מיליון שתלי גפני יין בישראל

מועצת גפן היין: יוצאים לדרך חדשה בענף כרם היין בישראל-בנטיעות השנה 2020 יהיו כמיליון שתילי גפני יין מ'הרכבות ירוקות" בכדי להתגבר על בעיית ווירוס 'ליפרול 3' שיינטעו במקום הכרמים שניזוקו על שטח של 5,000 דונם

כרם בגליל- צילום מועצת גפן היין
כרם בגליל- צילום מועצת גפן היין

לקראת כנס מקצועי בענף כרם היין, שיתקיים בשבוע הבא 18.2, אומר צחי דותן, מנכ"ל מועצת גפן היין, כי מועצת גפן היין, בהובלת 'וועדת חומר ריבוי' של הענף, החליטה על הקמת בית גרעין בבעלות הענף ושינוי כלל התנהלות הענף בנושא חומר ריבוי. מועצת גפן היין התקשרה בחוזה עם חברת VITITEC מדרום אפריקה, להבאת זנים וכנות נקיים מכלל הווירוסים. המועצה הוציאה קול קורא להקמת חלקות ריבוי על ידי יזמים פרטיים וכן כתבה פרוטוקול בנושא וזאת בנוסף לפיקוח של השירותים להגנת הצומח של משרד החקלאות. השתילים מיוצרים בטכנולוגיה חדשנית, להרכבות מחומר ירוק "אנו מקווים שבנטיעות 2020 יהיו כמיליון שתילים, הן מ'ההרכבות הירוקות' והן שתילים מיקבי רמת הגולן. אין ספק, כי שילוב הכוחות אפשר השגת פתרון ואני מקווה, כי נתגבר על בעיית הווירוס 'ליפרול 3' ונצא לדרך חדשה לענף כרם היין בישראל" אומר דותן.

חיה רק-יהלום, מנהלת מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון, במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל אומרת: "קיימת חשיבות גבוהה למחקרים בכרם היין, מאחר ועם השנים והתפתחות היקבים בישראל, הובאו שיטות ודעות שונות לגבי גידול ענבי יין. הכורמים והייננים מביאים פרוטוקולים שונים ואסכולות שונות שהתפתחו במקומות שונים בעולם, שאינם מתאימים תמיד לישראל. החוקרים שלנו בודקים מה מתוך שלל השיטות מתאים לאזור הצפון, לסוג האדמה, לאקלים ולזנים, בכדי לגדל כאן כרמי יין באופן המיטבי" אומרת רק-יהלום.

ענף כרם היין מקדים לחקור ולהתמודד עם מחלות שונות הפוגעות ביבול החקלאי בכלל ובכרמים בפרט ובשבוע הבא יקיימו מכון המחקר מיגל, מו"פ צפון, קק"ל, מכון שמיר למחקר, מועצת גפן היין ומשרד החקלאות, כנס מקצועי לכורמים, אנשי היקבים, חוקרים ומדריכים בענף כרם היין. תכנית הכנס תחשוף תוצאות מחקרים בתחום כרם היין, שחלקם מתנהלים זה מספר שנים, בכרמים ניסיוניים וכרמי יין הנטועים בצפון הארץ, הגליל והגולן, שעדיין נחשבים לאזורי גידול הכרמים המועדפים לתעשייה ולצרכנים. בין ההרצאותד"ר עומר קראין ממו"פ צפון יציג סיכום מחקר ממשק השקיה להפחתת ירידה במשקל הגרגר לקראת הבציר, בחינת שימוש בזני גפן בעלי עמידות למחלות נוף מאת ד"ר צרי דפני-לוין מו"פ צפון, פיתוח ממשקי הדברת עשבים משלבים בכרם היין, מאת ד"ר רן לאטי, חוות המחקר נווה יער, מינהל המחקר החקלאי, עמידות הפטרייה מחוללת הקימחון בגפן קוטלי פטריות, ציקדות המשפיעות על צורת הנזק ועוצמתו בכרם, מאת ד"ר רקפת שרון מו"פ צפון, תפוצת נבגי אסקה בכרם היין- צפיזור בזמן ומרחב מאת ד"ר ורד נאור ממכון שמיר למחקר, אקרית הפקעים של הגפן, השפעתה על היבול והשתנות האוכלוסייה בחורף מאת ד"ר תרצה זהבי משה"מ, השפעת טיפולי חילון על עמידות הגפן לבוטריטיס ועל הרכב הענב והיין מאת נועה סימנטוב.

במו"פ צפון אומרים, כי בנוסף לווירוסים ונחלות בגידולי החקלאות כמו גם בגידולי כרמים, איתם צריכים להתמודד החקלאים בשנים האחרונות, גם השינויים הקיצוניים והבלתי צפויים במזג האוויר משפיעים על כלל גידולי החקלאות, כתוצאה מההתחממות הגלובלית, הגורמים נזקים כלכליים כבדים למגדלים. ממחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת המדעי פאנס  PNASעולה, כי להתחממות הגלובלית עלולה להיות השפעה קשה על גידולי זני הענבים ליין, התחממות של אפילו 2 מעלות צלסיוס, תפגע במעל עשרה זני גפנים בעולם ועלולה לגרום לאבדן של כ-56% משטחי הגידול של ענבי יין פופולריים. עם זאת מציינים החוקרים, כי שימוש בזנים המתאימים לגידולים במזג אוויר חם יותר, או נטיעות בשטחים חדשים יביאו לצמצום הפגיעה ואבדן השטחים יעמוד על לכ-24% בלבד.

מנתוני מועצת גפן היין עולה, כי כרמי היין בישראל משתרעים על שטח של כ- 55 אלף דונם, מרמת הגולן ועד דרום הנגב, אזורי הגידול העיקריים: גליל, גולן, יהודה, ירושלים, זיכרון יעקב, בנימינה, מצפה רמון, שומרון, נגב ואזור סיידון-גזר, בהם יש כ- 50 אלף דונם מניבים וכי נרשמת עלייה מתמדת בכל שנה בייצור היין בישראל. המדינה המובילה ביבוא היין הישראלי היא ארה"ב. השנה עומד הייצור בישראל על כ- 50 מיליון בקבוקי יין ותירוש בשנה, 77% יינות אדומים ו- 23% יינות לבנים. ייצוא היין בשנת 2019 עמד על כ- 50 מיליון דולרהשנה צפוי להסתכם מחזור ענף היין בכמיליארד שקלים. עם זאת צריכת היין בישראל לנפש כמעט ולא גדלה כמעט בעשור האחרון. הצריכה האישית עומדת על כ־7-6 ליטרים יין לאדם לשנה, בהשוואה לצרכן האירופאי הצורך 20 ליטר בשנה. בעשור האחרון היו השקעות בהקמת יקבים חדשים, כולל יזמים מהמגזר החרדי.

השארת תגובה