קורונה בישראל: דירות לא יימסרו לרוכשים

אתר בנייה
אתר בנייה

"כ-7% מייבוא מוצרי הבניה וכ-20% מייבוא המעליות לישראל תלויים בהתנהלות מפעלים בסין. לכן, עלינו להתריע, כי התפשטות הקורונה מאיימת למנוע מסירתן בזמן של אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ". כך מסר הבוקר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו. סרוגו קרא לענף ולממשלה להיערך למצב שבו בנייתן של עד כ-10,000 יחידות דיור שבנייתן תלויה, בין השאר, במוצרים מסין, לא ימסרו בזמן שנקבע בחוזי המכר שלהן לרוכשים.

סרוגו הוסיף, "לצד עצירת ייבוא מוצרים מסויימים, קבוצה של כמה מאות עובדים מסין שנמצאים בארץ יצאה ערב השנה החדשה לסין ולא יכולה לשוב לעבודה. ניתן להעריך כבר עכשיו שעם הזמן עלול להיווצר מחסור בחלק מהמוצרים בכל העולם ויצרנים מתחרים ממדינות שונות יעלו את המחירים שלהם ויביאו לעלייה כוללת בתשומות הבניה. כל אלה צפויים להביא לעליית מחירי דירות בחודשים הבאים".

סרוגו סיכם: "היות ואיש לא יודע כמה זמן ימשך המצב הנוכחי בו מוצרים מאחרים להגיע ועובדים רבים חסרים, אנחנו סבורים כי הענף כולו צריך להיערך ומשוכנעים כי משרד הבינוי והשיכון ימצא את הדרך הנכונה לפעול בעניין זה".

נציין כי אל התאחדות הקבלנים בוני הארץ החלו להגיע פניות של קבלנים שקיבלו בימים האחרונים הודעות עצירת אספקת מוצרים שהזמינו. בין השאר, דיווחו קבלנים כי יבואני מעליות יונדאי בישראל מסרו כי אספקת מעליות שהיתה מתוכננת בקרוב תאוחר בחודשיים. מדובר בשחקן גדול בשוק המעליות המקומי.

מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ נמסר עוד, כי היקף התלות במוצרים מסין מהווה אחוזים בודדים מכלל יבוא מוצרי הבניה, אולם מדובר במוצרים קריטיים שמוזמנים בהזמנה מיוחדת ומותאמים לתוכניות הבניה בכל פרויקט ופרויקט, ולכן יש להזמין אותם זמן רב מראש.

אלה נתונים על היקף היבוא מסין לענף הבניה: 4.6% מהשיש והקרמיקה, 6% מהמוצרים ואביזרים לעבודות חשמל ואינסטלציה, 10% ממוצרי האלומיניום, פלסטיק ועץ וכ-20% מהמעליות, לצד מספר גדול יותר בהרבה של חלקים של מעליות שמיוצרים בסין.

בסך הכל היקף החומר ומוצרים בכל דירה עומד על מעל 7% ומרוכז בתחומים קריטיים ומוצרים ייחודיים מוזמנים חודשים ושנים מראש – שאי אפשר להמשיך בגללם את הבניה.

השארת תגובה