קורונה – ניתן וצריך להיערך ברצינות

אם חלילה תתפתח מגיפה בישראל יהיו כאן מספיק תרופות או שפרסת חיסוני השפעת תחזור על עצמה?

ד"ר אודי פרישמן
ד"ר אודי פרישמן

משרד הבריאות שלנו לא מצטיין בדרך כלל בתכנון והיערכות קדימה. די לראות את החוסר במספר הרופאים ומספר מיטות האשפוז בישראל על מנת להבין זאת. יחד עם זאת עושה רושם שבאירוע הקורונה עושה המשרד מאמץ ונערך היטב למניעת התפרצות המחלה בישראל.

אבל זה כנראה לא מספיק. הלוואי שהתכנון ופעולות המנע יצליחו אבל גם שר הבריאות וגם ראש הממשלה אומרים שהסיכוי שנצליח למנוע לחלוטין את כניסת הווירוס לישראל הוא קטן. אם הווירוס יגיע לישראל, קיים סיכוי (קטן)  שהוא יתפשט לממדים גדולים ולכן צריך להיערך גם למצב כזה.

זו המטרה של ראיה קדימה ותכנון מוקדם. אנו מקווים שתרחיש זה לא יקרה אבל צריכים להיות מוכנים גם לו.

היערכות נכונה מחייבת להיעשות בשתי רמות נוספות, יכולת אבחון מהירה של  החולים, גם כאשר מדובר באלפים, ויכולת טיפול אפקטיבית. בסוגיה הזו אני לא בטוח  שמשרד הבריאות נערך כראוי.

יש לוודא שקיים בארץ מספיק ציוד דיאגנוסטי על מנת לבצע בדיקות למספיק אנשים,  לצורך גילוי הווירוס וגם לצורך מעקב אחר התפתחות המחלה. מדובר בציוד מעבדה יקר ומתקדם, וכדאי להיערך לכך מראש.

בנוסף הספרות מלמדת שהטיפול התרופתי היחיד שאפקטיבי היום לטיפול בחולים עם קורונה הוא תמהיל תרופות שהיו מקובלות בעבר לטיפול באיידס. מאחר ומדובר בתרופות מהדור הקודם, הרי שסביר להניח שכיום, הזמינות שלהן בישראל קטנה.

מרשים לראות את ההתגייסות של חברות מסחריות בתחום הדיאגנוסטיקה והפראמה שתרמו ציוד בדיקות ותרופות לרשויות אזור ההתפרצות בסין. אני מקווה שכמדינה מפותחת נדע להיערך מראש ולא נזדקק לתרומות מסוג זה.

זהו בדיוק הזמן לקרוא למשרד הבריאות לראות שני צעדים קדימה, להתייעץ עם מומחים בתחום ולוודא הזמנת מלאי מספק של ציוד, בדיקות ותרופות על מנת שאם חלילה נידרש להם הם יהיו בזמינות מיידית, בניגוד למשל חיסוני השפעת של החורף הנוכחי.

השארת תגובה