ראש בראש: ארגון הרוקחות מול משרד הבריאות

ההנחיות העדכניות של משרד הבריאות למיגון עובדים קובעות כי רוקחי הקהילה, הפועלים בבתי המרקחת ובקופות החולים – אינם זכאים לאמצעי מיגון מפני נגיף הקורונה. זאת למרות שמדובר על צוותים רפואיים אשר עומדים בקו הראשון מול מטופלים והציבור הרחב אשר כל אחד מהם עלול להיות גורם להדבקתם. בשלב זה נמצאים בבידוד כ-90 רוקחים עקב חשיפה לחולי קורונה בבתי המרקחת. את ההנחיות הללו הוציאו במשרד הבריאות ללא שיתוף אגף הרוקחות. בארגון הרוקחות בישראל זועמים על ההחלטה וקוראים למשרד הבריאות ולאגף הרוקחות לפעול באופן מידי להוצאת הנחיות והקצאת ציוד לצורך מיגון רוקחים.

במדינת ישראל בשגרה,  חסרים מאות רוקחים ברחבי הארץ. סיכון רוקחים על רקע היעדר מיגון בסיסי ואי שמירה על בריאותם עלולה לפגוע אנושות בתפקוד מערכת הבריאות, אשר אינה יכולה לתפקד ללא רוקחים:  החל מבתי החולים, דרך קופות החולים ועד לבתי המרקחת הקהילתיים ורשתות הפארם.

ארגון הרוקחות בישראל פונה למשרד הבריאות בבקשה לשינוי ההנחיות בהקדם ווידוא מלאי ציוד מיגון מחייב לבתי מרקחת: מסיכות פנים כירורגיות, הנחיות לגבי תדירות החלפת מסיכות אלו, חומרי חיטוי לידיים ולדלפקים.  זאת ועוד, על פי חוזר משרד הבריאות עובד שנחשף לחולה קורונה בזמן שעטה מסיכת פנים כירורגיות לא יזדקק לבידוד, מה שמחזק עוד יותר את הצורך במיגון מסוג זה עבור הרוקחים. כמו כן בארגון הרוקחות דורשים ממשרד הבריאות להפיץ הנחיות מיגון אישי לקהל המטופלים הפוקד את בתי המרקחת. הארגון מסביר כי רוב באי בתי המרקחת הם אוכלוסייה של חולים כרוניים, אוכלוסייה המוגדרת כאוכלוסייה בסיכון.

יו"ר ארגון הרוקחות בישראל, ד"ר אלינה אמיתי: "מדובר בהחלטה שרירותית וחסרת אחריות. בימים אלו הרוקחים בקהילה חשופים יותר מכל צוות רפואי אחר לנגיף הקורונה. לבתי מרקחת מגיעים מדי יום מאות ואלפי מטופלים. כל רוקח מטפל ביום בעשרות מטופלים אשר עלולים להיות נשאים של הנגיף. רוב באי בתי המרקחת הם אנשים חולים. חלקם עונים לסימפטומים של וירוס הקורונה, רק בניגוד לקופות חולים או בתי חולים, בבתי מרקחת אין דרך לאפיין את הווירוס, אין שטחים סטריליים ואין אפשרות לסנן ולשלוח אותם למקום אחר.

הנחיות משרד הבריאות הן בעצם החלטה על חשיפת הרוקחים לנגיף ובהמשך באופן ודאי להדבקה או בידוד. בפרט לאור ההנחיה הסותרת בחוזר המציינת כי איש צוות רפואי הנחשף לחולה קורונה בעודה עוטה מסיכת פנים כירורגיות לא יזדקק לבידוד ובצד זה ההנחיה כי רוקחי קהילה לא זקוקים לשום אמצעי מיגון.

אני קוראת למשרד הבריאות לדאוג לאמצעי מיגון ראויים עבור רוקחי ישראל ולא להפקיר את בריאותם."