, בדיקות דם ועוד. כמו כן, קיימים בירושלים – כחלק ממערך השירות של מאוחדת בזמנים מיוחדים – 35 מוקדי לילה הפרושים ברחבי העיר, אותם מאיישים רופאים ואחיות המעניקים שירותים דחופים.

מרפאה מתקדמת נוספת בירושלים היא 'מרכז בריאות האישה' בבית-אגד, בהנהלתו של ד"ר יובל בדולח מבית החולים הר הצופים, כשלצדו פרופסורים בעלי שם כפרופ' נרי לאופר, מי שניהל בעברו את מחלקת נשים בהדסה עין כרם. עוד בבית-אגד, מרפאת מומחים מתחומי העיניים, אף אוזן גרון, נוירולוגיה ותחומים נוספים.

בבית כי"ח בירושלים קיימת מרפאה מתחום 'בריאות הילד', אותה מנהל פרופ' דוד צנגן – אנדוקרינולוג. המרפאה מעניקה שירותים פסיכיאטריים, אקו לב עובר, נפרולוגיה, אנדוקרינולוגיה ועוד, בזמינות תורים גבוהה. עוד מתחום הילדים – מכוני 'התפתחות הילד' למגוון רחב של טיפולים, כגון; פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, תזונה, בריאות הנפש ועובדים סוציאליים. את רשימת "המיוחדים" של מאוחדת, סוגר 'מיון נשים' הנמצא בעיר בית שמש, אותו מאיישים מומחים מבית החולים שערי צדק.

מאוחדת עד בית הלקוח

"הלקוח הו/יא מלך". כך, בשלוש מילים, מתמצת מר משולם את תפיסת השירות של מאוחדת בכלל, ומחוז ירושלים שבהנהלתו, בפרט. גם כשהוא נדרש להרחיב אודות תפיסת השירות או החזון שלו כמנהל המחוז, לא שוכח משולם להביא ציטוטים, לקחים או תובנות מהעולמות המסחריים והעסקיים מהם הוא מגיע. "הלקוח תמיד במרכז", הוא חוזר ואומר במילים אחרות את אותו המסר: "השאיפה היא שהמבוטחים יקבלו שרות ברמה גבוהה מבחינה רפואית ושרותית וכך רמת שביעות רצונם תרקיע שחקים".

משבר הקורונה ההולך ותופס תאוצה, מצא את מאוחדת מוכנה עם השירותים האוטומטיים-דיגיטליים שהם חלק מתפיסת השירות עליה מדבר משולם כשיטה, חזון ויעד. כיום, ניתן ליהנות משירות כזה במרשמים, בהתחייבויות, ובעצם בכל הטופסיאדה הרפואית. "שירות דיגיטלי חוסך טרחה מרובה מצד הפציינט ומשדרג את רמת השירות והזמינות". כך משולם.

ואכן, במאוחדת שמים דגש על כמה שיותר שירות רפואי ומתקדם עם מיטב המומחים מבלי לצאת מהבית: היברידים, דיגיטליים, ומערכות און-ליין. מלבד שירותים בזמינות מלאה במגוון רחב של ערוצים ובשעות נוחות, שמור כל התהליך ומתועד בתיק הרפואי של הפציינט. "אני מצפה שהסנכרון בין כל שירותי הרפואה לקהילה ובין בתי החולים יהיה בצורה מהודקת תוך הקפדה על רצף הטיפול והמשכו בשקיפות מלאה", מחדד משולם את הצורך, ומוסיף כי "המטרה היא להשאיר את בתי החולים למצבי קיצון בלבד כך שהאוכלוסייה תהיה פחות חשופה לבתי חולים". ובתרגום למעשים: יותר שירותים מבלי לצאת מהבית, שירותים אלקטיביים ללא צורך באשפוז, טיפולי יום לחולים אונקולוגיים, ועוד. במאוחדת ככלל רווחת התפיסה שהמטופל מעדיף שירות ביתי על פני הגעה פיזית אל בית החולים, בטח בתקופה זו בה בתי החולים בתפוסת עבודה מרבית ומי שאינו מוכרח מדיר את רגליו ממקומות אלו. אין ספק, כי זה נוח וזמין הן לחולה עצמו והן למשפחתו או מלוויו. לדברי משולם "לשם אנחנו הולכים".

האפשרות להיוועץ און-ליין עם רופאים מומחים היא חלק מהשירות שמעניקה מאוחדת למבוטחיה מבלי לצאת מהבית. שירות כזה מנגיש את הפריפריה למרכז. לא עוד "שריפת" יום שלם או חצי ממנו על נסיעות רחוקות, או סיבובים מתישים בתחבורה ציבורית. ומעבר לכך, שירות האון-ליין מגביר את זמינות הרפואה כאשר כל מבוטח יכול ליהנות משיחה עם מיטב המומחים בלי קשר למיקומו הגיאוגרפי.

