שינויים בבניין – בלי רשות מהשכנים

בית משפט
בית משפט

שאלה: של מי האחריות על ציוד שנגנב בעת אירוע? לפני כשבועיים נכחתי בחתונה שהתרחשה בשטח פתוח במושב. בחתונה הופעלו שירותים של קייטרינג שהיה אחראי על המלצרים וציוד ההושבה. במהלך החתונה השארתי את הכובע החדש שלי, שקניתי חודש קודם לכן ושקית בגדים על שולחן האוכל. על השולחן הונחו עוד פריטים רבים של האורחים (תיקים, משקפי שמש, שקיות).

עובדי הקייטרינג שרצו לקדם מנהלות קיפלו במהלך הערב שולחנות וצמצמו את הציוד על שולחן אחד מרוכז (העבירו ציוד אישי של האורחים מהשולחן המקורי לשולחן הסופי).

בתום האירוע גיליתי שהכובע שלי נעלם. מבירור עם אחראי הקייטרינג שהיה במקום הועבר כל הציוד שהיה על השולחנות לשולחן אחד ומעבר לזה לא היתה לו תשו ה לאן נעלם הכובע.

השאלה שלי אם האם אני יכול לתבוע את בעל הקייטרינג על שביקש מעובדיו לגעת בציוד אישי של האורחים ללא הסכמת האורחים ובעקבות זה גרם ל"היעלמות" של הכובע שלי?

תשובה: לפי הפרטים בשאלתך ייתכן ובעל הקייטרינג התרשל בהוראות שנתן לעובדיו. יחד עם זאת יש להניח שתביעה לבית המשפט בעניין תהא בעייתית להוכחה, כמו גם תעלה שאלה האם היה על בעל הקייטרינג לצפות שהכובע שלך עלול להעלם לאור העברתו לשולחן מרכזי.

 

שאלה: האם הודעת ס.מ.ס (מסרון) שקיבלתי מצד שני בחוזה (במקרה זה חברה) נחשב כהודעה רשמית (כמו דואר כתוב)?

תשובה: הגדרות בחוזה יכולות לקבוע שמסרון הוא הודעה לכל דבר ועניין אך בכל מקרה לא לכל עניין תוכל הודעת מסרון להיחשב כהודעה רשמית.

 

שאלה: דו"ח על שימוש בנתיב תחבורה ציבורית וקבלת נקודות בשל כך, שלום לכם, קיבלתי על סך 2000 ש"ח על עבירה לי תקנה 22 (א) – שימוש שלא כדין בנתיב נסיעה אשר יועד וסומן בתמרור כנתיב תחבורה ציבורית. מדובר ברכב חברה. נאמר לי שעלי לפנות בכתב לאגף התנועה בת"א ולמלא טופס הצהרה שאני נהגתי ברכב וכך יופחת הסכום ל-500 ש"ח. האם הסיבה לכך שניתן סכום של 2000 ש"ח הוא כדי שהנהג יזדהה ויינתנו לו בנוסף גם נקודות? תודה מראש על העזרה.

תשובה: אכן, הקנס המוטל על חברה בגין עבירות תנוע הוא גבוה יותר מהקנס המוטל על יחיד בגין עבירות תעבורה שכן לחברה בע"מ אין רישיון נהיגה ולא ניתן להטיל נגד חברה בע"מ נקודות.

 

שאלה: קראתי כאן במדור על כך שיש שינויים מסויימים שניתן לעשות ברכוש המשותף בבית משותף ולגביהם לא צריכים לבקש את הסכמת יתר בעלי הדירות או נציגות הבית המשותף. האם הרחבת שביל הגישה בבניין המשותף כך שיתאים לכיסא הגלגלים של בני נכלל גם הוא ברשימת השינויים שניתן לעשות ללא צורך בהסכמת יתר בעלי הדירות?

תשובה: בהתאם לחוק, קיימים שינויים שלא דורשים את הסכמת יתר בעלי הדירות כלל, ישנם כאלו הדורשים הסכמה של 60% מבעלי הדירות וישנם כאלו שדורשים הסכמת רוב בעלי הדירות, כלומר למעלה ממחצית מעלי הדירות צריכים להסכים לאחד או יותר מהשינויים הבאים:

  1. התאמת פתח או שער כניסה לחצר הבית, תוך שינוי מבנה הפתח או השער, צורתו או מידותיו, כגון הסרת מנעול השער, ביטול שער, הרחבת פתח והתקנת שער.
  2. התאמת דלת כניסה או פתח כניסה לבית המשותף, תוך שינוי מבנה הדלת או הפתח, צורתם או מידותיהם, כגון הסרת מנעול הדלת, ביטול דלת או הרחבת פתח והתקנת דלת.
  3. פתיחת פתח כניסה או שער נוסף לחצר הבית המשותף או לבית עצמו.
  4. הרחבת שביל גישה קיים.
  5. שינוי תוואי של שביל גישה קיים, לרבות סלילת שביל חדש.
  6. הריסת גדרות, ובניית גדר, וגדר הגנה, או התקנת סידורי בטיחות בשביל גישה קיים, שאינם כלולים בפרט 4 בחלק א' לתוספת זו, לשם מניעת פגיעה מכלי רכב או מציוד, נפילה, דרדור כיסא גלגלים או לשם הכוונתו של אדם כבד ראיה.
  7. התקנת אמצעי הרמה ידני שאינו כלול בפרט 5 בחלק א' לתוספת זו, או אמצעי הרמה חשמלי, מכני, אלקטרוני, הידרולי או אחר, בין מפלסים, לרבות כבש ומעליון, אך למעט מעלית כאמור בסעיף 59ו לחוק, ובלבד שמהנדס ועדה מקומית לתכנון ולבניה אישר, כי אין בהתקנה כאמור כדי למנוע מבעלי הדירות האחרים להשתמש ברכוש המשותף שימוש סביר ובטוח.
  8. החלפת ריצוף.
  9. ביטול מדרגות קיימות, ביצוע שינוי במדרגות ובניית מדרגות כניסה לבית המשותף.

ניתן לשלוח שאלות למדור במייל kurislaw@gmail.com

עו"ד נועם קוריס מייסד משרד נועם קוריס ושות' בשנת 2004. משרד עורכי דין נועם קוריס ושות' עוסק במשפט מסחרי מאז שנת 2004. עו"ד נועם קוריס בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן.

השארת תגובה