כתב אישום נגד הרב אליעזר ברלנד

הילולת רבי נחמן בשובו בנים עם הרב ברלנד (16)
הילולת רבי נחמן בשובו בנים עם הרב ברלנד (16)

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה לבית המשפט המחוזי העיר כתב אישום נגד אליעזר ברלנד בגין עבירות רבות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק וניסיון עושק, וכן עבירה של נסיון לשידול חבלה חמורה.

ועוד כמה מאמרים שכתבתי:

עו"ד נועם קוריס – כותב בערוץ 7 על תביעה ייצוגית

עו”ד נועם קוריס – כותב במקור ראשון

עו"ד נועם קוריס כותב בערוץ 20

הנאשם  שימש כראש קהילת "שובו בנים" המונה אלפי מאמינים. הנאשם הווה עבור חברי קהילתו סמכות רבנית ורוחנית אשר יש לפעול על פי פסיקותיה והוראותיה.

החל משנת 2014 ועד למעצרו בתיק זה בפברואר 2020, הנאשם, בעצמו ובאמצעות עוזריו אשר שימשו כידו הארוכה, ניצל את מעמדו כרב מוכר ונערץ בקרב קהילתו ומעבר לה, ופעל באופן שיטתי להוציא סכומי כסף מאנשים אשר היו שרויים במצוקה ופנו אל הנאשם לעזרה ולהצלה .

במקרים המתוארים בכתב האישום, שהוגש על ידי עו״ד ארז פדן, עו״ד עינת ברוכי-יריב ועו״ד צור חוטה מפרקליטות מחוז ירושלים, הנאשם בעצמו ובאמצעות עוזריו, יצר כלפי הפונים אליו, מצגי שווא שונים לפיהם, הוא בעל כוחות מיוחדים לגרום לכך כי יקבלו מרפא ומזור למצוקותיהם וזאת באמצעות תשלום סכומי כסף של אלפי שקלים לידיו. הנאשם עשה כן, כשהוא יודע כי אין בכוחו לגרום לכך שהתוצאה המבוקשת תתרחש, ושאין אמת במצג כי התוצאה תתרחש. מצגי השווא הנ"ל הוצגו על ידי הנאשם ועוזריו באמירות והבטחות ישירות לפונים וכן באמצעות יצירת תודעה ותדמית כוזבת בדבר סגולותיו של הנאשם, ותוך שימוש בכסות של "פדיון נפש" וניצול מעמדו של הנאשם כסמכות רוחנית ודתית עבור מאמיניו. מצגי השווא הנ"ל הוצגו על ידי הנאשם לפונים אף במצבים קיצוניים כגון – תחיית המתים, החלמה מלאה ממחלות קשות וחשוכות מרפא, החלמה ממצבים רפואיים קבועים (כגון נכות) ומצבים רפואיים קשים, וכן היחלצות ממצבי דחק כגון מאסר או איתור נעדרים. לעיתים במסגרת מצגי השווא, עשה הנאשם שימוש בהמלצות על תכשירים או כדורים לגביהם מסר פרטים כוזבים.

מצגי השווא הוצגו על ידי הנאשם לאורך שנים, באופן מתוכנן, שיטתי וסידרתי, כמיזם מרמתי מתוך מניע של בצע כסף. בתקופה נושא האישום, הנאשם נקט במצגי שווא כאמור בעשרות רבות של מקרים, שחלקם מפורטים להלן, והפיק וניסה להפיק באמצעותם הכנסה כספית של מיליוני ₪.

בנוסף מואשם אליעזר ברלנד בכך שקרא לחברי קהילתו לפגוע בבני זוג מהקהילה על רקע עמדתו כי התנהגותם מנוגדת לדיני תורה. הנאשם הקליט הודעה בקולו בה קרא לתת להם מכות ולשבור להם את העצמות. הנאשם הורה להשמיע הודעה זאת באחד מאמצעי התקשורת של קהילת ״שובו בנים״.

עו"ד ארז פדן, עו״ד עינת ברוכי יריב ועו״ד צור חוטה מפרקליטות מחוז ירושלים: "כתב האישום נגד אליעזר ברלנד מגולל פרשת מרמה ועושק חמורה במסגרתה ברלנד ניצל את מעמדו ואת מצוקותיהם של מאמיניו אשר פנו אליו לעזרה ולהצלה כדי להוציא מהם סכומי כסף גדולים באמצעות הבטחות כזב שונות. בגין מעשים אלה ייחסנו לו עשרות עבירות של קבלת דבר במרמה וניסיון קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק וניסיון עושק.  בנוסף מואשם אליעזר ברלנד בכך שקרא לחברי קהילתו לתקוף ולשבור את ידיהם ורגליהם של בני זוג מקרב הקהילה אשר לשיטתו עברו על איסור תורני".

עו”ד נועם קוריס בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, משרד נועם קוריס ושות’ עורכי דין עוסק דיני אינטרנט, פרטיות ובייצוג משפטי ותביעות ייצוגיות מאז שנת 2004.

תגובה אחת
  1. איפה נעלם התואר "הרב" על אחד מאדירי וגדולי צדיקי הדור….

    למה לכתוב בצורה כל כך פגיעה על צדיק יסוד עולם!,
    האינכם מפחדים ממדת הדין ה"י.

השארת תגובה