השירות, הזמינות, הנוחות, היעילות והמקצועיות, עליהם מדבר מר משולם כחלק מתפיסת השירות לרווחת הקהילה, מתבטאת גם בפרישה הרחבה של 101 בתי המרקחת שבמחוז ירושלים, אבל לא רק. לבתי המרקחת של מאוחדת שירות ייחודי המביא את התרופה עד בית המבוטח באמצעות שליח. שירות חדשני וייחודי למאוחדת ולמחוז ירושלים ניתן במרכז רפואי 'הטורים' באמצעות רובוט. השירות מתבצע כאשר הלקוח מעביר במכונה את הכרטיס מגנטי, המרשם הדיגיטלי מוצג במחשב של הרוקח, והרובוט אחראי על איתור כל התרופות והבאתן. מלבד השוני והעניין שמייצר שירות רובוטי כזה, יש בו גם תועלת לא קטנה. בינתיים, בזמן שהרובוט מתעסק בהבאת התרופה, הרוקח פנוי להסביר למבוטח על אופן השימוש בתרופה. בנוסף, הרובוט "עולה על טעויות", כאשר מתקבל בטעות מרשם שנוגד תרופה אחרת הנמצאת בשימוש המבוטח, הרובוט יציין זאת לרוקח כסימן אזהרה. "הרובוט מסייע להותיר את הרוקחים בעמדתם ממוקדים וקשובים למבוטח", מסביר משולם את טיב השירות, ומוסיף ענין לא פחות חשוב כאשר "התרופות שמורות בתנאים אידיאליים למינימום מגע יד אדם".

מקווים לטוב – מתכוננים לגרוע

מחוז ירושלים נחשב למחוז הצעיר ביותר במאוחדת, עם נתון מדהים של יותר מ- 15 אלף לידות בשנה. 77 אחוזים מהמבוטחים במחוז לא עוברים את גיל 49. לאור נתונים אלו, מציע מחוז ירושלים מגוון רחב של טיפולי נשים, הריון בסיכון, מעקב הריון, ועוד. למעשה, כמעט בכל יישוב במחוז יכולה אישה להגיע לרפואת מומחים מבלי להזדקק לערים המרכזיות. מעבר לכך, בכל מרפאה ראשונית קיים מוניטור המשדר נתונים באון-ליין למרכז פיענוח, כאשר תוך דקות ספורות מתקבלת תשובה אצל הרופא המטפל של האישה, ללא צורך בהגעה לבית החולים.

"כולם מדברים היום על רפואה דיגיטלית", ממשיך משולם לפרט על השירותים "בנעלי בית" שמעניקה מאוחדת למבוטחיה, "אבל ההיברידית של מאוחדת מבוססת על טכנולוגיה מהמובילות בעולם של חברת אמריקן-וול". כל הפעולות ההיברידיות מתבצעות בסנכרון מלא, אמין ומדויק, ומתועדות בתיק הרפואי של הלקוח, תוך הסתכלות על ההיסטוריה שלו. "אפשר לשבת בבית מלון בלונדון ולשוחח עם הרופא במרפאה בקרית ארבע", הוא מסכם.

ומשולם מוסיף "רק מילה אחת", רלוונטית במיוחד לימים אלה, על חבילת השירות החווייתית של מאוחדת: "לאחרונה חיברנו 27 רופאים פסיכיאטריים באופן שהמטפל והמטופל רואים זה את זה. בימים של קורונה זה ממש מצוין. הרפואה המקוונת מאפשרת להמשיך את הטיפול בנוחות המרבית בבית הלקוח, לתת לו מרשם דיגיטלי, ולקבל את התרופה עד הבית".

גם מנהל שיווק מחוז ירושלים, יהודה לוי, הציג נתונים אודות היערכות מאוחדת למשבר הקורונה, ועל האפשרויות המגוונות של לקוחותיה ליהנות ממרב השירותים מבלי לצאת מהבית, בשגרה ובחירום. לדבריו: "כפי שהנתונים מראים, מחוז ירושלים של מאוחדת מעניק למבוטחים חוויית-לקוח בדמות מעטפת שירותי בריאות – במגוון רחב של תחומים – מהטובים ביותר שקיימים כיום בשוק".

***

"ערוכים לחירום אך זמינים לכל השירותים", היטיב להגדיר מר משולם את היערכות מאוחדת למשבר הקורונה. "ההנחיה של מאוחדת, כמו גם המחוז, היא להמשיך במידת האפשר בשגרה. זה כולל השארת מירב השירותים זמינים בהיקף הקיים. על מנת לסייע לאוכלוסייה להמעיט ביציאות מהבית, אנו מוודאים לפני כל ביקור שנקבע במרפאה האם ניתן לדחות את הביקור או לקיימו באופן אחר באחד הערוצים הדיגיטליים הקיימים אצלנו. אני מניח שעם הפעולות הננקטות כיום, ועם הקפדה של הציבור על כל ההנחיות הניתנות מעת לעת ע"י משרד הבריאות, במהלך חודש אפריל נתחיל בעז"ה לראות האטה של קצב ההידבקות. מה גם שהקיץ, שיבוא עלינו לטובה, יסייע אני מקווה בהאטת התפשטות הנגיף".

"אני מאחל ללקוחות מאוחדת, תושבי מדינת ישראל, ותושבי העולם שחווים משבר ברמה לאומית ובינלאומית, שנעבור את התקופה המורכבת הזו בשלום ובחוזקה, הן בריאותית והן כלכלית".

השארת תגובה