ב'ימינה': מרוצים אך חוששים

למרות הקרעים הפנימיים בין חברי המפלגה בעבר, 'ימינה' תישאר מאוחדת בשלב זה # השר בצלאל סמוטריץ' חושש: "התרחיש הסביר הוא שגנץ מתפרק מלפיד ויעלון והופך לשר ביטחון בממשלת נתניהו עם 15 הח"כים שלו"

ימינה
ימינה

במפלגת 'ימינה' משדרים ניצחון למרות ההצטמקות האלקטורלית וחרף העובדה שמספר המנדטים שהשיגו נמוך מהמצופה. מיד עם פרסום תוצאות המדגם הודיע יו"ר 'ימינה', שר הביטחון נפתלי בנט כי "הימין ניצח, אנחנו נדאג שגם דרך הימין תנצח. כפי שהבטחנו לפני הבחירות, נמליץ לנשיא המדינה על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לצורך הקמת ממשלת ימין לאומית.

בשונה ממערכת הבחירות הקודמת, הפעם הסיעה לא מתפצלת. בנט אמר כי "סיעת ימינה תישאר מאוחדת, וכבר מחר נקיים ישיבת סיעה ראשונה. אנו מחויבים לבלוק הימין בראשות נתניהו כדי להקים ממשלה בה נמשיך לשמור על ביטחון אזרחי ישראל, נמשיך להעניק גיבוי לחיילי צה"ל ונשמור על ארץ ישראל ועל ערכי הימין".

ח"כ איילת שקד הצטרפה אף היא לברכות והגדירה את התוצאות, "ניצחון אדיר לימין. נקווה שקולות החיילים יכריעו ויאפשרו להקים ממשלה לאומית. הציונות הדתית התגייסה למערכה ואלפי מתנדבים צעירים ומבוגרים עם דבקות במטרה ונחישות פעלו לאורך כל היום בערים השונות. הדמוקרטיה הישראלית חזקה ותוססת והעם הכריע – ממשלת ימין בראשות נתניהו".

מאוחר יותר, בחגיגת הניצחון ברך בנט, "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. מחנה הימין ניצח ואנחנו נדאג שגם דרך הימין תנצח. בעזרת השם היום קמה ממשלת ריבונות לישראל".

"ראש הממשלה נתניהו התקשר אליי דקות אחרי המדגם ובירכנו אחד את השני, ואני גאה שהבאנו ניצחון לימין מבלי שירינו בתוך הנגמש", אמר השר.

למחרת הבחירות נערכה ישיבת סיעה ראשונה של מפלגת ״ימינה״ במלון רמדה בירושלים. במהלך הישיבה הזו עסקו חברי המפלגה בתוצאות הבחירות המסתמנות ודיברו על השבר העמוק שפקד את הציונות הדתית בעת האחרונה.

בנט חזר על הצהרותיו בנוגע לריבונות, כשלדבריו "תוצאות הבחירות טובות לגוש הימין, אבל זה לא נגמר. המשימה שלנו היא לדאוג שמדיניות ימין תיושם בפועל. יש כאן הזדמנות לממשלת ריבונות. הרכב הקואליציה יקבע האם תהיה ריבונות. אם יכניסו אנשי שמאל, לא תהיה ריבונות. נתנו את הנשמה, שמרנו על קמפיין בוגר ונקי".

עמיתו, שר החינוך רפי פרץ אמר בישיבה כי "אהבת ישראל ניצחה את שנאת החינם. בחודשיים האחרונים שמרנו על הבית למרות כל הניסיונות לפגוע בו, לקחנו אחריות כדי להציל את גוש הימין. האחדות בינינו במהלך הקמפיין השפיעה והגיעה לכל אחד ואחת. הכוונה היא לבנות ממשלה יציבה וטובה שתדאג לארץ ישראל ולזהות היהודית. זה הדבר החשוב. מבחינתי העיקר שגוש הימין יהיה 61, אם נגיע לזה – ניצחנו".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התייחס למשבר הפוליטי בציבור הדתי לאומי ואמר כי "צפויה לנו דרך ארוכה של בניית מנהיגות ציונות דתית שתהיה ראויה לאמון הציבור הנהדר הזה. אנחנו עם ראש מורם, עם תקוה גדולה להקמת ממשלה לאומית שתייצג נאמנה את ערכי הימין במדינת ישראל".

