צפו: המכ"ם שיגלה חולי קורונה

שתי מערכות של התעשיות הביטחוניות אלביט והתעשייה האווירית מאפשרות לקיחה מרחוק של מדדים פיזיולוגיים חיוניים מנבדקים (דופק, קצב נשימה וחום) • השלב הבא של המערכת: מיון ראשוני ותעדוף טיפול בחולים בהתאם לניתוח המדדים

המרכז הטכנולוגי הלאומי למלחמה בקורונה, בראשות ראש מפא"ת במשרד הביטחון ד"ר דני גולד, ממשיך באיתור וקידום טכנולוגיות מתקדמות, שיסייעו במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. בימים האחרונים סיים הצוות בהצלחה ניסוי בזק, שבמסגרתו הוסבו שתי מערכות שפותחו בתעשיות הביטחוניות וכעת הן ישמשו ללקיחת מדדים פיזיולוגיים מרחוק. שתי המערכות, של אלביט ושל אלתא – חברה בת של התעשייה האווירית, פועלות באמצעות מערך משולב של מכ"מ ואופטיקה.

דר יוסי שעיה מתמחה במלרד (מיון) בילינסון – מרכז רפואי רבין הוא המייעץ הרפואי של הפרוייקט יחד עם דר עקיבא אסתרסון מתמחה במלרד בילינסון.

המערכת החדשה תאפשר מדידה ממרחק של דופק הנבדק, חום גופו וקצב נשימתו. נתונים אלה יוצגו במוניטור מרוחק לרופא בתצוגה שהוגדרה לבקשתם – גרפית או מספרית – ותקל עליהם בתהליך קבלת ההחלטות. המערכת תאפשר לצוות הרפואי לשהות במתחם סטרילי ללא מגע עם הנבדק, ובכך לצמצם בצורה משמעותית את אנשי הצוות שנדבקים בנגיף והנדרשים להיכנס לבידוד. בהמשך, תוכל מערכת מדידה זו גם לאפשר מיון ראשוני ותיעדוף טיפול בחולים בהתאם לניתוח המדדים.

הניסוי נערך בשיתוף ד"ר יוני סביר מהפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון, EchoCare Technologies, Vayyar, Neteera, המרכז הרפואי רבין, יחידת המו"פ במפא"ת בראשות תא"ל יניב רותם וצוות מערך החיישנים במפא"ת בראשות אל"מ א', וכן קבוצות מחקר נוספות מהאקדמיה ומצה"ל.

מטרת המחקר היתה לבדוק את מהימנות המדידה ונוחות השימוש במערכת של אלביט ובמערכת של אלתא, והתוצאות שהתקבלו מאפשרות לבחון את הכנסת המערכת לשימוש במיון בתי החולים כבר בימים הקרובים.

אל"מ א׳, מפא״ת: ״השילוב בין העוצמה הטכנולוגית של התעשיות הביטחוניות והעוצמה הטכנולוגית של קציני מפא״ת מאפשר לנו להסב מוצרים שפותחו לצרכים הביטחוניים ולהשתמש בהם במסגרת המאבק בקורונה. המערכת שהסבנו מבוססת על טכנולוגיית מכ״מ ומצלמות תרמיות, ששונו לטובת צורכי המדידה הרפואית, וישמשו מעכשיו לניטור מדדים פיזיולוגיים״.

יוסי כהן, סמנכ"ל טכנולוגיה, אלביט מערכות: ״אנחנו שמחים להירתם למאמץ לפתח פתרונות טכנולוגיים חדשים העשויים לשפר את ההתמודדות עם הקורונה. נמשיך לרתום יכולות טכנולוגיות פורצות דרך שפותחו בחברה בכדי לסייע למאמצי משרד הביטחון, המרכזים הרפואיים והרשויות המקומיות״.

יואב תורג׳מן, סמנכ״ל התעשייה האווירית ומנכ״ל אלתא: ״התעשייה האווירית גאה לתת כתף במאבק נגד וירוס הקורונה. מערכות המכ"מ המתקדמות של אלתא, המשמשות בשגרה לגילוי ומודיעין, הוסבו לניטור מדדי גוף אצל חולים פוטנציאליים ולשמירה מיטבית על הצוות הרפואי, ללא צורך בהתערבות אנושית. אנו נמשיך לתמוך במאמץ הלאומי במציאת פתרונות יעילים וחדשניים, וביחד ננצח".

המרכז הטכנולוגי הלאומי למלחמה בקורונה במפא"ת אשר במשרד הביטחון ממשיך באיתור ובפיתוח טכנולוגיות מתקדמות שיסייעו במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. במסגרת פעילות המרכז עוסקים הצוותים בהסבת טכנולוגיות שפותחו לצרכים צבאיים/ביטחוניים ליישומים אזרחיים. העבודה נעשית סביב השעון ובמשמרות על מנת להגיע מוקדם ככל הניתן ליישום בבתי החולים.

ד"ר יוסי שעיה מתמחה במלר"ד (מיון) בילינסון "מפאת פנו אלינו עם הרעיון לנטר חולים באמצעות מכ"ם, מערכות שאנחנו לא עובדים איתן ביום יום בבית החולים ושאלו אותנו מה הצרכים הרפואיים שלנו. השאלה היתה אלו מדדים צריך לנטר על מנת לאבחן חולי קורונה בשלב מוקדם עוד בזמן הערכה הראשונית מבלי מעורבות של איש צוות רפואי. בבסיס הרעיון עומדת המחשבה כי אנחנו הצוותים הרפואיים שנמצאים בחזית צריכים להגן על עצמנו ועל המטופלים האחרים ולצמצם מגע כמה שניתן עם חולים הקורונה. בזכות החשיבה היצירתית של שימוש באמצעים טכנולוגים בהם משתמשים בדר"כ מול אויב אני מאחל ומקווה כי נוכל להילחם ולנצח במלחמה מול נגיף הקורונה"

השארת תגובה