תפנית: בדיקה משטרתית ל'המימד החמישי'

תפנית במערכת הבחירות: מסתמנת בדיקה משטרתית על התנהלות חברת 'המימד החמישי' שהיתה בבעלות בני גנץ • החלטת מנדלבליט בעניין – רק לאחר הבחירות

בני גנץ: צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן
בני גנץ: צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליט לפתוח בבדיקה משטרתית בעקבות חשד ל"מצג שווא" במהלך המגעים לעסקה בין חברת ה'מימד החמישי' בראשה עמד יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ לפני שהצטרף לפוליטיקה למשטרה בראשה עמד אז המפכ"ל רוני אלשיך – כך דווח ב'חדשות 12' וב'חדשות 13'.

בריאיון לגלי צה"ל אמר בני גנץ שהנושא כבר נבדק, ולא נמצא בו חשד לפלילים: "אני לא מכיר לא בדיקה ולא חקירה, זה הכול נשמע לי כמו לחץ פוליטי שמעלה דברים לסדר היום".

"אני רגוע לחלוטין, הנושא הזה נבדק בעבר ולא נמצא בו שום חשד לפלילים", הוסיף גנץ, שעמד בעבר בראש "המימד החמישי". "בניגוד אנשים אחרים, אני סומך על מערכת אכיפת החוק, מערכת החקירה ומערכות הבדיקה ואני נכון לכל בדיקה וחקירה שתהיה בהמשך".

לפני 11 חודשים פרסם מבקר המדינה דו"ח חריף על התנהלות החברה שפשטה רגל. על פי הדיווח של אביעד גליקמן, בימים אלו מסיימים בפרקליטות את הבדיקה בעניין חברת "הממד החמישי" שבראשה עמד בני גנץ ומסתמן שהפרקליטות תמליץ ליועמ"ש לפתוח בחקירה פלילית בפרשה נגד גורמים שונים.

החברה הציעה מערכת בינה מלאכותית לצורכי מודיעין שנועדה לשימוש גופי אכיפה אזרחיים. בשנת 2017 התקשרה המשטרה עם החברה ללא מכרז לצורך ניסוי בהפעלת המערכת בעלות של 4 מיליון שקלים.

החשד נכון לעכשיו איננו נגד גנץ, אלא נגד גורמים אחרים בחברה שעל פי החשד הציגו מצגי שווא לגורמים במשטרה על החברה והם חשודים בקבלת דבר במרמה. כאמור הכיוון המסתמן הוא להורות למשטרה או למח"ש לפתוח בחקירה פלילית נגד גורמים שונים בחברה.

נכון לעכשיו לא צפוי להיחקר באזהרה, אולם ייתכן שיוזמן למסור עדות פתוחה בפרשה. על פי הדיווח של עמית סגל, ההחלטה לפתוח בבדיקה כבר התקבלה אצל היועמ"ש לפני שבועות, אבל פרסומה מתעכב "בשל הקירבה לבחירות". מדובר במידע שממתין להחלטת היועץ המשפטי לממשלה במשך תשעה חודשים. בשבועות האחרונים נפלה החלטה לפתוח בבדיקה של הנושא – שלב אחד לפני חקירה‎. גם גנץ וגם אלשיך לא חשודים, כרגע.

גנץ נשאל על הפרשה בריאיון ל'חדשות 12' במוצאי שבת ואמר שלא היה פטור ממכרז כי לא היה מכרז. "אין לי שום בעיה עם חקירה בנושא של המימד החמישי. כל הספין הזה הוא שקר מהמילה הראשונה עד האחרונה", אמר. "לא רק שזה קשר מוחלט, זה שקר בלי כל בסיס שהוא. אני אדם ישר, אין לי שלושה כתבי אישום, נקי לחלוטין, נתניהו מואשם באשמות חמורות ביותר כדאי שיזדכה עליהם ואחר כך נראה מה עושים". מהפרקליטות נמסר בתגובה: "כפי שמסרנו בעבר, הפניות בנושא וכן המסמכים שהתקבלו בפרקליטות המדינה מאת משרד המבקר – נבחנים".

בליכוד התייחסו להחלטה לפתוח בבדיקה רק אחרי הבחירות ותקפו בחריפות את מנדלבליט: "למה מחכים לאחר הבחירות עם הבדיקה של המימד החמישי בעוד שבכל מה שקשור לראש הממשלה הם רצו עם כתב החשדות לפני הבחירות?".

ראש הממשלה בנימין נתניהו צייץ בתגובה לדיווחים: "זהו ערב עצוב למדינת ישראל", כפי שגנץ נהג להגיב במהלך התפתחויות בתיקיו של נתניהו. בכחול לבן הגיבו לנתניהו: "ב-2.3 יהיה ערב שמח. חייבים להתקדם".

