המדינה לבג"צ: "עמדת היועמ"ש אינה הקובעת"

המדינה הגישה את תשובתה לבג"ץ בעתירה נגד אישור הקמת הוועדה לבדיקת מח"ש, "בית המשפט העליון כבר פסק בעבר שחוות דעתו של היועמ"ש איננה עילה עצמאית לפסילת החלטה של הממשלה"

פטיש שופט
פטיש שופט

בתשובת המדינה לעתירה בבג"ץ נגד הקמת הוועדה לבדיקה מח"ש שהובאה לאישור הממשלה על ידי שר המשפטים אמיר אוחנה, נכתב, כי יש לדחות את עמדתו שלך היועמ"ש אביחי מנדלבליט שכן לעמדתו לא אמורה להיות משקל מכריע.

את המדינה מייצגים בבג"צ פרופ' רון שפירא וד"ר אביעד בקשי, שכן מנדלבליט כבר הודיע כי לא יגן על המדינה בעתירה.

בתשובתם לבג"ץ כתבו המשיבים, כי "אמרות האגב שקיבלו את גישת הייעוץ המשפטי המחייב, התבססו על תיאור היסטורי שגוי של מסקנות ועדת אגרנט וועדת שמגר (שעסקו במעמד היועץ) בנושא זה. קריאות האגב מהדהדות זו את זו ומביאות לידי טעות עליה מבוססת עמדת היועץ המשפטי גם בעתירה זו".

עורכי הדין מוסיפים עוד ומבקשים להזכיר, כי "בזמנו היה זה בית המשפט העליון שפסק שחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה איננה עילה עצמאית לפסילת החלטה של הממשלה, ואם הממשלה בוחרת לפעול בניגוד לחוות דעת היועץ המשפטי היא נוטלת על עצמה את האחריות לכך שבית המשפט יפסוק שפעולתה היתה בלתי חוקית".

על הוועדה עצמה כותבים שפירא ובקשי, כי הוועדה הוקמה בהמלצת קשת רחבה של גורמים הקשורים לנושא הסבורים כי קיים צורך חיוני להקים את הוועדה מה גם שניתנה לה הסמכות להמליץ בלבד ואין בכך בכדי להגביל את הממשלה הבאה שתקום לאחר הבחירות.