אם זו דמוקרטיה, טוב שהיא נעלמה

העיתונות הישראלית שעשתה יד אחת עם שרון בעת שביצע את עקירת יישובי גוש קטיף וטשטשה סיקור שהתפרש כשלילי לגביו, נזעקת מקץ הדמוקרטיה

הסרטון שעורר סערה
הסרטון שעורר סערה

מי היה מאמין. "עיר העברית הראשונה", זו שמתגאה בפתיחות ובפלורליזם שמאפיין אותה, העיר ללא הפסקה שהכל מותר בה ומחסומים לא יימצאו בקרבה, התעטפה באימה ונאחזה בפחד.

האיום החמור שנשקף לעיר, תקשיבו טוב, זוהי הנחת תפילין ברחובה של עיר – סמוך למוסדות חינוך. שומו שמיים, שוד ושבר. החשש מפני מראות קשות של יהודים מפשילים שרוולים וקושרים תפילין לאות על ידיהם ומניחים אותן לטוטפות בין עיניהם, מדיר שינה מעיניהם של קברניטי העיר.

לאורך השנים התמודדה תל אביב ועודנה מתמודדת עם אתגרים לא פשוטים. מטבע הדברים, עיר כה וותיקה ומרובת תושבים, דורשת משאבים רבים ונדרשת לפתור מגוון בעיות שצצות לפתחה.

הניסיון רב השנים, לא הכין את רון חולדאי ומלחכי פינכתו לאיום המשמעותי ביותר על תל אביב, ועל מנת לצלוח את את האתגר הם הטילו מגבלות על הדוכנים הפזורים בעיר שבהם מציעים הנחת תפילין ליהודים החפצים בכך.

הגדיל לעשות סגן ראש העיר ראובן לדיאנסקי, אשר הסביר את פשר ההחלטה המקוממת להגביל את דוכני התפילין וטען כי "עלינו להגן על ילדינו גם בסביבת בתי הספר והגנים שלנו מפני כל סוג של רוכלות או תעמולה, ויש למנוע את חשיפת הילדים שלנו בדרכם או בצאתם ממוסדות חינוך".

אגב, אם תהיתם, הגזירה של העיריה אינה חלה על ארגונים שמזוהים עם תפיסת העולם שמתאימה להשקפה ה'נאורה' שהיא נחלת ראשי העירייה. כך לדוגמא, דוכנים לממכר הסתה נגד היהדות מתקבלים אצלם בברכה ושטיח אדום נפרס בפני ארגונים המכפישים את שמה של מדינת ישראל בעולם.

למרבה האירוניה, גזירת חולדאי השיגה תוצאה הפוכה מזו שציפה לה. ראשי רשויות בכל רחבי הארץ לצד אנשים פשוטים, יצאו ביוזמות נפלאות של הנחת תפילין במרחב הציבורי, כתשובת המשקל לניסיון לצייר פעילות יהודית בארץ הקודש כ"מיסיון" ולהגביל אותה.

כמה עצוב שבמדינה המתיימרת להיות יהודית, כל מה שנודף אידישקייט וקדושה זוכה לתיעוב. במסעותיי ברחבי הגלובוס בעבר נוכחתי לראות פעם אחר פעם את ההערכה שקיימת בקרב אומות העולם לכל נושא יהודי. בעולם כולו יודעים לכבד את הדת היהודית ונושאי דגלה, אך למרבה הכאב דווקא בארץ הקודש יהדות הפכה למילה גסה.

זהו הזמן לערוך חשבון נפש פנימי, כיצד הגענו לרמה הזו של אלרגיה מיהדות בקרב אחינו שאינם שומרים תורה ומצוות. להבין היכן טעינו שאפשרנו לארס כלפי הדת לחדור ולחלחל בכל מקום.

יחד עם זאת, המחויבות המונחת לפתחנו היא לגלות אחריות כלפי אלו שהוויות אביי ורבא אינן שגורות בפיהם עדיים ולהאיר את יופייה של התורה ומצוותיה בפני מי שטרם זכה לאורה.

התפיסה הרווחת היא שמשימת קירוב הרחוקים שייכת לארגוני הקירוב הנפלאים ולשלוחי חב"ד. האדם הפרטי סומך את ידיו על הפעילות המבורכת שלהם ומסתפק במקרה הטוב בתרומה הגונה לארגונים אלו.

רוח התקופה מוכיחה שעבודתם הנפלאה של הארגונים אין בה די ועל כל אחד מאיתנו מוטל האחריות להחזיר את הכמיהה לאידישקייט ואת השאיפה לחסות תחת כנפי השכינה, זו שהיתה ואיננה עוד.

כל מפגש בלתי אמצעי עם אדם שאינו דתי עשוי לשנות את השקפתו כלפי היהדות והציבור החרדי במאה שנים מעלות. הארת הפנים ליהודי אחר והצגת המאור שבתורה בוודאי תחזיר את הזולת ואת כולנו למוטב.

הם מפחדים

אמות הסיפים במדינה הזדעזעו בסוף השבוע שעבר. עיתונאים זעו באי נוחות כשגילו כמה מחבריהם למקצוע מנגנים בגיטרה את השיר 'שבחי ירושלים', כשאליהם מצטרף בנימין נתניהו.

