ניצחון ללא הכרעה

נתניהו צילום חיים צח לע''מ
נתניהו צילום חיים צח לע''מ
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

ללא ספק ראש הממשלה ניצח בקרב, אך לא ניצח במערכה. הפלונטר הפוליטי עודנו לפנינו. לגוש הימין חסרים 3 מנדטים, מה ששוב מעלה את השאלה שהכניסה אותנו לסיוט בלתי נגמר. איך? איך תקום ממשלה בהנחה ותקום. לפני הכל, הסיבה לניצחונו של נתניהו בקרב היא העובדה כי הערכה הייתה שמפלגת הליכוד בראשות נתניהו לא תצליח להביא כמות מנדטים שתעקוף את המפלגה המקבילה מעברו השני של הגוש ועוד בפער גדול כ"כ. בני גנץ, חטף טלטלה לא פשוטה שעוד ייתכן ותגרום לו לאבד את עתידו הפוליטי בהנחה והיה אמור להיות עתיד כזה.

אך ביום רביעי בערב וועדת הבחירות פרסמה את נתוני ההצבעה לאחר ספירת 99.9% מקולות הבוחרים, מהן עולה כי הליכוד עומד על 36 מנדטים, כחול לבן על 33 מנדטים, הרשימה המשותפת 15, ש"ס 9, יהדות התורה 7, העבודה-גשר-מרצ 7, ישראל ביתנו 7, ימינה 6. לגוש הימין-חרדים יש 58 מנדטים בלבד, לעומת 62 לגוש השמאל מרכז הכולל את ישראל ביתנו והרשימה המשותפת. בחלוקה לקולות, הליכוד הביא 1,349,171 קולות, כחול לבן 1,217,101, הרשימה המשותפת 577,355, ש"ס 352,443, יהדות התורה 273,900, העבודה-גשר-מרצ 267,362, ישראל ביתנו 262,840, ימינה עם 240,162 קולות, עוצמה יהודית זרקה לפח 19,334 קולות. סך הכל נספרו – 4,602,297 קולות.

לנוכח כך, המערכה כאמור לא הושלמה. לפנינו ימים של מו"מ שאין לדעת איזו תוצאה יניבו כלל. 3 מנדטים חסרים כעת להשלמת הניצחון. האפשרות הראשונה היא למצוא שלושה עריקים ממחנה השמאל מרכז. האופציה השנייה היא ממשלת אחדות שתאלץ למי מהמפלגות לשבור את המילה של עצמם, שכן העקרונות שהציבו המפלגות השונות, אינן עולות בקנה אחד עם אופציית אחדות. האפשרות השלישית – עד כמה שקשה לשמוע את הדברים – היא האפשרות שעודנה עומדת והיא בחירות רביעיות. למרות הכל, הפעם ישנו סיכוי רב יותר לממשלת אחדות מהפעמים הקודמות.

בפעמים הקודמות, גנץ וליברמן היו בעמדת כוח חשובה ומשמעותית, הפעם הם חוו מכה לא פשוטה והם יודעים שבחירות נוספות עלולים לעשות להם רע יותר מבחינה תמיכה הציבורית ולכן ישמחו שלא ללכת שוב למבחן ציבורי ויתפשרו. בנוסף, הציבור הישראלי לא יהיה מוכן לקבל בחירות נוספות והפוליטיקאים יודעים ומבינים את זה. נתון נוסף וחשוב שנכנס הוא מדהים: ייתכן ונגיף הקורונה, הוא זה שבסופו של דבר יגרום להליכה לממשלת אחדות. אם ישראל תיכנס למצב חרום לאומי, בכדי לתפקד בצורה נורמטיבית, יש חובה לממשלה יציבה עם סמכויות בסיסיות והנתון הזה יכול להוות סולם מצוין למי מהפוליטיקאים שמעוניין לרדת מהעץ.

לנתניהו ישנה בעיה נוספת והיא שאלת הרכבת הממשלה ע"י לנוכח כתבי האישום ומשפטו יתחיל בעוד כמה ימים. בהקשר הזה, בכחול לבן החליטו לנסות להעביר בתקופת הביניים של המשא ומתן הקואליציוני חוק שימנע מאדם עם כתב אישום לכהן כראש ממשלה (חוק נתניהו).

