שבועיים לפתיחת הקלפיות: הקרב על השטח

הקמפיינרים מזהים סימני עייפות וייאוש בקרב המצביעים ומתמקדים בניסיון להעיר את הרחוב • ראשי 'ימינה' נודדים בין בתי הכנסת • ביהדות התורה פונים לכיפות הסרוגות

בצלאל סמוטריץ
בצלאל סמוטריץ

אחרי תקופת דמדומים, מערכת בחירות 2020 עוברת להילוך גבוה. המועמדים חורשים את השטח, הקמפיינים עולים לתקשורת, האסטרטגים בוחרים את הצעדים האחרונים שייטיבו עצם, והמצביעים? נותרו להם עוד כשלושה שבועות להתלבט, עד שיגיעו לפתח הקלפי. להלן תמונת מצב נוכחית:

הליכוד – ראש הממשלה נתניהו, המוכר גם בתוארו 'הקמפיינר מספר 1', לוקח את העניינים לידיו. אחרי שנדד בין הבית הלבן, מעונו של פוטין במוסקבה ונופי אוגנדה – יוצא נתניהו לחרוש את השטח, בניסיון להעיר את הקהל המנומנם. לאחר שהבין כי הסיכוי להגדיל את מאגר המצביעים מחוץ למחוזות תומכיו הקשיחים קלוש, מרכז נתניהו את עיקר מאמציו להגדלת אחוזי ההצבעה במעוזי הליכוד.

בכל ערב, פוקד נתניהו כמה ערים סמוכות, בכנסים מאורגנים למופת. הוא במיטבו. מלהיב, מדגים, טוען כי הבחירות הנוכחיות הן החשובות ביותר בתולדות ישראל, מסביר את ה'סכנה' מניצחון בני גנץ, אותו כינה "חמוד, אבל לא מנהיג". אך גם איש בלתי נלאה כמותו לא חסין מפני חולשות, ובכינוסים האחרונים הסתייע בכיסא והתגבר על גרון צרוד.

בכנסים בולטת נוכחותם של בני העדה האתיופית, קהל יעד אותו סימן למטרה. מי שמככבים על הבמה הם ח"כ לשעבר אברהם נגוסה, וח"כ לשעבר גדי יברקן, שכזכור ערק מ'כחול לבן' לליכוד, ערב סגירת הרשימות. בישיבת הממשלה השבוע, אושרה העלאת 398 בני פלאשמורה לישראל, חרף אזהרות היועמ"ש וגורמי המקצוע, שטענו כי לא מדובר בצעד חירום שנחוץ לבצע בממשלת מעבר. ההחלטה התקבלה ונתניהו מיהר למנף אותה בכינוסיו.

נתניהו כינס השבוע את חברי סיעתו לישיבה בכנסת, וחוץ מלהשמיע בפניהם את הגיגיו המוכרים, קיבל גם טרוניות על דחיקתם מהקמפיין. בתגובה הוא הציע להם להצטרף אליו לכינוסים. בדבר אחד הצליחו חברי רשימתו להשפיע עליו: 'עוצר הראיונות' שהוטל על הח"כים – הוסר, והם רשאים לשוחח עם התקשורת כאוות נפשם.

מאחורי הקלעים ניטש קרב בין בכירי 'הליכוד', בעיקר בין השרים מירי רגב וישראל כץ, שאמונים על מטה הבחירות. כץ בלט בהיעדרו מישיבת הסיעה. בכיר אחר, הלא הוא ניר ברקת, קטע השבוע את ביקורו בארה"ב לאחר שהבין כי הוא נקרא לנתניהו על מנת לקבל את תיק האוצר, יוזמה שהוא מקדם בלהט רב. על פי הפרסום, מינוי הצפוי נועד למשוך קולות מ"הימין הרך". ברקת נחת בישראל רק כדי לגלות שנתניהו שוקל מחדש את המינוי, זאת בלחץ בכירים בליכוד והשר המכהן משה כחלון.

קהל נוסף שנתניהו לוטש אליו עיניים הם אנשי הציונות הדתית. למרות נאמנותם המוחלטת והסכמי 'אי לוחמה' הדדיים, נתניהו לא מתאפק ושואב את קולותיהם. הוא מגיע למעוזי הציונות דתית, בכנסים מסביר ברורות כי קול אליהם לא בהכרח יגיע לימין, ובהודעות לא רשמיות מאשים את יו"ר 'ימינה' נפתלי בנט בברית עם גנץ.

ההליכה על ראשו של בנט כוללת סיוע מבכירי הליכוד. כך למשל השר גלעד ארדן טען בגל"צ כי לבנט "אין מה להציע לציבור אז הוא מנסה לתפוס טרמפ על הישגי נתניהו". השר יואב גלנט – שראה את עצמו מועמד לשר הביטחון – טען כי "בנט ילדותי, לוקה בהבנת המצב".

השבוע התמודדו בליכוד עם חדשות מביכות, לאחר שנחשף כי אפליקציית 'אלקטור' – מאגר מידע בו הם נעזרים ואליו מוזנים נתנונים אישיים של כל אזרחי ישראל – מאפשרת לכל משתמש להיות חשוף למידע, וכל הנתונים למעשה דלפו. מדובר בכשל משמעותי ולכאורה לא חוקי, ואף הביא לפתיחת חקירה של הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים.

