"הדירוג משקף אמון בכלכלת ישראל"

חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P אישררה את דירוג האשראי של מדינת ישראל על החוב במטבע חוץ ברמה של AA- והותירה את תחזית הדירוג על "יציבה"

כסף
כסף

החשב הכללי, רוני חזקיהו: "אישרור הדירוג משקף את אמון חברות הדירוג בכלכלת ישראל ומדגיש את החשיבות בהמשך מדיניות פיסקלית אחראית המעודדת צמיחה את הגישה המיטבית של מדינת וישראל לשווקי ההון כפי שהשתקפה בהנפקות האחרונות"

נציגי חברת הדירוג מדגישים בהודעתם את חוזקות הליבה של דירוג האשראי של ישראל, כגון: כלכלה מגוונת, הכנסות גבוהות, חשבונות חיצוניים חזקים ומסגרת מוניטרית גמישה. שתי המגבלות העיקריות של הדירוג נותרו נטל החוב הגבוה יחסית והסיכונים הגיאו-פוליטיים.

נציגי החברה ציינו שלמרות האתגרים הפיסקליים שנוצרו לאור סבב הבחירות השלישי, והעובדה שבישראל לא מכהנת ממשלה קבועה קרוב לשנה וחצי, הם צופים כי מחויבות למשמעת פיסקלית תהיה בראש סדר העדיפויות של קובעי המדיניות. כמו כן, יעילות המערכת המוסדית והשלטונית בישראל תאזן את השלכות הבחירות הנוספות  ותתרום להמשך מדיניות מאקרו כלכלית אחראית.

בחברת S&P מעריכים כי כלכלת ישראל תצמח בשיעור ממוצע של מעט מעל 3% עד 2023, שיעור גבוה ביחס לרוב מדינות ה-OECD. החברה צופה כי הצמיחה תנבע מצריכה פרטית על רקע שוק עבודה חזק, המשך פעילות השקעות של חברות בעיקר בסקטור ההיי-טק וכן ביצועים חזקים בתחום יצוא השירותים, גם אם צעדי הצמצום הפיסקאלי של הממשלה יובילו להחלשת הצמיחה.

בדוח מצוין כי המשק לא התמודד עם מיתון ב-15 השנים האחרונות והתמ"ג במונחי דולר אמריקאי עלה ב-65% מאז 2010, עם שיעור אבטלה שנמצא בשפל היסטורי מתחת ל 4%.

נציגי החברה מציינים את העלייה בגרעון הממשלה בשנת 2019 לרמה של 3.7% לעומת יעד שנתי של 2.9% ומסבירים כי הסיבה העיקרית הינה ירידה בהכנסות ממסים. על כן, חברת הדירוג צופה גרעון של 3.5% בשנת 2020-2021. למרות זאת מציינת החברה לחיוב את הירידה ביחס חוב תוצר בשנים האחרונות ל 60% ב-2019, את ההסכמה הרחבה בדבר חשיבות המשך הורדת נטל החוב המעוגנת בכללים הפיסקליים כגון כלל ההוצאה והנומרטור. החברה מעריכה כי יש קונצנזוס הפוליטי על הכלת החוב הציבורי, מהווה אחד היעדים המרכזיים בו תעסוק הממשלה החדשה.

עוד עולה כי למרות עלייה קלה בצרכי המימון הברוטו, יש לישראל גישה מצוינת לשוקי הון, מקומיים ובינלאומיים, התומך ביעדי הממשלה לגוון את בסיס המימון שלה ולהאריך את הטווח הממוצע לפדיון ליותר משמונה שנים.

האנליסטים ציינו בפרט את הנפקות האג"ח הבינלאומיות האחרונות, עם טווחים ארוכים עד 30 ו -50 שנה.

עוד מציינים לחיוב האנליסטים את גמישות המדיניות המוניטרית כנקודת חוזק בדירוג, ואת האינפלציה הנמוכה באופן עקבי, שירדה מתחת ליעד של 1% -3% של בנק ישראל במחצית השנייה של 2019. כמו כן מציינת החברה שאחד האתגרים המרכזיים במדיניות המוניטרית נותר שוק הנדל"ן ומתייחסת לצעדים המאקרו יציבותיים שביצע בנק ישראל בשוק המשכנתאות בהקשר זה.

חברת S&P מציינת כי מאמצים לשיפור הביצועים הפיסקליים שיביאו להפחתה מהותית בחוב הציבורי נטו או בתשלומי הריבית, או משיפור מהותי לא צפוי במצב הביטחוני במזרח התיכון עשויים להביא להעלאת דירוג. לחליפין, היחלשות של הכלכלה, מאזן התשלומים או הביצועיים הפיסקליים של מדינת ישראל בצורה ניכרת מעבר לתחזית שלהם, או אם הסיכונים הביטחוניים יעלו באופן משמעותי עלולים לפגוע בדירוג האשראי של ישראל.

השארת תגובה