לדברי גורמים בכחול לבן, אין כרגע אפילו טיוטה של הצעת חוק בנושא, ולא ברור אם בכלל צמרת המפלגה תומכת במהלך. במידה שיקודם המהלך, הוא עשוי לייצר לחץ בימין ובליכוד להחלפתו של נתניהו במטרה להקים ממשלת אחדות של הליכוד וכחול לבן ללא נתניהו. גורמים בכחול לבן אמרו כי "אנחנו ממתינים לתוצאות האמת הסופיות כדי להחליט על המשך דרכנו ולראות מה אפשרויות הפעולה. כל האופציות על השולחן אבל טרם התקבלו החלטות". חבר הכנסת עפר שלח, מבכירי כחול לבן, אמר בריאיון ל'ווינט' כי בכוונתם לצאת ב"כל מהלך כולל, כולל מהלך פרלמנטרי", שימנע מנתניהו לכהן בראשות הממשלה.

לדברי שלח, "אנחנו רצינו את המהלך החוקי הזה עוד בכנסת הקודמת, אבל זה לא התאפשר כי ליברמן לא הלך איתנו על הדבר הזה. אם ליברמן ילך ואם יהיה לנו רוב – נעשה את זה". שלח הוסיף כי אין לו צורך להיות "מתואם" עם הרשימה המשותפת. "אני יודע בדיוק איפה הרשימה המשותפת עומדת, בגוש החוסם לנתניהו", אמר שלח.

לאחר הדברים, היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, הבהיר כי אין היתכנות כרגע לחקיקת חוק שתמנע מראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב ממשלה: "ככלל, מליאת הכנסת וועדות הכנסת אינן נוהגות להתכנס בשבועיים שבין הבחירות ובין מועד כינוסה של הכנסת החדשה; אשר לחקיקה פרטית – היא כלל אינה אפשרית בתקופה זו", נמסר מטעמו במענה לפניות כתבים. בנוסף, התעוררה התנגדות לחוק גם בגוש השמאל. ח"כ עמר בר-לב אמר בתגובה ליוזמה לחקיקת חוק נגד נתניהו כי "זאת לא הדרך להחליף את נתניהו". לדבריו, "נאבקתי נגד חוקים פרסונליים כשהם הועילו לנתניהו, ואני מתנגד ליוזמה לחוקק חוק פרסונלי נגדו. זאת לא הדרך להחליף את נתניהו. הדרך היחידה היא הקמת ממשלת מיעוט בראשות גנץ, בתמיכת המשותפת וליברמן".

לוחות זמנים להקמת הממשלה

ההתייעצויות לקראת הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על מועמד נבחר, ייערכו בבית הנשיא לאחר שתוצאות הבחירות יהיו ברורות, רשמיות וסופיות, ויימסרו לנשיא המדינה על ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון ניל הנדל, בתום שמונה ימים מיום הבחירות בהתאם לקבוע בחוק (על פי סעיף 11 לחוק-יסוד: הכנסת). על פי לוחות הזמנים עתיד השופט להעביר לנשיא את התוצאות בי"ד אדר תש"פ. לרשות הנשיא עומדים שבעה ימים לקיום התייעצויות וקבלת החלטה וזאת לא יאוחר מכ"א אדר תש"ף. יצוין כי ייתכן שההטלה תערך עוד בטרם ימלאו שבעת הימים. בבית הנשיא מציינים כי גם הפעם יועברו ההתייעצויות בשידור חי מבית הנשיא ובשקיפות מלאה אל הציבור.

בבית הנשיא פרסמו את לוחות הזמנים עד הרכבת הממשלה (אם תוקם): בי"ד אדר (פורים), העברת תוצאות הבחירות הרשמיות לנשיא המדינה. בין י"ד-כ"א אדר, ימים אפשריים לקיום התייעצויות עם הסיעות בבית הנשיא. כ"א אדר, המועד האחרון על פי חוק להטלת מלאכת הרכבת הממשלה על מועמד שהסכים לכך.

לחבר הכנסת עליו הטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה, נתונים 28 ימים להרכבת הממשלה מיום ההטלה. הנשיא רשאי להאריך את התקופה עד 14 ימים. אם עברה התקופה שניתנה לחבר הכנסת ולא עלה בידו להרכיב ממשלה, או שהודיע ח"כ לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון, עומדות בפני הנשיא שתי אפשרויות שעליו לממש בתוך שלושה ימים. האפשרות הראשונה היא להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה ולח"כ זה יהיו 28 ימים להרכבת הממשלה. אפשרות נוספת היא להודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה.

השארת תגובה