כחול לבן – לאחר שהצליחו להתגבר על הסטת השיח לתכנית המאה וענייניה המדיניים של ישראל, מנסים ב'כחול לבן' לשלוט על המסרים עם קמפיין חדש שהשיקו על מערכת הבחירות. "מחר ב-8:00 אחשוף את תיק 5,000 של נתניהו", צייץ גנץ בטוויטר, בהשאלה מתיקיו המשפטיים של נתניהו, ובכך ניתן האות לקמפיין על כשלי מערכת הבריאות, במרכזם, כך נטען, מתים מדי שנה 5,000 אנשים מזיהומים בבתי חולים. ההבטחה המרכזית היא הקצאה של 12 מיליארד שקלים למערכת הבריאות, בממשלה בראשותו.

כנסי הבחירות של גנץ פחות מצועצעים משל יריבו נתניהו, אך גם בהם נרשמת נוכחות יפה ודילוג בין ערי ישראל. במפגשים, אותם מרכזים אנשי השטח שבכל עיר, נותן גנץ נאום בן כרבע שעה, ולאחר מכן הציבור מוזמן לשאול, והוא משיב ישירות.

ביום שני, התכנסה מליאת הכנסת לפי בקשת ח"כי 'כחול לבן', לדיון במצב הביטחוני המידרדר בדרום. נתניהו נעדר, אך מי שהגיע להגיב מטעם הממשלה היה שר הביטחון נפתלי בנט. לאחר שסיימו את נאומיהם, ורגע לפני שבנט עלה להשיב, בחרו הח"כים לעזוב את המליאה, צעד שגרר נגדם ביקורת. משם המשיכו כל חברי 'כחול לבן' באוטובוס לסיור בעוטף עזה, שם נפגשו עם ראשי המועצות ועם תושבים.

ימינה – בפדרציית הציונות הדתית מנסים לגבש את כל חלקיהם לכדי קמפיין סדור. מלבד תחושת המיאוס של חלקים מציבור מצביעיהם בשל המהלכים הפוליטיים שנעשו ערב סגירת הרשימות, מתמודדת 'ימינה' עם ניסיון של כמעט כל שחקן פוליטי לנגוס בהם, מנתניהו דרך מטה הסרוגים של 'כחול לבן' ועד מטה הציונות דתית של 'יהדות התורה'.

אחד הנשקים המסורתיים שנשלף: כנסים בבתי כנסת בשבת. ח"כי הרשימה מתמקמים מדי שבת באחד מריכוזי הציונות דתית ונודדים בין בתי הכנסת בשיחות שכנוע.

הדלפה שהגיעה מדבריו של בנט בבית כנסת 'לכו נרננה' בגבעת שמואל, עוררה סערה. כשנשאל על הבריתות הפוליטיות עם המפלגות החרדיות, אמר בנט: "איתם זה נורא קל, החרדים אומרים: תביא לי את הכסף, ואתה עכשיו, אתה רוצה מדינה פלסטינית? תעשה מדינה פלסטינית. אתה לא רוצה מדינה פלסטינית? אל תעשה מדינה פלסטינית. אתה רוצה בכלכלה מהלך כזה או מהלך כזה, מלחמת לבנון השנייה? הם אומרים תביא לי את הכסף".

הדברים, שנחשפו ב'זמן ישראל', נתקלו בביקורת ציבורית נרחבת, אך באורח פלא, נציגי הציבור החרדי בחרו שלא להגיב לדברים שהוטחו בהם. מאוחר יותר הוציאו ב'ימינה' הודעת התנצלות לצד הקביעה כי האמירה עוותה והוצאה מהקשרה.

באירוע השקת ספרו של העיתונאי חגי הוברמן, סיפרה חברת הכנסת איילת שקד בגילוי לב, על המניעים שהביאו שאותה להיכנס לפוליטיקה: "לפני ההתנתקות הייתי פעילה בליכוד נגד ההתנתקות, בתקופת המפקד בליכוד של שרון. בהתנתקות עצמה הייתי בחופשת לידה. באותה תקופה אמרתי לבעלי שישמור על הילד כי אני הולכת להיות שב"חית כדי לראות. עמדתי על הריסות הישובים ומאז זה הדרייב שלי להיכנס לפוליטיקה כדי שדבר כזה לא יקרה שוב. לכן אני רואה מחויבות גדולה של המפלגה שלי שלא תהיינה שוב נסיגות ולקדם את ההכרה שלעם ישראל יש את הזכות ההיסטורית על כל מדינת ישראל".

העבודה גשר מר"צ – "תינתן הצהרה חשובה", הובטח לבאי מסיבת העיתונאים שכינסה ביום ראשון מפלגת איחוד השמאל במטה העבודה, תל אביב. בהצהרה החשובה הודיעו ראשי המפלגה על סדרת התפקידים שהם עומדים לקבל בממשלה הבאה: ניצן הורוביץ שר החינוך והתרבות, אורלי לוי-אבקסיס תהיה שרת הבריאות. ומה עם עמיר פרץ? "אני אשרת את עם ישראל בתיק חברתי כלכלי בכיר שאת תוכנו נבנה לקראת הקמת הממשלה החדשה", אמר.

השארת תגובה