העובדת רוצה: חופשה של שעות

עורך דין נועם קוריס
עורך דין נועם קוריס

שאלה: אני עובדת שעתי. עד היום הייתה לי אפשרות לנצל שעות חופשה כמה ומתי שאני רוצה, כולל שעות בודדות וחופשים שלא אושרו מראש. החל מהחודש קבלנו עדכון כי נוכל לנצל רק ימי חופשה שלמים ורק כאלו שאושרו מראש. האם מדובר בהרעת תנאים שאסורה עפ"י החוק? כמו"כ אנו הקריטריונים של קבלת בונוס השתנו, כך שאני אישית לא יכולה לעמוד בהם (יעדים לא הגיוניים) כך שהפסקתי לקבל בונוס שעמד על כמה מאות שקלים בחודש, האם מדובר בהרעת תנאים?

תשובה:  הרעת תנאים היכולה להיחשב כמעשה פיטורין או מעשה המזכה בהתפטרות בדין מפוטר, כלומר מתן אפשרות לעובד להתפטר ובכל זאת ייחשב הדבר כאילו העובד פוטר, במקרים הבאים:

  • אם התרחשה פגיעה באופן קיצוני ורציני במעמד העובד, מדובר בהרעת תנאים.
  • אם ניתנים תנאים ירודים או פחותים מאלה שנקבעו בחוזה העבודה, או צו הרחבה הפוגע בתנאים הקיימים, נחשבים כהרעה בתנאי עבודה. בכך כלולים גם תנאים שהמעסיק התחייב אליהם בחוזה, כמו מקום מגורים או רכב.
  • אם מעסיק לא משלם לעובד תוספות המגיעות לו על פי חוק, ובהן ביטוח לאומי, דמי חופשה וחג, דמי הבראה, זכאי עובד להתפטר ולקבל פיצויי פיטורין.
  • הפחתת שכר, אפילו אם נעשית בהסכמת העובד. אלא אם כן מתבצע שינוי בסדרי העבודה ונהליה, שלא נעשה כדי לפגוע בתנאי העבודה או מטעמים פסולים. כלומר אם מדובר בשינוי מערכתי ובקיצוץ כולל, בית המשפט לא יראה בכך הרעת תנאים.
  • אם המעסיק נוהג להשפיל ולבזות את עובדיו, והם מתפטרים בעקבות היחס זכאים לקבל פיצויים, בדיוק כמו במקרה פיטורים.

שאלה: חזרתי מחו"ל לאחרונה, כאשר הטיסה איתה באתי לארץ התעכבה בשדה התעופה בנמל המוצא משך הרבה מאוד שעות, האם אני יכול לתבוע פיצוי מחברת התעופה ?

תשובה: חוק שירותי תעופה שעודכן רק לאחרונה (2020) קובע מספר חובות על חברת תעופה שטיסה שהיא מפעילה מאחרת בשעתיים או יותר ובין היתר פיצוי ללא הוכחת נזק בסכום שלא יעלה על 10,430 שקלים חדשים, אם מפעיל הטיסה לא נתן הטבות שונות כגון מזון, שתייה, שירותי תקשורת, שירותי הסעה ושירותי לינה, בהתאם לאופי העיכוב ולמרחק הטיסה.

החוק גם קובע, שיש לקחת בין היתר בקביעת הפיצוי את עידוד הנוסע למימוש זכויותיו לפי החוק.

שאלה: קיבלתי די מזמן (לפני שנה) שיק והפקדתי אותו רק עכשיו בבנק, שהחזיר את השיק מהסיבה "עבר זמנו", האם יש לי משהו לעשות בכדי לקבל את כספי ?

תשובה: כוחו של שיק יפה לשבע שנים וחלים עליו הדינים האזרחיים כך שתוכל לפנות למשל להוצאה לפועל ולגבות את השיק ממי שמשך אותו, אם לא עברו שבע שנים ממועד הפירעון על גבי השיק. יחד עם זאת, בהתאם לכללי בנק ישראל= הבנק לא יוכל לפרוע את השיק (כלומר תצטרך להפעיל הליכים) אם עברו שישה חודשים או יותר ממועד הפירעון הנקוב בשיק.

ניתן לשלוח שאלות למדור במייל kurislaw@gmail.com או לפקס 077-7060059

עו"ד נועם קוריס מייסד משרד נועם קוריס ושות' בשנת 2004. משרד עורכי דין נועם קוריס ושות' מאז שנת 2004. עו"ד נועם קוריס בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן.

השארת תגובה