מדליות מיוחדות: בית הכנסת אלטנוישול בפראג, בית הכנסת בדרזדן

מדליה
מדליה

2 מדליות מיוחדות מוצעות כעת למכירה בבית המכירות CollecTodo. ישנם גם מדליות, מטבעות, סמלים, יודאיקה וארץ ישראל, תכשיטים אתניים ועוד. המכירה בתאריך 25.2.20.

מדליה ברונזה – שבע מאות שנה לבית הכנסת אלטנוישול בפראג, 1290- 1990 –  קוטר: 6 ס״מ.

האתר העתיק ביותר בעיירה היהודית בפראג ובית הכנסת העתיק ביותר באירופה. זהו בית הכנסת המרכזי של הקהילה היהודית בפראג במשך יותר מ 700 שנה. עדות למעמדה החשוב של הקהילה היהודית דאז בפראג. במקור נקרא בית הכנסת החדש או הגדול, רק לאחר הקמתם של בתי כנסת אחרים בסוף המאה ה -16 הוא התפרסם כ"הישן -חדש ( Altneuschul ).

בית הכנסת העתיק ביותר ששרד. בעל מבנה מלבני עם גג אוכף גדול וגמלונים גותיים, שקירותיהם החיצוניים העבים נתמכים על ידי מבצרים.  בקירות ההיקפיים ניתן לראות מסגרות נישות שנחשפו לאחרונה, אשר שימשו בעבר לאחסון של ספרי תפילה ודרישות. החדר הראשי מואר על ידי נברשות ברונזה רבות מהתקופה המאה ה -16 עד ה -18, ומשקפי פליז תלויים על הקירות. את הקישוט הפנימי של בית הכנסת הישן-חדש משלים דגל גדול, המסמל את מעמדה החשוב של הקהילה היהודית בפראג. בשימוש מאז סוף המאה ה -15, הוא הוחזר לצורתו הנוכחית על ידי הקיסר צ'ארלס השישי בשנת 1716. במרכז הבאנר מוצג מגן דוד המחודד עם כובע יהודי, שהיה הסמל הרשמי של הקהילה היהודית בפראג. מהמאה ה- 15 ואילך.

בית הכנסת הישן-חדש היה תמיד בית הכנסת העיקרי בקהילה היהודית בפראג. רבנים שפעלו במאה ה -16 כללו את אליעזר אשכנזי, מרדכי בן אברהם יפה, יהודה בן בצלאל (הרב לאוו הגדול) ואת תלמידו החשוב ביותר יום טוב ליפמן הלר, שהיה ידוע בפרשנויותיו הבולטות למשנה. בין הרבנים המאוחרים שפעלו כאן היו יחזקאל לנדאו, סמכות רבה על לימוד הרבנות המסורתית, ושלמה יהודה לייב רפופורט, נציג בולט של ההשכלה היהודית.

כמו כן, מוצעת למכירה גם מדלית כסף – בית הכנסת בדרזדן –  לזכר ליל הבדולח ב – 9 לנובמבר 1938.

קהילה יהודית מתקיימת בדרזדן מאז המאה ה-13 ועד ימינו. במשך הדורות עברה הקהילה טלטלות קשות, מעשי טבח וגירוש שהגיעו לשיאם הטרגי בימי השואה. אולם היהודים חזרו לעיר כל פעם מחדש.

שיפור משמעותי במצבם של יהודי דרזדן חל בשנות השלושים של המאה ה-19. ב-1837 הוסרו בסקסוניה חלק מהמגבלות על היהודים. יהודי דרזדן ולייפציג קיבלו זכויות אזרח מלאות כולל הזכות לרכוש קרקעות. באותה שנה ניתן אישור לבניית בית כנסת. בית הכנסת תוכנן על ידי האדריכל גוטפריד זמפר, שתכנן גם את בית האופרה של דרזדן. בית הכנסת נחנך ביום ששי ה-8 במאי 1840.

בית הכנסת נשרף בליל הבדולח ב-9 בנובמבר 1938. הקהילה היהודית בעיר, שמנתה כ-5000 יהודים, חוסלה במהלך שנות השלטון הנאצי. במקום בו היה בית הכנסת הקודם נחנך ב-2001 בית כנסת חדש המהווה גם אתר הנצחה ומרכז קהילתי לקהילה היהודית הקיימת כיום בדרזדן.

בדרזדן פועלת קהילה חב"דית בראשות שליח חב"ד הרב שניאור זלמן הבלין.

השארת תגובה