לשרוף נפטר – או לקבור בשבת?

הרשויות הורו כי חובה לקבור כל חלל מהקורונה בו-ביום – או לחילופין לשרוף את הגופה • שאלת הקהילה היתה: מה יעשו בשבת אם יהיה יהודי שימות מהקורונה?

אילוסטרציה: בית עלמין
אילוסטרציה: בית עלמין

בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה ברחבי העולם,גם בקרב שומרי תורה ומצוות רח"ל, הורו השלטונות בהרבה מדינות בעולם לשרוף את גופות קורבנות הקורונה.

ארגון זק"א מתמודד בימים קשים אלו במציאת פתרון לכל מקרה ומקרה. באנגליה אחרי מאמצים והשתדלויות, הסכימה הממשלה להוסיף הסתייגות בחוק, שכל משפחה המתנגדת מטעמי דת או מצפון, גופת יקירם לא תישרף.

ביום שישי הגיעה פנייה דחופה מהקהילה היהודית בבוקרשט שברומניה אל יו"ר ועד רבני זק"א הרב יעקב רוז'ה, שהרשויות במדינה הוציאו הנחיה שכל חלל כתוצאה מהקורונה, חייבים לקבור את הגופה בו ביום, או לחילופין לשרוף את הגופה.

שאלת הקהילה היתה מה יעשו בשבת, אם יהודי שימות ח"ו מהקורונה, האם בגלל שאין קוברים מת בשבת, יהיה אפשר למסור את הגופה לשריפה רח"ל. או שיש אפשרות הלכתית כן לקבור בשבת, אבל על ידי נכרי וכך יימנע שריפת הגופה.

הרב רוז'ה מצא צד להתיר בהסתמך על סיפור שהיה לפני שנים רבות בעיה"ק ירושלים. (מובא בירחון 'תורת ארץ ישראל' שנה י"ח גליון חשוון-כסלו תש"ז סימן י"ג) נפטרת שהובאה שהגיעה לירושלים, והיה סירחון גדול מאוד, עד כדי כך שלא היה שייך לחכות עד אחרי שבת. ומשום בזיון המת, התיר רבה של ירושלים הגאון רבי שמואל סלנט זצ"ל לקברה בשבת על ידי נכרי, בהוראת שעה. ואם כן ייתכן שגם במקרה דנן יהא מותר לקבור בשבת נפטר כתוצאה מהקורונה, על ידי נכרי.

הרב מאיר אקר מזכיר ועד רבני זק"א העביר שאלה דחופה זו להרב אביגדור נבנצאל רבה של העיר העתיקה ונשיא ועד רבני ארגון זק"א.

הרב נבנצל פסק שבמקרה כזה, מותר יהיה לקבור בשבת על ידי נכרי ובכך למנוע את שריפת הגופה.

יהודה משי זהב יו״ר זק״א: "אנחנו מקבלים עשרות פניות מקהילות יהודיות ברחבי העולם, לבקשות עזרה מול הרשויות במניעת שריפת הגופות, אנחנו נעשה כל מאמץ בכדי לשמור על כבוד המת כפי שאנחנו נלחמים תמיד. אנחנו מתפללים כל יום ומקווים שהמגפה תיעצר ושנוכל לטפל רק באירועים משמחים".

השארת תגובה