בצל הקורונה: הקהילות היהודיות ברוסיה

בהכוונה רצופה הלכתית ומעשית מרבה הראשי של רוסיה • עזרה רפואית מיידית וסיוע לכל פנייה • כך מתנהלות בימים אלו הקהילות היהודיות ברוסיה

הרב לאזאר
הרב לאזאר

כאשר מסביב יהום הסער, אף אחד לא יודע מה יילד יום והדברים אינם בהירים, נמצאות הקהילות היהודיות ברוסיה באי של שלווה וביטחון, תחת הכוונתו והנהגתו של רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, אשר מיד עם פרוץ המשבר העולמי של נגיף הקורונה, הוא ניצב בחזית, בהוראות מפורטות ועדכונים קבועים מדי יום, בהשיבו דבר ה' זו הלכה, ובהתוויית דרכים פרקטיות ברורות. 

ככל שהמצב התקדם, נקט הרב הראשי צעדים משמעותיים, גם כאלו שנראו בהתחלה כצעדים מיותרים, אך כנושא בעול מאות אלפי יהודי רוסיה, הוא לא נשאר אדיש ודבריו מופצים מדי יום ביומו בכל הכלים האפשריים, בכדי להגיע לכל יהודי, לחזקו באמונה ובטחון שהנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל, יחד עם הצעדים הגשמיים החזקים שחייבים לנקוט כמצוות התורה הקדושה, שציוותה לדורות "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".

בנוסף לכך, מוסר הגר"ב לאזאר מסביב לשעון שיעורי תורה רבים, בעיקר לנוער וצעירים, עם שעות של שאלות ותשובות, המטילות טל תחיה לצמאים לדבר ה'. 

בתי הכנסת וכל מוסדות הקהילה נסגרו באמצע שבוע שעבר, ורק הפצת מצות לקראת חג הפסח הבעל"ט ודברים חיוניים ביותר – נשארו לפעול. 

במקביל, עלו פעולות העזרה וההצלה הקיימים במוסקבה, בכמה דרגות, והתרחבו למספר תחומי סיוע. ועל אף שמרכז החסד היהודי שערי צדק הגדול שבמרכז מוסקבה, סגר אף הוא את שעריו לבאים – נשלחים בידי מתנדבי המרכז מדי יום מאות מנות מזון למרותקים בביתם, ולאלו שיש חשש כי נדבקו בנגיף, או למי שנתקעו בשדות התעופה השונים במוסקבה. 

גם אל בית הרפואה הממשלתי החדש שנפתח לאור המצב, בו מאושפזים כמה יהודים – נשלחות מנות מזון מיוחדות, תשמישי קדושה, יחד עם שאר צרכים ומוצרים להם זקוקים המאושפזים, על-ידי ארגון "ביקור חולים – מוסקבה".

הנהלת הקהילה בראשות הרב מרדכי ויסברג, עוקבת כל העת אחר הזקוקים לכל עזרה שהיא, ומעדכנת את כלל הציבור בכל התפתחות ובכל הוראה וחוק ממשלתי ועומדת בקשר ישיר עם הנהלת בתי הרפואה והרופאים המומחים. 

תלמידי מוסדות החינוך שנסגרו, ממשיכים לקבל שיעורי חינוך באמצעות בית הספר המקוון "אור מנחם", באמצעו לומדים במשך השנה מאות תלמידי משפחות השלוחים בערי השדה, ובשעות הערב והלילה נערכים באמצעותו שיעורי תורה וחסידות ואף התוועדויות חסידיות בכל השפות ובכל הרמות.

השארת תגובה