ח"כ מיקי זוהר הגיב לפרסום על חקירה שעתידה להיפתח בקרוב בפרשת המימד החמישי: "כחול לבן מבינים היום שלא לעולם חוסן. הם זרקו בוץ על רה״מ וטענו שהוא לא יכול לכהן לאור החשדות.. ומה יצא בסוף? רה״מ לא קיבל אגורה לכיסו והואשם בסיקור אוהד! חלקו של גנץ במימד החמישי? חלקו של אשכנזי בהרפז ובשמן? חלקו של יאיר לפיד בידיעות אחרונות? מי שמצביע לכחול לבן מצביע לשחיתות!".

 ימינה פנה

מלאכתם של ראשי המפלגות החרדיות לא קלה בימים אלה. מתוך הבנה שציבור מצביעיהם דורש ימניות ובשאיפה לקחת קולות מקרב הציונות דתית, עליהם לנקות את תדמית השמאלניות שדבוקה בהם מאז ומקדם. ומי שראה השבוע את ח"כ משה גפני מדלג בין יישובי גוש עציון ליישובי בנימין, יכול להבין במה מדובר.

"מטה הציונות הדתית למען יהדות התורה", כך נקרא גוף חצי מסתורי, הפועל כמטה מאורגן עם דוברות סדורה. באופן רשמי המפלגה לא פורסת עליו חסות, אך מי שמפעיל אותו הם בכירי 'דגל התורה'. מטרת המטה היא לנגוס בקולות חרדליי"ם, שלכאורה נותרים ללא מענה: מצד אחד סיכוייו של בן גביר לעבור חסימה קלושים, מצד שני מפלגת 'ימינה' לא מספיק חרדית עבורם.

בחוד החנית ניצב ח"כ לשעבר יצחק פינדרוס, שהוא, בניגוד לעמיתיו, איש ימין אידאולוגי, לא רק בעתות קמפיין בחירות. הוא מסייר בין היישובים, נפגש עם פעילים ורבנים, ואף הצליח להוציא תמיכה מסוימת מראש ישיבת אלון מורה, הרב אליקים לבנון.

צעד אחד רחוק מדי לקחה 'יהדות התורה', כשפתחה חזית ישירה מול שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'. היה זה בעקבות פרסום לפיו משרדו אישר לנשות הכותל להניח תפילין בתחנות רכבת, מה שהוביל למתקפה: "מסתבר ששר התחבורה החליט שהפרהסיה הדתית הציבורית שלנו כבר לא כ"כ חשובה. מפלגת 'ימינה' פשוט מאבדת כיוון. נראה כי השיקולים התורניים וההלכתיים פשוט נעלמים", נכתב בהודעת המטה הסרוג של המפלגה החרדית.

סמוטריץ' זעם על הפרסום, והחליט לא לעבור לסדר היום. לפי פרסום ברשת ב', הוא העביר לגפני את המסר הבא: "כל היום אתם תוקפים אותנו, אתה רוצה עימות? גם אנחנו יודעים, יש לנו מספיק חומרים לגביך". המסר נקלט ובמפלגה החליטו להנמיך את גובה הלהבות.

"ההוראות שקיבלתי מגדולי התורה כל השנים, לא היו אפילו פעם אחת להחזיר חלקים מארץ ישראל, תמיד תמכנו בימין – אף פעם לא תמכנו בשמאל", דברי יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני, בסרטון בחירות על רקע מוזיקה נוגה, שיצא לאור ביום בו סייר ביישובי גוש עציון ובנימין.

והצלע החסידית של 'יהדות התורה', ממשיכה אף היא לגייס במרץ את קולות הימין במגרש מוכר יותר – חסידי חב"ד. בערב שבת, הושק קמפיין הבחירות בכפר חב"ד, בראשות סגן השר מאיר פרוש ונציגי החסידות. הסלוגן הנבחר: "הרשימה החרדית ביותר בגוש הימין", כהתאמה להוראתו של כבוד קדושת מרן האדמו"ר מליובאוויטש זיע"א.

פרוש ציין בדבריו כי אגודת ישראל מאז ומקדם הייתה עמוק בימין. "יהדות התורה מעולם לא תמכה בממשלת שמאל. שאף אחד לא יגיד שאנחנו פחות ימניים ממנו". פרוש רמז להתנגדות לתוכנית המאה של הנשיא טראמפ: "ממש לא משנה אם אלו שטחי A או B או C, אסור לוותר על שום שטח מארץ ישראל לערבים".

בהמשך השבוע ערך פרוש ביקור במוזיאון גוש קטיף בירושלים, וקיבל את 'אות יקיר ההתיישבות'. "כבן לאבי הרב מנחם פרוש ז"ל, שהציל ברגע האחרון את מתחם קבר רחל ממסירתו לערבים, אני נחוש לעמוד על המשמר ולהמשיך לשמור על ארץ ישראל גם בעתיד", הבטיח.

השארת תגובה