מבוכה בשמאל: רבין תמך ב'ריבונות'

תחת כהונתו כיו"ר משקיעה הקק"ל לא מעט במיזמים בבקעת הירדן. דני עטר מאוכזב ממפלגתו: ״עמדת העבודה בנושאי ביטחון והתיישבות נשחקה״

דני עטר, צילום: דוברות קק"ל
דני עטר, צילום: דוברות קק"ל

בשנים האחרונות משקיעה הקרן הקיימת לישראל לא מעט במיזמים חקלאיים, חינוכיים ותרבותיים בבקעת הירדן.

לדני עטר, יו"ר הקק"ל, איש מפלגת העבודה, הדברים מתיישבים היטב עם תפיסת עולמו המדינית ובראיון לכתב העת 'ריבונות' פרס את משנתו:

"אמנם גם במפלגה שלי יש ויכוחים על כך, אבל באופן אישי, בתפיסת העולם שלי אני לא שונה מרבין, מיגאל אלון ומכל אותם מנהיגים שעל פי תפיסתם הבקעה צריכה להיות חלק ממדינת ישראל. אסור לוותר על הבקעה וגם לא על גב ההר. בהקשר הזה עמדתי לאורך שנים רבות היא ברורה וחד משמעית".

לזאת הוא מוסיף ומעיר כי לתפיסתו "דברים כאלה צריכים להיות מוסדרים במסגרת משאים ומתנים, אם יש עם מי לדבר".

על עמדתו של יצחק רבין ז"ל בסוגיית בקעת הירדן, קובע עטר כי אכן תמך בריבונות הישראלית על בקעת הירדן. "חד משמעית. שמעתי זאת מרבין באופן אישי ושוחחתי אתו על כך רבות בזמנו. זו הייתה עמדתו החד משמעית".

במפלגת העבודה, מפלגתו של דני עטר, הדעות חלוקות ולטעמו ככל שזו פנתה מהנתיב ההתיישבותי-ביטחוניסטי שבו דגלו אישים כרבין ואלון, הלך והצטמק גודלה עד לממדיה כיום. "יש קשר בין העובדה שאולי היום אני לא נמנה על הרוב הגדול של המפלגה, כפי שפעם הרוב צידד בעמדות האלה, לבין זה שאנחנו מפלגה יותר קטנה. אני רואה קשר ישיר בין הדברים.

״זה חלק מתהליך השחיקה של העמדה ההיסטורית של מפלגת העבודה, של אחדות העבודה, שבה להתיישבות ולביטחון היה את המשקל הגדול ביותר לתפיסת העולם. וכשאני אומר התיישבות אני מתכוון לכל חלקי הארץ, בעיקר בקביעת גבולות המדינה. היום מפחדים לדבר על זה אבל זה היה המוטיב המרכזי של מפלגת העבודה. קצה התלם הוא גבול המדינה וזה נקבע בזיעה ודם".

"למעט שישה שבעה מנדטים של 'יש עתיד' כל שאר המנדטים שתומכים ב'כחול לבן' הם מצביעי עבודה עם פוטנציאל לחזור הביתה כשהמפלגה תתייצב חזרה על עולם הערכים שלה. הערכים החשובים שהתווספו למפלגה לא צריכים לבוא על חשבון ערכי ההתיישבות והביטחון", קובע עטר ומזכיר כי גם בעידן בו הובילו את המפלגה אותם ערכים בהם הוא מאמין היו במפלגה אישים שהחזיקו בערכי שמאל, כדוגמת אברום בורג, יעל דיין, סלאח טריף, נואף מסאלחה. "הוכח שניתן לחיות בכפיפה אחת עם מנעד דעות רחב. אבל מאז האגף השמאלי התחזק והאגף היותר ימני במפלגה הידלדלו שורותיו".

עטר מאמין בביטחון מלא שמפלגת העבודה עוד תחזור לערכיה הבסיסיים. ביום שאחרי קק"ל, הוא מעריך שעוד יחזור להתמודד על מקום בהנהגה הארצית. "אנשי בקעת הירדן רובם המכריע יושבו שם על ידי מפלגת העבודה והם בעלי תפיסות עולם של מפלגת העבודה האמתית. היום המפלגה עברה תהליך של שינוי שהתייצב בתקופת הרצוג, ועובדה שקיבלנו 24 מנדטים ואם הוא היה נשאר היינו גדלים במספר המנדטים".

תיוג:

השארת תגובה