לאחר ישיבת סיעת 'ימינה' ובתום ישיבת בלוק הימין, פרסם סמוטריץ' פוסט ברשת החברתית בו הביע חשש מכך שפניו של נתניהו לממשלת שמאל בלי הציונות הדתית.

‏את הפוסט כתב השר "אחרי השמחה על הורדת אופציית ממשלת מיעוט שמאל-ערבים מהשולחן (שהיתה סכנה גדולה לרעיון הציוני), ניתוח והערכה שלי לגבי הקואליציה הבאה".

לתפיסתו, "מבחינת גנץ התייבשות באופוזיציה משמעותה התפרקות של כחול לבן והדחה כמעט וודאית שלו מראשותה. ולכן זו לא אופציה".

סמוטריץ' סבור בנוגע לגנץ כי "אין לו דרך להבטיח שלא תהיה חבירת ח"כים בודדים ממחנה השמאל לממשלת נתניהו וזה סיכון שהוא לא יכול להרשות לעצמו לקחת".

על פי סמוטריץ', "לגנץ יש שלושה סולמות טובים לרדת מהעץ ולהצדיק כניסה לממשלת נתניהו למרות הבטחות הבחירות: לביבי אין חסינות. הוא מנהל מאבק על חפותו בבית המשפט וזה לגיטימי. יש היום "הזדמנות היסטורית" לקבוע את גבולות הקבע של מדינת ישראל במסגרת מימוש תכנית טראמפ, ורק אם הוא יהיה בממשלה התכנית תמומש ולא רק הריבונות.

"בזכות כניסה שלו לממשלה "סמוטריץ' ופרץ" ישארו בחוץ. אחרת הם בפנים. אם הוא בממשלה במקומם הוא "מציל" את מערכת המשפט, ועוד ועוד".

סמוטריץ' טוען בדבריו כי נתניהו "רוצה באמת לממש את תכנית טראמפ על שני חלקיה ולהקים מדינה פלשתינית "מפורזת". בשביל זה הוא צריך את גנץ ולא אותנו. יש בהחלט חשש שנתניהו ירצה בשלהי כהונתו להירשם בספרי ההיסטוריה כמי שהביא "הסכם מדיני היסטורי" ומימש את "חזון בר אילן".

לדברי שר התחבורה, "גם תיקונים היסטוריים במערכת המשפט הוא לא באמת רוצה לעשות, וגם את זה ממשלה עם גנץ משרתת – יהיה לו את מי להאשים בכך (ע"ע כחלון…). ובכלל, כידוע, נתניהו "לא מת" עלינו בקואליציה".

"לכן", סבור סמוטריץ', "התרחיש הסביר הוא שגנץ מתפרק מלפיד ויעלון והופך לשר ביטחון בממשלת נתניהו עם 15 הח"כים שלו".

במאמרו מביע סמוטריץ' אימון מלא ביו"ר מפלגתו. לטענתו, אם נתניהו בונה על זה שבנט יוכל לחיות בממשלה כזו, כך שהוא לא יצטייר כמי שבגד בציונות הדתית, אלא השאיר בחוץ רק את "הסמוטריצ'ים" (הוא עשה את זה כשהשאיר את האיחוד הלאומי בחוץ ב-2009) ושתהיה לו ממשלת תהליך מדיני רחבה עם "פיוס לאומי" וכו', נכונה לו אכזבה.

"מהיכרותי ושיחותיי הרבות עם בנט אין שום מצב בעולם שהוא מפנה עורף לציונות הדתית ולערכיו הלאומיים וחובר למהלך כזה".

"ביבי יוכל כמובן לעשות את זה גם בלי בנט", טוען סמוטריץ', "אבל ציבורית הוא ייראה רע מאוד. בממשלה כזו, וכשאנחנו רק 6 מנדטים, יהיה קשה מאוד לעצור הקמת מדינה פלשתינית אלא אם הליכודניקים יעמדו מול נתניהו ויציבו בפניו קווים אדומים".

השארת תגובה