נציגינו והדיור החרדי

על נציגי הציבור החרדי ליטול על מטלה זו. אם יקצו לכך עשירית ממימון המפלגות נוכל להעסיק צוות של עשרות אנשים שיוכלו לעזור ולסייע בעניין, עד כדי פתרון מצוקת הדיור של הציבור שלנו

עו"ד נתן רוזנבלט
עו"ד נתן רוזנבלט

השבוע פרסם משרד השיכון חוברת מרשימה לתכנון הדיור החרדי בעשרות השנים הקרובות. קודם כל מילה טובה: כל הכבוד שמישהו שם בכלל חושב עלינו. עד היום כמעט לא חשבו שאנחנו זקוקים/ראויים לקורת גג.

אלא שהתכנית מבוססת על מחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, אשר הכין מחקר עמוק (ודי מדוייק) על מצב הדיור החרדי. בראש המכון עומד ח"כ לשעבר יוחנן פלסנר, הליברמן של תחילת העשור למי שזוכר, מי שעמד בראש הוועדה לגיוס חרדים, ופירק את ממשלת ביבי על עניין זה.

לבנות תכנית דיור לחרדים על סמך מחקר שלהם, זה בערך כמו לבנות תכנית לערבים על סמך מחקר של איתמר בן גביר… ואכן, כך זה נראה: התייחסות לחרדים כסוג של בעיה שצריך לפתור, כדי שלא יבואו לגור חלילה בערים מעורבות כפי שאכן קורה.

ומדוע המשרד אכן פנה לא המכון הזה? התשובה למרבה הצער פשוטה ומחרידה: כי נציגינו היקרים, שמקבלים בזכותנו משכורות ענק, לא דאגו לכל מחקר רציני ולכל תכנית כלשהי לעתיד הדיור החרדי. כל 16 הח"כים, עשרות עוזריהם, ומאות עובדי המפלגות ועיתוניהם, לא יכלו למצוא את הזמן הדרוש, על מנת לחשוב איפה ילדינו גרים והיכן יגורו עוד חמש שנים, כמובן אם חלילה לא יבוא גואל.  נכון, הם השקיעו פגישות פה ושם, אבל זהו.

כך, שלמשרד, שאין בו פקיד חרדי אחד (למעט עוזרים ומזכירות, אפילו מנהל האגף החרדי איננו חרדי, למרות שהוא איש חיובי ביותר), לא נותרה ברירה, והוא הסתמך על מחקרים ועצות של דורשי טובתנו.

לפני כשנתיים, פגשתי בשר השיכון גלנט, בכנס נדלן חרדי בסיטי טאואר. שאלתי אותו מדוע המשרד אינו פועל למען המגזר החרדי. הוא ענה לי ברמז חכם: "משרד השיכון יושב על ההגה, אך הברקסים נתונים במוקדי שלטון אחרים". כלומר, הם מצפים מנציגי הציבור החרדי לעשות משהו למען הציבור שלהם. ואם אלו לא דורשים כלום, לא קורה כלום.

ניקח לדוגמא את תכנית מחיר למשתכן: משרד השיכון יצא במסע פרסום אדיר בתקשורת על התכנית, אך במגזר החרדי לא טרחו לפרסם מודעה אחת. מה שגרם לציבור שלנו ליפול לסדרות הנמוכות עקב הרשמה מאוחרת.

רק לאחר שעתרתי לבג"ץ, החל המשרד לשפוך מיליונים ולפרסם גם בעיתונות החרדית. וכך יצא כי המשרד נתן עד כה כ-6000 יח"ד למגזר שלנו. לא כי מישהו רצה, אלא למרות שהוא לא רצה, כמו ברמה ה' בבית שמש ועוד.

אגב, באותו דיון בבג"ץ שאל אותי השופט אלרון, מדוע אני עותר לבג"ץ ואינני פונה לח"כים החרדים שיעזרו לנו בעניין. העדפתי לגמגם משהו על כך שהם עסוקים מידי,  במקום להגיד את האמת ולגרום לחילול השם.

התכנית שפרסם המשרד, איננה פותרת את הבעיה ואפילו לשיטתם איננה אמורה לפתור רבע מהבעיה (לפי המחקר, הציבור החרדי יצטרך 200,000 דירות עד עוד 14 שנים. התכניות המעשיות מדברות על חלק קטן מאוד מזה).

על נציגי הציבור החרדי ליטול על מטלה זו. אם יקצו לכך עשירית ממימון המפלגות (בערך שניים וחצי מיליון ש"ח – העשירית, לא הכל) נוכל להעסיק צוות של עשרות אנשים שיוכלו לעזור ולסייע בעניין, עד כדי פתרון מצוקת הדיור של הציבור שלנו.

נציגנו היקרים, אל תדאגו: נצביע בשבילכם בכל מקרה. בדיוק כפי שעשינו בפעמיים הקודמות השנה. נעשה זאת בשמחה לקיים מצוות ועשית, בדרך לגמ"ח (קצת פחות בשמחה) לתשלום השכר דירה בגללכם. אבל אתם, תרגישו יותר טוב אם גם תעשו משהו לפתרון מצוקתנו הנוראית.

השארת תגובה