הסרטון שחרך את הרשתות החברתיות גרר ביקורת חריפה בחוגי השמאל והתקשורת שהיינו הך הם. קיתונות של רפש ובוז נשפכו ממרפסות האולפנים על שלושת עיתונאי הימין שמאזנים את המגמה התקשורתית לתקוף את נתניהו ולסייע ליריביו הפוליטיים בכיבוש השלטון.

צעד אחד רחוק הלכו בתאגיד השידור הציבורי הממומן מהכיסים שלנו ואלה הודיעו על השעייתו של המגיש אראל סג"ל, בעוון סרטון שבו הוא מופיע לצד נתניהו, רחמנא ליצלן, וגיטרה בידו.

החונטה התקשורתית אשר זנחה כל אתיקה עיתונאית בסיסית במאבקה הקדוש נגד נתניהו ושלטון הימין, נחרדה לראות שלא כולם מוכנים לרקוד לקול הצלילים הצורמים אליהם הרגילו את אזרחי ישראל עשרות בשנים.

רגעים אחדים אחרי שחילצו חושים למען המחנה האדום, הטיפו אותם מעצבי דעת קהל בעיני עצמם על 'טוהר העיתונות' ושאר המונחים שמשמשים את מועצת העיתונות רק במקרה והם מסתדרים עם האג'נדה.

מבחינתם צילום משותף עם מנהיג מחנה הימין בימי מערכת הבחירות, כמוה הבעת דעה שאסורה על מי שמחזיק בתעודת עיתונאי. התסכול שפשט על אוכלי החמוצים, חשף את פרצופה של הצביעות במלוא כיעורה.

העיתונות הישראלית שעשתה יד אחת עם שרון בעת שביצע את עקירת יישובי גוש קטיף וטשטשה סיקור שהתפרש כשלילי לגביו, זו שהבליטה דיווחים שתואמים לרוחם לאורך כל השנים כולל בעת כתיבת השורות, היא שנזעקת מקץ הדמוקרטיה. אם זו הדמוקרטיה, טוב שהיא נעלמה.

כשבוחנים לעומק מה באמת הציק להם בתיעוד הקומזיץ של העיתונאים ונתניהו, חוץ מהאדם האחרון אותו הם מתעבים בשנאה שאינה תלויה בדבר, מפריע להם השיר שנבחר למופע שחולל סערה. בעיניהם, השימוש בציטוטים מהמקורות היהודיים הוא לצנינים ואינו שייך לתקופתנו, עפרא לפומייהו.

שערי הפתיחות והקדמה שבה הם דוגלים נפתחים באופן סלקטיבי בפני התבוללות וריחוק מדת ישראל, בעוד מה שעלול להיות קשור ליהדות ולמסורת השערים נסגרים בשם "סכנת ההדתה" שמרחפת עלינו.

אם תרצו, זו עוד סיבה, ואולי אחת המרכזיות לכך שהציבור החרדי ונציגיו הפוליטיים נכנסים מתחת לאלונקה הימנית. כשמתבוננים בסלידת השמאל מכל דבר שמקורו בהררי קודש, אי אפשר להבין כיצד יכולה לעלות אפשרות בכלל של שותפות חרדית עם משנאי הדת.

מוסר כפול

וכעת לפינת מנדלבליט השבועית. ובכן, השבוע מתברג היועמ"ש בקלות לשורות הללו, לאחר שהקלטות שיחותיו המביכות עם גורמים הקשורים ב'פרשת הרפז' דלפו החוצה והתפרסמו בראש חוצות.

בהקלטות שפורסמו בחדשות רשת נשמעו הרמטכ"ל דאז אשכנזי, עוזרו ארז וינר, והפרקליט הצבאי בשעתו מנדלבליט בהקלטות מתוך לשכתו של הרמטכ"ל, שייתכן שמצביעות על ידיעתו של מנדלבליט על המסמך שחולל את הסערה.

לו ייערך סקר בקרב אזרחי ישראל כמה מהם בקיאים בפרטי אותה פרשה בה מעורב מנדלבליט, התוצאות יוכיחו את חוסר העניין של הציבור. אודה ואתוודה, אף אני לא מכיר את נבכי הסיפור.

עם זאת, על דבר אחד אין חולק: ריח עז של סירחון עולה מהפרשה הזו שהכתימה קשות את המעורבים בה. עד כמה שידוע, ורב הנסתר על הגלוי, מנדלבליט הפך לחבר בקנוניה הזו וייתכן שהסתיר מידע חשוב מהיועמ"ש דאז יהודה וינשטיין.

אותו מנדלבליט שהציב את המאבק בשחיתות כנושא הדגל שלו, ובהתאם לכך הגיש כתב אישום חמור בעבירות תקדימיות נגד ראש הממשלה המכהן, עשוי בסבירות לא נמוכה להיות נגוע בעצמו בשותפות לפשע.

חמור מכך, אם לטענת היועמ"ש "שופטי בג"ץ קבעו פה אחד שלא דבק כל רבב בהתנהלותו של מנדלבליט, והתיק נסגר לפיכך מחוסר אשמה", מדוע הוטל צו איסור פרסום על השיחות הללו, מה יש לו להסתיר?

כך או אחרת, היאך יכול מנדלבליט לצפות לגרם של אימון בו ובמערכות הכפופות לו אם בראש הפירמידה ניצב אדם שייתכן והוא רחוק מלהיות נקי מכל רבב. מה לו ליועמ"ש כי ילין על מי שתוקף את התנהלותו כשהוא מסתיר מידע שמציג אותו באור שלילי.

השארת תגובה